En million til den som hører forskjell på høyttalerkabler - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 20 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 391
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En jobb for Mythbusters?

Hvem sender mailen?

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Milliongevinsten gjelder ikke bare kabler. Det gjelder alle tilfeller hvor noen kan bevise myter eller at de har paranormale egenskaper for eksempel.
    Ja det er det som er essensen i Randi James utfordring. Når folk påstår at de kan noe eller har et produkt som har egenskaper som hitill ikke har kunnet bli bevist med tradisjonell vitenskap.
    Som Randi sier så er det jo merkelig at f.eks noen av disse skribentene ved f.eks 6moons som anbefaler shaktistener, små gullbjeller og kabler til mildt sagt eksotiske priser ikke tør å gjennta sine lytterunder av disse produktene i kontrollerte omgivelser. enten er disse skribentene allerede steinrike eller så tviler de på sin egen hørsel og oppfattningsevne - hvordan kan de da fortsette å trykke tester av eksotisk lurium og hevde de hører enorme forskjeller?

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Kjære deg Galnes, hvis du tror at placeboeffekten forsvinner fordi du er "streng" med kablene dine har du en lang vei å gå.
    Denne tråden dreier seg om James Randi sin utfordring. hadde det vært slik at det var et enkelt fasit svar på dette spørsmålet, ja så hadde jo noen allerede vært en million dollar rikere. Men som med alle de andre utforingene til Randi så er det mange som stiller opp, men ingen som klarer de enkle testene som må til, slik er det også med høyttalerkabler. Man kommer rett og slett ikke over det nivået på svarkorrekthet som utelukker flaks. Hvis det hadde vært så enkelt å høre forskjell så hadde man jo hatt rett 10 av 10 ganger, eller 100 av 100 ganger for den saks skyld.
    Det at produsentene av diverse kabelmerker heller ikke kan gi noen vitenskapelig informasjon på hvorfor deres kabler "høres ut som de gjør" eller at det i det hele tatt går ann å skille kabler, såfremt begge er konstruert med relativt like matrialer setter enda en spiker i kista for de troende.
    Slike ting som kryogenisk frysing, demagnetisering, innbrenning osv. er heller ikke metoder som kan backes vitenskapelig, ihvertfall ikke når det kommer til lydkvalitet/forskjeller.
    Men hvis du er så sikker så er det jo bare å melde deg på, jeg skal til og med være med å sponse flybiletten din.
    Hadde du lest riktig hadde du skjønt at en eventuell placeboeffekt med meg hadde blitt omvendt, dette fordi jeg søker etter svakhetene ved nyinnkjøp, ikke styrkene. Og tviholder på det jeg har som foreløpig referanse
    Dersom du vil kjøpe flybilletter til meg en gang tidlig i januar skal du gjerne få lov til det. Noen som vil sponse hotellopphold også?

Som nevnt tidlig vet man ikke hvor godt han som tilbyr dette har sikret seg, det kan jo faktisk være at han ganske enkelt har kjøpt de kablene som per idag er kjent for å gi mest for pengene i prisklassen 250kr mot noen av de mest elendige "snake-oil"kablene til 40 000kr, nøyaktig samme kobber, av samme underleverandør i ulike innpakning bare

Som om hvis jeg hadde flettet biltemakabler og solgt de til Kimberpriser Mens noen hadde tilbudt folk 1 million for å høre forskjell på mine råe hi-end kabler til fler ti-tallstusen mot biltemas billigkabler når disse i realiteten er de samme, hehe

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hva om denne magikeren i USA brenner inn/ut kablene mellom hver test, eller bare avogtil, da blir det jo helt umulig for selv den mest placebo-frie hi-fi-entusiast å kapre premien? Husk at mannen kan trylle, hå nei han har nok ikke tenkt å gi fra seg millionen sin.

For at man kan bli enige om hvilke kabler som skal brukes, det tar man for gitt at ikke går an?

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hal
    Og hva om denne magikeren i USA brenner inn/ut kablene mellom hver test, eller bare avogtil, da blir det jo helt umulig for selv den mest placebo-frie hi-fi-entusiast å kapre premien? Husk at mannen kan trylle, hå nei han har nok ikke tenkt å gi fra seg millionen sin.

For at man kan bli enige om hvilke kabler som skal brukes, det tar man for gitt at ikke går an?
    Hva har det med saken å gjøre at Randi kan trylle?
    Randi selv er jo sjelden fysisk tilstede for å overvære slike tester.
    Randi har tilbudt penger til folk som kan bevise at de har supernaturlige evner eller kan forklare hvordan produkter som hevder å kunne forbedre lyd, helse eller hva det måtte være, men som ikke kan forklares gjennom vanlige kjente vitenskapelige prinsipper. Dette har han gjort i nesten tredve år nå (har ikke det eksakte antall år i hodet) og ingen har kommet i nærheten av å kunne cashe inn premien.
    Sjarlataner og bondafangeri er ikke noe nytt fenomen, det er bare muligheten til å bli styrtrik på å drive med sånt som ser ut til å øke i omfang.
    Jeg kan ikke forstå at feks. Stereophile som ønsker å fremstå som seriøse, men alikevel anmelder produkter som shakti stones og i tillegg gir disse overprisede "steinene" rave reviews samtidig som de ikke ønsker å se på eventuelle fysiske lover som burde ligge til grunn for at slikt produkt skal ha noen påvirkning på lyden.
    Man tilsidesetter altså vitenskapen, erstatter den med produsentens marketings hype, sier ja takk til annonse kronene og gir produktet en god anmeldelse med argumenter som: "det finnes mer mellom himmel og jord osv."
    De er ikke engang villige til å i en klinisk blindtest bevise at de hører de enorme forskjellene de hørte når produktet ble anmeldt i bladet og avfeier Randi og alle andre som er skeptisk til lurium med argumenter om dårlig hørsel, anlegg og sier at vi skeptikere ødelegger moroa med denne hobbyen.
    Her på avforum har dette heldigvis ikke bredt om seg enda, men se på hifisentralen der har de troende helt tatt over og nåde deg hvis du prøver å snakke om fysikk og blindtester.
    Det er side opp og side ned om hvor håpløse blindtester og ABX tester er og blomstrende forklaringer på hvorfor den siste meteren med strømkabel kan gi deg to oktaver dypere bass osv.
    Kanskje man burde gjøre som avsforum, kvele alle kabeldebatter før de kommer igang.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje man burde gjøre som avsforum, kvele alle
    kabeldebatter før de kommer igang.
    Jeg har ingen tro på det. Hensikten med min deltakelse er ikke å ekskludere alle som er uenige med meg, men å forstå hvorfor de har den meningen de har og å prøve å få dem til å forstå hvorfor jeg har den jeg har.

For de av oss som har troen på argumentasjon og bevisføring så er saklig debatt en måte å få bedre forståelse på. Bedre enn eksklusjon eller krangel.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Linjekabel - i samarbeid med Fred Olsen Lines

Coriolis effekten er velkjent, og har innvirkning på kabler.

Naturligvis er det viktig at kabler er Coriolis nøytrale. Derfor har jeg nå tenkt å sende kabler med Fred Olsens skip, de samme som har tanker med linjeakevitt ombord. Disse skipene vil gå fra Norge til Australia og tilbake.
    Kablene vil tilbringe lang tid i hver Coriolis-sone, og vil være hvirvelnøytrale når de kommer tilbake.

Etter to års bruk bør man anskaffe et nytt sett Coriolis nøytrale kabler, siden langvarig opphold i en sone vil forrykke balansen i kablene.

Fordelen med dette er at elektronene vil gå rett gjennom kabelen, uten å settes i spinn i soneretningen. Dette resulterer i langt renere lyd.

Send meg en PM, sett deg på listen.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sendte mail til Randi i går så nå er det bare å vente på svar 8).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Jeg sendte mail til Randi i går så nå er det bare å vente på svar 8).
    Spennende. Hold oss oppdatert :-)

-k

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av soundprof
    Coriolis effekten er velkjent, og har innvirkning på kabler.

Naturligvis er det viktig at kabler er Coriolis nøytrale. Derfor har jeg nå tenkt å sende kabler med Fred Olsens skip, de samme som har tanker med linjeakevitt ombord. Disse skipene vil gå fra Norge til Australia og tilbake.
    Kablene vil tilbringe lang tid i hver Coriolis-sone, og vil være hvirvelnøytrale når de kommer tilbake.

Etter to års bruk bør man anskaffe et nytt sett Coriolis nøytrale kabler, siden langvarig opphold i en sone vil forrykke balansen i kablene.

Fordelen med dette er at elektronene vil gå rett gjennom kabelen, uten å settes i spinn i soneretningen. Dette resulterer i langt renere lyd.

Send meg en PM, sett deg på listen.
    Haha, dette er jo bare tull... Alle vet jo at du opphever Coriolis-effekten ved å legge kablene i store sirkler med hvirvlene. For oss nord for ekvator vil det si med klokken.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Haha, dettee er jo bare tull.. Alle vet jo at du opphever Coroiolis-effekten ved å legge kablene i store sirkler med hvirvlene.
    Har du ABX dobbel blindtestet den påstanden?

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har det med saken å gjøre at Randi kan trylle?
    Randi selv er jo sjelden fysisk tilstede for å overvære slike tester.
    Randi har tilbudt penger til folk som kan bevise at de har supernaturlige evner eller kan forklare hvordan produkter som hevder å kunne forbedre lyd, helse eller hva det måtte være, men som ikke kan forklares gjennom vanlige kjente vitenskapelige prinsipper. Dette har han gjort i nesten tredve år nå (har ikke det eksakte antall år i hodet) og ingen har kommet i nærheten av å kunne cashe inn premien.
    OK da, jeg skal sette inn "ironi" før og etter mine innspill som er ironisk ment. Synes denne tråden er blitt så hysterisk morsom at jeg trodde deltagerne så ironi når den dukket opp.

All "diskusjon" om innbrenning er så fjernt fra virkeligheten at jeg trodde bare det ble nevnt så gadd ingen å svare seriøst...

"seriøst" Jeg er HELT enig med de som går for seriøse ABX-tester, men det gjelder ALLE lydprodukter, les en hvilken som helst elektronikk- eller høyttaleromtale så ser man at man burde ABX-testet da også.

Hi-fi-blader er morsom lesning, men forbrukerinformasjon er det svært sjelden, ikke mer enn en musikk- eller filmanmeldelse ihvertfall. Først nå man kjenner testerens personlige preferranser kan man kanskje finne den objektive kjernen i omtalen. "seriøst slutt"

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Haha, dette er jo bare tull... Alle vet jo at du opphever Coriolis-effekten ved å legge kablene i store sirkler med hvirvlene. For oss nord for ekvator vil det si med klokken.
    Ut fra siste Coriolis-forkning viser det seg at om man holder seg på ekvator eller maks. et breddesekund derfra kan man se bort fra Corioliseffekten i høyttalerkabler. Jeg vil derfor anbefale seriøse testere å lage seg en base i Kampala, Uganda.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Dritbra!

Det kan være vanskelig å vite hva som er tull og seriøst ment av og til. Man kan aldri vite i kabeldebatter.

Newcomer Moppen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske omfattende hva som skal gjenomføres før begge parter blir enige om hvordan testene skal gjenomføres.

Her er et "par" kandiater og prosessen fra første "klaim" til den første testen.

Challenge Applications - JREF Forum
    Selve påstandene er jo faktaisk morsome....

Det jeg synes er mest morro med hele greia, er folk som er skrå sikker at de har rett og andre tar har feil, uten og kunne forklare det.

Jeg selv er alltid skeptisk og alltid litt i tvil.
    Av efaring har jeg lært med at ingen ting har en defenitivt fakta eller score.... Da forskere hele tiden finner ut av nye ting med nyere teknologi eller nye utbreginger.

Graden av rett eller feil "fakta" utgjør nesten en uendelig oppgrening av rett eller feil.

Det er ikke tvil om at Penger er den store faktoren her.
    Folk generelt er lett lurte, "sånn er det bare":-D , om vi er tøffe nok til og inrømme dette er jo en helt annen sak.
    Hvor mange lærninger har ikke blitt sendt i vei for og kjøpe "sleggefett" eller "grøn overleding"

Dette med kabler handler om penger og salg, ikke noe annet.
    99% av alle firmar vil kjenne penger og utnytter ALLE midler for og få solgt produktet sitt.
    Om det er rett eller galt de bry de seg sjedent om vist de kan komme unna med det.

Helt ærligt fra så veit jeg ikke per idag hva som hadde overasket meg mest.
    At noen hadde hørt forskjell eller at det ikke er "mulig" og høre foskjell.
    Men det er ikke tvil at et av resultaten hadde laget ringvirkniger i markedet.

Newcomer Moppen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har og hørt at det er best og "brenne" in kabler under full måne pga gravitasjon fra månen er best da.
    Noe som får både kabler og lyd til og "løfte" seg opp.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt at des mer man diskuterer kabler, des mer forværres hørselen.

Grunnen er at store mengder timer foran en PC-skjerm, påvirker vårt syn i negativ retning pga. den "strålingen" av ikke-dagslys vi blir utsatt for. Når vi lytter, bruker hjernen alle sanseorgan, og derfor vil også hørselen indirekte påvirkes av synet. Briller/linser har vist seg å kunne bremse denne utviklingen, men dette har en bakside. Pga. det velkjente placebo-fenomenet, vil hjernen tro at den er skadet pga utstrakt brillebruk, og vil kompansere deretter.

En annen ting er at repetering av unyttige diskusjoner, bremser hjernens naturlige utvikling. Dette påvirker også hjernens evne til å oppfatte eksterne signaler på, deriblant lyd.

Flere og flere forskere mener nå at de ser en sammenheng mellom generelt "kritiske" påståelige mennesker og forværret hørsel. Det var en tid der vitenskapsmenn var sikre på at jorda var flat, og det hører med til historien at flere av de var nesten døve på minst et øre.

En kjent tryllekunstner og gambler fra Las Vegas vurderer nå å gå ut med 1 million i premier til de som kan motbevise påstanden om at kabeldiskusjoner forverrer intelligensen.

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nordost er ennå ikke ferdig med å utvikle innbrenner'n sin, er nok ikke så lett.
    Først må de nok finne på hva som skal gjøres, deretter kan de finne på en grunn, så en maskin. Foreslår at de ringer John Cleese og ber om å få oversendt hans "machine that goes pling!"

Burn in Machine

Forøvrig har de en side med "technical papers", som ikke er annet enn egenprodusert svada, og i hvertfall ikke publisert på noen internasjonale konferanser eller i fagmiljøer.

Jeg får helt vondt av slik humbug, for ikke å snakke om alle de so har gått i fella.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moppen
    Helt ærligt fra så veit jeg ikke per idag hva som hadde overasket meg mest.
    At noen hadde hørt forskjell eller at det ikke er "mulig" og høre foskjell.
    Det er ukontroversielt at kabler kan ha hørbar påvirkning.

Det er kontroversielt at basebånd hifi-kabler mellom normalt designede komponenter krever mye omtanke (dvs mer enn elektro GK fra videregående) eller kostnad (dvs mer enn 10,- meteren) før de er transparente for en lytter.

-k

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at Norosts råeste SPM-kabel har ca. 0,14 mm2 tverrsnitt, i 32 75 mikron filamenter (fint ord for tråder). Ikke rart de koster 60 000 kr/m. Clas Ohlson here I come!

Side 11 av 20 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •