En million til den som hører forskjell på høyttalerkabler - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 20 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 391
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Hvis man begynner å få slike (ut i fra diagrammet) ca 50% spenningsfall mellom 10-20kHz, vil vel det kunne bety utifra P=U*I og at energien bevares, og bare går over til andre former osv, bety at man kan begynne å få problemer med varmgang i høytaler kablene når disse skal drive effekt hungrige diskanter... :shock:
    Merk at de benytter lineær Y-akse, og at den er klippet i bunn. Dette gjør noe med inntrykket vi får av forskjellen.

Hvis vi tar utgangspunkt i stedet hvor deres kabel begynner å "knekke ned" så har vi 20*log10(1.25/1) = 1.9dB forskjell. Ved 20kHz har vi 20*log10(1.15/0.6) = 5.7dB forskjell.

Vi vet veldig lite om impedansene til forsterker, høyttaler og kablene som er benyttet i testen.

-k

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Merk at de benytter lineær Y-akse, og at den er klippet i bunn. Dette gjør noe med inntrykket vi får av forskjellen.

Hvis vi tar utgangspunkt i stedet hvor deres kabel begynner å "knekke ned" så har vi 20*log10(1.25/1) = 1.9dB forskjell. Ved 20kHz har vi 20*log10(1.15/0.6) = 5.7dB forskjell.

Vi vet veldig lite om impedansene til forsterker, høyttaler og kablene som er benyttet i testen.

-k
    Det er sant knutinh, og det med Y aksen er jo et vanlig knep for å for å virkelig skalere opp forskjellene. Ellers kan det jo f.eks være elektrostat høytalere som ofte er nede i 1 ohm ved 20kHz, det kan jo ha noe å si for denne effekten. Men hvis målt spenning på forsterkeren følger den teoretiske linja (noe som de vel heller aldri angir), er det er vel fremdeles bare å finne frem temperatur føleren og måle hvordan spenningstapet går over til varme i de konkurrerende kablene.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2

Hvis man begynner å få slike (ut i fra diagrammet) ca 50% spenningsfall mellom 10-20kHz, vil vel det kunne bety utifra P=U*I og at energien bevares, og bare går over til andre former osv, bety at man kan begynne å få problemer med varmgang i høytaler kablene når disse skal drive effekt hungrige diskanter... :shock:
    Siden målingene ble gjort med ukjent forsterker og høyttalere tilkoblet, så er det umulig å si hva som fører til droppet ved 10Khz.
    Det eneste jeg kan si sikkert er at den "andre" kabelen som begynner å droppe ved 1khz må ha vært helt sykt feildimensjonert i forhold til anlegget. Et så kraftig drop som den testen viser er helt urealistisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Hva skal jeg si da hørte det jeg

Men har jeg fått en mill.
    hadde før lampet ledning til kabel byttet ut til PR 2,2,5 strøm kabel.
    Men husk denne kablen har da blitt brennt inn via et strøm anleg som har gått på 400 volt anlegg i mange dager:cry:

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ttb
    Men har jeg fått en mill.
    hadde før lampet ledning til kabel byttet ut til PR 2,2,5 strøm kabel.
    Om det er forskjellig impedanse kan du selvsagt høre forskjell. Om ikke er det bare å ta kontakt med James Randi.
    Men husk denne kablen har da blitt brennt inn via et strøm anleg som har gått på 400 volt anlegg i mange dager:cry:
    Brenne inn kabler? Haha, om du tror det er mulig så har Terra et veldig godt investeringsforslag til deg. ;-)

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Om det er forskjellig impedanse kan du selvsagt høre forskjell. Om ikke er det bare å ta kontakt med James Randi.
    Det er allerede prøvd.....i denne tråden. Tror ikke det er så mye som en krone for noen av oss å hente ut av den mannen.

Newcomer BOB DOLE sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Forskjeller på høytalerkabler er altså ett paranormalt fenomen?
    Nei, Randi driter kun ut svindlere og han vil se om dette også er en svindel. Hvis noen greier testen får de millionen. Greier en lytter her å skilne i flere varierte forsøk med diverse kabler vinner de millionen. Da er det heller ikke å betrakte som svindel lenger.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm - jeg har koblet ut mine Tara Labs og bruker nå de ledningene som elektrikeren la opp i skjult anlegg. Det er ganske tjukke elektrikerledinger med god leder. Ingen spader/bananer, ei heller bi-wire.
    Hører jeg forskjell?

Vel, nå er det en ny stue og større og andre faktorer som sikkert spiller inn også, men jeg mener å høre at det ikke er så mye dynamikk. Kanskje jeg bare tror dette siden jeg ikke har målt noe som helst. Lyden er veldig bra den og Tara Labs ligger i skapet til en evt. ommøblering.

MIN personlige konklusjon er altså da : i en hverdag med mye musikk, mye DVD, mange lyder fra familie&venner - ingen forskjell.

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Hmmm - jeg har koblet ut mine Tara Labs og bruker nå de ledningene som elektrikeren la opp i skjult anlegg. Det er ganske tjukke elektrikerledinger med god leder. Ingen spader/bananer, ei heller bi-wire.
    Hører jeg forskjell?

Vel, nå er det en ny stue og større og andre faktorer som sikkert spiller inn også, men jeg mener å høre at det ikke er så mye dynamikk. Kanskje jeg bare tror dette siden jeg ikke har målt noe som helst. Lyden er veldig bra den og Tara Labs ligger i skapet til en evt. ommøblering.

MIN personlige konklusjon er altså da : i en hverdag med mye musikk, mye DVD, mange lyder fra familie&venner - ingen forskjell.
    Men nå må du huske at dette er godt innbrendte kabler, i og med at de er blitt brukt på 230V da er det jo ikke rart at du ikke merker så stor forskjell mellom de og Tara labs...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe - de er flunk nye og aldri vært tilkoblet 220-230v nettet i det hele tatt

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huffameg.
    Tenk deg hva du går glipp av da, med så "jomfruelige" kabler!

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gadd ikke sjekke alle 17! sidene, men antar at Mike Lavignes test er nevnt?
    Hvis ikke så finnes den her:
    Observations of a controlled Cable Test - AVS Forum

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe - de er flunk nye og aldri vært tilkoblet 220-230v nettet i det hele tatt
    Men kanskje de er forbrent?? Med tanke på at de skal lede 220-240V ??

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    25 sekunder med kablene i en microbølgeovn gjør susen.... En snarvei til high-end lyd i egen stue.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    25 sekunder med kablene i en microbølgeovn gjør susen.... En snarvei til high-end lyd i egen stue.
    Mener du seriøst at jeg skal dra ut ørten meter med kabel fra veggen, stappe dem i mikroen, full guffe i 25sekunder, og så tre dem på nytt (trang som bare søren) og at jeg så vil HØRE forskjell?

Neppe

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du seriøst at jeg skal dra ut ørten meter med kabel fra veggen, stappe dem i mikroen, full guffe i 25sekunder, og så tre dem på nytt (trang som bare søren) og at jeg så vil HØRE forskjell?

Neppe
    Alternativt er å demontere microbølgeovnen og montere innholdet fritt i rommet. Da slipper du de kjedlige begrensningene til ovnens 4 vegger, og får brent inn alt av utstyr på en effektiv måte. Skal etter sigende også fungerer på andre elektriske artikler. Nordost skal muligens komme med et alternativ til en slik DIY løsning. Inside kilder jeg har snakket med hevder at den kommer til å hete Nordost Kjell Bjarne, og vil få en pris på rundt 50-60k.

Det anbefales at man holder seg utenfor rommet under seansen.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativt er å demontere microbølgeovnen og montere innholdet fritt i rommet. Da slipper du de kjedlige begrensningene til ovnens 4 vegger, og får brent inn alt av utstyr på en effektiv måte. Skal etter sigende også fungerer på andre elektriske artikler. Nordost skal muligens komme med et alternativ til en slik DIY løsning. Inside kilder jeg har snakket med hevder at den kommer til å hete Nordost Kjell Bjarne, og vil få en pris på rundt 50-60k.

Hysterisk morsomt - jeg sklir nesten av stolen i latterkrampe her

Newcomer seraph sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Olympiatoppen har et tett samarbeid med Nordost for å se om dette kan benyttes til oppvarming og innkjøring av utøvere før konkurranser. Et innkjørt sentralnervesystem er selvfølgelig et must

Newcomer cupa sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bewhehe, var det kjell bjarne du prata med?

Active MacPhisto sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Daliene låt litt bedre med disse, vanskelig å tre bananpluggene på men det gikk! ONKYOen står til høyre i bildet...

-cable-jpg

Side 17 av 20 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •