En million til den som hører forskjell på høyttalerkabler - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 20 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 391
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    -Tror du Daliene OG ONKYOen låter likt med dette på bildet og lampeledning?

Utrolig at så mange ikke klarer å høre forskjell på kabler...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig at så mange som mener de hører forskjell på kabler ikke gjør det i blindtest...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt nyansering kanskje

Jeg tror det er forskjell på høytalerkabler, men ingen eller forsvinnende liten forskjell på kabler med samme tverrsnitt og lengde.

Jeg tror ikke det er mulig å høre forskjell på en (f.eks) 2 x 2,5mm OFC høytalerkabler fra Clas Ohlson til 11 kr meteren og en OFC kabel med nøyaktig samme tverrsnitt på kobberet i midten, til omtrent 10 ganger den prisen. Da er det merket du betaler 10 ganger mer for, fordi OFC kobber er OFC kobber enten den er fra C.O. eller en av de kjente overprisede hi-fi sjappene.

MEN hvis du har en middels kraftig til kraftig forsterker og kobler den til 2 store høytalere på samme "nivå", vil vel ingen bestride at det vil være forskjell på å koble dette opp med lampettledninger med 0,75mm tverrsnitt, kontra høytalerledninger med vesentlig større tverrsnitt, f.eks på 4mm.
    Jeg vil tro at forskjellen i motstand mellom disse to tverrsnittene vil være så stor at de fleste vil kunne luke ut lampettledningene ganske fort, i hvert fall når en begynner å virkelig skru opp volumet. Lyden vil få forvrengninger og dette vil gå utover lydbildet i sin helthet, ikke sant?
    Men jeg går utifra at det ikke er det denne 1 mill dollar utfordringen går ut på?

Er det noen som kjenner til nøyaktig hva spesifikasjonene er på de to kablene i den 1 mill dollar utfordringen?

Jeg ser også at høytalerkablene som beveger seg opp mot 1/2 (og videre godt over en hel) gj. snittlig mnd lønn har såkalte forsølvede kobberledere. Siden jeg har lært at sølv leder bedre enn kobber, er vel dette for å minske motstanden i kabelen?
    Og ønsker du å ta helt av, kan du brenne av den nette sum av 45998,- for to 3 meters kabler på hifi-klubben. Da er lederne av kullfiber. Er dette for å minske motstanden ytterligere? (Lurer på om de selger mye av den kabelen...)

Jeg tenker som så at hvis du ønsker så lav motstand som mulig, er det vel bedre å gå opp i tverrsnitt på vanlige OFC høytalerkabler?
    F.eks til OFC kabler på 2x 6mm til hele kr 22,- pr meter på ClasOhlson???

(...og da kom den gamle kabel-skeptikeren i meg frem igjen, selv om sikkert mange her trodde jeg var kabel-nisse....hehe den gang ei...)

...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor diskutere dette i det uendelige? Hvorfor ikke bare akseptere fakta?

Når det gjelder kabler i lengder det er aktuelt å bruke i et hi-fi-oppsett, gjelder følgende:

Det er gjort flere pålitelige tester (bl.a. utført av høyttaler- og forsterkerprodusenter), som viser at kabler skal være svært underdimensjonerte før det er mulig å høre forskjeller i blindtest, og at økning i dimensjonering utover minimumsnivå ikke gir hørbare forskjeller.

Det er ikke mulig å måle forskjeller som kan være hørbare.

Det er ikke mulig å forklare eventuelle hørbare forskjeller utfra kjent teori. Den dokumentasjonen kabelprodusenter av og til legger fram, gir ingen mening om den gjennomgås kritisk.

De forskjellene enkelte mener å høre på kabler, kan lett forklares utfra andre forhold enn kablene selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Hvorfor diskutere dette i det uendelige? Hvorfor ikke bare akseptere fakta?

Når det gjelder kabler i lengder det er aktuelt å bruke i et hi-fi-oppsett, gjelder følgende:

Det er gjort flere pålitelige tester (bl.a. utført av høyttaler- og forsterkerprodusenter), som viser at kabler skal være svært underdimensjonerte før det er mulig å høre forskjeller i blindtest, og at økning i dimensjonering utover minimumsnivå ikke gir hørbare forskjeller.

Det er ikke mulig å måle forskjeller som kan være hørbare.

Det er ikke mulig å forklare eventuelle hørbare forskjeller utfra kjent teori. Den dokumentasjonen kabelprodusenter av og til legger fram, gir ingen mening om den gjennomgås kritisk.

De forskjellene enkelte mener å høre på kabler, kan lett forklares utfra andre forhold enn kablene selv.
    Jada, fakta blir akseptert. Jorda er rund den, uansett om x antall tusen mener den egentlig er flat.

Jeg diskuterer egentlig ikke dette, jeg påstår heller ingenting bastant, jeg kom med endel helt saklige og åpne spørsmål jeg syntes det hadde vært interessant å få svar på av de som faktisk KAN noe om dette og ikke bare mener masse.

I tillegg til spørsmålene i mitt forrige innlegg ønsker også å spørre om følgende:

Jeg har to Paradgim bakhøyttalere (kjøpt på HiFi klubben for mange år siden) som er kablet med 2x 2,5mm OFC høyttalerkabler (...som definitivt ikke er kjøpt på HiFi klubben, hehe) Kablene er hhv 10m og 15m lange.
    Vil det utgjøre noen forskjell i lydnivå og evnt lydbilde å bytte til 2x 4mm kabler istedet?
    Eller vil det være bortkastede penger fordi kabelstrekket ikke er langt nok?

De svorne kabelnissene vil sikkert svare JA,(med forbehold om at kabelen koster minst 150 kr/m) mens de like svorne kabelskeptikerne vil svare nei...

Kan de som befinner seg et sted i mellom og med litt kunnskap svare på dette?

Tusen takk...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kullers
    Det er vel ikke akkurat snakk om kabeltro i den ene enden av skalaen, kabelskepsis i den andre, og kunnskap i mellom. Det er heller kabelskepsis og kunnskap i den ene enden, og ulike grader av kabeltro utover mot den andre ytterkanten...

Angånde spørsmålet ditt, har en eller annen med kunnskap skrevet noe om slikt i en annen kabeltråd. Søk og finn...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke akkurat snakk om kabeltro i den ene enden av skalaen, kabelskepsis i den andre, og kunnskap i mellom. Det er heller kabelskepsis og kunnskap i den ene enden, og ulike grader av kabeltro utover mot den andre ytterkanten...

....og der forsvant nyanseringen ja...

Jeg snakker om ytterpunktene i begge leirene her. Hvor kunnskap, logikk og sunn fornuft overskygges av overbevisninger som ligner veldig på medlemmer av religiøse sekter av ymse slag. Skylapper kalles det. Og, som du så fint definerte det selv, å ikke akseptere fakta.

Det vitner IKKE om kunnskap å sverge til lampettledninger og lakrissnører til 9,90 på Europris, og samtidig nekte bastant for at et liten oppgradering vil gi vesentlig bedre lyd/ bilde.

Det vitner like lite om kunnskap (eller sunn fornuft) å bruke en eller flere månedslønninger på kabler fra overprisede merker/ hifi-kjeder og nekte for at en kan få like bra lyd og bilde til 1/10 del av den prisen.

Derfor etterlyste jeg svar fra noen med et litt mer nyansert syn på dette, basert på kunnskap og ikke hellige overbevisninger.
    ERGO noen omtrent midt i mellom ja.

Angånde spørsmålet ditt, har en eller annen med kunnskap skrevet noe om slikt i en annen kabeltråd. Søk og finn...
    Jeg får vel ikke noe svar på akkurat de spesifike spørsmålene jeg stilte da tror jeg...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vitner IKKE om kunnskap å sverge til lampettledninger og lakrissnører til 9,90 på Europris, og samtidig nekte bastant for at et liten oppgradering vil gi vesentlig bedre lyd/ bilde.
    Disse antikabel-ekstremistene dine finnes ikke i virkeligheten.

Når noen bruker lakrissnører, kan det være fordi akkurat de snørene de bruker har allrighte plugger, og det ikke er behov for skjerming. Lederne i en slik ledning er ikke tynnere enn i mange dyrere/tykkere kabler. Og lampettledning kan faktisk i mange tilfeller være godt nok -- høyttalerfabrikken SEAS anbefalte det sogar i mange år.

Uanett: Når man diskuterer, må man ta utgangspunkt i de meningene motstanderen faktisk har, og ikke tillegge ham synspunkter det er lettere å argumentere mot. Det er rett og slett uredelig.

Jeg får vel ikke noe svar på akkurat de spesifike spørsmålene jeg stilte da tror jeg...
    Hvorfor kan du ikke bare søke på forumet? Du kan da ikke regne med at fyren gidder å skrive det samme om igjen her, i en tråd som handler om noe helt annet, når han allerede har skrevet om det et sted der det hører hjemme?

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bl.a. utført av høyttaler- og forsterkerprodusenter
    Lager "forskerprodusenter" forskere?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVFredrik
    Lager "forskerprodusenter" forskere?
    Forsterkerprodusenter lager forsterkere...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, fakta blir akseptert. Jorda er rund den, uansett om x antall tusen mener den egentlig er flat.

Jeg diskuterer egentlig ikke dette, jeg påstår heller ingenting bastant, jeg kom med endel helt saklige og åpne spørsmål jeg syntes det hadde vært interessant å få svar på av de som faktisk KAN noe om dette og ikke bare mener masse.

I tillegg til spørsmålene i mitt forrige innlegg ønsker også å spørre om følgende:

Jeg har to Paradgim bakhøyttalere (kjøpt på HiFi klubben for mange år siden) som er kablet med 2x 2,5mm OFC høyttalerkabler (...som definitivt ikke er kjøpt på HiFi klubben, hehe) Kablene er hhv 10m og 15m lange.
    Vil det utgjøre noen forskjell i lydnivå og evnt lydbilde å bytte til 2x 4mm kabler istedet?
    Eller vil det være bortkastede penger fordi kabelstrekket ikke er langt nok?

De svorne kabelnissene vil sikkert svare JA,(med forbehold om at kabelen koster minst 150 kr/m) mens de like svorne kabelskeptikerne vil svare nei...

Tusen takk...
    Nei, du vil ikke høre forskjell...men det er det bare en måte å finne ut av... Med egen erfaring vil jeg påstå at på en flerkanals digital forsterker vil du ikke høre forskjell. Jeg har byttet rundt på kabler på min Denon 3808 i kino'n uten å merke det døyt. Kanskje fordi kalibrerigssystemet fjerner forskjellen, for du må jo kalibrere når du bytter kabler..
    Ja, det kan hende at du hører forskjell på en bra tokanals analog forskerker slik jeg gjorde for første gang når jeg lagde kabler til Xindak'n.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Si meg - hvorfor må du kalibrere når du bytter kabler?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Motstand

Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Det kan ha noe med forskjellen kablenes motstand og dermed forskjell i lydnivå/ volum.
    Slik jeg har forstått det, vil etpar høytalere spille høyere (på samme volum innstilling på forsterkeren) hvis høytalerkablene er tykke, f.eks 2x 4mm, kontra f.eks 2x 0,75mm lampettkabler.

De tynne vil jo ha mye mer motstand i seg enn de tykke og dermed går mye av kraften med på å bare presse signalene igjennom til den andre enden.

Derfor må en justere opp nivået på høytalerne som har fått tynne kabler istedet for tykke.

Men mitt spørsmål dreide seg om forskjellen mellom et tverrsnitt på 2,5mm og 4mm på et kabelstrekk på 15m.

Vil en 4mm da ha så mye mindre motstand enn en 2,5mm at jeg vil høre forskjell i lydnivå (rent volum) og evnt også lydbilde/ kvaliteten på lyden?
    Tenker da på hvis jeg bytter uten å foreta noen form for kalibrering etter byttet.

Jeg er usikker på dette og håper derfor noen har kunnskap om dette.

Hvis fakta sier at forskjellen vil være ingenting eller ubetydelig gidder jeg ikke strekke nye høyttalerkabler rundt hele stua (går i kabellister så det vil bli litt jobb)....

...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan ha noe med forskjellen kablenes motstand og dermed forskjell i lydnivå/ volum.
    Slik jeg har forstått det, vil etpar høytalere spille høyere (på samme volum innstilling på forsterkeren) hvis høytalerkablene er tykke, f.eks 2x 4mm, kontra f.eks 2x 0,75mm lampettkabler.

De tynne vil jo ha mye mer motstand i seg enn de tykke og dermed går mye av kraften med på å bare presse signalene igjennom til den andre enden.

Derfor må en justere opp nivået på høytalerne som har fått tynne kabler istedet for tykke.

Men mitt spørsmål dreide seg om forskjellen mellom et tverrsnitt på 2,5mm og 4mm på et kabelstrekk på 15m.

Vil en 4mm da ha så mye mindre motstand enn en 2,5mm at jeg vil høre forskjell i lydnivå (rent volum) og evnt også lydbilde/ kvaliteten på lyden?
    Tenker da på hvis jeg bytter uten å foreta noen form for kalibrering etter byttet.

Jeg er usikker på dette og håper derfor noen har kunnskap om dette.

Hvis fakta sier at forskjellen vil være ingenting eller ubetydelig gidder jeg ikke strekke nye høyttalerkabler rundt hele stua (går i kabellister så det vil bli litt jobb)....

...
    Ville ikke brydd meg med å gjøre det. For det første går det relativt lite lyd til disse i et 5.1/7.1 system. For det andre er de som regel mye mindre enn frontene og for det tredje vil du med største sansynlighet ikke høre forskjell. Det eneste sted det er verd å eksprementere er senter og fronter, men som sagt har jeg ikke hørt noe forskjell på min digitale forsterker.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Var det en fleip - tror det 8)

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Var det en fleip - tror det 8)
    Det var nok ingen fleip, jeg og sikkert mange andre lurer også på hvorfor man "må kalibrere" når man bytter kabler

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, takk for svar!

Kankje det blir en liten ekperimentering med dette i løpet av sommeren da. I hverfall med front og senterhøyttalerne, de har også 2x2,5mm kabel.
    Kan gi en tilbakemelding på hvordan jeg synes det ble, om det ble noen forskjell...

Uansett koster det jo ikke mer enn 399,- for en 25m rull med 2x4mm OFC høyttalerkabel på ClasOhlson så da går det jo an...
    (3 minutter unna ligger en HiFi klubben butikk, skulle jeg kjøpt det samme der, ville det vel spist opp alle feriepenga tenker jeg....)

Jeg prøvde også å finne bananplugger på CO, men klarte ikke finne noe. Er det noen som vet om de selger dette i det hele tatt? I så fall, hva kaller de bananplugger på CO???
    Jeg fant gullforgylte banaplugger på Biltema til 30 kr pr par, men ikke på CO.
    Er det noen som har erfaring med bananpluggene fra Biltema? Duger de eller er det bare skit?

Jeg trenger også sånne pinner som ligner på tynne banaplugger som en bruker når kabelen ikke passer inn i de trange inngangene til bakhøyttalerne bak på forsterkeren. Hva heter dette og er det noen som vet om CO eller Biltema har dette? Alternativt annen butikk hvor de selges rimelig?

Råd og tips mottas med stor takk!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Det var nok ingen fleip, jeg og sikkert mange andre lurer også på hvorfor man "må kalibrere" når man bytter kabler
    Man "må" det hvis man tror at ulike kabler gir ulik lyd.

Spørsmålet blir da hvorfor man bryr seg om å kjøpe "bedre" kabler, når man likevel har tenkt å kompensere for de forskjellene man tror kablene gjør, ved å kalibrere...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel - om man "må" kalibrere, så er i alle fall (kabel)-utgangspunktet særdeles dårlig!
    Da er det vel helst snakk om såpass dårlige kabler at dette kun blir teori, i den forstand som at ingen bruker kabel i "sytrådformat".
    De fleste utstyrer jo sine anlegg med "greie" kabler fra starten av, i den forstand som at disse har et noenlunde relevant tverrsnitt.
    Men samtidig: Er det snakk om å gå fra lampettledning til eksempelvis 4kvmm kabel, så bør man kanskje vurdere en rekalibrering.
    I alle fall om det er snakk om lengder på åtte-ti meter eller mer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man "må" det hvis man tror at ulike kabler gir ulik lyd.

Spørsmålet blir da hvorfor man bryr seg om å kjøpe "bedre" kabler, når man likevel har tenkt å kompensere for de forskjellene man tror kablene gjør, ved å kalibrere...
    Vel, her er det jo snakk om å bytte til en fetere høyttalerkabel, dvs større tverrsnitt på kobberlederen, for å minske motstanden. Mitt spørsmål var om dette er å regne som en "bedre kabel" også når det gjelder lydbilde/ lydkvalitet.
    (Jeg går da utifra at det er bred enighet om at det er forskjell i motstand i en 2x 0,75mm lampettledning og en f.eks 2x 4mm høyttalerkabel.)

Det er riktig at det går an å kompensere for lydnivå (db) hvis en bytter fra en 2x4mm høytalerkabel til en 2x 0,75mm, ved å justere opp nivået på de høyttalerne i setup menyen på forsterkeren. (Eller justere ned hvis du bytter andre veien, dvs fra tynn til tykk kabel)

Men å kompensere for evnt tapt lydbilde/ lydkvalitet er det verre med, uansett hvor mye du prøver å konfigurere/ kalibrere.

Men er det altså slik at hvis en prøver en 15m 2x 0,75mm lampettledning først og hører på lydbildet/ lydkvaliteten ved forskjellige volum, og deretter bytter til en 2x 4mm høyttalerkabel etterpå så vil ingen høre forskjell?

Ingen forvrenging av lyden ved høyt volum med de tynne kablene? Ikke dårligere bass/ diskant?

Høre litt rart ut for meg, men....

(Jeg tar utgangspunkt i samme musikk, kilde, forsterker og høyttalere med begge kabeltypene)

Jeg er likevel fortsatt litt usikker på overgangen fra 2x 2,5mm til 2x 4mm, når det gjelder lydnivå og lydbilde/ lydkvalitet....ingen som har prøvd?

...

Side 18 av 20 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •