En million til den som hører forskjell på høyttalerkabler - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 20 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 391
    Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    Skal ikke bevege meg inn med påståelser om at gullfyrgylte sølvkabler fryst i nitrogen omsluttet av kryptonitt kan låte bedre en skolisser fra en velbrukt millitærstøvel. Det lar jeg være opp til hver enkelt AVforumbruker å avgjøre. Men jeg har stor forståelse for de som har et anlegg i hudretusenkronersklassen, og som ønsker en dyr kabel, kjøper en steike dyr kabel. Om den gir bedre/ønsket lyd eller bare ser lekker ut er vel ganske likegyldig bare personen møter sine egne kvalitetskrav etter innkjøpet.

Det er vel det denne diskusjonen bunner ut i tror jeg...
    Næh, egentlig ikke. Dersom de som kjøper svindyre kabler hadde sagt "jeg gjør det fordi jeg liker bling og placebo" hadde det ikke blitt noen diskusjon i det hele tatt. Problemet oppstår når de prøver å rasjonalisere sine valg med pseudovitenskap.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    Det er vel det denne diskusjonen bunner ut i tror jeg...
    Det har desverre vist seg at det ikke finnes bunn i denne diskusjonen

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    Det har desverre vist seg at det ikke finnes bunn i denne diskusjonen
    Hehe...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Næh, egentlig ikke. Dersom de som kjøper svindyre kabler hadde sagt "jeg gjør det fordi jeg liker bling og placebo" hadde det ikke blitt noen diskusjon i det hele tatt.
    Jeg tror ikke man hadde trengt det en gang. Det hadde vært tilstrekkelig om man sa "jeg vet ikke med sikkerhet om mine opplevelser skyldes fargen på kablene eller lyden til kablene. Men jeg er fornøyd"

Det noen (i praksis) sier er heller: "Ved å lytte i stua mi så har jeg kommet til erkjennelsen at kabel-produsent X sin beskrivelse av bass-elektroner må være korrekt, og alle som sier noe annet kan ikke vite hva jeg hører, og skal slutte å ødelegge hobbyen min".

-k

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg tror ikke man hadde trengt det en gang. Det hadde vært tilstrekkelig om man sa "jeg vet ikke med sikkerhet om mine opplevelser skyldes fargen på kablene eller lyden til kablene. Men jeg er fornøyd"

Det noen (i praksis) sier er heller: "Ved å lytte i stua mi så har jeg kommet til erkjennelsen at kabel-produsent X sin beskrivelse av bass-elektroner må være korrekt, og alle som sier noe annet kan ikke vite hva jeg hører, og skal slutte å ødelegge hobbyen min".
    Er det egentlig så mange her inne som prøver å forklare hva som skjer/ikke skjer på et mer teknisk nivå? Jeg tør å påstå at det stort sett er skeptikere som begynner med å snakke fag i kabel-diskusjoner.

Placebo eller ikke, hvem bryr seg? Er ikke det viktigste å få en god lydopplevelse og ikke minst kose seg med sin interesse og sine investeringer?
    Kabeldiskusjoner kommer aldri noen vei uansett så lenge ingen av sidene kan vise til noe mer enn ord mot ord.

Morsomt med en kabeldiskusjon i ny og ne, men må da være frustrerende å diskutere om et tema i så mange år uten å kommer så mye som en millimeter av flekken?

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Morsomt med en kabeldiskusjon i ny og ne, men må da være frustrerende å diskutere om et tema i så mange år uten å kommer så mye som en millimeter av flekken?
    La meg først si at jeg er enig med deg.

Men det som er mer irriterende en det du nevner her er at det er 5 diskusjoner som handler om akkurat det samme der akkurat de samme snakker om akkurat det samme..

Det er ikke noe vits i å diskutere, det er et fåtall som har kompetanse til å snakke om det. derfor synes jeg i det minste at 1 tråd om dette er nok...
    Hvis man skal snakke teknisk om en kabel så har man så mange aspekter som det viser seg på de innleggene jeg har sett at få har..

Det er slik at de som kjøper en kabel for de at de liker den, og hvis den koster endel penger så skjønner jeg at de bruker masse energi på å prøve å forklare seg hvorfor den er bra, men å dra inn teori bør man kanskje droppe

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god og komplett blindtest burde vel kunne avgjøre denne diskusjonen? så kan evt tvilere (som meg) få bekreftet eller avkreftet sin skepsis, og kabelfantaster få bekreftet eller avkreftet sine gullører...

Det gjelder da å sette opp en komplett blindest for å gi ett godt resultat.

Hva med feks 3 kabler som bestemmes på forhånd, feks 10kroners, 1000kroners og 10000kroners. En forsterker og cd spiller som alle blir enige om at gir en god lyd slik at evt feil med kalber avsløres lettere.

Man får da bevisst lytte til de 3 kablene og er klar over hvilken som er hvilken. Så kommer det 10 runder der man skal "gjette" hvilken som spiller. Fra runde til runde er det tilfeldig om den samme kabelen brukes igjen eller byttes ut.

ett eksempel på hvordan det kan gjøre, er 1000 andre måter og gjøre det på også, men det som er interessant er jo om noen scorer riktig på "gjettingen"???

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jo skrevet mange ganger at jeg testet blindt. Jeg prøvde bare 4 ganger fordi det var såpass enkelt, spesielt når man kjenner signaturen fra før og vet hva man kan lytte etter. Men hva så? De tror ikke på det alikevel. Ikke engang på erfarne skribenter i Fidelity.

Your turn? Ganske bemerkelsesverdig at de ivrigste kabeldebatantene ikke tester. De vil vel nødig "miste ansikt"? Eller de har ikke penger til å kjøpe dyre komponenter selv?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Your turn? Ganske bemerkelsesverdig at de ivrigste kabeldebatantene ikke tester. De vil vel nødig "miste ansikt"? Eller de har ikke penger til å kjøpe dyre komponenter selv?
    Jeg testet Audioquest kabler mot no-name når jeg selv stod og solgte dem på 90-tallet. Jeg fikk også rikelig anledning til å observere et ufarget gjennomsnitt av de som kjøper slike kabler. Min konklusjon da var at det var idiot-skatt. Jeg har ikke sett noen grunn til å gjøre nye tester siden, argumentene da var de samme som nå.

Jeg åpner for at min hørsel kan være dårligere enn enkelte andres. Derfor vil min konklusjon etter en god blindtest hvor andre kan høre forskjeller men jeg ikke kan, være at noen hører bedre enn meg. En god blindtest vil f.eks være av samme type som den gjengitt i JAES i september i år hvor man sannsynliggjorde at SACD ikke har lydmessige, tekniske fortrinn framfor CD.

Dine forsøk på å stemple motparten med "har ikke penger", "nødig miste ansikt" stiller deg ikke i et godt lys. Det er tydeligvis utenkelig at noen har et ærlig og velbegrunnet syn som er forskjellig fra ditt?

-k

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt vanskelig med sånne tester...
    Uansett om det skulle være noen for eller mot, for skeptikeren vil naturlig være skeptisk og fare for at vedkommendes test vil være farget av dette...
    Muligens kan det samme sies om tilhengerne...
    Vil tro at mine erfaringer ikke er farget av mitt syn på saken
    Har ofte blitt positivt overrasket over en "billigkabel" kan bruke den noen dager før jeg går over til min "referanse" og etter noen bytter står forskjellene klart frem.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Uansett om det skulle være noen for eller mot, for skeptikeren vil naturlig være skeptisk og fare for at vedkommendes test vil være farget av dette...
    Helt klart. Jeg tror at den presise betegnelsen på dette er "nocebo".

En måte å unngå at skeptikere (som meg) lar seg farge av overbevisning til å "ikke høre" forskjeller mellom to kabler som de ellers ville ha hørt, er å designe blindtesten slik at de får høre noen definitivt hørbart forskjellige klipp innimellom kabel-klippene.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns det er mange her inne som seriøst påstår at de lett hører forskjell på diverse kabler. Er det en grunn til at ingen av dere har reist over og hentet pengene?

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer du er nummer 100 som har spurt om det i denne tråden. Du får tre tonn street cred du kan veksle inn i en fyllekebab.

Så lenge folk ikke ror lengere enn at de kommer i land synes jeg det er en menneskerett å få kose seg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Username
    Jeg syns det er mange her inne som seriøst påstår at de lett hører forskjell på diverse kabler. Er det en grunn til at ingen av dere har reist over og hentet pengene?
    I følge de nye reglene til Randi så kan de ikke det. Med mindre de finner en kabel-produsent eller et hifi-blad eller en vitenskapsmann som står inne for dette.

Når har jo Fidelity skrevet om en "blindtest" av innbrenning av kabler. Jeg går ut ifra at dette gjør dem selvskreven til millionen, og jeg forstår det slik at de ikke er millionærer så 5.5 mill NOK hadde vel gjort seg?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Gratulerer du er nummer 100 som har spurt om det i denne tråden. Du får tre tonn street cred du kan veksle inn i en fyllekebab.

Så lenge folk ikke ror lengere enn at de kommer i land synes jeg det er en menneskerett å få kose seg.
    Pokker, jeg er nr. 101. Får jeg noe? En Bislett-kebab med ekstra mais og masse street-cred pleeza.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg testet Audioquest kabler mot no-name når jeg selv stod og solgte dem på 90-tallet. Jeg fikk også rikelig anledning til å observere et ufarget gjennomsnitt av de som kjøper slike kabler. Min konklusjon da var at det var idiot-skatt. Jeg har ikke sett noen grunn til å gjøre nye tester siden, argumentene da var de samme som nå.

Jeg åpner for at min hørsel kan være dårligere enn enkelte andres. Derfor vil min konklusjon etter en god blindtest hvor andre kan høre forskjeller men jeg ikke kan, være at noen hører bedre enn meg. En god blindtest vil f.eks være av samme type som den gjengitt i JAES i september i år hvor man sannsynliggjorde at SACD ikke har lydmessige, tekniske fortrinn framfor CD.

Dine forsøk på å stemple motparten med "har ikke penger", "nødig miste ansikt" stiller deg ikke i et godt lys. Det er tydeligvis utenkelig at noen har et ærlig og velbegrunnet syn som er forskjellig fra ditt?

-k
    eii.. er du på gli? Så åpen har jeg ikke lest innlegg fra deg.

Ja, nettopp. Spørsmålet er hvor velbegrunnet det er. Fortell mer...(det er ikke farlig). Det virker for meg som endel av din motivasjon er fordi du er på en eller annen måte irritert på hvor mye kabel produsentene tar seg betalt? Samvittigheten for å ha solgt dyre kabler til blåøyde kunder? Det er høyst forståelig.

For å si det enda engang så er det lytterfaringer og blindtester som er mest holdbart. Å bare konkludere etter teori blir for tynt.

Det er klart noen har lettere for å høre disse små forskjellene bedre enn andre. Men selvfølgelig trenger man ikke "gullører"/trening for å nyte musikk på god hifi :-D. Og igjen... ihjelmiksa rock på rimelig anlegg er ikke beste forutsetning for å gjøre nye oppdagelser på kabler.

For min del synes jeg det er vanskelig å høre forskjell de første gangene jeg bytter. Men etter er par bytter kan man legge merke til små forskjeller (noen ganger ganske klare). Mellom noen kabler har jeg ikke klart å detektere noen forskjell. Testet strømkabler engang, men klarte ikke å høre forskjell. Så forutinntatt trenger man ikke å være fordi man ikke vet resultatet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje kabelskifte er en grad av forbedring som alene ikke er merkbar men som sammen med med andre, isolert sett, ikke-merkbare oppgraderinger faktisk gir et merkbart løft?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg sett den mest utrolige!
    Kom over denne siden ved en tilfeldighet idag, mens jeg lette etter datasheet for en chip.

Pear Cable Audio Cables - Cable Measurements - Frequency Response Plot - Virker å være en high-en høyttaler kabel produsent som faktisk har gjort noe som kan ligne en måling!?!?!? Og ikke nok med det, her er noen utdrag fra teksten.

Although it certainly does not give all of the information about the sound quality of a cable, it does illustrate the basic cable accuracy. An ideal system would have a frequency response that was completely flat from 20 Hz to 20kHz. That would mean that the system was able to play all frequencies, from low bass to high pitch symbols, without any distortion or decrease in volume.
    Noe vagt og forsiktig i begynnelsen, men kan dette faktisk være en innrømmelse om at lyd kvalitet i en kabel er målbart?

When we say that our Comice Pear cables are more accurate, we actually mean it, and can prove it. By allowing a virtually flat frequency response all the way to 20 kHz, the Comice Cables used in this test preserve the harmonic information of the original recording.
    Se der! En direkte uttalelse som sier at en lineær frekvenskarakteristikk er ønskelig, nettopp fordi denne vil gjengi den originale lyden korrekt.

Da var det bare et element som gjenstår. Prisen på disse kablene.
    Personlig så syns jeg at $2750 for et par med 3 foot (0.9m) kabel er NOE drøyt. Hvert fall hvis du sammenligner med priser på "high-end" kabler innen signal teknikk. Se f.eks. denne 500Mhz oscilloscope proben. Standardprob serie PMMG, 500 MHz
    Linær frekvenskurve opp til 500Mhz, -3db ved 700Mhz 500Vpp. Pris? 1699,- og her er det sannsynligvis selve proben, og ikke kabelen som koster.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eii.. er du på gli? Så åpen har jeg ikke lest innlegg fra deg.
    Jeg har da alltid sagt at dersom teori og virkelighet ikke stemmer så er det teorien som må endres.

I posten under som jeg ba deg om å lese for lenge siden så utdypet jeg dette:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...holografi.html

"Det må da være best å stole på øra?"
    Helt klart. Og da mener jeg å stole på ørene fullt ut uten å "jukse" med å se på forsterkerfrontene eller utveksle blikk med selgeren. Hvis vi ønsker å finne ut hvor god lyd et produkt har så virker det innlysende at ørene er rett organ fra å sjekke det.
    Ja, nettopp. Spørsmålet er hvor velbegrunnet det er. Fortell mer...(det er ikke farlig). Det virker for meg som endel av din motivasjon er fordi du er på en eller annen måte irritert på hvor mye kabel produsentene tar seg betalt? Samvittigheten for å ha solgt dyre kabler til blåøyde kunder? Det er høyst forståelig.
    Jeg har ikke dårlig samvittighet, jeg sa som sant var at mange andre kunder likte kabel xyz, og avstod fra å dele min erfaring som var at de var tullball.

Det irriterer meg at det har etablert seg en "sannhet" i hifi-bransjen hvor det ikke er noen grenser for hvor håpløse fenomener som utbrettes i det vide og det brede med svada-teori som for en stakkars kjøper kan se fornuftig ut.

At vitenskapen kan ta feil, har tatt feil og kommer til å ta feil er opplagt. Det er ikke like opplagt at korreksjonen kommer fra bladet Fidelity eller fra hifi-interesserte subjektivister. Såvidt jeg vet har de kommet med sine påstander i 30 år uten at relevant teori har måttet endre seg.
    For å si det enda engang så er det lytterfaringer og blindtester som er mest holdbart. Å bare konkludere etter teori blir for tynt.
    Helt klart. Og min tilnærming til problemet er at jeg prøver å ha en viss oversikt over teorien og over gode blindtester som blir gjennomført. Når noen kommer med påstander som ikke harmonerer med disse så gjør jeg dem oppmerksom på det.

-k

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Nå har jeg sett den mest utrolige!
    Kom over denne siden ved en tilfeldighet idag, mens jeg lette etter datasheet for en chip.

Pear Cable Audio Cables - Cable Measurements - Frequency Response Plot - Virker å være en high-en høyttaler kabel produsent som faktisk har gjort noe som kan ligne en måling!?!?!? Og ikke nok med det, her er noen utdrag fra teksten.

Noe vagt og forsiktig i begynnelsen, men kan dette faktisk være en innrømmelse om at lyd kvalitet i en kabel er målbart?

Se der! En direkte uttalelse som sier at en lineær frekvenskarakteristikk er ønskelig, nettopp fordi denne vil gjengi den originale lyden korrekt.

Da var det bare et element som gjenstår. Prisen på disse kablene.
    Personlig så syns jeg at $2750 for et par med 3 foot (0.9m) kabel er NOE drøyt. Hvert fall hvis du sammenligner med priser på "high-end" kabler innen signal teknikk. Se f.eks. denne 500Mhz oscilloscope proben. Standardprob serie PMMG, 500 MHz
    Linær frekvenskurve opp til 500Mhz, -3db ved 700Mhz 500Vpp. Pris? 1699,- og her er det sannsynligvis selve proben, og ikke kabelen som koster.

Hvis man begynner å få slike (ut i fra diagrammet) ca 50% spenningsfall mellom 10-20kHz, vil vel det kunne bety utifra P=U*I og at energien bevares, og bare går over til andre former osv, bety at man kan begynne å få problemer med varmgang i høytaler kablene når disse skal drive effekt hungrige diskanter... :shock:
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Side 16 av 20 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •