vatne
Fersking

Norway
15 Innlegg Sendt - 26/09/2002 : 19:24:50
--------------------------------------------------------------------------------
Hei,

Har litt andre spørsmål i forbindelse med kabeltipset.

I den andre meldingen fikk jeg inntrykk av at 6 leders coax ville passe bra.
Vil det også si at jeg da vil være sikret for fremtiden? Hvordan høres det ut å avslutte endene i vegg/vegg oppe ved tak, terminert med f.eks BNC kontakter. Tenkte at jeg da enkelt kan koble til det jeg måtte finne på å kjøpe når tiden er inne.

Noen synspunkter på dette?

Roger
Aktiv

Norway
150 Innlegg Sendt - 26/09/2002 : 20:12:42
--------------------------------------------------------------------------------

Sitat:

Hei,

Har litt andre spørsmål i forbindelse med kabeltipset.

I den andre meldingen fikk jeg inntrykk av at 6 leders coax ville passe bra.
Vil det også si at jeg da vil være sikret for fremtiden? Hvordan høres det ut å avslutte endene i vegg/vegg oppe ved tak, terminert med f.eks BNC kontakter. Tenkte at jeg da enkelt kan koble til det jeg måtte finne på å kjøpe når tiden er inne.

Noen synspunkter på dette?

Jeg har også vurdert noe lignende. Montere feks en plate nede ved veggen som inneholder standardkontakter og har plass til flere kontakter senere (ledninger må selvsagt være lagt opp) hvis det trengs. Noe av de samme som finnes i hus allerede i dag til tv signaler, telefon... Da kunne en bare benytte små kabler for kobling til forsterkeri, dvd osv.

Vurderer du å kun bruke bnc? Det går sikkert bra med overgang men jeg tror jeg ville ha gjort klart for kabler, både optiske og analoge for å så sette kontakter på / terminere når jeg trenger det. Hvis du tenker på hjemmekino og projeksjon så vet du jo hvilke kabler som trengs.

my 2 cents

Endret av - roger on 09/26/2002 20:16:21

vatne
Fersking

Norway
15 Innlegg Sendt - 27/09/2002 : 01:13:11
Takk for svar.
Jeg har ikke vert borti projektor tidligere, så derfor disse spørsmålene.

Tenker kun på kabel opplegg for bilde.
Når det gjelder lyd så skal de gå i egne kobber rør i gulvet.

akse
Aktiv

Norway
157 Innlegg Sendt - 30/09/2002 : 00:38:50
Jeg anbefaler at du plasserer selve anlegget så nærme prosjektoren som mulig. Penger å spare på dyre kabler i lange lengder.

Når det gjelder kabler for fremtiden så hadde jeg ikke hengt meg så mye opp i å legge det nå, legg opp kun det du trenger for det anlegget du har.

Det viktigste er at du legger rør for at du senere kan trekke inn det du trenger.

Til høytalarene legger du 20mm k-rør (elektriker rør)
Til ymse signalkabler bruke du 25 mm k-rør.

Mvh
Elektrikeren Roger.

Endret av - akse on 09/30/2002 00:40:36