En million til den som hører forskjell på høyttalerkabler - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 20 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 391
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    Hvis kabler etter sigende ikke avgir forskjellige lydsignaturer, hva er da vitsen men en egen forumseksjon for temaet?
    Fordi mange hevder at det er en forskjell?

-k

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd har alltid vært en subjektiv opplevelse hvor artisten gjerne vil formidle et sett følelser eller sinnstemning osv. Hvis folk mener en kabel til 10.000 er verdt pengene så er det vel det, for de. Noen finner glede i å gi lønna si til kollekt, andre på kabler. Jeg bygde høyttalere for mange år siden og testet i liten grad forskjellige kabler. Han som lærte meg opp hevnet imidlertid at vi ikke burde bruke kabler med sølv i til diskanten da denne ble 'kald og skarp', noe selvsagt vi alle hørte klart og tydelig da vi testet.
    Forutintatte holdninger er vel avgjørende i slike settinger. Tviler ikke på at enkelte får en bedre totaltopplevelse ved å bytte kabler, jeg kan til og med syntes det er plausibelt at forskjellige materialer i kablene kan føre til annen frekvensgang på analoge signaler. Om det er hørbart eller målbart er en annen ting.

Sjefen på jobben mener i alle fall at hans 8.000kroners caox signalkabel gir vesentlig bedre lyd enn en billig digital kabel, men selvom tro kan flytte fjell så går jeg ikke på den. Et sted setter jeg grensen

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hal
    Enig med alle som sier at en blind ABX-test er det eneste holdbare. Dersom det ikke lar seg gjøre å identifisere en kabel en hørte på noen minutter tidligere, er forskjellen så liten AT DEN ER UINTERESSANT!

HVORFOR HAR INGEN KLART Å IDENTIFISERE KABLER VHA. ABX-TEST DA!?

Fordi det ikke er noen hørbar forskjell (punktum)
    Helt enig i dette med blindtest. Men jeg har lest om bare noen ytterst få blindtester utført så spørsmålet du bør stille er heller hvorfor så få tar en abx-test. De aller fleste HiFi entusaster med dyrt utstyr er overbevist om forskjeller så jeg tror ikke de føler noe behov faktisk.

Jeg syntes det var interessant å utføre en liten uhøytidelig test for meg selv men jeg hørte det samme blindt som seende. Det var ganske så lett når man kjenner lydsignaturen fra før. Formålet var å teste om jeg lot meg lure psykisk eller om det var reele forskjeller. Det var godt å få bekreftet lytteevenen. Jeg har tenkt å ta en ny test for å teste forskjellene jeg hører med min nye HT kabel også. Mest for moro skyld.

Men jeg tror det er endel humbug i kabelindustrien og mye overdrivelser.

Jeg tror at mange glemmer at det er variabler som hvilke kabler man testes, kvaliteten på utstyret, musikkvalg og aller mest hvordan og hva man lytter etter.

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI sender kun digitale signaler, i teorien skal det da ikke utgjøre noen forskjell med edlere materiale i lederene. 1 og 0, thats it: Det er vell snakk om at på strekk over 15 meter burde man kjøpe dyrere kabel når vi snakker HDMI.

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    HDMI sender kun digitale signaler, i teorien skal det da ikke utgjøre noen forskjell med edlere materiale i lederene. 1 og 0, thats it: Det er vell snakk om at på strekk over 15 meter burde man kjøpe dyrere kabel når vi snakker HDMI.
    Og har man en god DAC trenger man bare en CD-spiller til 100kr...
    Men den tråden her handler vell om å høre forskjeller på høyttalerkabler.

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vell snakk om at på strekk over 15 meter burde man kjøpe dyrere kabel når vi snakker HDMI.
    NEI!!!!! Dersom man ikke får bilde eller med sterkte forstyrrelser skal man kjøpe en BEDRE kabel (hva nå det er), en dyrere er ingen garanti for noe som helst.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en misforståelse at digitale signaler er perfekte firkantpulser som representerer "1" og "0".

Digitale signaler blir som analoge påvirket av støy og båndbredde.

Forskjellen ligger bare i en abstraksjon hvor vi tolker mottatt signal som digitalt og dermed kan gjenskape informasjonen. Så lenge en kabel eller dippedutt prosesserer et digitalt signal innenfor visse grenser så kan vi gjenskape en bitstrøm med veldig liten feilsannsynlighet, f.eks at en av 10^15 bits er feil. Hvs man regner ut hvor ofte det er for 44100 samples pr sekund så kommer man fort til en konklusjon om at en slik link er "feilfri".

Så var det jitter da...

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ÅÅåå!! Tråder som dette irriterer meg grenseløst!

Side på side med kvasitekniske uttrykk og konklusjoner basert på halvsannheter og følelser om hvordan det må være.

Og det er her folk må lære og skille. Musikk er et medium basert på følelser, åpent for tolkning og ulike meninger. Men utstyret som spiller denne musikken er tekniske apparater. Apparater som kan blir målt og definert ned til minste detalj. Eller for å si det mer folkelig. Kan du høre det, så kan du måle det!

I tråd etter tråd så kommer "føleren" med uttalelser om hvor mye bedre denne og denne tingen er. Hvor mye varmere og åpen lyden ble, osv. Og så for å forsvare sine uttalelser så slenger han på noen tekniske uttrykk han har hørt fra den lokale kabel pusheren.

Og her er kjernen til hele greia. "High-end" kabel produsentene har INGEN interesse i å oppgi data som reelt beskriver lyd egenskaper.
    Og det er ikke pga. manglende metoder for dette. Om du noen gang kjøper en studiomikrofon så vil du i bruksanvisningen finne et teknisk ark med en frekvens/dB kurve som klart definerer mikrofonens egenskaper ved de forskjellige frekvenser. Hvor er denne frekvenskurven for high-en kabler som koster mer en profesjonelle studiomikrofoner!?

Kan det være at salgsgrunnlaget for "high-end" kabler hadde falt bort, om det var en standardisert kvalitetsmåling for kabler?

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geva1
    Dyre kabler er ikke svindel, hvis det hadde vært det så hadde det vært avslørt for lenge siden av de som kjøper dem + tester. Og de ville til slutt blitt umulig å selge og stanset produksjonen.
    Svindelen er jo avslørt for lenge siden, men salget fortsetter likevel.

Astrologi selger også fremdeles, betyr det at astrologi stemmer?
    Homeopati selger fremdeles, betyr det at homeopati virker?
    Magiske krystaller selger fremdeles, betyr det at magiske krystaller fungerer?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har faktisk vært utført en lignende "offentlig" test før, det var Steve Zipser fra butikken Sunshine Audio som mente kan kunne kjenne igjen lyden fra sine Pass Labs effektforsterkere så lett som bare det. Noen "mythbusters" satte opp en test for ham og han klarte i en ABX blindtest ikke skille forsterkerne fra en billig Yamaha receiver når lydnivået var matchet. Heller ikke kona hans som skulle ha enda bedre hørsel klarte å høre forskjell.

Her var det altså ikke snakk om en dobbel blindtest og det var også snakk om forsterkere. Jeg tror ikke lyttetesten med kabler blir enklere om de bare sørger for at kablene har samme impedanse.

Randi har forresten testet homeopati tidligere. Først hadde de en vanlig blindtest hvor legene viste om det var vanlig eller "magisk homeopatisk" vann som ble brukt og da kunne man måle en viss forskjell. Så gjennomførte man en dobbel blindtest hvor legen ikke viste hva han ga og da var effekten helt borte.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Randi har forresten testet homeopati tidligere. Først hadde de en vanlig blindtest hvor legene viste om det var vanlig eller "magisk homeopatisk" vann som ble brukt og da kunne man måle en viss forskjell. Så gjennomførte man en dobbel blindtest hvor legen ikke viste hva han ga og da var effekten helt borte.
    Er selv skeptisk til homeopati. Men jeg avviser ikke det helt, da jeg ikke vet nok om det.

Slik jeg forstår det, så kan enkelte pasienter få forskjellige reaksjoner på "magisk vann", eks. søvnig eller hyper.

Mens vi er i gang, så kan jo vi endre trådtittelen slik at homeopati og astrologi er inkludert.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er endel folk som har prøvd seg på millionen:
    Challenge Applications - JREF Forum

Noen prøver å bløffe og gir seg når det skal bevises, noen er bare sinnsforvirrede og noen kommer helt til første test, men feiler fullstendig.

Det gjenstår fremdeles å se hvilken kategori Fremer havner i. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vertigo
    Er selv skeptisk til homeopati. Men jeg avviser ikke det helt, da jeg ikke vet nok om det.

Slik jeg forstår det, så kan enkelte pasienter få forskjellige reaksjoner på "magisk vann", eks. søvnig eller hyper.

Mens vi er i gang, så kan jo vi endre trådtittelen slik at homeopati og astrologi er inkludert.
    Denne forklarer homeopati svært godt og er på tema siden det er selveste Randi selv som forklarer.. :P

YouTube - James Randi explains homeopathy

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    ÅÅåå!! Tråder som dette irriterer meg grenseløst!

Side på side med kvasitekniske uttrykk og konklusjoner basert på halvsannheter og følelser om hvordan det må være.

Og det er her folk må lære og skille. Musikk er et medium basert på følelser, åpent for tolkning og ulike meninger. Men utstyret som spiller denne musikken er tekniske apparater. Apparater som kan blir målt og definert ned til minste detalj. Eller for å si det mer folkelig. Kan du høre det, så kan du måle det!

I tråd etter tråd så kommer "føleren" med uttalelser om hvor mye bedre denne og denne tingen er. Hvor mye varmere og åpen lyden ble, osv. Og så for å forsvare sine uttalelser så slenger han på noen tekniske uttrykk han har hørt fra den lokale kabel pusheren.

Og her er kjernen til hele greia. "High-end" kabel produsentene har INGEN interesse i å oppgi data som reelt beskriver lyd egenskaper.
    Og det er ikke pga. manglende metoder for dette. Om du noen gang kjøper en studiomikrofon så vil du i bruksanvisningen finne et teknisk ark med en frekvens/dB kurve som klart definerer mikrofonens egenskaper ved de forskjellige frekvenser. Hvor er denne frekvenskurven for high-en kabler som koster mer en profesjonelle studiomikrofoner!?

Kan det være at salgsgrunnlaget for "high-end" kabler hadde falt bort, om det var en standardisert kvalitetsmåling for kabler?
    Tror du virkelig at ditt innlegg inneholder faktaen? At det ikke går inn under enda et innlegg som kan motdebatteres slik at diskusjonene ender ingensteds?

Hadde produsenter og kjøpere bare kunne forholde seg til en frekvenskurve hadde det ikke vært noe behov for diskusjoner. Si hva du liker og kjøp den som har rette frekveskurve. Men nå er det slik at HiFi kan være veldig sammensatt greie faktisk.

Hilsen meg som er dritt lei av slike innlegg ;-) .

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Tror du virkelig at ditt innlegg inneholder faktaen? At det ikke går inn under enda et innlegg som kan motdebatteres slik at diskusjonene ender ingensteds?

Hadde produsenter og kjøpere bare kunne forholde seg til en frekvenskurve hadde det ikke vært noe behov for diskusjoner. Si hva du liker og kjøp den som har rette frekveskurve. Men nå er det slik at HiFi kan være veldig sammensatt greie faktisk.

Hilsen meg som er dritt lei av slike innlegg ;-) .
    Hvorfor deltar du i tråden da? ;-)
    Og er egentlig dine innlegg mer faktaorienterte?
    Jeg synes dette går over alle støvleskaft, når man nå trekker inn et moment som en frekvenskurve for en høyttalerkabel?
    Kan du være snill å utrede dette litt?
    I min verden, må man gjerne opp i Mhz- eller Ghz-området, før man kan snakke om at kabelen vil kunne påvirke signalet i noen grad.
    Og det er det jo aldri snakk om i "vår" sammenheng!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Hvorfor deltar du i tråden da? ;-)
    Og er egentlig dine innlegg mer faktaorienterte?
    Jeg synes dette går over alle støvleskaft, når man nå trekker inn et moment som en frekvenskurve for en høyttalerkabel?
    Det var svar på et annet innlegg, Scrooge ;-) .

Det jeg prøver å si at at egne erfaringer er gode innlegg mens bastante meninger om produkter man ikke har prøvd ikke er det.

Jeg forsøker å finne ut av ting selv ved å teste. Hvor stor grad fakta kommer frem da er ikke lett å si. Omtrent fakta for meg i akkurat det tilfellet?

Er det ikke såre enkelt? Er du interesert i et produkt, test det ut hjemme i ditt oppsett. Positiv forandring så kjøp det, ellers la vær. Men ha respekt for at andres erfaringer om de er godt begrunnet.

Newcomer Trondster sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Her er endel folk som har prøvd seg på millionen:
    Challenge Applications - JREF Forum
    Den linken der ødela produktiviteten resten av den dagen!! Så mye bra!! :-D :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    ....... Men ha respekt for at andres erfaringer om de er godt begrunnet.
    Kunne ikke ha sagt det bedre selv.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabelsurr!!

Hett tema dette som fører til mye sinne, angst, frustrasjon, tårer og blåveiser...

Skal ikke bevege meg inn med påståelser om at gullfyrgylte sølvkabler fryst i nitrogen omsluttet av kryptonitt kan låte bedre en skolisser fra en velbrukt millitærstøvel. Det lar jeg være opp til hver enkelt AVforumbruker å avgjøre. Men jeg har stor forståelse for de som har et anlegg i hudretusenkronersklassen, og som ønsker en dyr kabel, kjøper en steike dyr kabel. Om den gir bedre/ønsket lyd eller bare ser lekker ut er vel ganske likegyldig bare personen møter sine egne kvalitetskrav etter innkjøpet.

Det er vel det denne diskusjonen bunner ut i tror jeg...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kjøperen har rett til å kjøpe akkurat de kablene han/hun vil.
    Og det er ikke sluttbrukeren jeg blir irritert på. Alle kan ikke ha teknisk bakgrunn.
    Den store synderen i denne sammenhengen er kabel produsentene som skriver store ord om viddløftene himmelske forbedringer i den enn og den andre retningen, uten å kunne/ville dokumentere dette på noen som helst måte.
    Jeg er faktisk rimelig sikkert på at mange av dem ville slitt seriøst, om lovverket for reklamering ble koblet inn.

Side 15 av 20 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •