Innbrenning av kabler - hvordan, beste utstyr og metode? Fidelity anbefaler Vidar! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 161
    Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Innbrenning av kabler = myte!
    Hvis metallet skal fysisk forandre seg så må temparturen opp mot metallets smelte punkt, noe jeg kan garantere deg ikke skjer ved vanlig bruk.

Newcomer JCN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Glad jeg ikke tar alt for god fisk... innbrenning av kabler lukter humbug.

Står forresten at det bare er tull i hjemmekinos spesialutgave denne mnd...
    Oops, og takk til deg Knutinh. Søkte på innbrenning, ikke innspilling før jeg postetops:

Når Nordost produserer/formidler en slik maskin som ingen her mener har noe for seg, hvor mye av det andre på Nordosts side må man da ta med en klype salt. Må si jeg er skuffet, trodde virkelig Norost var blant enerne i bransjen, har vanskelig for å tro at det ikke har noe for seg, slev om jeg ikke finner nioen god fysisk forklaring på hvorfor det skal ha noen hensikt :-(

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JCN
    Oops, og takk til deg Knutinh. Søkte på innbrenning, ikke innspilling før jeg postetops:

Når Nordost produserer/formidler en slik maskin som ingen her mener har noe for seg, hvor mye av det andre på Nordosts side må man da ta med en klype salt. Må si jeg er skuffet, trodde virkelig Norost var blant enerne i bransjen, har vanskelig for å tro at det ikke har noe for seg, slev om jeg ikke finner nioen god fysisk forklaring på hvorfor det skal ha noen hensikt :-(
    Jada Nordost er en av de bedre Snake Oil formidlerne i bransjen.

Produsere ting for kr 50,- og selge det videre for 10k.

Det finnes mange slike i andre bransjer også - Salad Master (lager kjeler) osv..

Felles for disse er bruk fantastiske argumenter som høres bra ut for menigmann/entusiast men som sjelden tåler gransking av experter.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    InnBRENNING er vel et flatskjerm-relatert emne, innSPILLING av kabler derimot, er noe jeg har hørt om...har imidlertid mer tro på innspilling av høyttalerne

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, det klarnet opp en del. Da må jeg si at jeg ikke kan tro at det å spille inn en kabel ikke har serlig mye for seg. Den endrer seg vel ikke særlig fra de første elekrtonene har gått igjennom den.

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å forsvare trådstarter litt.

Nå vet jeg ikke helt hva en slik innbrenningsmaskin gjør fysisk med kabelen, men det er mulig å forandre lydsignaturen i kabelen med varme. Omtrent alle metaller kan forandre struktur ved varmebehandling, og vil nok tro at det kan forandre litt på lyden. Problemet er at en må opp i så høye temperaturer at isolasjonen smelter, hvis en da ikke bruker vanvittig lang tid på lavere varme.
    Men jeg må nok si meg enig med flesteparten her om at dette er humbug.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor har du dette fra? Kilde med fakta ønskes som link.

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hvor har du dette fra? Kilde med fakta ønskes som link.
    Vel, det er jobben min, varmebehandling av flydeler. Ikke kobber men Aluminium, titan, kobolt, stål med flere. Det som jeg gjør er å fjerne spenninger etter sveising slik at det ikke sprekker, gjøre metallet "mykt" slik at det er mulig å forme det tibake til opprinnelig profil for deretter å herde det slik at det blir hardt igjen med mere.

Om dette har en effekt mtp lyd vet jeg ikke.

Her er ihvertfall litt info om hva som skjer med stål i forskjellige temperaturer. (powerpoin presentasjon) http://ri.hive.no/aolsen/Varmebehand...av%20staal.ppt

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte optisk kabel som var gullforgyldt... 100% gold plated connectors...

Det føler jeg er like smart som innbrenning av kabler..

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edelt metall (gull) på pluggene er smart for å unngå anløpning over tid. Anløpning gir dårlig kontakt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Edelt metall (gull) på pluggene er smart for å unngå anløpning over tid. Anløpning gir dårlig kontakt.
    En optisk kabel leder lys og ikke strøm.

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd det er blitt som å skyte seg selv i foten her inne så fort man spør et kabelrelatert spørsmål..

Jeg har også prøvd å finne ut noe mer om det ang. innspilling av kabler, har ikke finni noe vettu informasjon i det heletatt...

Er selv ganske skeptisk til dette, men klarer ikke helt å glemme at det var ting som skjedde med lyden i det forrige anlegget mitt etter at jeg hadde spillt lenge på en black magic kabel i signalveien...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    InnBRENNING er vel et flatskjerm-relatert emne, innSPILLING av kabler derimot, er noe jeg har hørt om...har imidlertid mer tro på innspilling av høyttalerne
    Innspilling er jo "burn-in" på engelsk, så da blir det kanskje fort gjort å kalle det "innbrenning" på norsk.

Forøvrig skulle man tro det var et skrikende behov for å få andre til å spille inn sine kabler hvis man googler på "burn-in service"+cable+hifi.

Latterlig...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gå til din lokale forhandler!!
    spør om å få lytte til en innbrent og en uinnbrent, feks. Nordost Heimdall kabel.
    og selvfølgelig på et oppsett som klarer å avsløre ting og tang uten at det trenger å låte tynt, slankt, lyst eller analytisk.

vidar maskinen til nordost sender jo som kjent et mye sterkere signal enn det som går mellom forsterker og ht, så 2 døgn i en slik maskin, vil gi vesentlig større utslag enn f.eks 2 uker i et anlegg.

alle kabler fortjener å brennes inn på vidar maskinen, gjerne 3-4 dager. alle kabler har ulik klangsignatur, men ingen kabel skal låte lyst, slankt kanskje, men ikke lyst. det vil de nemlig ikke gjøre etter en runde i en vidar maskinen....

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av turbo1979
    Jeg kjøpte optisk kabel som var gullforgyldt... 100% gold plated connectors...

Det føler jeg er like smart som innbrenning av kabler..

Men an var vel litt stiligere å se på en sort platiskk :-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av G|zO
    Synd det er blitt som å skyte seg selv i foten her inne så fort man spør et kabelrelatert spørsmål..
    Jeg forstår ikke denne kritikken. Jeg spurte trådstarter om han ønsket min ærlige mening. Han ville ha råd om innbrenning. Mitt ærlige råd er at det er svindel for folk med større pengebok enn vett, og at man hjelper verden videre bedre ved å gi noen tusenlapper til fattige barn i Afrika enn en svindler som kjøper seg ny bil.

Dette var vel rådet man gav til de som var med i T5PC.

Dersom trådstarter mener at tråden har blitt hijacket av overivrige skeptikere så er det hans fulle rett, og da har jeg misforstått hans intensjoner. Dersom trådstarter ønsket å få fram alle meninger om emnet så mener jeg at alle er berettiget til å svare, og din surmulig tjener ikke til noe annet enn å gjøre tråden surere.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JCN
    Kjært navn har mange barn... ;-)
    Som du sikkert forstår så er kabler og kabler betydning noe av et vepsebol i våre kretser, som fremkaller sterker følelser og store ord.

Jeg tror du vil ha vanskelig for å finne vitenskapsmenn (dvs offentlig ansatte forskere med utgitte publikasjoner) som reagerer med noe annet enn latter på det man sier på Nordosts eller andre hifikabelprodusenters sider.

Hvorvidt man tolker det som om "vitenskapen har kommet utrolig kort" eller "kabelprodusenter er svindlere" er opp til den enkelte, men jeg tror du bør se andre steder enn til kabelprodusenter for å finne objektiv informasjon om kablers påvirkning.

-k

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av G|zO

Jeg har også prøvd å finne ut noe mer om det ang. innspilling av kabler, har ikke finni noe vettu informasjon i det heletatt...

Er selv ganske skeptisk til dette, men klarer ikke helt å glemme at det var ting som skjedde med lyden i det forrige anlegget mitt etter at jeg hadde spillt lenge på en black magic kabel i signalveien...
    Man stiller ærlige spørsmål, og da kan man forvente ærlige svar. Grunnen til at du ikke finner "vettu informasjon" om innbrenning/innspilling av kabler er at slik informasjon ikke finnes. Det er en myte.

Når det gjelder at anlegget ditt endrer lydkarakter over tid, så kan det være mange andre årsaker enn innspilling av kabler som forårsaker det. Omtrent samtlige andre endringer du kan gjøre i rom og/eller anlegg vil forårsake større endringer enn det som er mulig fra "innspilling" av kabler. Flytter du hodet ditt noen millimeter så gir det større utslag. Trekker du for gardinene gjør det større utslag. Endrer du helsetilstand (f.eks. lett forkjølelse) så vil det gjøre utslag i hørselen din. Flytter du lytteposisjon eller høyttalere mer enn 6-7 millimeter så vil det gi utslag i lyden. Flytter du kabler i forhold til hverandre eller i forhold til utstyret kan det gi utslag (spesielt uskjermede signalkabler i forhold til uskjermede strømkabler og/eller høyttalerkabler). Endring i luftfuktighet og/eller temperatur sies å gi utslag (skjønt dette har jeg ikke testet systematisk). Årstidsendringer kan gi utslag (det brukes mer strøm til oppvarming, noe som kan endre spenningen i strømnettet og støyfelter fra skjulte og åpne nettkabler. Hvilke komponenter som er skrudd på i anlegget kan gi utslag. Hvor varme komponentene i anlegget er kan gi utslag (det er ofte et utslag av luftttemperaturen i rommet).

Det er altså MYE som kan gi større utslag på lydbildet enn innspilling av kabler.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste