En million til den som hører forskjell på høyttalerkabler - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 20 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 391
    Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har vel nøkterne kabler til høyttalerne - Kimber 4PR. (ca 70 kr/m)

Kjøpte for moro skyld litt Clas Ohlson høyttaler kabel (kr 13/m) som teknisk sett (Oksygenfritt kobber (OFC) av høy renhet) burdte låte helt likt om det ikke var noen forskjell. Men bass var det mindre av og lyden ellers var hakket mer uklar enn med 4PR kablene. Byttet raskt tilbake.

Men sunn fornuft tilsier vel at prisen bør stå i forhold til resten. Ellers er det fort mer å vinne på bedre høyttaler/forsterker/kilde.

"Snake oil" - definitivt! Dessverre vil det selges kopier av dyre produkter eller produkter der ytelse ikke står i forhold til pris - overalt hvor det er mulig å tjene noe på dette... noe som selvfølgelig også vil brukes som argument for at man ikke hører forskjell på kabel X og Y (noen ganger med rette siden forskjellene kan være ørsmå og ikke verdt prisdifferansen).

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ABX testing er eneste måten å bevise slike ting.

Liker så godt hydrogenaudio sin policy på subjektive meninger... Hvis du ikke kan ABX'e det så er det ikke sant...

What is a blind ABX test ? - Hydrogenaudio Forums

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, nå er jeg selv klar over at det er mye tull på vg, så dette er nok bullshit dette også, MEN hvis dette er sant..

Så må jo dere som kjøper ekstremt dyre kabler og mener at det en lett hører forskjell komme fram!

"I en blindtest med to andre kabler jeg kjenner til tror jeg at jeg skulle greie å høre forskjellen, sier Svendsen til VG Nett"

..tror jeg at jeg skulle greie å høre forskjellen.. ja.. er nok ikke mye å hente fra oppdatering av høyttalerkabel, lydmessigt!

------------
    ett ord EID.. hehe

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jcberg
    Hvis dere leser litt om stiftelsen til denne mannen forstår dere fort at det er litt useriøse greier.. Hittil er vel ingen blitt enige om vilkårene for en slik test engang.

Alle som kan bevise et mirakel får 1 million dollar i lomma.
    Nå snakker du bare tull. James Randi og JREF-foundation er absolutt seriøse. Det du skriver om at ingen har blitt enige om vilkårene for en test er også rent sprøyt. Det har vært foretatt et utall tester (dette er ikke nytt, denne prisen har eksistert i mange år), men ingen har passert.

Vilkårene for en test skal på forhånd avtales, og det er mange som aldri blir testet på grunn av at man ikke kan enes om vilkårene. Årsaken til det er enkel, når det er så mye penger i potten er det naturlig at JREF må sikre seg vilkår som garanterer utvetydige resultater. Det innebærer strikse testprotokoller, og da er det mange som trekker seg, siden de selv vet at de ikke egentlig har de "evnene" de påstår de har.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

tja

holder på å kjøpe høyttaler kabler nå, og fy f'en så mye vås det er rundt om i butikkene...

Når kabelen er tjukk som ei middags pølse, mens loddingen til banan plugene er tynt og dårlig utført, eller at pluggene på enden nesten ikke har kontakt flate, da er hele konseptet med kabel borte.

Enda en feil er jo det faktum, at det nesten ikke er mulig å få tak i en kabel, ferdig terminert, som er under 3 meter.

Har du en kabel som er 1,5 meter så har du halvert motstanden i kabelen.

Du trenger sikkert en kabel som er bedre enn det du får på biltema, men sjekk i det minste: kopper kvalitet, lodding, at kabelen er isolert, gjerne gull belagte plugger av ett slag (oksiderer minst av alle metaller) og kontakt flate mot høyttaler/forsterker.

Og det trenger ikke koste all verdens...

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tylerdurden
    men sjekk i det minste: kopper kvalitet

Hvordan sjekker du kopper kvalitet? Putter den i microen og ser hvor mye det gnistrer?

En hver kabelprodusent kan hevde å ha så og så ren kobber i produktene sine, litt verre å sjekke hjemme på gutterommet....

Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Nå snakker du bare tull. James Randi og JREF-foundation er absolutt seriøse. Det du skriver om at ingen har blitt enige om vilkårene for en test er også rent sprøyt. Det har vært foretatt et utall tester (dette er ikke nytt, denne prisen har eksistert i mange år), men ingen har passert.

Vilkårene for en test skal på forhånd avtales, og det er mange som aldri blir testet på grunn av at man ikke kan enes om vilkårene. Årsaken til det er enkel, når det er så mye penger i potten er det naturlig at JREF må sikre seg vilkår som garanterer utvetydige resultater. Det innebærer strikse testprotokoller, og da er det mange som trekker seg, siden de selv vet at de ikke egentlig har de "evnene" de påstår de har.
    Jada, de er seriøse i så måte.

Det som gjør det vanskelig er at skepsis er JREF's religion og han er overreligiøs fundamentalist så det holder. Jeg leste feil i går da jeg nevnte at de ikke er blitt enige om vilkårene, dette er hva det står i Wikipedia:

"No one has progressed past the preliminary test which is set up with parameters agreed to by both Randi and the applicant. ".

Det er (med god grunn) mange som er skeptiske til JREF også.

Selv tror jeg ikke du klarer å bestemme en kabel's prisklasse utifra ABX testing, men meg om det..

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv tror jeg ikke du klarer å bestemme en kabel's prisklasse utifra ABX testing, men meg om det..
    Nettop fordi det ikke vil være mulig å høre forskjell.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, de er seriøse i så måte.

Det som gjør det vanskelig er at skepsis er JREF's religion og han er overreligiøs fundamentalist så det holder. Jeg leste feil i går da jeg nevnte at de ikke er blitt enige om vilkårene, dette er hva det står i Wikipedia:

"No one has progressed past the preliminary test which is set up with parameters agreed to by both Randi and the applicant. ".

Det er (med god grunn) mange som er skeptiske til JREF også.

Det siste der er vi helt klart enige om... :-D

Hvorvidt skepsis kan kalles religion (jeg mener nei) kan vi la ligge til en annen debatt. James Randi er motstander av alle former for overnaturlig tankegang, og når du kaller ham fundamentalist så er det en rimelig historieløs bruk av begrepet.

Du hevder at det er mange som er skeptiske til JREF, men da henvender du deg typisk til "woo-woo"-miljøene, som det finnes mange av. Blant seriøse vitenskapsfolk er det neppe mye skepsis å finne.

Ut fra det du skriver er det lett å tolke deg dithen at du selv er skeptisk til JREF, og da kunne det vært interessant å vite hvorfor?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Det dreier seg om å BEVISE det. å si at du hører forskjell sikrer deg ikke en mill på kontoen. Du må kunne bevise det. det er jo der obejktivistene eller "målemafian" om du vil fortsatt har balletak på de troende.
    Pølsevev. Hvis du hører forskjell har du ingen problem med å identifisere kabel A hver gang den er tilkoblet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

JREF religiøs??

Hei

Hvor har du det fra at han er en religiøs fanatiker?

"While I, as JREF president, and those presently working in our office, are declared atheists, there is no bar against others taking positions with us, appearing on our web page or forum, doing business with us, or attending any of our functions."

mvh

Jon Erik

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Det siste der er vi helt klart enige om... :-D

Hvorvidt skepsis kan kalles religion (jeg mener nei) kan vi la ligge til en annen debatt. James Randi er motstander av alle former for overnaturlig tankegang, og når du kaller ham fundamentalist så er det en rimelig historieløs bruk av begrepet.

Du hevder at det er mange som er skeptiske til JREF, men da henvender du deg typisk til "woo-woo"-miljøene, som det finnes mange av. Blant seriøse vitenskapsfolk er det neppe mye skepsis å finne.

Ut fra det du skriver er det lett å tolke deg dithen at du selv er skeptisk til JREF, og da kunne det vært interessant å vite hvorfor?
    Jeg er egentlig ikke skeptisk til JREF i seg selv, men jeg mener opplegget er utformet på en slik måte at det er umulig å gjennomføre det og vinne.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonerik
    Hei

Hvor har du det fra at han er en religiøs fanatiker?

"While I, as JREF president, and those presently working in our office, are declared atheists, there is no bar against others taking positions with us, appearing on our web page or forum, doing business with us, or attending any of our functions."

mvh

Jon Erik
    Dersom _religionen_ hans er _skepsis_

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere misforstår hva en skeptiker er. En skeptiker er ikke en som sier "Ingen klarer å overbevise meg om at...". En skeptiker er en som sier: "Overbevis meg."

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Nettop fordi det ikke vil være mulig å høre forskjell.

Du vil jo kunne høre forskjell på kabelene? Du kan jo prøve først å sveise armeringsjern fast i høyttaler- og forsterker-terminalene og etterpå prøve å rulle sammen aluminumsfolié, og deretter kanskje en 0.75mm2 lampeledning? Hører jo forskjell på det?

Det jeg mener er at prisen på en kabel ikke er avgjørende overhodet for om den låter bra eller ikke gitt at strømføringsevnen er fornuftig og spenningstapet er rimelig lavt, men at det heller kommer an på individuell smak og litt på åssen utstyr du har ellers. Selv bruker jeg en 12AWG høyttalerkabel fra redco til $0.20 per fot og er helt fornøyd med det, den fungerer jo. Tidligere hadde jeg også TP-kabel som høyttalerkabel og det fungerte like bra og låt i mine øyne akkurat like bra, om enn noe annerledes..

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Dere misforstår hva en skeptiker er. En skeptiker er ikke en som sier "Ingen klarer å overbevise meg om at...". En skeptiker er en som sier: "Overbevis meg."
    Nja, er vel heller forskjellen på bastante og påståelige mennesker og mennesker med et åpent sinn? :-?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er uenig. De er verken bastante eller påståelige. Det som er ille er at påstander uten grunnlag i virkeligheten oppfattes som sannhet uten bevis. Det er forskjell på åpent sinn og irrasjonelt/ukritisk sinn.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, er vel heller forskjellen på bastante og påståelige mennesker og mennesker med et åpent sinn? :-?
    Jeg er uenig i dette. Å ha et åpent sinn kan sikkert være en god egenskap.

Å blindt tro på alt det som blir hevdet av andre (som kan ha kommersielle interesser, andre erfaringsgrunnlag eller være gal for det du vet) forekommer meg mer som naivt enn åpent sinn.

Å kreve at alle andre må dele din tro uten at du må forelegge noe som helst bevis gir meg skremmende assosiasjoner til midt-østen.

"Et åpent sinn" i hifi-kabel-debatten er for meg å nekte å ta side som negativ eller positiv til dyre kabler, men å enten prøve å undersøke selv, eller å orientere seg om hvordan verden ligger an.

-k

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Pølsevev. Hvis du hører forskjell har du ingen problem med å identifisere kabel A hver gang den er tilkoblet.
    Vel det får stå for din regning, men jeg er helt sikker på at du ikke hadde klart å høre forskjell på to kabler i en test. eller det vil si, du hadde klart å høre forskjell , men ikke prosentvis høyt nok til at man kan utelukke flaks.
    Det er ikke gjort så mage slike tester, ihvertfall ikke som er publisert og lett tilgjengelig på nettet, men de jeg har lest har endt opp med en riktighetsprosent på mellom 40 - 60% altså omtrent som å kaste kron eller mynt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ergo...