Et kabel spørsmål?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate buzzlight sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Et kabel spørsmål?

Det jeg lurer på om kabler kan bli gamle? Enten det er høyttaler kabler,phono kabler osv.
    Om lyden blir no dårligere med åra?
    Har noen høyttaler kabler som er ivertfal 12år, som jeg bruker på bakhøyttalerne.
    Har hørt litt forskjellige svar om dette.Noen sier ja og noen sier nei.
    Noen som vet dette 100% sikkert?

Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buzzlight
    Det jeg lurer på om kabler kan bli gamle? Enten det er høyttaler kabler,phono kabler osv.
    Om lyden blir no dårligere med åra?
    Har noen høyttaler kabler som er ivertfal 12år, som jeg bruker på bakhøyttalerne.
    Har hørt litt forskjellige svar om dette.Noen sier ja og noen sier nei.
    Noen som vet dette 100% sikkert?
    Heisann! Ja, lederne i kabelen kan bli dårligere pga oksydering. Gjelder spesielt kobber, sølv og aluminium dette. Spesielt ersom du bruker mangetrådet kabel oppstår det ofte oksydering imellom trådene i kabelen, og da går ledningsevnen ned.

Problemet er kanskje ikke det samme med signalkabel da denne ofte er forseglet i begge ender, men det kan forekomme, og pluggene vil også oksydere (hvis de ikke er gullplatede).

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmmm!
    Så da kan jeg nok gjøre lurt i å oppgradere noen av kablene mine da:shock:

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buzzlight
    Hmmmmm!
    Så da kan jeg nok gjøre lurt i å oppgradere noen av kablene mine da:shock:
    Nei, Jeg tror ikke dette er et reelt problem. Ikke ihvertfall ikke så store at du hører forskjell ved bytting til bakhøyttalere. Jeg er ikke 100& sikker men både hode og magefølelsen sier meg at det ikke er noe vits i...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mest enig med Svantekiller her (vi er ofte enige ), men det kan kanskje være en ide å klippe av et par cm og avisolere på nytt dersom du ikke har plugger på kabelen.

At kabelen oksyderer innvendig er det vel strengt tatt minimal sjanse for, om du ikke har dem liggende i bløt til vanlig.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Mest enig med Svantekiller her (vi er ofte enige ), men det kan kanskje være en ide å klippe av et par cm og avisolere på nytt dersom du ikke har plugger på kabelen.

At kabelen oksyderer innvendig er det vel strengt tatt minimal sjanse for, om du ikke har dem liggende i bløt til vanlig.
    Joda, det stemmer det at isolasjonen stort sett er lufttett, men det _kan_ jo skje :-D . Uansett bør du kanskje klippe av enden på kabelen og avisolere på nytt, kjøpe seg helt ny kabel blir kanskje litt overkill.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.
    Da skal jeg finne frem saksa og få klippet litt:razz: Bra jeg slapp å dra frem lommeboka da

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oksidering av kobberet er vel ikke noe stort problem for selve ledningsevnen i kabelen, men det ofte mørkere eller grønne oksyd belegget kan virke isolerende og redusere ledningsevnen dersom det kommer mellom metallene i terminerings punktene slik at signalet må passere det for å komme til kobberet i kabelen.

En løsning på det for høytaler kabler som ikke skrues direkte fast i høytaler terminalene og forblir der eller hvis kabelen ikke alerede er riktig terminert med spader eller banan plugger osv vil f.eks være å avisolere kabelen så man kommer inn til kobber som ikke har vært så mye i kontakt med oksygenet i lufta, og terminere med egnede kabelsko (gjerne med spader/sko med gullbelegg ) og i tillegg til krymping, også tette kobblingspunktet med loddetinn lakk og/eller krympestømpe for å tette mot oksygenet i lufta.

Grunnen til å bruke gullforgyllte terminerings plugger er ikke for at gull leder godt (det gjør det nemelig ikke i forhold til sølv kobber) , men fordi gull er et såpass edelt metall at det ikke reagerer med oksygenet slik at det dannes oksyd belegg. Sånn sett er det nesten bedre å skru kobberkabelen rett i høytalerterminalen, spessielt hvis ikke kabelen til stadighet skal avmonteres og monteres igjen slik at oksyd belegget kan komme mellom metallene og lage dårlig kontakt, så er kanskje det den billigste og faktisk den elektrisk ledende beste løsningen.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Oksidering av kobberet er vel ikke noe stort problem for selve ledningsevnen i kabelen, men det ofte mørkere eller grønne oksyd belegget kan virke isolerende og redusere ledningsevnen dersom det kommer mellom metallene i terminerings punktene slik at signalet må passere det for å komme til kobberet i kabelen.

En løsning på det for høytaler kabler som ikke skrues direkte fast i høytaler terminalene og forblir der eller hvis kabelen ikke alerede er riktig terminert med spader eller banan plugger osv vil f.eks være å avisolere kabelen så man kommer inn til kobber som ikke har vært så mye i kontakt med oksygenet i lufta, og terminere med egnede kabelsko (gjerne med spader/sko med gullbelegg ) og i tillegg til krymping, også tette kobblingspunktet med loddetinn lakk og/eller krympestømpe for å tette mot oksygenet i lufta.

Grunnen til å bruke gullforgyllte terminerings plugger er ikke for at gull leder godt (det gjør det nemelig ikke i forhold til sølv kobber) , men fordi gull er et såpass edelt metall at det ikke reagerer med oksygenet slik at det dannes oksyd belegg. Sånn sett er det nesten bedre å skru kobberkabelen rett i høytalerterminalen, spessielt hvis ikke kabelen til stadighet skal avmonteres og monteres igjen slik at oksyd belegget kan komme mellom metallene og lage dårlig kontakt, så er kanskje det den billigste og faktisk den elektrisk ledende beste løsningen.
    Gull er i tillegg veldig mykt slik at det kan tette igjen små luftporer i kontaktflatene. Veit ikke om det stemmer, men det virker jo mulig :???:

Newcomer Composite sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VG Nett - Teknologi