En million til den som hører forskjell på høyttalerkabler - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 20 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 391
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    skaff deg en konto i sveits også, så du slipper de idiotiske skattene vi har her i landet.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    ...Nå tar du vel litt i... jeg har ihvertfall aldri opplevd slike problemer som du beskriver med en godt dimensjonert billig kabel...
    Da skal du ta å høre på Supra Classic, hadde de med gamlehøytalerene, en veeeeldig kort stund. Ville ikke la noen komme å høre musikk da, det var veldig merkbar med skurring i diskant på høyere volum, forsvant med bedre kabel. Ikke voldsom dyr kabel, men betraktelig bedre

Kablene jeg hadde før Supra Classic var selvsagt ikke noe å juble over de heller,de skurret ikke i diskanten, men lyden var ganske lukket og basses kunstig.

Og når det gjelder forskjell på rimlig kostbar kabel å ganske dyr kabel, dette er signal da, kan jeg nevne overgangen fra Eagle MC-70, som er en ganske så bra subkabel, til Monster sin M 1000 Subkabel. Jeg har ikke en rå sub heller, men selv på min merket jeg forskjell, større enn forventet og det er jeg glad for

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen her som mener at en kabel tilfører noe til lyden?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Da skal du ta å høre på Supra Classic, hadde de med gamlehøytalerene, en veeeeldig kort stund. Ville ikke la noen komme å høre musikk da, det var veldig merkbar med skurring i diskant på høyere volum, forsvant med bedre kabel. Ikke voldsom dyr kabel, men betraktelig bedre

Kablene jeg hadde før Supra Classic var selvsagt ikke noe å juble over de heller,de skurret ikke i diskanten, men lyden var ganske lukket og basses kunstig.

Og når det gjelder forskjell på rimlig kostbar kabel å ganske dyr kabel, dette er signal da, kan jeg nevne overgangen fra Eagle MC-70, som er en ganske så bra subkabel, til Monster sin M 1000 Subkabel. Jeg har ikke en rå sub heller, men selv på min merket jeg forskjell, større enn forventet og det er jeg glad for
    Skurring?........SKURRING? Da bør du vurdere å sjekke hvor godt dine supra kabler (evn. plugger) er skrudd fast. Jeg bruker Supra uten noe som helst problemer. Diskanten er faktisk det jeg er mest fornøyd med i mitt anlegg akkurat nå.

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nuvel... Virker som en annen feil enn for dårlig kobber i kabelen spør du meg... men det er nå alikevel stor forskjell på å hatt en dårlig erfaring med en kabel, enn å påstå:
    de fleste billige saker sliter vilt med diskant, andre gir ikke ren bass og for den del blir all bas "lik", man hører ikke instrumentet bak.

Active Soundispower sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5 sider og ingen har hentet millionen enda?

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er morsomt å se hvor mange som hører enorme forskjeller, men om ikke trenger en million dollar...
    Bytte nylig min XLR kabel kjøpt på ljudia til en hundrings med en Tara Labs RSC sub kabel som koster 2000 Norske kroner - hørte ikke en døyt forskjell. Desverre får en si, for jeg ville jo gjærne at den skulle være bedre.
    Den ser stiligere ut da

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen tror på engler og noen på kablene sine

Jeg holder meg til Ohms lov.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundispower
    5 sider og ingen har hentet millionen enda?
    Pussig nok, men nå er det nok like før Galnes pakker kofferten for avreise!
    Han har tydeligvis hatt sine entydige og alldeles klare opplevelser omkring hvor dårlig og hvor bra resultat, forskjellige høyttalerkabler kan gi.
    Hadde jeg bare hatt ørene hans, hadde dette innlegget vært sendt fra "over there"!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ødelegge effekten av placebo?

Folk blir friske av vidunder-tabletter uten innhold, folk syntes vinen smaker bedre om kelneren kommer med en lang avhandling om den og folk syntes musikkanlegget deres låter bedre om kablene lover bot og bedring for den dårlige lyden...

Bruk heller ørene og sunn fornuft. Slike diskusjoner vil aldri kunne bevise noe uansett, og de som hører forskjell vil uansett fortsette å høre forskjell.

Selv kunne jeg godt tenkt meg å store endringer av kabelbytte og andre mer sære tweak, da en "dyr" kabel sannsynligvis koster langt mindre enn forsterkerbytte. Desverre har jeg personlig ikke hatt gleden av å hørt (?) noe annet enn mikroskopiske forskjeller...

Hadde alle *vi* skeptikere fått en tablett som fjernet alt som het placebo-effekt i livet vårt, tror jeg vi hadde fått en stor overraskelse....kanskje den ikke hadde vært så hyggelig. Vi vil bedras enten vi er klar over det eller ikke.....men enkelte av oss vil bare ikke det når det gjelder høyttalerkabler.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wals
    Begge kablene er godt innspilt.
    Er litt nysgjerrig, hvordan spiller du inn kabler?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ESH
    Er litt nysgjerrig, hvordan spiller du inn kabler?
    Jeg kobla først på mine og syntes det hørte rart ut.. plugga de så av og løp en hoppetau tur med kabel i steden for tau.

Etter det så var de fantastisk innspilt og lyden bare åpnet seg heeelt opp. Alt var 1000x bedre, hvis ikke mere!

Men fra ironi til fakta...
    Vil du høre forskjell, så hører du forskjell. Sier seg vel selv at du vil høre forskjell når du har kasta 2-50 store lapper for en ledning.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok utgangspunkt i to kabler fra samme produsent og de har nok sine grunner til denne forskjellen.

Jepp! Og grunnen er såre enkel: De vil tjene penger!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spritfire
    Jeg kobla først på mine og syntes det hørte rart ut.. plugga de så av og løp en hoppetau tur med kabel i steden for tau.

Etter det så var de fantastisk innspilt og lyden bare åpnet seg heeelt opp. Alt var 1000x bedre, hvis ikke mere!

Men fra ironi til fakta...
    Vil du høre forskjell, så hører du forskjell. Sier seg vel selv at du vil høre forskjell når du har kasta 2-50 store lapper for en ledning.
    Ahh OK, skjønner. Trodde man spanket kablene mot en sex-dukke i noen minutter eller noe, men det viste seg altså å ikke stemme...

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    Nuvel... Virker som en annen feil enn for dårlig kobber i kabelen spør du meg... men det er nå alikevel stor forskjell på å hatt en dårlig erfaring med en kabel, enn å påstå:
    Her tok jeg den jeg ahdde, det samme gjaldt en kompis av meg da han fikk nye av meg. Lyden åpnet seg, han hadde ganske innestengt lyd med noen gamle pjattkabler.

Kabler trenger ikke koste 1000kr meteren for å låte bra.

Men for å si d kort, det er en grunn til at man har ulike klassifiseringer på kabler likeledes som på avspillere og for den del også høytalere.

De som ikke vil skjønne dette fordi de ikke vil bruke noen ekstra hundrelapper på kabler får bare gjøre det, men for all del ikke rakk ned på de som faktisk bryr seg nok til å gjøre det lille ekstra

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ESH
    Ahh OK, skjønner. Trodde man spanket kablene mot en sex-dukke i noen minutter eller noe, men det viste seg altså å ikke stemme...
    Kabler bør spilles inn når de kjøpes inn og når de ikke har vært brukt over lengre tid. F.eks. ved innkjøp kan man få de innbrent og dermed sparer man seg de timene. "Dette skyldes at strømmen som har beveget seg igjennom kablen endrer på molekylene ( de lades) i kabelen og det samme skjer i en forsterker.
    Derfor låter en forsterker gjerne bedre etter å ha stått på i ett par dager.
    Men det ikke mange tenker på er at dersom en kabel forblir ubrukt i flere dager vel molekylene bli utladet å gå tilbake til sin opprinnlige U-innspilte som ny staus. "
    - Meridian861

Videre skal det være sagt at lenger kabel forringer signalet mer, dette burde de fleste her vite. Jo bedre en leder er jo lengre kan den være uten at signalet blir like forringet som ved en dårlig leder, jo bedre lederen skal være, jo dyrere blir den ettersom det koster mer å fremstille den. Om den i tillegg skal skjermes, for å unngå støy fra andre kabler, koster dette mer penger. Av nettopp denne grunn er generellt sett dyrere kabler bedre enn billige, men unntak finnes jo der det blir solgt jallaprodukter i fin forkledning. Dette gjelder også digitalkabler, jo lengre den er, jo mer forringes signalet YouTube - Not all HDMI cables are the same

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler bør spilles inn når de kjøpes inn og når de ikke har vært brukt over lengre tid. F.eks. ved innkjøp kan man få de innbrent og dermed sparer man seg de timene. "Dette skyldes at strømmen som har beveget seg igjennom kablen endrer på molekylene ( de lades) i kabelen og det samme skjer i en forsterker.
    Men det ikke mange tenker på er at dersom en kabel forblir ubrukt i flere dager vel molekylene bli utladet å gå tilbake til sin opprinnlige U-innspilte som ny staus. "
    - Meridian861

Videre skal det være sagt at lenger kabel forringer signalet mer, dette burde de fleste her vite. Jo bedre en leder er jo lengre kan den være uten at signalet blir like forringet som ved en dårlig leder, jo bedre lederen skal være, jo dyrere blir den ettersom det koster mer å fremstille den. Om den i tillegg skal skjermes, for å unngå støy fra andre kabler, koster dette mer penger. Av nettopp denne grunn er generellt sett dyrere kabler bedre enn billige, men unntak finnes jo der det blir solgt jallaprodukter i fin forkledning. Dette gjelder også digitalkabler, jo lengre den er, jo mer forringes signalet YouTube - Not all HDMI cables are the same
    Det er jo fint å se at du tenker selv...

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    . "Dette skyldes at strømmen som har beveget seg igjennom kablen endrer på molekylene ( de lades) i kabelen og det samme skjer i en forsterker.
    - Meridian861
    Nå er vel kobber og sølv - det som vanligvis blir benyttet til høytalerkabler - grunnstoff??

Finnes lite eller ingen molekyler i rent (eller 99,9%) kobber eller sølv??? Her er det kun atomer av samme type i skjønn forening.

Oppladet - eller utladet - Ioner?? Eller mener du statisk ladning??

Man skal høre mye rart.....

Et eksempel på molekyler er for eksempel salt - NaCl - Natrium og Chlorid.... altså to eller flere grunnstoff som knytter seg til hverandre.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som ikke vil skjønne dette fordi de ikke vil bruke noen ekstra hundrelapper på kabler får bare gjøre det, men for all del ikke rakk ned på de som faktisk bryr seg nok til å gjøre det lille ekstra
    Synes du at det er vanskelig å forstå at noen av oss trekker litt på smilbåndet av personer som hevder å sanse fenomener som kunne skaffe dem 5 millioner kroner, men de foretreker å heller krangle på et forum om saken?

Er man helt på jordet hvis man antar at en slik person enten er veldig rik eller prater tøv?

De som sitter i fred og ro på stua og koser seg med kabene sine uten å delta i debatter må selvsagt få det. Det er ikke min sak. Hvis de kommer inn på et diskusjonsforum så må jeg få diskutere rundt det de sier?

-k

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som ikke vil skjønne dette fordi de ikke vil bruke noen ekstra hundrelapper på kabler får bare gjøre det, men for all del ikke rakk ned på de som faktisk bryr seg ok til å gjøre det lille ekstra
    Det å ha en annen mening og diskutere den med andre, kan vel knapt kalles å "rakke ned på noen".
    Og jeg skulle gladelig bruk flere tusenlapper på kabler, hvis det hadde resultert i slike forbedringer i lyden som du har snakker om... Men man må altså "skjønne" at det skal være forskjeller for at man skal høre dem..
    Ja ja, da får jeg lese litt mere om molekyler og innspilling av kabler, så kanskje jeg hører forskjell jeg også.

Side 5 av 20 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •