Hvilken kabeltype er best for overføring av bilde? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Kun SCART overfører RGB. Komponent er noe annet enn RGB, nærmest det motsatte.

Når det gjelder DVI og HDMI som bildeoverføring så er DVI en mye bedre kontakt fysisk enn HDMI. I dag overfører de det samme digitale bildesignalet. DVI kan i tillegg overføre et analogt bildesignal (DVI-A) på separate pinner fra det digitale signalet. Dette tilsvarer VGA.
    Hvorfor sier folk RBG/Komponent da???

Jeg har snakket om Komponent kabel hele tiden når jeg har skrevet RGB hvis det er tilfelle.

Hva er RGB!? Står det ikke for Red, green and blue?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, RGB er rød, grønn og blå, mens Komponent er luminans, og fratrekk (tror jeg, husker ikke 100%) av rød og blå. Komponent kalles også YCbCr. Y(grønn) er lumnans, altså et svart/hvitt-bilde. De to andre er fargesignaler (krominans).

VGA er også RGB, men da med to sync-signal for horisontal og vertikal synkronisering. RGBHV.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, RGB er rød, grønn og blå, mens Komponent er luminans, og fratrekk (tror jeg, husker ikke 100%) av rød og blå. Komponent kalles også YCbCr. Y(grønn) er lumnans, altså et svart/hvitt-bilde. De to andre er fargesignaler (krominans).

VGA er også RGB, men da med to sync-signal for horisontal og vertikal synkronisering. RGBHV.
    Aaaa, selvfølgelig, derfor VGA går under begrepet RGB veldig ofte..

Intermediate bler sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kun SCART overfører RGB. Komponent er noe annet enn RGB, nærmest det motsatte.

Når det gjelder DVI og HDMI som bildeoverføring så er DVI en mye bedre kontakt fysisk enn HDMI. I dag overfører de det samme digitale bildesignalet. DVI kan i tillegg overføre et analogt bildesignal (DVI-A) på separate pinner fra det digitale signalet. Dette tilsvarer VGA.
    Så RGB er ikke komponent nei... hmmm.. Man lærer noe nytt hver dag! Men i hvilken klasse stiller RGB seg da i forhold til bilde? Er det dårligere enn komponent?

Ser du også sier at VGA er komponent, vil det si at du får det samme bilde med de to?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bler
    Så RGB er ikke komponent nei... hmmm.. Man lærer noe nytt hver dag! Men i hvilken klasse stiller RGB seg da i forhold til bilde? Er det dårligere enn komponent?

Ser du også sier at VGA er komponent, vil det si at du får det samme bilde med de to?
    Jeg sier det samme, men om dette er tilfelle er RGB bedre enn Komponent JA.

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da har jeg kjøpt feil kabel da? RGB-kabel. Så en på 10 meter som het Kompnent, så jeg lurte litt på det, men det var annet merke tror jeg.

Hadde tenkt til å bytte tilbake denne siden jeg ikke så noe forskjell fra skart-kontakten.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komponent er bedre enn RGB via SCART fordi komponent kan overføre mye høyere oppløsning og progressivt bilde. SCART er låst til NTSC eller PAL som ikke er mer enn 480i eller 576i.

VGA er potensielt tilsvarende DVI/HDMI.

Har du en 75 Ohms kabel med tre RCA-plugger i hver ende så har du en kabel som kan brukes som komponentkabel.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror personlig at det ikke er de store forskjellene der men det kan godt hende jeg tar feil.. Men det hadde jo vært moro om du hadde prøvd begge deler og sett etter om du hadde sett noe forskjell.. Men da må du jo nesten ha både RGB og komponent (YcbCr) inn/ut på det du skal koble sammen. (Tv, prosjektor, DVD etc.)

I samme slengen så kan du jo teste HDMI/DVI og VGA også!

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komponent er bedre enn RGB via SCART fordi komponent kan overføre mye høyere oppløsning og progressivt bilde. SCART er låst til NTSC eller PAL som ikke er mer enn 480i eller 576i.

VGA er potensielt tilsvarende DVI/HDMI.

Har du en 75 Ohms kabel med tre RCA-plugger i hver ende så har du en kabel som kan brukes som komponentkabel.

Aha, da skjønner jeg litt mer hva du mener ja.. Men SCART-kontakt med tre RCA-plugger i andre enden da? Er det dårligere enn en "ren" RGB/komponent kabel?

Dem sier vel at HDMI/DVI er ørlite granne bedre enn VGA men ikke vet jeg..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scart med gul, rød og hvit RCA i andre enden er kompositt (gul) og stereo lyd. Det er det verste alternativet.

Dersom det gjøres riktig gir VGA like bra resultat som DVI/HDMI, eller ikke synlig dårligere. Jeg sitter nå på en PC med to 20" LCD-skjermer med 1680x1050 oppløsning over VGA-kabel og bildene er sylskarpe og stabile. VGA må ofte stilles inn for å bli optimalt. Jeg tror mange av tilfellene av at folk har prøvd og blitt misfornøyd er tilfeller hvor de ikke har justert bildet. Over lange strekk kreves det mer av en VGA-kabel og da kan bildet bli uskarpt for eksempel.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mente ikke gul, rød og hvit i den andre enden men RGB.. Såpass har jeg fått med meg at kompositt (gul) ikke er noe alternativ hvis du vil ha ett godt bilde! Legger ved en link så du ser hvilken kabel jeg mener..

:::.. AV-Connection A/S - Component Video Kabler ..:::

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bler
    Jeg mente ikke gul, rød og hvit i den andre enden men RGB.. Såpass har jeg fått med meg at kompositt (gul) ikke er noe alternativ hvis du vil ha ett godt bilde! Legger ved en link så du ser hvilken kabel jeg mener..

:::.. AV-Connection A/S - Component Video Kabler ..:::
    Det kabelen kjører komponent ja.
    Men problemet er at veldig få avspillerer støtter komponent ut på scarten.
    Dreambox(og lingnede boxer) støtter det,og noen avspillere fra KiSS

Jeg har den kabelen og jeg ser ikke forskjell på den og en bra scart kabel som kjører RGB på 42" panasonicen min,så det er ingen poeng å kjøpe den for og erstatte SCART.

Skal du koble til en PJ feks. så er denne kabelen veldig nyttig.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote name='storkers' date='14/10-2007 : 18:22' post='9702666']
    VG Nett - Teknologi
    [/quote]

Kom over denne

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tazzat
    Det kabelen kjører komponent ja.
    Men problemet er at veldig få avspillerer støtter komponent ut på scarten.
    Dreambox(og lingnede boxer) støtter det,og noen avspillere fra KiSS

Jeg har den kabelen og jeg ser ikke forskjell på den og en bra scart kabel som kjører RGB på 42" panasonicen min,så det er ingen poeng å kjøpe den for og erstatte SCART.

Skal du koble til en PJ feks. så er denne kabelen veldig nyttig.
    Du kan jo ikke bruke denne kabelen hvis ikke begge komponent kan kjøre RGB nei.
    Men jeg vil heller ha en sånn kabel istedefor en ren SCART som støtter RGB da jeg mener at det er en fysisk bedre kontakt. SCART tåler ikke veldig mye ut og inn før den blir "slarkete"!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •