En million til den som hører forskjell på høyttalerkabler - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 20 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 391
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Kabler bør spilles inn når de kjøpes inn og når de ikke har vært brukt over lengre tid. F.eks. ved innkjøp kan man få de innbrent og dermed sparer man seg de timene. "Dette skyldes at strømmen som har beveget seg igjennom kablen endrer på molekylene ( de lades) i kabelen og det samme skjer i en forsterker.
    Derfor låter en forsterker gjerne bedre etter å ha stått på i ett par dager.
    Men det ikke mange tenker på er at dersom en kabel forblir ubrukt i flere dager vel molekylene bli utladet å gå tilbake til sin opprinnlige U-innspilte som ny staus. "
    - Meridian861

Videre skal det være sagt at lenger kabel forringer signalet mer, dette burde de fleste her vite. Jo bedre en leder er jo lengre kan den være uten at signalet blir like forringet som ved en dårlig leder, jo bedre lederen skal være, jo dyrere blir den ettersom det koster mer å fremstille den. Om den i tillegg skal skjermes, for å unngå støy fra andre kabler, koster dette mer penger. Av nettopp denne grunn er generellt sett dyrere kabler bedre enn billige, men unntak finnes jo der det blir solgt jallaprodukter i fin forkledning. Dette gjelder også digitalkabler, jo lengre den er, jo mer forringes signalet YouTube - Not all HDMI cables are the same
    Jaha ja, selvfølgelig må kablene spilles inn! :shock:
    Hvordan foregår dette da, enn si den såkalte innbrenningen? Maken har jeg nå aldri hørt.
    Reiser man fra anlegget ( høyttalerkablene) i tre-fire ukers sommerferie, så må disse altså møysommelig "spilles inn" på nytt når man kommer tilbake?
    En eller annen må ha hjernevasket deg, til de grader!

Forøvrig blander du snørr og barter her.
    En signalkabel er noe ganske annet en en høyttalerkabel, og dermed er det gjenstand for en diskusjon som hører hjemme et annet sted.
    I denne tråden er det jo snakk om høyttalerkabler!
    Men én ting kan jeg jo gi deg rett i: Jo lengre en kabel er jo mer svekkes signalet i den. Alle som kjenner Ohm´s lov, vet jo det.
    Men hvilken betydning har dette i praksis? Da tenker jeg eksplisitt på høyttalerkabler.
    Bruker man kabler med en fornuftig tverrsnitt i forhold til den effekten de skal håndtere, tror jeg faktisk at man må opp i betydelige lengder før man aner en negativ effekt av dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns alltid det er like morsomt å se "High-End" kabelprodusentene og "de troende" gripe etter halmstrå om utladning av molekyler, ionisering, superledere og annet knask hentet fra vitenskapen, når dem skal prøve å bevise at det er forskjeller mellom kabler.

Og ja, om du ser nøye nok, så er det forskjeller mellom alle kabler. Men dette er totalt uviktig. Det vi er på jakt etter i denne sammenhengen er HØRBARE forskjeller i kabler som i utgangspunkter er dimensjonert rett i forhold til anlegget dem brukes mot. Og hørbare endringer er i signalprosessering gigantiske signal endringer som svært enkelt måles.

Å blande superleder teori mm. inn i kabelteori for lyd, blir som å kaste en appelsin i Mjøsa og forvente at det skal smake appelsinsaft. Ideologisk ja, men i praksis nei.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Jaha ja, selvfølgelig må kablene spilles inn! :shock:
    Hvordan foregår dette da, enn si den såkalte innbrenningen? Maken har jeg nå aldri hørt.
    Reiser man fra anlegget ( høyttalerkablene) i tre-fire ukers sommerferie, så må disse altså møysommelig "spilles inn" på nytt når man kommer tilbake?
    En eller annen må ha hjernevasket deg, til de grader!

Forøvrig blander du snørr og barter her.
    En signalkabel er noe ganske annet en en høyttalerkabel, og dermed er det gjenstand for en diskusjon som hører hjemme et annet sted.
    I denne tråden er det jo snakk om høyttalerkabler!
    Men én ting kan jeg jo gi deg rett i: Jo lengre en kabel er jo mer svekkes signalet i den. Alle som kjenner Ohm´s lov, vet jo det.
    Men hvilken betydning har dette i praksis? Da tenker jeg eksplisitt på høyttalerkabler.
    Bruker man kabler med en fornuftig tverrsnitt i forhold til den effekten de skal håndtere, tror jeg faktisk at man må opp i betydelige lengder før man aner en negativ effekt av dette.

Dette var svar til hvordan man spiller inn kabel. Noen spurte, ESH, jeg svarte. Nøyaktig hva problemet ditt med dette er lurer jeg virkelig på. Du kan kjøpe en maskin for innbrenning av kabler, denne er forøvrig dyr så man kan likesågodt spørre om å få innbrent på hi-ficentre om de har

Sitat Opprinnelig postet av tahutvedt
    Er det noen her som mener at en kabel tilfører noe til lyden?
    En kabel som tilfører noe til lyden er vel en med merkbart filter, jo mer merkbart filteret er jo dårligere vil de fleste si lyden er for dette driver den fra hvordan det skal låte
    Strengt tatt er vel målet til kabelleverandørene at kablene skal tilføre minst mulig til lyden og dermed la den gjengi lyden så korrekt som mulig.

Så det en god kabel tilfører er en mer korrekt gjengivelse.

Eks. er jo det slik at jo høyere THX-sertifiseringen er jo mindre filter har kablene og jo mer korrekt er da gjengivelsen. En enkel THX Ultra godkjent kabel trenger overhodet ikke være dyr, men da gjerne u-terminert og med lite eller ingen skjerming, dette behøve ikke gjøre noe med mindre man har mange potensielle stykilder

Noen vil jo selvsagt foretrekke kabler med litt mer filter, gjerne noen som legger mer vekt på bass f.eks.

Det virker som de som syter her ikke godtar at kabler i det hele tatt kan kategoriseres med ulike THX-sertifiseringer, det er jo absolutt ikke mulig siden alle kabler spiller helt likt. Såklart kan forsterkere få ulike THX-sertifiseringer etter sine evne til å gjengi lyd, det samme kan jo høytalere også, men for all del, kabler kan ikke klassifiseres fordi alle spiller prikk likt. Derfor kjøper de biltemakabler i fine farger fordi de har sin unskyldning om at denne såklart spiller helt likt som en Nordost Odin kabel, de er like bra. De fletter også denne for at den skal se dyrere ut og faktisk avstøte noen former for stråling.

Misforstå meg rett, det er bra at de som kjøpe disse tvinner de, dette vil hjelpe de å spille så godt de kan, altså som om de ikke hadde vært tvunnet om det ikke hadde fantes noe stråling og forstyrrelser, men det vil ikke få de til å bli bedre enn hva de er.

Billigste løsningen jeg ser på ren lyd er noen billige THX ultra sertifiserte "bundle" kabler, som man selv tvinner og evt. terminerer med noen rimelige plugger, eks. Argon. Disse kan man få fra en 40-50kr meteren ca. Bake kan det fort bli lange kabler, så der skal det vel være nok med THX select kabler for eksempler, det som gjør at jeg liker THX sertifiseringene er at man vet iallefall ca hvilken kvalitet man kan forvente seg og dermed neppe kjøper en THX select kabel til 40 000kr fremfor en THX ultra sertifisert kabel til 300kr pga fancy innpakning eller fin kappe.

Active Soundispower sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spritfire
    Vil du høre forskjell, så hører du forskjell. Sier seg vel selv at du vil høre forskjell når du har kasta 2-50 store lapper for en ledning.
    du svarte fortsatt ikke..hvordan spilles en kabel inn?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    Det å ha en annen mening og diskutere den med andre, kan vel knapt kalles å "rakke ned på noen".
    Og jeg skulle gladelig bruk flere tusenlapper på kabler, hvis det hadde resultert i slike forbedringer i lyden som du har snakker om... Men man må altså "skjønne" at det skal være forskjeller for at man skal høre dem..
    Ja ja, da får jeg lese litt mere om molekyler og innspilling av kabler, så kanskje jeg hører forskjell jeg også.
    Lesing om dette er noe jeg har gjort i nyere tid, opplevelsen av ulik lyd fra ulike kabler har jeg gjort siden jeg begynte å skifte kabler for flere år siden, uten å ha lest noe som helst om det. Første endringer i kabler gjorde jeg pga jeg ville ha ulik lengde på, deretter ville jeg ha samme merke hele veien rundt stort sett.

Om jeg har et godt trent øre kan da godt hende, eller er det andre som ikke vil høre forskjell?

Active Soundispower sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Om jeg har et godt trent øre kan da godt hende, eller er det andre som ikke vil høre forskjell?
    tja..hadde biltemakabler selv, og kjøpte noen nordostkabler fordi jeg fikk de ganske greit billig og de var pene..eieren kom jo med utalelser som "hele rommet åpnet seg!" "la de spilles inn noen dager så skal du se forrandring!"

heilt ærlig så hørte jeg aldri noe forskjell? og ikke kom å si noen hører og noen hører ikke forskjell..det blir jo bare feil å si til utalelser som "Hele rommet åpnet seg" osv
    men pene var de!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kabel kan ikke tilføre noe med mindre den plukker opp støy, den kan filtrere (fjerne) signalet. Det sier seg selv at en for dårlig kabel filtrerer signalet unødvendig mye.

Det er da ingen som syter og bærer seg.

Jeg kunne godt tenke meg å høre om hva som skjer inni kabelen når den spilles inn.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundispower
    du svarte fortsatt ikke..hvordan spilles en kabel inn?
    men det gjorde jeg

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kunne godt tenke meg å høre om hva som skjer inni kabelen når den spilles inn.
    Tenk deg at signalveien er ganske røff, med mange skarpe gjenstander, som en ny kabel vil ha. Når en da har spillt inn kabelen, vil disse gjenstandene være avrundet, og kabelen vil ha bedre ytelse grunnet renere signalvei.
    Akkuart som i en bekk, egentlig.......

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spille inn kabler hihihihihi

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innleggene til Galnes er helt fantastiske å lese! Kødder du eller mener du det du skriver?:shock::-P

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm.. er her det noe som ikke stemmer.. jeg å du Santa er tydeligvis enig... :shock: :shock:

Men som du sier det er helt utrolig

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Innleggene til Galnes er helt fantastiske å lese! Kødder du eller mener du det du skriver?:shock::-P
    Kødder ikke. Det jeg kan si da, det med innspilling av kabler etter å ha vært på ferie har jeg nylig lest, ikke opplevd ettersom jeg ikke har vært på ferie siden nykablene var kjøpt. Men forskjell på uinnspilte nye kabler og innspilte nye kabler har jeg merket forskjell på, det er ikke som å spille inn en ny høytaler, men forskjell hører man

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Galnes hører du forskjeld på en kabel som er inspilt og en som ikke er det... Om du har to helt like kabler en til venstre ht og en til høyre. Og du "spiller inn" den til venstre først. Så setter du på sterio og ser om du hører forskjeld på lyden til venstre og høyre ht !

Gjør du det så kan du jo bli en mill rikere !:shock:

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig hører jeg bare på musikk hvis lutftrykket er på over 1014 millibar, under det så merker jeg at membranen spiller lettere og musikken blir helt grøtete... Går det over 1016millibar blir det for skarpt.. må jommen passe på for å kunne nyte musikken.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Personlig hører jeg bare på musikk hvis lutftrykket er på over 1014 millibar, under det så merker jeg at membranen spiller lettere og musikken blir helt grøtete... Går det over 1016millibar blir det for skarpt.. må jommen passe på for å kunne nyte musikken.
    Jøss merker du også dette ja.. Har lenge tenkt på det, men har ikke tenkt så mye over det..

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for ikke å snakke om luftfuktighet og solflekker...

Alt dette spiller mye mer inn på lyden enn hva kablene gjør

Edit: Går det an å gå off-topic når toppicen allerede er off? Som i off.. ikke nå igjen?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Jøss merker du også dette ja.. Har lenge tenkt på det, men har ikke tenkt så mye over det..
    Takk for et meget utfyllende svar - noen ganger lurer jeg på hva jeg skulle gjort uten dette forumet og dets kunnskapsrike deltagere!

Semper Fi!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xinhua
    Galnes hører du forskjeld på en kabel som er inspilt og en som ikke er det... Om du har to helt like kabler en til venstre ht og en til høyre. Og du "spiller inn" den til venstre først. Så setter du på sterio og ser om du hører forskjeld på lyden til venstre og høyre ht !

Gjør du det så kan du jo bli en mill rikere !:shock:
    Skulle gjerne prøvd meg om han fyren var her i Norge, nærmere bestemt min hjemby, hehe.

Men man vet jo aldri hvor godt de har forsikret seg her da

De kan jo i denne testen ha funnet to kabler som spiller forholdsvis likt, testen er i stereo med få eller ingen ting som skal forstyrre innpå og at dermed en av tingene som fordyrer den kostbare kabelen er nettopp fokus på skjerming, og at den i tillegg er en "overpriset" kabel. klart vil de fleste si at alle kabler som koster over 500kr er overpriset, men det er jo ens egens subjektive mening, likeledes som min om priser på Blu-Rayspillere

Men jeg kan nå ta å ut nytte denne tråden litt. Jeg skal selge noen kabler fra Nordost. Til dere som liker å flette er jo disse midt i blinken, de er tvunnet inni kappen, men kappen kan dere ta bort å flette de. Fine kabler, sølvforgylte og noe stive. Hvem vet, kanskje dere faktisk vil merke noe forskjell. Kablene er ca 2*2,5m og kostet 1250kr ny, selges for ca 500kr, dette tilsvarer 100kr meteren greit nok, men men.

På mandag skal iallefall jeg på biltema å kjøpe kabler, for å høre nøyaktig hvordan disse kablene som tydeligvis kan måle seg med noen til 170 000kr høres ut

Spille høyt med en gang, de skal såklart ikke spilles inn. Har disse noe spesielt navn? Eller en spesiell avdeling de holder til i? Håper som sagt på det beste siden jeg vil ha nye kabler bake

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Takk for et meget utfyllende svar - noen ganger lurer jeg på hva jeg skulle gjort uten dette forumet og dets kunnskapsrike deltagere!

Semper Fi!

Ikke sant. Man lærer noe hver dag!! skal jeg vi lære mer en annen plass?? har en ide

Side 6 av 20 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •