En million til den som hører forskjell på høyttalerkabler - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 20 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 391
    Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det er ukontroversielt at kabler kan ha hørbar påvirkning.

Det er kontroversielt at basebånd hifi-kabler mellom normalt designede komponenter krever mye omtanke (dvs mer enn elektro GK fra videregående) eller kostnad (dvs mer enn 10,- meteren) før de er transparente for en lytter.

-k
    Man kan sikkert høre forskjell under gitt forutsetninger, men å høre hvilken som er best er noe helt annet. Best er vel absolutt nøytral, og hva gjør en "dårlig" kabel med lyden som en god ikke gjør? Filtrering er det ikke, se innlegg tidligere tråden.

Heller ikke er det skjerming, ingen av Norosts kabler er skjermet, ikke de flate ihvertfall.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hal
    Man kan sikkert høre forskjell under gitt forutsetninger, men å høre hvilken som er best er noe helt annet.
    Slik jeg tolker Randi foundations utfordring så er det tilstrekkelig å kjenne igjen sitt eget produkt (altså høre forskjell), ikke at noen skal foretrekke det ene eller det andre. Hvis produsenten av Shakti-steiner greie å kjenne igjen bruken av sitt eget produkt så er det vel litt mye å forlange at han skal være ærlig og innrømme at han foretrekker lyden uten?

I en test som står om 1 mill dollar og uante markedsmuligheter...
    Best er vel absolutt nøytral, og hva gjør en "dårlig" kabel med lyden som en god ikke gjør? Filtrering er det ikke, se innlegg tidligere tråden.
    Filtrering er vel en god beskrivelse av effekter som alle er enige om oppstår når kabelens "kvalitet", lengde og tilknyttede komponenters inngangs/utgangstrinn når terskelen hvor hørbarhet blir sannsynlig.

Innen proff PA installasjon og lange, billige høyttalerkabler er det vanlig med transformatorer bl.a. for å motvirke effekttap til varme i kabelen.

http://www.altecpro.com/pdfs/CS_Part_2.pdf
    Heller ikke er det skjerming, ingen av Norosts kabler er skjermet, ikke de flate ihvertfall.
    Skjerming er et punkt hvor det er noen reelle forskjeller mellom kabler, men jeg har ikke sett noen god argumentasjon for hvorfor signalkabler med relativt høyt signalnivå i stuer hvor entusiastene ofte går veldig langt for å rydde opp i kabelrotet er så plaget med innstrålt eller utstrålt støy.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk svar:

The conditions of the test depend on what the challenger claims to prove.

James Randi.
    Veldig åpent svar kan man si.. :-|

Jeg svarte med å spørre om jeg kan vinne en million ved å detektere hvem av to kabler som spiller på mitt anlegg (beskrev anlegget) og hvor mange gjentagelser som er nødvendig.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg svarte med å spørre om jeg kan vinne en million ved å detektere hvem av to kabler som spiller på mitt anlegg (beskrev anlegget) og hvor mange gjentagelser som er nødvendig.
    Blir veldig spennende å høre hva han sier.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siste svar:

(Jeg skrev ikke konkret hvilke kabler jeg ville teste, bare noen som har hørbar forskjell. Får jeg penger om jeg kan bevise forskjeller?)

No, since you won’t tell me what test you propose. OF COURSE there are differences between some cables, but not between others.

Describe the test you would do…

James Randi.
    Oi... Han (om det er han personlig) er visst ikke så uenig med oss alikevel?

Jeg skrev så test mellom Audience Au24 og Nordost Blue Heaven.

Fortsettelsen følger..

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spenstig at du gjør dette Antonx. Blir artig å se hva han svarer.

OF COURSE kan bety så mangt. Sytråd-tynn kobberleder vs. høyspent-kabel vil nok gjøre visse utslag uansett. Muligens derfor han vil at du skal utdype litt.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx

Jeg skrev så test mellom Audience Au24 og Nordost Blue Heaven.
    Er dette kabler som kan sammenliknes i antall kvadratmillimeter og ledermateriale? Utforming utover dette syns jeg de må være litt lause på. Blir spennende.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Er dette kabler som kan sammenliknes i antall kvadratmillimeter og ledermateriale?
    Hmm.. det er begge tynne kabler i allefall. Au24 er kobber men hvordan lederne er oppbydg vet jeg ikke. Søkte info om Blue Heaven men så det hadde kommet med en ny oppgradert kabel.

Jeg valgte dem fordi jeg nylig testet Blue Heaven mot Wireworld Atlantis hvor BH falt igjennom. Au 24 låt bedre enn WW igjen slik at jeg vil tro de skulle være ganske lette å detektere i blindest med bra betingelser.

Jeg prøvde en liten blintest av rca og fikk bekreftet av jeg hørte det samme blindt som seende (jeg kjente lydsignaturen godt fra før).

Jeg skrev til Randi for moro skyld og på oppfordring men jeg tror absolutt ikke på at en test blir gjennomført og at jeg blir rik nå ;-) .

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han skjønte ikke helt poenget så jeg skrev hva som sto i VG. Fikk dette svaret:

I did not say that, not ever. The newspaper was wrong, if it printed that.

James Randi.
    End of story!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig er det først fra Red Dawn og oppover de begynner å bli gode hos Nordost, det er ingen hemmelighet.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han skjønte ikke helt poenget så jeg skrev hva som sto i VG. Fikk dette svaret:

End of story!
    Og det er slike ting folk bruker som referanse når de skal bevise at det ikke er noe forskjell på div. hifi-utstyr.

Jaja, nok et tap for oss skeptikere..... :-D

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha. "We are not dead, yet."

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avisene gjør jo ikke stort annet enn å juge så det er ingen overraskelse om de har sensasjonalisert saken.

Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viser bare at du aldri skal tro på det du leser. Det har ihvertfall jeg sluttet med for en stund siden. Og ihvertfall ikke produkttester..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

End of story!
    Eller....

Fant dette på nettet:

Our rant about those $7,250 Pear Anjou speaker cables found its way to the James Randi Educational Foundation (JREF), and Randi offered $1 million to anyone who can prove those cables are any better than ordinary (and also overpriced) Monster Cables. Pointing out the absurd review by audiophile Dave Clark, who called the cables "danceable," Randi called it "hilarious and preposterous." He added that if the cables could do what their makers claimed, "they would be paranormal."

We see that the Pear Cable company is advertising a pair of 12-foot "Anjou" audio cables for $7,250; that's $302 a foot! And, as expected, "experts" were approached for their opinions on the performance of these wonders ... Well, we at the JREF are willing to be shown that these "no-compromise" cables perform better than, say, the equivalent Monster cables. While Pear rattles on about "capacitance," "inductance," "skin effect," "mechanical integrity" and "radio frequency interface," - all real qualities and concerns, and adored by the hi-fi nut-cases - we naively believe that a product should be judged by its actual performance, not by qualities that can only be perceived by attentive dogs or by hi-tech instrumentation. That said, we offer the JREF million-dollar prize to - for example - Dave Clark, Editor of the audio review publication Positive Feedback Online.

This is not Randi's first clash with audiophile reviewers who claim to hear differences between various pieces of exotic equipment. He promises a million dollars (which he has waiting in an account for them) if any can prove in double-blind scientific testing that their extraordinary claims are true. None have stepped up so far.
    Jeg spør om dette stemmer og kriterier for en test.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt å følge med på denne tråden, men jeg datt litt ut her nå. Hva er det med artikkelen i vg som ifølge Randi er helt feil?

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noen sett kablene det er snakk om? Eller kjenner til de eller produsenten?
    Pear sine ANJOU

De er ganske så høyt priset ja. Kan på en måte skjønne Randi her om disse skulle vise seg å være 100% rene snake-oilkabler, manvet jo aldri. Og de han vil teste de opp mot er jo Monsterkabler, mulig av forskjellige slag.

Må nesten innrømme at Dave Clarks review var litt drøy eller dårlig formulert, jeg ville mest sannsynlig aldri kjøpt de kablene basert på den, uansett hvor rik jeg hadde vært og hvor bra et anlegg jeg hadde hatt. Dette fordi dette er svindyrt og når man ikke kjenner til selskapet er det like greit å ta det med ro, hehe.

Større bilde

EDIT:

Her er iallefall Pærekabel sin forklaring på forskjell i lyd i høytalerkabler.

Sitat Opprinnelig postet av Pear Cable
    "As stated previously, the second fundamental way of altering a signal passing through an audio cable is to introduce outside sources of energy. This outside energy is typically termed “noise”. By definition, if any energy is absorbed by the signal, the signal has been distorted...

The signal in loudspeaker cables is essentially the opposite of the signal in interconnects. Both cables have the same information, but in loudspeaker cables, the voltage is small and the current is large, relatively speaking. Because of the high current, both resistance and inductance are important in loudspeaker cables. The higher the resistance, the greater the amount of energy that will be absorbed by the cables. The resistance will not cause any distortion, but it will decrease the volume of the sound. The inductance on the other hand, can cause distortion. As the current oscillates between being positive and negative, the inductance slows the current changes down, and causes delays...

The parameters discussed so far have been primarily “macro” effects. These are for the most part the top-level parameters that effect cables. These parameters as well as others not discussed here also exist at a “micro” level. Taking capacitance as an example, a given cable will have an overall capacitance that can be measured. This overall capacitance is a “macro” level parameter. The same cable can also be analyzed as 1000 separate but connected pieces. Each piece will have a local capacitance. These local parameters are “micro” effects and can have their own impact on the signal separate from the “macro” effects.

The impact that the “micro” level parameters have on an audio signal is usually less than the impact of the “macro” level parameters. However, they do still make a difference in the signal transfer. The various ways that audio companies choose to either mitigate or ignore these “micro” level details is, in part, responsible for the vast array of different cable designs. From cryogenic treatments and precious metal wires, to fine silk insulation and fluid filled cable jackets; extreme cable designs abound....

It is fairly safe to say that no matter what cable you use, the modifications to the sound will be small. Audio cables will never cause a listener to hear a piano when a flute is being played. However, it is the small detail that makes all the difference between good and bad quality sound. That is why very strong opinions are formed about various cables."
    Og angående støy
    Sitat Opprinnelig postet av Pear Cable
    As stated previously, the second fundamental way of altering a signal passing through an audio cable is to introduce outside sources of energy. This outside energy is typically termed “noise”. By definition, if any energy is absorbed by the signal, the signal has been distorted...

While noise affects both interconnects and loudspeaker cables, generally the effects are far more significant in interconnects. This is because the signals in the interconnects have far less energy. Since most forms of noise are inherently low energy to begin with, this means that it is far easier for them to modify the low energy interconnect signals than the high-energy loudspeaker cable signals.
    EDIT2:
    Sammenligningn med noen langt rimeligere kabler kanskje?
    Sikkert noe i denne duren som brukes i THXklassifisering Men de tar vel kanskje med nedre del også?
    Er ikke en crossover på 150Hz ganske høyt? Har 80 jeg.

Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Morsomt å følge med på denne tråden, men jeg datt litt ut her nå. Hva er det med artikkelen i vg som ifølge Randi er helt feil?
    Tror det var det at man SELV kan velge to kabler selv av forskjellige merker. Det er disse Pear sine det er snakk om mot noe fra Monster. Han sa vel noe i den duren at
    Sitat Opprinnelig postet av James Randi
    OF COURSE there are differences between some cables, but not between others.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste noe i L&B her om dagen som jeg bare må sitere her...
    Sitat Opprinnelig postet av Lyd & Bilde
    Kabler kan ikke gjøre noen ting i denne sammenhengen. Skriker det i diskant og mellomtonen, er løpet egentlig kjørt. Jo da, vi vet at dette er den "løsningen" som nesten alltid kommer på bordet, men en kabel tar bare bort diskant og mellomtone hvis det er noe galt med den, og gjør den først det subber den med seg alle detaljene og dynamikken i samme slengen.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Leste noe i L&B her om dagen som jeg bare må sitere her...
    I hvilken sammenheng (første setningen)?

BTW, kanskje ikke rette tråden, men er det noen som vet hvordan man korter ned en ferdig terminert kabel, for eksempel Monster Ultra THX 1000 Min er så forbarka lang :/

Usikker på om jeg ødelegger den :P Virker ikke like lett å fikse påsom de andre enklere kablene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet grunnet misforståelse