En million til den som hører forskjell på høyttalerkabler - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 20 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 391
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kullers
    Men er det altså slik at hvis en prøver en 15m 2x 0,75mm lampettledning først og hører på lydbildet/ lydkvaliteten ved forskjellige volum, og deretter bytter til en 2x 4mm høyttalerkabel etterpå så vil ingen høre forskjell?
    De som vet at byttet har skjedd, og forventer en forbedring, vil høre den.

(De vil også høre forskjellen om de blir fortalt at kabelen er byttet, selv om den ikke er det.)

Om noen kan høre forskjell uten å vite hvilken kabel de hører på, kan bare en blindtest med umiddelbart switching mellom kablene vise.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    De som vet at byttet har skjedd, og forventer en forbedring, vil høre den.

(De vil også høre forskjellen om de blir fortalt at kabelen er byttet, selv om den ikke er det.)

Om noen kan høre forskjell uten å vite hvilken kabel de hører på, kan bare en blindtest med umiddelbart switching mellom kablene vise.
    Ok skjønner. Men har du prøvd dette selv? Altså testet to såppas forskjellige kabler som 0,75mm vs 4mm tverrssnitt?
    Finnes det en blindtest hvor det blir testet to høyttalerkabler hvor eneste forskjellen er at den ene er veldig lite tverrsnitt (f.eks 0,75mm) og den andre vesentlig større tverrsnitt, som f.eks 4mm?

Jeg ser at f.eks CO selger høyttalerkabler fra 2x 0,75mm til 2x 6mm.
    Mener du altså at en godt kan bruke 0,75mm kablene til alt, uansett str på forsterker, høyttalere osv?
    Hvis du mener det finnes tilfeller hvor en bør bruke tykkere kabel enn 2x 0,75mm, hvorfor bør en det og hva ville skjedd med lydnivå og lydbilde/ kvalitet HVIS en hadde brukt en underdimmensjonert kabel?

PS: Jeg mener ikke spørsmålene over ironisk, jeg har ingen bastant mening om dette selv. Kun gammel ubekreftet "lærdom", som kanskje ikke er 100% riktig...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok skjønner. Men har du prøvd dette selv? Altså testet to såppas forskjellige kabler som 0,75mm vs 4mm tverrssnitt?
    Jeg har brukt høyttalerkabler fra 1,5 til 6 mm2 i ulike stereoanlegg (de tykkeste fikk jeg gratis ved et høyttalerkjøp).

Det ble gjort noen slike tester for en 20 års tid siden, både av høyttaler- og forsterkerprodusenter. McIntosh leverte noe av utstyret. Du finner mer om dette om du søker litt på Nettet. (Jeg har dessverre ikke lagret bokmerker, og gidder ikke søke igjen etter noe folk like gjerne kan finne selv. Det tar litt tid å skille klinten fra hveten, siden søk på kabler og lydkvalitet gir en million treff med rent sprøyt.)

Det var flere kabler med i disse testene; bl.a. noen klart underdimensjonerte. De fant en grense for hørbare forskjeller, men jeg tror denne lå lavere enn lampettledning. For kabler med større dimensjoner ble det ikke funnet noen forskjeller. Da var det riktignok snakk om lengder til et vanlig stereooppsett; ikke 10-metersstrekk.

I alle fall i en av disse testene, fikk lytterne vite at de hørte på to ulike kabler, hvorav den ene var antatt bedre enn den andre. Lytterne (hi-fi-skribenter, såvidt jeg husker) kunne da beskrive forskjellene de hørte mellom de to eksemplene. I virkeligheten hørte de samme kabel begge ganger. (Dette trickset er senere gjentatt mange ganger i mer uformelle opplegg, med samme resultat.)

Når det gjelder tverrsnitt, er det verdt å merke seg at NAD anbefaler "minimum 1,5 mm2", også til de kraftigste forsterkerne sine. Andre produsenter tar litt kraftigere i, og anbefaler 2,5 mm2. Quad nøyer seg med å si, at "spesielle audiokabler ofte vil gi bedre resultater enn ringe- eller lampettledning". Og norske SEAS anbefalte altså lampettledning i mange år (kan ikke se at de har noen anbefaling om kabler lenger).

Men altså, fortsatt gjelder det vanlige "stereolengder".

Det er verdt å merke seg, at en del av de fancy kablene som selges i hi-fi-butikkene til tresifrede beløp pr. meter, ikke har større tverrsnitt på lederne enn 1,5-2 mm2.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leste i en test der dem regnet ut legningsprossenten blandt kabelskeptikere og kabelnisser. Dem fant ut at 30% av kabelnissene var homofile og 7% bifile.
    Tror dere dette kan stemme, eller bare ren tilfeldighet?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Jeg leste i en test der dem regnet ut legningsprossenten blandt kabelskeptikere og kabelnisser. Dem fant ut at 30% av kabelnissene var homofile og 7% bifile.
    Pissprat!:evil:

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Javel, jeg var ikke klar over at du var kabelnisse, Evelen

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, takk for svar!

Kankje det blir en liten ekperimentering med dette i løpet av sommeren da. I hverfall med front og senterhøyttalerne, de har også 2x2,5mm kabel.
    Kan gi en tilbakemelding på hvordan jeg synes det ble, om det ble noen forskjell...

Uansett koster det jo ikke mer enn 399,- for en 25m rull med 2x4mm OFC høyttalerkabel på ClasOhlson så da går det jo an...
    (3 minutter unna ligger en HiFi klubben butikk, skulle jeg kjøpt det samme der, ville det vel spist opp alle feriepenga tenker jeg....)

Jeg prøvde også å finne bananplugger på CO, men klarte ikke finne noe. Er det noen som vet om de selger dette i det hele tatt? I så fall, hva kaller de bananplugger på CO???
    Jeg fant gullforgylte banaplugger på Biltema til 30 kr pr par, men ikke på CO.
    Er det noen som har erfaring med bananpluggene fra Biltema? Duger de eller er det bare skit?

Jeg trenger også sånne pinner som ligner på tynne banaplugger som en bruker når kabelen ikke passer inn i de trange inngangene til bakhøyttalerne bak på forsterkeren. Hva heter dette og er det noen som vet om CO eller Biltema har dette? Alternativt annen butikk hvor de selges rimelig?

Råd og tips mottas med stor takk!

Clasern har bananplugger. Ikke de mest eksklusive, og de er ikke forgylt.

Tror det var 44 kroner for 10 stk

Clas Ohlson Internettbutikk

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Clasern har bananplugger. Ikke de mest eksklusive, og de er ikke forgylt.
    Hvis det er sånne jeg har hatt en gang, er de laget av etslags støpegods som knekker for et godt ord.

Hvorfor ikke skru kabelendene rett i terminalene? Det gir bedre kontakt enn plugger, og sitter svært godt, siden en tvunnet flerleder gir fjæring, så skruen kan strammes mye mer før den ryker, enn hva som er mulig med spader av fast metall. Enden kan irre etterhvert, men bruker man billig kabel er det bare å klippe av en centimeter, avisolere en ny bit, og skru til igjen.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er sånne jeg har hatt en gang, er de laget av etslags støpegods som knekker for et godt ord.

Hvorfor ikke skru kabelendene rett i terminalene? Det gir bedre kontakt enn plugger, og sitter svært godt, siden en tvunnet flerleder gir fjæring, så skruen kan strammes mye mer før den ryker, enn hva som er mulig med spader av fast metall. Enden kan irre etterhvert, men bruker man billig kabel er det bare å klippe av en centimeter, avisolere en ny bit, og skru til igjen.
    Min erfaring er at en må ettertrekke jevnlig om en bruker kabelender.

så jeg har tenkt å kjøpe spader og lodde de på, men enn så lenge bruker jeg Claserens high-end bananer.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at en må ettertrekke jevnlig om en bruker kabelender.
    Jeg koblet nylig fra et par høyttalere som har stått urørt i mer enn to år. Kablene satt som støpt.

så jeg har tenkt å kjøpe spader og lodde de på
    Flere hi-fi-produsenter fraråder faktisk dette (beklager at jeg ikke husker andre enn AVI i farten), da det er lett å knekke terminalene.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg koblet nylig fra et par høyttalere som har stått urørt i mer enn to år. Kablene satt som støpt.

Flere hi-fi-produsenter fraråder faktisk dette (beklager at jeg ikke husker andre enn AVI i farten), da det er lett å knekke terminalene.
    Er til kabelen jeg vil lodde spadene , ikke til terminalene.

Dali white wave kablene mine har jeg måtte ettertrekke en gang i måneden. Men det må sies at det ikke har vært problemer på senteren som jeg ikke har nådd bak til terminalene for ettertrekking.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for svar!

Men hvis det er litt tvil om CO's bananplugger tror jeg at jeg går for Biltema sine jeg. De er forgylte og virker litt bedre kanskje:
    Bananplugger, 2 stk. - Biltema

Noen som har prøvd de?

Men hva med det andre jeg spurte om, (som jeg ikke husket hva het) dvs sånne banaplugg-lignende pinner som en bruker når kontakten bak på høytaleren er for trang for høyttalerlederen?

Jeg har bra str på forsterkerkontaktene til front og senter, men inngangene til bakhøytalerne er trange som fy. Jeg klarte såvidt å få 2,5mm kabelen til å passe, så hvis jeg skal bytte til 4mm må jeg ha en sånn.... "tynn bananplugg-pinne"...
    Eller finnes det bedre forslag?

...

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for svar!

Men hvis det er litt tvil om CO's bananplugger tror jeg at jeg går for Biltema sine jeg. De er forgylte og virker litt bedre kanskje:
    Bananplugger, 2 stk. - Biltema

Noen som har prøvd de?

Men hva med det andre jeg spurte om, (som jeg ikke husket hva het) dvs sånne banaplugg-lignende pinner som en bruker når kontakten bak på høytaleren er for trang for høyttalerlederen?

Jeg har bra str på forsterkerkontaktene til front og senter, men inngangene til bakhøytalerne er trange som fy. Jeg klarte såvidt å få 2,5mm kabelen til å passe, så hvis jeg skal bytte til 4mm må jeg ha en sånn.... "tynn bananplugg-pinne"...
    Eller finnes det bedre forslag?

...
    Klipp av halvparten av kobberlederene som stikker ut etter at du har avisolert. Det funker fint som f.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipp av halvparten av kobberlederene som stikker ut etter at du har avisolert. Det funker fint som f.
    Jada, vet det er en mulighet, men ville unngå det da.

Ingen som kjenner til hva sånne overgangspinner heter og hvor en kan kjøpe det uten å betale for mye?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er til kabelen jeg vil lodde spadene , ikke til terminalene.
    Naturligvis.

Poenget er, at spadene er av flatt metall som ikke gir noen form for fjæring. Om du skrur terminalene så hardt til at det sitter, risikerer du at skruene etterhvert gir etter.

Ingen som kjenner til hva sånne overgangspinner heter
    "Speaker cable pins" e.l. på engelsk.

Skulle tro du får slikt hos dynaBel, og muligens ELFA.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glossy hifi-magasin.

De skriver BLINDTEST med store bokstaver på forsiden.

Redaktøren skriver "blindtest" med hermetegn i lederen.

I selve artikkelen beskrives utelukkende konklusjon og ikke hva de faktisk har gjort. Jeg sier det en gang til: de nevner ikke mer ett ord _hva_ de faktisk har gjort. Men side opp og side ned med meningsløs livsbejaende svada-vrøvl om hvor fantastisk det ene etter det andre tulleproduktet er...

Tidligere erfaringer med nevnte magasin, inklusive å ha blitt kjeftet huden full på nordlandsk av en av deres "journalister" leder meg til å tro at de ikke vet hva det vil si å gjøre en blindtest. Synd at noen leser smøreriet og tror at det har noe annet enn underholdningsverdi.

De er et lite magasin med et lite marked. Sannsynligvis selger "homeopati tidene" og "healing på norsk" bedre (hvis det finnes noe slikt). Jeg gjetter at de vet akkurat hvordan de skal få omtale på nettet ved å spille på motsetningene mellom "objektivisme" og "subjektivisme". Sannsynligvis ler de godt av alle som glødende omtaler bladet positivt eller negativt, og kan vise sine annonsører at det er et blad som skaper engasjement....

Sitat Opprinnelig postet av kappel
    amen
    En uvanlig god kommentar til et blad som utgir seg som forvaltere av sannheten men som egentlig bare er en sammensurium av synsing og annonser.

-k

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har spurt noen av skribentene i Fidelity flere ganger hvordan de konkret utfører de påståtte blindtestene. Har aldri fått svar.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Jeg har spurt noen av skribentene i Fidelity flere ganger hvordan de konkret utfører de påståtte blindtestene. Har aldri fått svar.
    Det er nok ikke så merkelig, for de vet selv veldig godt at det ikke er snakk om blindtester. De skriver jo heller absolutt INGENTING om hvordan testen er utført, og ergo er den TOTALT verdiløs for alle andre enn menigheten.

Side 19 av 20 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •