En million til den som hører forskjell på høyttalerkabler - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 20 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 391
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Må bare si at dette er det absolutt beste lesestoffet jeg kunne få når jeg sitter her fyllesjuk og dårlig. Dette er det morsomste jeg noensinne har lest tror jeg.

Men nå kan jeg ikke skrive mer. Hadde kablene mine rundt varmekablene i gulvet i natt, så jeg må ta opp parketten og ta ut kablene, tror de er varme nok til å spilles inn nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Var ikke min forklaring god nok? Jeg pleier også henge kablene vertikalt, slik at signalene får nedoverbakke.. !!
    Det er her du gjør en liten feil min venn!

Du skal henge de sånn at det ser ut som en hoppbakke.

Altså forsterker høyt oppe -> kabel ned til ht -> liten oppsving før du kobler de inn i ht.

Da vil lyden bare hoppe inn i ht og lyden som kommer ut blir fantastisk.
    Den bare svever helt nydelig ut i rommet!

P.S Veldig viktig å ikke ha lengre rom en ca 200M. Lyden hopper/svever sjeldent lengre.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Derimot er det 100% på sin plass å fortelle om sine egne lytteintrykk - hører du forskjell på kabler - vel da gjør du det

jepp.. og grunnen er enkel den er fordi som er verdens beste svar :twisted:

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Dette var svar til hvordan man spiller inn kabel. Noen spurte, ESH, jeg svarte. Nøyaktig hva problemet ditt med dette er lurer jeg virkelig på. Du kan kjøpe en maskin for innbrenning av kabler, denne er forøvrig dyr så man kan likesågodt spørre om å få innbrent på hi-ficentre om de har

Si, meg finner du opp dette underveis? En kabelinnbrenningsmaskin?

EDIT: Et søk på nettet viser at det faktisk finnes som har noe slikt og tilbyr en tjeneste hvor folk kan sende inn kablene sine og få de innbrent. Hihi. Iom at de fort blir "utbrent" igjen så burde de kanskje ha en slags leasinggreie, hvor de får tilsendt nye, innbrente kable en gang i måneden, og returnerer det gamle settet? Ny forretningside!

EDIT2: Jeg er visst litt sent ute, flere i tråden som har funnet innbrenningsmaskinene. Jaja, det er utrolig hva man kan gjøre penger på

EDIT2: Jeg er visst litt sent ute, flere i tråden som har funnet innbrenningsmaskinene. Jaja, det er utrolig hva man kan gjøre penger på

EDIT3: Ingen som vil ha tusenlappen min heller ser jeg. Du da Galnes? Så slipper du dra til usa, riktignok er ikke tusen kroner like mye som fem millioner men..
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    EDIT3: Ingen som vil ha tusenlappen min heller ser jeg. Du da Galnes? Så slipper du dra til usa, riktignok er ikke tusen kroner like mye som fem millioner men..
    De ivrigste audiofile er tilsynelatende idealister som ikke bryr seg om penger.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Galnes:
    Det er poengløst av deg å teste Biltemakabler på egen hånd. Du kommer garantert til å høre stoooor forskjell. For at en slik test skal ha noen verdi må det være en blindtest.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er vitsen med enda en kabeldebatt ......

De aller fleste erfarne HiFi entusiaster er ikke i tvil om kabelforskjeller. Meg inkludert selv om jeg ikke er erfaren.

Men hva er vitsen med snakket om millionene? Jeg har ikke sett noen reel test? Har dere? Hvor og hvordan?

Som veldig mange andre synes jeg ikke det er noe stort problem å høre forskjeller. Hvis du ikke hører det så er det greit nok det, men ha litt respekt og tillit til erfarne lyttere takk. En meningsmåling på HS mente 5 at det ikke er forskjeller mens 67 mente det var forskjeller.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    @Galnes:
    Det er poengløst av deg å teste Biltemakabler på egen hånd. Du kommer garantert til å høre stoooor forskjell. For at en slik test skal ha noen verdi må det være en blindtest.
    Dette blir en dobbel blindtest, først skal en kompis av meg stå for skifting mens jeg skal lytte, så bytter vi plass. På Supraene var dette ganske lett, men som noen nevnte så hjelper det at kablene har like utgangspunkt, og når det gjelder kvaliteten på Supraen så tror jeg faktisk at den er dårligere enn rene kobberkabler fra biltema Ikke vet jeg hva supraene er laget av, kobberfarget er de ikke, heller ikke akkurat sølv og mye mening hadde det ikke gitt ettersom de kostet 14kr meteren heller, de ser faktisk mest ut som vablige metalltråder. I kabelen jeg har nå er det rent kobber som er leder, dermed skal da biltema sine kabler spille hel likt

Men som ingen her har svart på: Hvor på biltema (avdeling) ligger disse kablene? Under bil(stereo)? eller lyd? Vil jo ikke kjøpe feile kabler heller

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir en dobbel blindtest, først skal en kompis av meg stå for skifting mens jeg skal lytte, så bytter vi plass.
    Det du beskriver høres ikke ut som en dobbel blindtest, for å si det forsiktig. Kan du beskrive litt mer hvordan du har tenkt at dette skal gjennomføres?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir en dobbel blindtest, først skal en kompis av meg stå for skifting mens jeg skal lytte, så bytter vi plass.
    Det du beskriver høres ut som en singel-blind test. Dersom personen(e) som skal lytte ikke vet hva de hører, men den som gjennomfører byttingen er i samme rom og vet hva som er hva så er testen singel-blind.

Dersom også personen som skal bytte/styre eksperimentet heller ikke vet hva som er hva så er testen dobbelt-blind.

Dersom den som skal analysere tall-materialet fra testen er uvitende om hva som er hva så er testen trippel-blind.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Men hva er vitsen med snakket om millionene? Jeg har ikke sett noen reel test? Har dere? Hvor og hvordan?
    Hvis du leser postene så ser du at James Randi foundation tilbyr de som tjener penger på hifi-kabler en million dollar dersom de greier å skille ut audiofile kabler fra andre kabler i en blindtest.

Atkinson i Stereophile avstod fra å delta. Lyd & Bilde var overbevist om at de kunne høre det men har såvidt jeg vet ikke kontaktet James Randi.

Uavhengig av om kabler faktisk har en betydning eller ikke, så er det altså nærliggende å konkludere at de som selger kabler og tester kabler ikke tror at de har en betydning...

-k

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Matching

Jeg tror at det som faktisk har noe å si, er hvorvidt kabelen er matchet til nettopp din høyttaler. Da en kabel er både en kapasitans og en motstand (noen ganger også en induktans), vil denne påvirke bla delefrekvensen i høyttaleren din. Så for å oppnå optimal ytelse, bør du altså benytte samme type kabel (kabel med samme R,C & L) som den høyttalerprodusenten benyttet for å teste ut og optimalisere høyttaleren. Og ideelt sett den samme kabelen som er benyttet i internkablingen i høyttaleren.

Utover dette tror jeg ikke motstanden i kabelen har noe å si for lyden, så lenge alle frekvenser blir dempet/ forsinket like mye. Om alle frekvenser fra 10 Hz til 100KHz er 10 eller 50 ns forsinket vil ikke ha en dritt å si så lenge noen frekvenser ikke blir forsinket mer enn andre.

Når det gjelder innstråling til både høyttalerkabler og signalkabler, skal det så høy vekselstrøm/ magnetisme til at dette ville gjort seg helt andre utslag før du hadde hørt det i høyttalerne. For eksempel som striper på TV skjermen. Strømnettet ditt er en MYE større kilde til støy/ forvrengning enn enn stråling til kabler noen sinne kommer til å bli.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Filterkabel????

Altså.

I all hovedsak er en kabel litt motstand og litt kondensator, og bare svært unntaksvis en spole. Hvis kabelen din har en motstand på 0,1 Ohm, noe som er 100 ganger mer enn vanlig kobber, og har en kapasitans på 1 nF, noe som er rundt 1000 ganger mer enn det som vanligvis oppgis på høyttalerkabler, vil filterfrekvensen fremdeles være på 1,59 MHz. Frekvenser over 40 KHz vil uansett bli filtrert bort av delefilteret for å beskytte høyttalerelementene, og har du en forsterker som leverer signaler over 1 MHz må du få sjekket elektronikken din, da denne sannsynligvis er gåen.

NB! Rent kobber 2,5 mm2 med en ren PVC isolering (Clas Ohlsson) vil ha en motstand på ca 0,00125 og en kapasitans på ca 5 pF pr meter, noe som gjøre denne til et filter som skjærer av på ca 25,4 GHz. Så å snakke om high-end kabler som mindre filter enn andre billigere kabler er kanskje teoretisk riktig, men blir i denne sammenhengen helt absurd!!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hvis du leser postene så ser du at James Randi foundation tilbyr de som tjener penger på hifi-kabler en million dollar dersom de greier å skille ut audiofile kabler fra andre kabler i en blindtest.-k

Ja ja.. Jeg trenger pengene.. så muligens jeg skal ta testen
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Ja ja.. Jeg trenger pengene.. så muligens jeg skal ta testen
    Rapporter gjerne tilbake til oss når pengene er kassert inn :-)

-k

Newcomer Trondster sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående blindtest av kabler: Må man egentlig være helt blind for en skikkelig blindtest? :-D

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trondster
    Angående blindtest av kabler: Må man egentlig være helt blind for en skikkelig blindtest? :-D
    Bruker jo brille jeg med da, (men foretrekker linser).

Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det du beskriver høres ut som en singel-blind test. Dersom personen(e) som skal lytte ikke vet hva de hører, men den som gjennomfører byttingen er i samme rom og vet hva som er hva så er testen singel-blind.

Dersom også personen som skal bytte/styre eksperimentet heller ikke vet hva som er hva så er testen dobbelt-blind.

Dersom den som skal analysere tall-materialet fra testen er uvitende om hva som er hva så er testen trippel-blind.

-k

Liker å kverulere du?

Det var et enkelt svar til oyvindk som sa:
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Planen var at først hører jeg en sang evt. deler av en sang på en kabel som kompisen har valgt (jeg vet ikke hvilken), deretter bytter han kabler, jeg vet ikke hvilken som er hva bortsett fra det jeg hører. Dette gjør vi et par ganger på noen forskjellige sanger slik jeg gjorde med suprakablene. Deretter blir det min tur å velge kabler, mens han skal lytte.

Dobbel blindtest ble i denne sammenheng at først er det jeg så blir utsatt for blintest, deretter kompisen min, vi dobbeltsjekker, dermed dobbeltblindtest.
    Dobbel blindtest etter som dere beskriver det burde være opplagt at ikke skjer ettersom jeg ikke akkurat har tenkt å kamuflere kablene å få de til å se prikk lik ut, for hva er jo vitsen.

Hva legger man i å dobbelt sjekke? Jo, man kan enten selv sjekke det samem flere ganger, dette skulle/skal vi, men det var ikke det vi siktet til, det vi mente med dobbelsjekking her er selvsagt at det er ikke bare jeg som skal foreta blindtesten, men også kompisen min.

Og angående din trippelblindtest så skal ikke noen tall analyseres, dette trodde jeg var opplagt for deg ettersom hele poenget med testen og det hele tråden handler om er ikke talldata, men at vi faktisk klarer å høre forskjell.

Nøyaktig hva slags definisjoner du vil ha av det er din sak, ikke gidd å meg med det. Det kom klart frem i innlegget mitt hva jeg ville frem til, men det var for all del ikke viktig for dere, det eneste viktige for deg var vel å finne noe å kverulere på, er hverdagen din/deres virkelig så kjedelig? (Ment som faktisk spørsmål)

Problemet med det hele ble bare at biltema hadde ikke kablene inne, og har ikke hatt de inne de siste månedene heller desverre, så det blir ikke gjort med det første og siden det er så kjedelig å høre på det lurer jeg virkelig på om jeg skal gidde i dte hele, dere er ikke verdt å bruke tiden min på synes jeg når jeg leser kommentarene deres.

Men turen var ikke en total miss, jeg fikk kjøpt kabelskjuler (i butikken vedsiden av, Coop Obs Bygg, hehe.)

Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker å være en plagsom person du?

Planen var at først hører jeg en sang evt. deler av en sang på en kabel som kompisen har valgt (jeg vet ikke hvilken), deretter bytter han kabler, jeg vet ikke hvilken som er hva bortsett fra det jeg hører. Dette gjør vi et par ganger på noen forskjellige sanger slik jeg gjorde med suprakablene. Deretter blir det min tur å velge kabler, mens han skal lytte.

Dobbel blindtest ble i denne sammenheng at først er det jeg så blir utsatt for blintest, deretter kompisen min, vi dobbeltsjekker, dermed dobbeltblindtest.

Og angående din trippelblindtest så skal ikke noen tall analyseres, dette trodd ejeg var opplagt for deg ettersom hele poenget med testen og det hele tråden handler om er ikke talldata, men at vi faktisk klarer å høre forskjell.

Nøyaktig hva slags definisjoner du vil ha av det er din sak, det kom klart frem i innlegget mitt hva jeg ville frem til, men det var for all del ikke viktig for deg, det eneste viktige for deg var vel å finne noe å kverulere på, er hverdagen din virkelig så kjedelig?

Problemet med det hele ble bare at biltema hadde ikke kablene inne, og har ikke hatt de inne de siste månedene heller desverre, så det blir ikke gjort med det første. Men turen var ikke en total miss, jeg fikk kjøpt kabelskjuler (i butikken vedsiden av, Coop Obs Bygg, hehe.)
    Høyttalerkabel selger de ikke lengre på biltema.

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har på Clasohlsson. Kjører med 4 mm2 på bakhøyttalerene.

Side 9 av 20 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •