Skjermet DIY strømkabel ønskes

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skjermet DIY strømkabel ønskes

Tenker å lage passende lengder DIY-strømkabel. Hva anbefales her? Gjør ikke noe at den ser bra ut, men har egentlig fint lite å si.

Plugger lurer jeg også litt på.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Supra LoRad 2,5 mm2 kabel (Eltek) pluss kontakter fra Furutech (PM Audio) og kabelstrømpe fra Elfa.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på å bestille litt fra eltek, men før jeg gjør det, hva slags størrelse på strømpen er det du har (som passer strømkablene)?

Regner med det er Hellerman Tyton? Hva med krympestrømpe på endene? Hva har du brukt her?

DrE

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabelstrømpen er fra Elfa og passer for 10-20 mm ledninger (55-057-22). Har ikke brukt noen krympestrømpe på enden. Er en fin overgang på kontaktene fra Furutech så jeg brukte bare en liten bit svart tape helt i enden av ledningen.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor ikke fleske til med denne:
    Pm Audio

har bestilt noen meter av denne pluss furutech plugger (måha de grommeste på denne kabelen) er spent å se hvordan det går

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    Pm Audio
    Hvorfor? Hvor skal jeg begynne? :shock:

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pm Audio

har bestilt noen meter av denne pluss furutech plugger (måha de grommeste på denne kabelen) er spent å se hvordan det går
    Kult det, men hva i allverden er vitsen? bortsett fra å kunne skryte av at en har en svinedyr kabel?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    latterlig når det er billige 1,5 eller maks. 2,5 mm2 kabler i huset. uten fancy legeringer og slik. nei bruk pengene på utstyr og ikke på kabler. det er ingen vits i det utenom utseende...

Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av valo79
    latterlig når det er billige 1,5 eller maks. 2,5 mm2 kabler i huset. uten fancy legeringer og slik. nei bruk pengene på utstyr og ikke på kabler. det er ingen vits i det utenom utseende...
    Stemmer.

Dersom du har skjult anlegg har du i _beste_ fall 2.5mm2 kabel med alumiumsfolieskjerm (heldekkende) og kobberledere av "god" nok renhet og kvalitet. Fra sikringsskapet ditt og ut i gata har du nok 50mm2 aluminiumkabel med 16mm2 kobberskjerm (trådskjerm).

Antageligvis har du 2.5mm2 ledninger i veggen som ikke er skjermet i det hele tatt fra skap helt frem til stikkkontakten.

Åpent anlegg er nesten alltid 1.5mm2 eller 2.5mm2 kabel med heldekkende alufoliéskjerm.

Hva du da vinner på nettkabel med 5mm2 tversnitt med übertettflettet kobberskjerm de siste 1.5 meterene frem til forsterkeren din er vanskelig å si.

Kjøp heller 10 meter 1.5mm2 PFSP på flislegger-spesialisten eller biltema. Den er kanskje noe stiv men beskytter godt både mot ut- og innstråling av uønsket støy og spenningstapet i kabelen er forsvinnende lite uansett sammenlignet med spenningstapet du får i overganger (støpsel og stikkkontakt). Får du med en NELFO-godkjenning har du også overholdt forsikringsvilkårene i tilfelle huset ditt skulle brenne ned.

Anbefaler deg heller å oppgradere knottene på forsterkeren din, sinnsyk forskjell!!!!

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jcberg

Anbefaler deg heller å oppgradere knottene på forsterkeren din, sinnsyk forskjell!!!!
    lmao!! Kostet jo ikke rart heller :razz:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Respect!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Kult det, men hva i allverden er vitsen? bortsett fra å kunne skryte av at en har en svinedyr kabel?
    hva er vitsen med å ha et anlegg i det hele tatt? du får sikkert ta i en boombox til et par hundre kroner, det betyr ikke at alle blir fornøyd med det.
    er så jævlig typisk på dette forumet med disse latterlige kommentarene til de som faktisk gidder komme med forslag og som gidder å prøve selv, å nei jeg kjøper ikke anlegg for å skryte av det, (og det har jeg forsåvitt aldri gjort heller), det har jeg ikke økonomi til.
    Synes egentlig det er ganske utrolig at på et slikt forum at enkelte bare er ute etter å sutre på alt og alle som har andre prioriteringer enn seg selv.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva er vitsen med å ha et anlegg i det hele tatt? du får sikkert ta i en boombox til et par hundre kroner, det betyr ikke at alle blir fornøyd med det.
    er så jævlig typisk på dette forumet med disse latterlige kommentarene til de som faktisk gidder komme med forslag og som gidder å prøve selv, å nei jeg kjøper ikke anlegg for å skryte av det, (og det har jeg forsåvitt aldri gjort heller), det har jeg ikke økonomi til.
    Synes egentlig det er ganske utrolig at på et slikt forum at enkelte bare er ute etter å sutre på alt og alle som har andre prioriteringer enn seg selv.
    Er jo litt kjekt å si ifra om at man _kan_ få samme resultatet for en 200-lapp dersom man ønsker det, er det ikke? Eller var hensikten å blindt oppfordre folk til å kjøpe en muligens unødvendig dyr kabel uten å tenke seg om to ganger?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo litt kjekt å si ifra om at man _kan_ få samme resultatet for en 200-lapp dersom man ønsker det, er det ikke? Eller var hensikten å blindt oppfordre folk til å kjøpe en muligens unødvendig dyr kabel uten å tenke seg om to ganger?
    nei i åpningsinlegget spør han etter DIY kabler og noen er nevnt og jeg nevner en til som koster noe mer som skal være veldig bra.

Eneste måten å finne ut om får samme resutlat med kabelen som følger med er å teste, selv om jo mange her er fast bestemt på at det ikke finnes noen forskjeller uansett hva man gjør med et anlegg.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei i åpningsinlegget spør han etter DIY kabler og noen er nevnt og jeg nevner en til som koster noe mer som skal være veldig bra.

Eneste måten å finne ut om får samme resutlat med kabelen som følger med er å teste, selv om jo mange her er fast bestemt på at det ikke finnes noen forskjeller uansett hva man gjør med et anlegg.
    Du får jo forskjeller, kabelen som følger med er jo typisk ikke skjermet, og når du da kjører 8-9 analoge signalkabler og 5 høyttalerkabel i ring rundt den får du fort litt støy og brum både her og der.

Ellers ville han nok få veldig gode resultater med den kabelen, men han trenger kanskje ikke legge _så_ mye i det

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •