HDMI kabel versjon

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer Blacksmit sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HDMI kabel versjon

Er HDMI kabel en HDMI kabel eller er det forskjellige versjoner på kablene også?? f. eks hdmi 1.1, 1.2, 1.3a?? Hva er verjonen på kabelen som f. eks selges på biltema??

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sertifiserte HDMI 1.3a Category 2-kabler er vel det nyeste på markedet, men så var det hvor man får kjøpt slike. Ser Sony har kabler av denne typen på nettsiden sin men finner ingen butikker som har dem.. Ikke her i landet iallefall.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ap1978
    Sertifiserte HDMI 1.3a Category 2-kabler er vel det nyeste på markedet, men så var det hvor man får kjøpt slike. Ser Sony har kabler av denne typen på nettsiden sin men finner ingen butikker som har dem.. Ikke her i landet iallefall.
    Betyr dette at når jeg har kjøpt meg ps3 som har 1.3a og Onkyo sin nye 605 forsterker som også har 1.3a at jeg ikke vil få TrueHD lyd med HDMI kabelen jeg allerede har?? Må man da gå til innkjøp av kabeler som også støtter dette??

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut Wikipedia - High-Definition Multimedia Interface - Versions for info om de forskjellige versjonene av HDMI.

Ser ut som du må sørge for å ha en kabel av versjon 1.3 for HD-lyd, det er vel de fleste som selges i dag.
    Var dårlig med specs om kabelen på Biltema sin webshop så vanskelig å si..

Newcomer svendbjarne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer litt an på lengden du skal ha, det er stor forskjell på kobberkvaliteten og skjermingen på de forskjellige kablene.

En HDMI-kabel på biltema er det ikke gitt at du feks klarer å sende 1080p bilde med over 10meter, da bitraten som det sendes med er så høy. Det samme gjelder nok for DD TrueHD.

Ville derfor lagt litt prøvd meg litt frem, får du det til med en Biltema-kabel er den god nok, får du ikke signal vil du måtte bytte

Her har du en god forklaring på litt av problemene med HDMI:
    HDMI Cable -- An Overview -- Blue Jeans Cable

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring med HDMI kabler er at det lønner seg å teste det billigste først - og hvis det ikke funker gå oppover i gradene (kjøp et sted med byttemulighet!).

Alt avhenger av hvor mye du kjører igjennom kabelen og hvor lang den er. For korte (opp til 5m) bruker 28 AWG å være mer enn nok så lenge kabelen ellers er av god kvalitet. (når man måler AWG eller "gauge" som det også refereres som, er mindre tall bedre - så 28 er bedre enn 32).

Nå er det ikke alltid slik at det billigste er dårligst da - men det de selger på Biltema er ekstremt overpriset i forhold til kvaliteten. Prisene Elkjøp og co. har kan bare karakteriseres som tyveri av godtroende kunder.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg da skal ha bare 1 - 2 meter mellom ps3 og forsterkeren, vil det da si at jeg kan bruke hvilket som helst hdmi kabel, eller kjøpe en som har litt bedre kvalitet, men ikke trenger å være 1.3a setifisert for å få TrueHD lyd inn i forsterkeren?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger en som støtter HDMI 1.3 (du trenger ikke en som støtter 1.3a), ikke nøye med kvalitet ellers på så korte lengder.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å bruke alt hdmi 1.3 støtter trenger du en kabel som klarer å overføre 10 GIGAbit/s feilfritt, hdmi ikke sender med noen form for feilkorrigering.

Det vil si at du må, for best mulig kvalitet, ha:

-Veldig rent kopper for minst mulig spenningstap (viktig på lange strekk)
    -Gjerne dekket med tynt lag sølv (samme grunn, da elektromagnetiske bølger ved så høye frekvenser kun trenger inn i ytterste del av lederen)

-Godt terminerte kontakter(Bla for å forhindre refleksjon i kabelen ved høy bitrate, viktig for å unngå bitfeil)

-God skjerming for å unngå forstyrrelser fra eksterne kilder og intern skjerming for å unngå "crosstalk" mellom lederne.

En slik kabel vil sannsynligvis virke uansett, mens en biltema-kabel ikke gir garanti for hverken feil farger eller bilde i det hele tatt, spesielt ikke når en kommer opp i >5meter

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes en god del 1.3 sertifiserte kabler som ikke behøver koste skjorta. Det er ALDRI nødvendig å betale så mye som 500,- for en 2m HDMI uansett hva slags behov man har (men kommer man opp i 10m 1.3 sertifiserte kabler begynner man fort å snakke litt penger samme hva). Uansett fort gjort å bli lurt når det gjelder kabler! Mange som går i Monster fella...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg planlegger å handle kabler fra Blue Jeans Cable, det skal være bra saker.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Sitat Opprinnelig postet av Flintstone
    Uansett fort gjort å bli lurt når det gjelder kabler! Mange som går i Monster fella...
    Jeg gikk i Monster fella og kjøpte en splitter ny 2 m. Monster HDMI 400 for 320 kr på ebay.
    Fikk den i går. Billigste nettpris jeg har funnet i Norge er 1195 kr.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sier litt om hvor ekstremt mye importørene av slikt utstyr i visse tilfeller sitter igjen med

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fortsatt ekstremt dyrt for en ussel 2m kabel...

Monster er overpriset og på 2m er det ekstremt overkill - digitalt er digitalt. Jeg har til gode å se en 2m kabel som ikke gir signal - selv 1.3a med 7 kanals PCM lyd...

Jeg tipper produksjonskostnaden på den monster kabelen er rundt 5-10 kr. Kanskje litt mer om den har fancy emballasje.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flintstone
    digitalt er digitalt.
    Helt sikker?
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg har lest så er det det samme om det er HDMI 1.1 kabel eller 1.3 kabel. De skal funke uansett.

De merker nok kabelene 1.3 for å selge mer, og helst mersalg for de som har en 1.1 fra før.

De som mener at digitalt er digitalt så kjøp dne billigste du finner og test. Alle har de 19 ledere i seg, HDMI 1.3 har ikke flere.

eneste som kan være er at kabelen ikke tåler 1080p over lange lengder osv. Se på esken for hva de er spesiefisert for i lengder.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en tv som støtter hmdi 1.3 og blu-ray-spilleren støtter hdmi 1. Vil dette fungere eller må jeg kjøpe en spiller som også støtter 1.3?
    Hvilken kabeltype skal jeg eventuelt kjøpe, hdmi 1 eller 1.3?

Martin

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin85
    Jeg har en tv som støtter hmdi 1.3 og blu-ray-spilleren støtter hdmi 1. Vil dette fungere eller må jeg kjøpe en spiller som også støtter 1.3?
    Hvilken kabeltype skal jeg eventuelt kjøpe, hdmi 1 eller 1.3?

Martin
    Det er nok ett MF triks å kalle den 1.3 - en HDMI 1.1 og 1.3 er prikk lik i utgangspunktet. Produsenten har vel bare testet den på HDMI 1.3 utstyr og kaller den derfor 1.3.

Skal du kable opp en prosjektør og trenger 10 meter trenger du en relativt dyr kabel for å være sikker. På korte strekk duger det meste, med det er lurt å kjøpe noe med skikkelige, gullplettede kontakter som sitter godt - som ikke nødvendivis bør være dyr - som denne: HDMI-kablage

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte den billigste FEMmeterskabelen jeg fant på ebay, betalte ca 100kr inkl frakt, og den leverer 1080P fra ps3 til tv uten problemer. Jeg er på den siden i kabeldebatten som vet at ny nettverkskabel eller dvi-skjermkabel eller hdmi kabel kan gi varmere farger o.l. Disse digitale signalene kommer enten frem, eller du får et ubrukelig bilde med masse støy.

Kjøp den billigste kabelen du finner(alle lover at de virker med 1.3 og 1080P osv), hvis ikke det virker gå opp et hakk, men for lengder på under to meter har jeg aldri hørt om noen som har fått problemer.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte en 1m hdmi kabel fra play-asia.com.

Den har hdmi 1.3 stemplet på seg og leverer 1080p perfekt.

Ja det var prisen ja.... kr 52,- inkl porto.

Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •