Jeg skal lage Nye RCA kabler og Nye Høyttaler Kabler, Hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Wink Jeg skal lage Nye RCA kabler og Nye Høyttaler Kabler, Hjelp!

Hei, tenkte jeg skulle lage meg noen nye høyttaler kabler samt RCA kabler så jeg har noe å gjøre på i høst ferien, i første omgang,så har jeg tenkt på standard kabler eller cat 5 sammen med biltema bananplugger og krympeslanger.
    så bør jeg bruke cat 5 eller standard høyttaler kabler?

kan jeg få slanger til å krympe med en ligther?

Takker for svar

Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Hei, tenkte jeg skulle lage meg noen nye høyttaler kabler samt RCA kabler så jeg har noe å gjøre på i høst ferien, i første omgang,så har jeg tenkt på standard kabler eller cat 5 sammen med biltema bananplugger og krympeslanger.
    så bør jeg bruke cat 5 eller standard høyttaler kabler?

Takker for svar
    For RCA kabler bør du kanskje gå for en skjermet variant, og du kan jo prøve både Cat5 og vanlig høyttalerkabel opp mot hverandre?

Ikke bruk lighter, lån heller en hårføner av mamma / søster. Tar litt tid med hårføner men da slipper du å svi strømpa.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

datakabler som høyttalerkabler

Jeg fikk hakeslepp da jeg etter anbefaling fra en på jobben som er dyktig på transmisjonslinjer prøvde en 12 pars RS422 datakabel som høyttalerkabel. Kabelen er valgt på grunnlag av impedans, dielektrikum og skjerming. Uten tvil den beste kabelen jeg har hørt. Jeg har eksperimentert litt tidligere, og vel følt at jeg med kabelvalg i høyden kunne trimme de tonale kvalitetene til anlegget (rund/spiss lyd, mer mindre bass osv), men med denne kabelen ble bare alt bedre . Hovedinntrykket var at den "ryddet" opp, all informasjon ble klarere, tydeligere og mer kontant.

Kabelen fås på ELFA, varenr: 55-786-87. (130,-/m)

Alternativt kan en også prøve 55-768-22. Eller 55-751-62 (27 pars monster)

Er ikke i tvil om disse kablene gir lyd tilsvarende eller bedre enn de fleste høyttalerkabler til X000,-/par

Husk at hvert par skal ha en + og en - terminering. (ikke noen par til + og noen til -)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke krymp med lighter sjansen er stor for at du svir noe, går faktisk ann å prøke steikeplaten da, men det er vel også en nødløsning, skaff en varmluftspistol, absolutt det beste å bruke.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tman
    Jeg fikk hakeslepp da jeg etter anbefaling fra en på jobben som er dyktig på transmisjonslinjer prøvde en 12 pars RS422 datakabel som høyttalerkabel. Kabelen er valgt på grunnlag av impedans, dielektrikum og skjerming. Uten tvil den beste kabelen jeg har hørt. Jeg har eksperimentert litt tidligere, og vel følt at jeg med kabelvalg i høyden kunne trimme de tonale kvalitetene til anlegget (rund/spiss lyd, mer mindre bass osv), men med denne kabelen ble bare alt bedre . Hovedinntrykket var at den "ryddet" opp, all informasjon ble klarere, tydeligere og mer kontant.

Kabelen fås på ELFA, varenr: 55-786-87. (130,-/m)

Alternativt kan en også prøve 55-768-22. Eller 55-751-62 (27 pars monster)

Er ikke i tvil om disse kablene gir lyd tilsvarende eller bedre enn de fleste høyttalerkabler til X000,-/par

Husk at hvert par skal ha en + og en - terminering. (ikke noen par til + og noen til -)
    Bra saker. Hvor koblet du på skjermen? Det idéelle for å minimere støy er å samle alle data- og alle returledningene hver for seg, kjøre data-lederne på +, returlederne på - og jorde skjermen (er vel en GND skrue bakpå receiveren din). Klipp skjermen i andre enden. Vips, CMPS og skjerm i ett.

RS422 er en konnektorkabel som har spesifisert en karakteristisk impedanse på 100 ohm og en maksimal leder-leder kapasitans på 17pF/m. Dette er i realiteten altså en Cat5e kabel med X antall par, i ditt tilfelle da en 12par. Du ville nok fått samme resultatet ved å kjøre f.eks. 4 paralelle Cat5e eller Cat6-kabler, men det ser jo litt bedre ut med en.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    ikke krymp med lighter sjansen er stor for at du svir noe, går faktisk ann å prøke steikeplaten da, men det er vel også en nødløsning, skaff en varmluftspistol, absolutt det beste å bruke.
    Som sagt kan du bruke en hårføner, men det går TREGT Har fungert greit for meg, men regn med ca. 10 minutter på en kabel (5 minutter på hver strømpebit).

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe annet man kan prøve er jo å bruke HDMI kabler. Har vurdert å teste bare for moro skyld her selv Vet ikke hvor mange ledere den har men det burde jo være bedre enn Cat6...

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Jeg kjøpte faktisk en sånn butanbrenner på clas i dag til det bruket! 100,- + butan (30,- tror jeg).

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan anbefale deg å bruke en loddebolt til å krympe slangen. Dvs. ikke tuppen der det er varmest, men litt innpå, på det tykkeste.. Selve kabelen: Der kan jeg anbefale deg kat 5 kabler.. Lagde netopp ht kabler av kat5 og angrer ikke et sekund.. Det var definitivt verdt det

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagr
    Jeg kan anbefale deg å bruke en loddebolt til å krympe slangen. Dvs. ikke tuppen der det er varmest, men litt innpå, på det tykkeste.
    Jeg har brukt å gjøre dette - men fikk fantastisk resultat med butanbrenneren! Mye tettere og jevnere krymping.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •