Innbrenning av kabler - hvordan, beste utstyr og metode? Fidelity anbefaler Vidar! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 161
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Maastricht
    Sikkert kjekke signaler å ha tilgjengelig, men annonsen sier ingenting om hvilke fysiske endringer som påstås utført av denne vidunderboksen, og heller ikke hvordan det skal påvirke lyden. Og det er fraværende i all slik markedsføring.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiophil
    gå til din lokale forhandler!!
    spør om å få lytte til en innbrent og en uinnbrent, feks. Nordost Heimdall kabel.
    og selvfølgelig på et oppsett som klarer å avsløre ting og tang uten at det trenger å låte tynt, slankt, lyst eller analytisk.

vidar maskinen til nordost sender jo som kjent et mye sterkere signal enn det som går mellom forsterker og ht, så 2 døgn i en slik maskin, vil gi vesentlig større utslag enn f.eks 2 uker i et anlegg.

alle kabler fortjener å brennes inn på vidar maskinen, gjerne 3-4 dager. alle kabler har ulik klangsignatur, men ingen kabel skal låte lyst, slankt kanskje, men ikke lyst. det vil de nemlig ikke gjøre etter en runde i en vidar maskinen....
    Ok og disse hørbare parameterene kan hørbart forandres med en "vidar".

Er dette før eller etter man tyr til en form for blindtesting av de samme kablene der ingen (som jeg kjenner til i alle fall) til nå noen sinne har med vitenskapelige og statistiske modeller klart å hørbart skille høytaler kabler..... Det finner jeg ganske merkelig, og hadde vært greit med en teknisk forklaring på, og ikke bare de velkjennte psykologiske effektene som påvirker hørsels systemet.

Når det gjelder innbrenning/belastningstesting av kabler, brukes vel det i El.kraftoverførings brangsjen for høyt utnyttede ledere der man sjekker ut om termineringspunkter er gode, eller får problemer med overslag eller termiske problemer osv.

En annen ting som forundrer meg litt er hvorfor skal bare høytalerkabelen få gjennomgå noen døgn med "Vidar", hvorfor ikke samtidig de meterene med kobbertråd i delefilter/høytalerspoler osv? Hvorfor blir det bestandig en forbedring av lydsignaturen? Hadde dette hatt noe for seg ville det vel også være fare for at man ødela godlyden og "synergi" effekten mellom forsterker kabler og høytalere?

Har man f.eks en elektrostat høytaler som vel går for å være noe av det høytaler prinsippet som spiller mest luftig og avslørende i de frekvens områdene hørsel vår er mest følsom osv. Der har man i tillegg til et delefilter, ofte audiotransformatorer som transformerer opp spenningene til statorene, dvs flere metere med kobber ledere i primær og sekundær viklingene og mulige jernkjerner osv og dette direkte inn i det musikk signalet høytaler kablene overfører.

Tar slike eksempler for å illustrere og håper snart noen kabel tilhengere tar inn over seg hvor latterlig det er å bruke såpass mye tid og kronasje på de passive komponentene og faktorene i Hifi anlegget, deler som har så marginale muligheter for å bety noe i forhold til de aktivt analogt jobbende komponentene akustiske forhold osv.

Synes i det hele tatt det er merkelig at hvis man har en nogenlunde frisk og god hørsel og er ute etter den beste lyden fra anlegget, prioriter å bruke store summer på kabler, fra produsenter som i mine øyne så veldig tydelig spiller på de samme psykologiske fenomenene som skredderene i keiserens nye klær brukte for å få håvet inn lett tjente penger.

Nordost, det er de som har den 3m med 230v nettspenningskabel til 25k kr, trenger man egentlig å si mer?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler er en viktig del i et anlegg, men at det skal ha så mye å si som noen gir utrykk for er helt uforståelig.
    Istedenfor å bruke 3000 kr på kabler etter å ha kjøpt f.eks. SA 1550 burde de heller bruk 3 tusen kr på å oppgradere til SA 1750. Kan umulig tenke meg at kablene gir bedre lyd enn den oppgraderingen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiophil
    gå til din lokale forhandler!!
    spør om å få lytte til en innbrent og en uinnbrent, feks. Nordost Heimdall kabel.
    og selvfølgelig på et oppsett som klarer å avsløre ting og tang uten at det trenger å låte tynt, slankt, lyst eller analytisk.

vidar maskinen til nordost sender jo som kjent et mye sterkere signal enn det som går mellom forsterker og ht, så 2 døgn i en slik maskin, vil gi vesentlig større utslag enn f.eks 2 uker i et anlegg.

alle kabler fortjener å brennes inn på vidar maskinen, gjerne 3-4 dager. alle kabler har ulik klangsignatur, men ingen kabel skal låte lyst, slankt kanskje, men ikke lyst. det vil de nemlig ikke gjøre etter en runde i en vidar maskinen....
    Og hvis man legger kablene til modning på Ivar-hylla til IKEA, får man fram en helt uengasjerende kabel... :P

Newcomer JCN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg forstår ikke denne kritikken. Jeg spurte trådstarter om han ønsket min ærlige mening. Han ville ha råd om innbrenning. Mitt ærlige råd er at det er svindel for folk med større pengebok enn vett, og at man hjelper verden videre bedre ved å gi noen tusenlapper til fattige barn i Afrika enn en svindler som kjøper seg ny bil.
    -k
    Trådstarter (dvs. jeg) synes diskusjonen er blitt fascinerende og opplysende, selv om jeg ser det er noen "leire" innen området kabler. Dersom jeg får et råd om at et produkt/løsning jeg trodde hadde noe for seg likevel ikke har det sparer jeg jo både tid, energi og penger, og er selvsagt happy for det!

Siden jeg har vanskelig for å tro på hørbare forskjeller på noe som ikke kan forklares fysisk (lyd og musikk er jo ganske fysisk :-)), er jeg glad for alle motforestillinger, men de også bør jo være begrunnede, slik noen ovenfor definitivt er. Linker til andre steder og vitenskapelig rapporter og/eller seriøse (blind)tester er i denne sammenhengen helt konge!

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JCN
    Siden jeg har vanskelig for å tro på hørbare forskjeller på noe som ikke kan forklares fysisk (lyd og musikk er jo ganske fysisk :-)), er jeg glad for alle motforestillinger, men de også bør jo være begrunnede, slik noen ovenfor definitivt er. Linker til andre steder og vitenskapelig rapporter og/eller seriøse (blind)tester er i denne sammenhengen helt konge!
    Kunne ikke vært mere enig.
    Ubegrunnede påstander (uansett hvor rett man har) er noe med det værste jeg vet

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøper kabler som ser fine ut, **** ikke noe forskjell what so ever. Forskjell på signalveier, det er vel det de fleste muligens hører forskjell på.
    Hvis det er så stor forskjell på kabler, så burde jo bildekabler bli minst like forskjellige, og her har jeg prøvd mye. Ja, det er enorm forskjell fra composit til s-video til component og RGB. Jeg personlig ikke så veldig stor forskjell på component og RGB, men når component er progressiv er det jo milevis bedre enn vanlig RGB på bevegelser etter min mening.

Men skulle det vise seg at det er en ørliten forskjell mellom lydkabler, vil de forskjellene neppe veie opp for prisen man må betale. Jeg hadde mye heller oppgradert anlegget med nye komponenter enn nye kabler.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    div artikler om kabler:
    Cables and Interconnects — Audioholics Home Theater Reviews and News

Har selv ment at kabler kan gjøre forskjell på lyden, men når jeg leser det visvasset som enkelte (eller mange) kabelprodusenter presterer å lire av seg, så blir jeg temmelig skeptisk.

Newcomer JCN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fidelity skryter av Vidar!

Leste i siste Fidelity (tjuvleste på Narvesenops: ) at de har gjort en blindtest av kabler av forskjellig type og kvalitet, samt før og etter innbrenning med Nordosts Vidar.

De kunne høre STOR forsjkell mellom kablene, og også stor forskjell på innbrente og ikke-innbrente kabler.

Siden de ikke beskriver metode for testen veldig grundig, ei heller de fysiske forklaringen på hvorfor innbrenning er så bra blir jeg liksom ikke helt overbevist, men likevel? Har det noe for seg eller ikke?

Må man ha millionanlegg for å høre forskjell, eller vil jeg kunne høre forskjell på mitt anlegg (for derom tier Nordost!), se detaljer i signaturen min.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Nordost, det er de som har den 3m med 230v nettspenningskabel til 25k kr, trenger man egentlig å si mer?
    Jeg begynner nesten å grine når jeg tenker på at det er mennesker der ute som kan finne på å kjøpe dette...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uffa meg...... Enda en kjip kabeltråd med useriøse meninger.

Til dere som er så skråsikre: Har dere testet dette selv?

Hva er poenget med å hevde noe dere ikke vet noe om? Jeg har ikke testet forskjeller med innbrenning selv derfor vet jeg ikke. Men er naturlig nok skeptisk.

Nå har Fidelity blindtestet. Dere har ikke testet selv men mener Fidelity gjengen driver med humbug og lurer oss?

Det er mangelfulle opplysninger om metodikk ja, men tviler på at de driver å lurer leserne.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Useriøse meninger?
    Jajamennsann, jommen sa jeg seriøst: Nordost Valhalla | Strømkabler | Kabler | Hi-Fi Center Kjeden
    Er ikke dette toppen av lureri og humbug, så vet ikke jeg!
    Skulle GJERNE visst noe om hva de har klart å dytte inn i et par støpsler, og kabelen imellom, som kan forsvare en slik vanvittig pris!

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Jeg har ikke testet forskjeller med innbrenning selv derfor vet jeg ikke.
    Mener du at man alltid må teste alt selv for å kunne mene noe? Det er jeg i så fall sterkt uenig i. Som sagt tidligere, det er forskjell på å ha et åpent sinn og hull i hodet. Innbrenning av kabler er så ufattelig absurd og latterlig at jeg mener det er tull. Og det uten å teste noe som helst, selv om jeg mener at slik testing kan ha sin misjon mtp å redusere "snake-oil"-faktoren i bransjen. Men det forutsetter skikkelige tester, noe jeg ikke tror Fidelity har gjort.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Useriøse meninger?
    Jajamennsann, jommen sa jeg seriøst: Nordost Valhalla | Strømkabler | Kabler | Hi-Fi Center Kjeden
    Er ikke dette toppen av lureri og humbug, så vet ikke jeg!
    Skulle GJERNE visst noe om hva de har klart å dytte inn i et par støpsler, og kabelen imellom, som kan forsvare en slik vanvittig pris!
    Det jeg mener med useriøse meninger er nettopp dette. Hva vet du om denne nettkabelen utgjør av forskjeller i et high end anlegg?
    Og hva vet du om kjøper synes de er verd prisen?

Jeg vet ikke....

Ingen trenger å kjøpe alt som er til salgs... helt frivillig det..

Test selv før kjøp...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Innbrenning av kabler er så ufattelig absurd og latterlig at jeg mener det er tull. Og det uten å teste noe som helst, selv om jeg mener at slik testing kan ha sin misjon mtp å redusere "snake-oil"-faktoren i bransjen. Men det forutsetter skikkelige tester, noe jeg ikke tror Fidelity har gjort.
    Amen......

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Det jeg mener med useriøse meninger er nettopp dette. Hva vet du om denne nettkabelen utgjør av forskjeller i et high end anlegg?
    Og hva vet du om kjøper synes de er verd prisen?

Jeg vet ikke....

Ingen trenger å kjøpe alt som er til salgs... helt frivillig det..

Test selv før kjøp...
    Ok, gjerne det.
    Samtidig har jeg ingen betenkeligheter med å innrømme at jeg ikke vet filla om den kabelen.
    Derimot støtter jeg meg til et fattig skjønn og litt sunn fornuft, ettersom jeg mener å ha en viss kjennskap og innsikt i hvilke begrensninger og materialbruk som nødvendigvis må ligge i en slik løsning.
    Dermed er det vitterlig lov å reagere på en slik pris?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Dermed er det vitterlig lov å reagere på en slik pris?
    Selvfølgelig! Det gjør jeg jo selv. Men det er noe annet enn å påstå at det bare er ren humbug og lureri uten å vite det.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på litt den påstanden til Nordost at deres kabler har en utbredelseshastighet på over 90% av lyshastigheten, mens de aller fleste andre kabler har en hastighet på rundt 50%.
    Denne påstanden må da gå an å etterprøve og evt verifisere...?

(Selv synes jeg det høres rart ut at forskjellen skal være så enormt stor.... )

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ivara
    Lurer på litt den påstanden til Nordost at deres kabler har en utbredelseshastighet på over 90% av lyshastigheten, mens de aller fleste andre kabler har en hastighet på rundt 50%.
    Denne påstanden må da gå an å etterprøve og evt verifisere...?

(Selv synes jeg det høres rart ut at forskjellen skal være så enormt stor.... )
    Påstanden kan ikke verifiseres av den enkle grunn at den er 100% PR jippo som er meningsløst og viser en total mangel på forståelse av elektronikk.
    Men 90% av lysets hastighet!! Høres veldig fancy ut gjør det ikke?

Hva om jeg sier at elektrisitet beveger seg svært sakte? Faktisk så sakte at det kan måles i cm pr. time. Sannsynligvis så vil du ikke tro meg. Det er jo helt absurd ikke sant? Når du skrur på lysbryteren så kommer jo lyset øyeblikkelig.
    Men det som faktisk er tilfellet, er at ledningen til lyspæren allerede er full av elektroner. Når du skrur på lyset, så tilfører du nye elektroner, og siden elektroner har masse så er det begrenset hvor mange det er plass til i ledningen. Dette gjør at det blir presset elektroner ut i den andre enden.
    Forenklet så kan du se på det som et plastrør fylt med klinkekuler. Når du presser inn en ny klinkekule i den ene enden så faller det ut en i den andre.
    Så selv om klinkekulene beveger seg sakte, så er det en øyeblikkelig reaksjon i den andre enden. Du har med andre ord en reaksjon som tilnærmer seg lysets hastighet, men ingen bevegelse som er så rask.

Det du kan gjøre er å minske "friksjon" i røret slik at klinkekulene glir lettere (bedre lederevne i kabelen). Men det betyr bare at det er mindre motstand når du tilfører nye klinkekuler, ikke at dem går raskere gjennom røret.

Og før noen begynner å skrike om at det sikkert var lederevne dem egentlig mener med at Nordost kablene er 90% av lysets hastighet, så er dette også helt meningsløst. Grunnen er ganske enkelt at all kobber som produseres for elektronikk, har en svært høy renhets prosent (99% eller bedre). Så selv om du spesial raffinerer kobber med 99.999% renhet, så er lederforskjellen så astronomisk liten, at det hverken er målbare eller hørbare forskjeller i lyd sammenheng.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville vært svært skeptisk til kabel-produsenter som klarer å lage kabler som er så seriøst feilkonstruerte at det trenger "innbrenning". 8-)

EDIT: er det slik å forstå at Nordost selger kabler uten å utføre denne "prosessen" i produksjonen? I så tilfellet blir spørsmålet; er det flere som føler seg lurt?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •