En million til den som hører forskjell på høyttalerkabler - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 20 av 20 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20
Viser resultater 381 til 391 av 391
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Jeg har spurt noen av skribentene i Fidelity flere ganger hvordan de konkret utfører de påståtte blindtestene. Har aldri fått svar.
    "Jeg har utført en test. Den beviser at kabler ikke betyr noe. Jeg har ikke tenkt å fortelle noe om testen, men ber om at alle nå innser at jeg har rett".

Hvor mange ville ha endret mening av en slik (idiotisk) uttalelse fra meg?

-k

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ingen dobbel blindtest som er det eneste valide for vitenskapelige undersøkelser, det er ikke engang en enkel blindtest etter hva jeg kunne lese ut av testen.

Kan heller ikke se de skriver at de hadde impedansematching mellom kablene, selvsagt vil kabler med forskjellig impedanse har forskjellige kvaliteter og det om de koster 50 kroner eller 50.000 kroner.

Så dette var helt uten vitenskapelig verdi og de er milevis unna å kunne innkassere 1 million dollar.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    "Jeg har utført en test. Den beviser at kabler ikke betyr noe. Jeg har ikke tenkt å fortelle noe om testen, men ber om at alle nå innser at jeg har rett".

-k
    Fordi det finnes en masse parametre her som skulle tilsi at testen kan slå feil negativt sett enn positivt:

-Hvilken erfaring har du med utstyr og lytting?
    -Hvilket utstyr?
    -Hørselen din?
    -Under hvilke forhold testen ble gjort? (ventetid, stress)
    -og ikke minst om du gikk til testen med en forrutinntatt holdning?

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utfordringen var at noen kunne klare å høre forskjell på kabler.

For å få det til så må man ha:
    a) impedansematchede kabler (samme elektriske egenskaper)
    b) dobbelblind test (for at testeren ikke skal bli påvirket)
    c) en statistisk signifikant treffrate på hvilken kabel man hører på for gjentatte tester med tilfeldig kabel

Man trenger kun en med "gullører" som får det til for å kunne fastslå at det faktisk er mulig å høre forskjell på kabler. Så langt har altså ingen klart dette.

At mange ikke hører forskjell beviser ingenting, men det sannsynliggjør at det ikke vil være noen praktisk forskjell for de fleste.

At enkelte mener de hører forskjell, men uten å klare å reprodusere det i en vitenskapelig test viser bare at forskjellene er noe de innbiller seg. Eller de kan ha testet med kabler som ikke er impedansematchet og da er det jo en reell og lett målbar forskjell som man også kan få til med passive komponenter til noen øre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva i svarte?

Noen som betviler den kulørte fagpressens integritet, testprosedyren er jo.. phet! Hallo? Hva er galt med litt nasjonalfølelse:
    Sitat Opprinnelig postet av Fidelity
    ..med noen nye norske vi har hørt mye om, og som i forhold er svært rimelig. Kunne vi detonert en bombe!
    Ja, norge er best, og nå må vi huske på at disse gutta tester svindyrt utstyr dag ut og dag inn, de lar seg ikke imponere så lett, men de nøler heller ikke...
    Men at det hele lot seg avvikle på en kveld med entydige resultater, burde være bevis godt nok på at alle lydforskjellene er tydelige - og viktige!
    Dæven!
    Og så får du titte på prisen å se om du vil ha det "beste", eller er kjempefornøyd med at gærningene betaler all moroa for å prøve ut grenser, mens du velger den rimeligste kabelen i denne High-end gruppen.
    Ja, kewl at de øser på med Proof by Intimidation

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Jeg har spurt noen av skribentene i Fidelity flere ganger hvordan de konkret utfører de påståtte blindtestene. Har aldri fått svar.

-k
    Fordi det finnes en masse parametre her som skulle tilsi at testen kan slå feil negativt sett enn positivt:

-Hvilken erfaring har du med utstyr og lytting?
    -Hvilket utstyr?
    -Hørselen din?
    -Under hvilke forhold testen ble gjort? (ventetid, stress)
    -og ikke minst om du gikk til testen med en forrutinntatt holdning?
    Hvis jeg virkelig hadde trukket en slik konklusjon opp av hatten på alvor så er det rimelig å stille slike spørsmål ja.

Spørsmålet er om henvisning til hjerne-tomme konklusjoner fra Fidelity (som synes å være ment på alvor) også fortjener å bli stilt spørsmål ved.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabel til besvær.....?!

Hvis jeg virkelig hadde trukket en slik konklusjon opp av hatten på alvor så er det rimelig å stille slike spørsmål ja.

Spørsmålet er om henvisning til hjerne-tomme konklusjoner fra Fidelity (som synes å være ment på alvor) også fortjener å bli stilt spørsmål ved.

-k
    Vi har vel hørt dette dilemmaet før?
    Elektroutdannede personer med kjennskap til Ohmske lover og varianter og de AC releaterte lover, formler og fenomener vet vel at sender/påtrykker man et medie, her er det snakk om kabel, med strøm/spenning/signal vil det være et tap i denne, som oftest måles pr meter. Sjekk ut hva som er historien og teorien bak målemetoden dBm. Dette tapet gjør seg gjeldende i en hver kabel, men kan jo minimeres. Da stiger prisen.

Når disse kabelene brukes til reproduksjon av lyd, altså mellom en forsterker og en høytaler, er det jo en del nye ting som introduseres....................... (må fortsette senere med resonementet..)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dr.Abel
    Vi har vel hørt dette dilemmaet før?
    Elektroutdannede personer med kjennskap til Ohmske lover og varianter og de AC releaterte lover, formler og fenomener vet vel at sender/påtrykker man et medie, her er det snakk om kabel, med strøm/spenning/signal vil det være et tap i denne, som oftest måles pr meter. Sjekk ut hva som er historien og teorien bak målemetoden dBm. Dette tapet gjør seg gjeldende i en hver kabel, men kan jo minimeres. Da stiger prisen.

Når disse kabelene brukes til reproduksjon av lyd, altså mellom en forsterker og en høytaler, er det jo en del nye ting som introduseres....................... (må fortsette senere med resonementet..)
    Poenget mitt var ikke å starte en teknisk diskusjon. Det finnes et par slike på forumet allerede. Vi får vente i spenning på om du har noe nytt, vettug å tilføre disse.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg ville si: uten å bruke mange ord , er at det er vanskelig å finne målemetoder for å "bevise" at det er noen forskjeller på den ene kabelen kontra den andre og at forskjeller man kan høre har med akustikk, lytteposisjon, om man sitter i samme lytteposisjon, hvor lenge man sitter og lytter og ike minst organet vi har mellom ørene. Den har en uslåelig egenskap til å kunne lure oss når det har med lydoppfattelse å gjøre...

Det tekniske får være så lenge

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dr.Abel
    Det jeg ville si: uten å bruke mange ord , er at det er vanskelig å finne målemetoder for å "bevise" at det er noen forskjeller på den ene kabelen kontra den andre og at forskjeller man kan høre har med akustikk, lytteposisjon, om man sitter i samme lytteposisjon, hvor lenge man sitter og lytter og ike minst organet vi har mellom ørene. Den har en uslåelig egenskap til å kunne lure oss når det har med lydoppfattelse å gjøre...

Det tekniske får være så lenge
    Det er i mange tilfeller lett å bevise målbare forskjeller mellom to kabler. Det kan også bevises at endel kombinasjoner av to kabler, når de settes i en krets med en lydkilde og en pre-amp/receiver gir målbare forskjeller ut av forsterkeren. Det er altså liten tvil om at det kan være (og ofte er) "forskjell mellom kabler".

"Problemet" er at slike målbare forskjeller vanligvis ikke gir seg utslag i hørbare forskjeller, såvidt faglitteraturen kan fortelle oss. Nå kan det jo absolutt tenkes at faglitteraturen er feil eller har mangler, men i så fall kunne man vente at noen greide å utføre blindtester som beviser at det er hørbare forskjeller som man ikke forstår grunnen til (slik at faglitteraturen etterhvert kunne oppdateres). Slike tester finnes etter min mening og erfaring ikke innen dette temaet. Mange har hevdet at vitenskapen vil catche opp med de audiofile om noen år, men dette har blitt hevdet i 30 år uten at spesielt mye ny fysikk eller audiologi har flommet fra audiofili-verdenen og ut til resten av verden.

-k

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, hvis det virkelig er sånn at det fins kabler som utmerker seg på diskant, mellomtone eller bassen, hvorfor har jeg ennå ikke sett noen som bruker 2 eller flere sett samtidig for å oppnå det totale nirvana?

Side 20 av 20 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •