En million til den som hører forskjell på høyttalerkabler - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 20 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 391
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    for ikke å glemme gremlinsene som bor i kablene å lever av å borre hull i kordellene...

Mente vel atomene spook...
    Så var det kardellgremlinsene ja - de hadde jeg glemt...
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen forklare meg hvordan man faktisk kan høre forskjell på to kabler som har de samme forutsetningene? Jeg tenker da på lengde, tverrsnitt, kabelmateriallet og ytre støykilder.

Jeg har ingen erfaring med hi-fi, men er utdannet elektriker og har derfor en faglig interesse av å vite det.

Det blir snakket her inne om god/dårlig kobber kvalitet. Dette forstår jeg ikke helt, fordi to like tverrsnitt har samme strømføringsevne. Det eneste som endrer seg er den fysiske tjukkelsen på kabelen ut i fra kvaliteten på kobberen. Ergo, 2,5mm2 er 2,5mm2 uansett om kobberen er 98% ren eller 72% ren.

En annen ting som spiller inn er ledningsmotstanden. Formelen er etter hva jeg husker: R = (rho) * L / A

R = ledningsresistansen
    (rho) = resistansen i det gjeldene materialet. For kobber 0,0175.
    L = Lengde på kabelen (hver leder, ergo må ganges med 2)
    A = Tversnitt på kabelen

Det sier seg jo selv at under en slik test så må alle disse faktorene være like, derfor vil ikke denne formelen ha innvirkning på resultatet.

Så da lurer jeg på, hva gjør at det er forskjell? Kan noen kabelfantaster forklare hva som er forskjellen? Foruten om placebo effekten som kommer etter å ha svidd av 50.000 på 2 meter med kobber.

Å når det gjelder innspilling av kabler, takk! Det var dagens! :smile:

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Her kan du kjøpe en kabelinnbrenningsdings!!!!

Musicdirect - HAGERMAN - FRYBABY CABLE BURN-IN DEVICE

Kjør på!

Hei Spocky!

Finnes denne for digital musikk også? Hører bare på mp3 musikk for tiden, og kunne tenkt meg og brent inn kablene slik at musikken ble bedre! Men denne innbrenneren var jo kun for analog musikk såg eg....

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Hei Spocky!

Finnes denne for digital musikk også? Hører bare på mp3 musikk for tiden, og kunne tenkt meg og brent inn kablene slik at musikken ble bedre! Men denne innbrenneren var jo kun for analog musikk såg eg....
    Må inrømme at jeg ikke er noen nobelpriskandidat på dette området.

Men jeg skulle tro at du kunne bruke denne dingsen i en parallell/seriekopling med et par fustasjopphengsforkoblinger. Tror Clas Olsson har disse.

Da vil den kunne ta digitalkabler også både optisk - men ikke toslink - og både coax og triax.

Anbefaler også å brenne inn ipoden i 3 minutter i brødristeren, pulverapparat i nærheten er en selvfølge.

Go Nissen Go
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pokker og! Eg prøvde iPoden min i microen, men da følte eg at all dynamikk forsvant og lydbildet ble veldig flatt og urytmisk (?), men vokalen ble varm og god etterpå...... :shock:

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pokker og! Eg prøvde iPoden min i microen, men da følte eg at all dynamikk forsvant og lydbildet ble veldig flatt og urytmisk (?), men vokalen ble varm og god etterpå...... :shock:

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte plutselig på en ting:

Hvis man kobler fra kablene om natten og legger de i senga slik at de får holde varmen og ikke bli kalde liksom vil de spille bedre da? Du slipper jo å spille de inn etter hver natt!

Evt kunne man jo lagt opp en liten varmekabel sløyfe rundt høytalerkablene! Tvinne den rundt selvsagt for bedre lyd!

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Evt kunne man jo lagt opp en liten varmekabel sløyfe rundt høytalerkablene! Tvinne den rundt selvsagt for bedre lyd!
    Jeg funderte på det motsatte...

Siden kabler har bedre ledeevne ved lavere temperaturer må det være praktisk å ha en frysebox mellom høyttaler og forsterker... Minusgrader... *superlederinnbrendtehyttalerkablerifrysebox* *pattent pending*
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må lese tråden! Det er om og gjøre å brenne kabelen! Frostskader kan ofte være veldig likt et brannsår, men det er ikke brannsår allikevel! Man må ha varme for å brenne kabelen! Holde "molekylene" nede!

Edit: you're so right! Langt på natt snart!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men vi trenger da ikke gjøre narr av ham for det.

Det må jo være en forklaring til at folk hører forskjeller, elektrisk eller ikke.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte plutselig på en ting Galnes:

Hvis man kobler fra kablene om natten og legger de i senga slik at de får holde varmen og ikke bli kalde liksom vil de spille bedre da? Du slipper jo å spille de inn etter hver natt!

Som nevnt, om du hadde lest ordentlig, har jeg kun spilt inn kablene ved innkjøp, angående innspilling noen minutter etter å ha vært på ferie har jeg ikke hatt behov for, og da ikke kunne merket. Du kan derimot spørre kilden her som er Meridian 861

Og slik at du vet det da, når man driver med "break-in" av en kabel er dette likt det meste annet som må brukes litt før det fungere optimalt, som nye sko, ny motor i bil, ny sofa, nye høytalere etc.

Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Tenk deg at signalveien er ganske røff, med mange skarpe gjenstander, som en ny kabel vil ha. Når en da har spillt inn kabelen, vil disse gjenstandene være avrundet, og kabelen vil ha bedre ytelse grunnet renere signalvei.
    Akkuart som i en bekk, egentlig.......
    Det å fysisk varme kabelen under dyna eller å ha varmekabel rundt blir ikke akkurat samem tingen nei.

Men men, du er virkelig litt av en nisse du, ingen tvil om det nei

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og eg var ikke seriøs et microsekund!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Men men, du er virkelig litt av en nisse du, ingen tvil om det nei
    Hvem er egentlig nissen her? Det kan i sannhet diskuteres.
    Og bare så det er sagt: Det er mange år siden jeg sluttet å tro på julenissen, og hans tvilsomme entré gjennom skorsteinen hos folk.

Men Nissen, eller hans kompanjong(?) er tydeligvis fortsatt lys levende, ser det ut som!
    Dog sliter han nok litt med å avle et publikum som vil tro på det han sier... ;-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan derimot spørre kilden her som er Meridian 861
    Som jeg har nevnt her et par ganger tidligere så består ikke grunnstoff som sølv og kobber av molekyler.

Dette som Meridian 861 beskriver om akkurat dette med molekyler i kabler blir ikke riktig. Det som står på siden hans om akkurat dette virker som avskrift av noe han har hørt fra en typisk selger som ikke har utdannelse innen faget.

Det nytter ikke å lese noen hifi blader og skaffe seg litt fett utstyr og plutselig tro at du er professor innen elektronikk og fortelle andre hvordan ting fungerer.....??? Eller er det kanskje slik det egentlig er

Derimot er det 100% på sin plass å fortelle om sine egne lytteintrykk - hører du forskjell på kabler - vel da gjør du det

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hører ikke forskjell på kabler. Men jeg hadde kost meg stort hvis jeg hadde gjort det, og kunne bevist ovenfor megselv at det ikke var på grunn av placebo. Nok en ting man kan eksperimentere med i denne hobbyen. Sålangt har hverken personlige erfaringer eller lovprisninger forandret noe som helst.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke rart!! det er jo begrenset plass i microen,... Derfor forsvinner dynamikken!!! Men den varme vokalen kjente jeg også, men egentlig kun 2 min etterpå

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler bør spilles inn når de kjøpes inn og når de ikke har vært brukt over lengre tid. F.eks. ved innkjøp kan man få de innbrent og dermed sparer man seg de timene. "Dette skyldes at strømmen som har beveget seg igjennom kablen endrer på molekylene ( de lades) i kabelen og det samme skjer i en forsterker.
    Derfor låter en forsterker gjerne bedre etter å ha stått på i ett par dager.
    Men det ikke mange tenker på er at dersom en kabel forblir ubrukt i flere dager vel molekylene bli utladet å gå tilbake til sin opprinnlige U-innspilte som ny staus. "
    - Meridian861

Videre skal det være sagt at lenger kabel forringer signalet mer, dette burde de fleste her vite. Jo bedre en leder er jo lengre kan den være uten at signalet blir like forringet som ved en dårlig leder, jo bedre lederen skal være, jo dyrere blir den ettersom det koster mer å fremstille den. Om den i tillegg skal skjermes, for å unngå støy fra andre kabler, koster dette mer penger. Av nettopp denne grunn er generellt sett dyrere kabler bedre enn billige, men unntak finnes jo der det blir solgt jallaprodukter i fin forkledning. Dette gjelder også digitalkabler, jo lengre den er, jo mer forringes signalet YouTube - Not all HDMI cables are the same

Tja, ikke stort som ville fungert her i verden dersom det du skriver her hadde vært riktig. Heldigvis så er vitenskapelige fakta og dette oppkoket av kabelsalgspjatt to helt forskjellige ting.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Tenk deg at signalveien er ganske røff, med mange skarpe gjenstander, som en ny kabel vil ha. Når en da har spillt inn kabelen, vil disse gjenstandene være avrundet, og kabelen vil ha bedre ytelse grunnet renere signalvei.
    Akkuart som i en bekk, egentlig.......
    Med unnskyldning på forhånd dersom det du skriver er ironi - MEN:

Siden vi faktisk er nede på det atomære planet, kan du være så vennlig å fortelle oss uvitende om hva det er som avrundes? For her snakker vi faktisk om en vitenskapelig sensasjon om det du skriver er tilfellet!

Utrolig hvor mye svada som er blitt spredt av kabelselgere, og som godtroende og lettlurte forbrukere har plukket opp.
    Min favoritt er at kabler har en retning ... det er vel også som en bekk, som renner nedover? Jeg har aldri skjønt hvorfor så mange effektforsterkere er satt på gulvet? Det må jo være feil å la strømmen renne opp til høyttalerpluggene?

He-he.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden vi faktisk er nede på det atomære planet, kan du være så vennlig å fortelle oss uvitende om hva det er som avrundes? For her snakker vi faktisk om en vitenskapelig sensasjon om det du skriver er tilfellet!
    Jeg mente ikke en bokstav av det jeg skrev, bare så det er sagt :razz:

Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OBS!!

Angående "retningsbestemte" kabler: Ja, det er faktisk noe i dette, men kun dersom kabelen er skjermet. Skjermen er i dette tilfellet _kun_ tilkoblet i forsterker-enden av kabelen, og i den andre enden ligger skjermen bare og "flyter" ("svevejord"). Dette er jo et velkjent og meget godt dokumentert virkemiddel for å redusere støy, og brukes også mye i områder med en mer fornuftig tankegang, blant annent stigenett for datanettverk..

Side 8 av 20 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •