Instrument for nettverks kabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer Blacksmit sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Instrument for nettverks kabel

Noen som vet om det finnes en slags "måleinstrument" for nettverks kabler?? Vet ikke hva dette heter, men det jeg var ute etter var et instrument som jeg kobler begge endene i og den måler at kabelen er OK eller ikke også se etter for brudd på kabelen, itillegg fortelle om lengden på kabelen?

Newcomer svendbjarne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan prøve med en slik:
    Nettverkskabeltester

Disse pleier å gi deg et lys når det er kontakt, men tror det blir rimelig vanskelig å få noe som gir deg lengden på kabelen, har i hvertfall aldri hørt om det! :-D

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Clas Ohlson har en grei en til 249,-

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svendbjarne
    Du kan prøve med en slik:
    Nettverkskabeltester

Disse pleier å gi deg et lys når det er kontakt, men tror det blir rimelig vanskelig å få noe som gir deg lengden på kabelen, har i hvertfall aldri hørt om det! :-D
    Ok.. På jobben så snakka de om at de hadde en som kunne gjøre alt dette, men de fant den ikke.. Skal strekke en del ledninger i hele huset, så det hadde hvert fint å få sjekke ledningene før man eventuelt setter de på plass

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor vil du ha noe som måler kabellengden? Hvis du skal legge opp kabler selv, så vet du vel hvor lange de er?

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om den testeren de selger på komplett og psdata viser lengde på kabel (eventuelt lengde fra enden til et brudd), men de fleste slike måleapparater for nettverkskabler har denne funksjonaliteten. I laaange kabelstrekk f.eks i en større kontorinstallasjon, er avstand til bruddet ganske viktig

Har et måleapparat fra Fluke ved navn TS100 som gjør jobben, men vet det finnes flere og mer nøyaktige enn dette. Selges gjerne av forhandlere som leverer verktøy og annet til el- og data.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Hvorfor vil du ha noe som måler kabellengden? Hvis du skal legge opp kabler selv, så vet du vel hvor lange de er?
    Det er fordi da kan det eventuelt fortelle meg hvor det er brudd på kabelen

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En enkel kabeltester slik som den fra Clas Ohlson vil fortelle deg om alle par er korrekt koblet, og om det er brudd på kabelen. Instrument som det du beskriver finnes også, men er en forholdsvis dyr affære. Et slikt instrument dokumenterer også hastigheten(kategorien) til nettverket. Til hjemmebruk/ mindre jobber i små bedrifter så klarer jeg meg normalt med partesteren. Derimot så er det en del jobber som krever at vi dokumenterer bedre hva vi har gjort så da må vi finne frem det litt større instrumentet. Skal du låne deg et slikt instrument så må du nok innom litt større firmaer som holder på med nettverk, men som sagt til din bruk så holder det nok i massevis med en partester.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser nå at du tror du har brudd på kabelen, kanskje. Da kan du også klare jobben med en kabelsøker, dette er et litt rimeligere instrument og kanskje også litt enklere å få lånt hos noen.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FSHelgeland
    Ser nå at du tror du har brudd på kabelen, kanskje. Da kan du også klare jobben med en kabelsøker, dette er et litt rimeligere instrument og kanskje også litt enklere å få lånt hos noen.
    Takk for informasjonen. Har tenkt å kjøpe en tester fra clas ohlson. Som du skriver så tror jeg kanskje det er brudd på ledningen noen steder.. Har ikke testet, men har dratt mye ledning ut av rullen og sett at på noen steder er det mulighet for at det er brudd (kabelen har en "twist" noen steder).. Hadde hvert greit å kunne fått vite hvor eventuelle brudd er, så jeg kunne klippe over delen og skjøte de sammen (men vil skjøting føre til dårligere kvalitet??)

Men en slik kabelsøker, åssen fungerer disse?? må jeg "holde" den over ledningen eller noe??

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål før jeg begynner å trekke og kutte ledningene..

Har en rull på 300 meter 5e kabel.. Hadde det hvert en ide å presse på pluggene i begge ender, og teste med testeren fra clas ohlson for å se om det er brudd på ledningen i det hele tatt?? Klarer den å bære signal over 300 meter??

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usikker på hvor lange lengder den partesteren fra CO klarer, men er definitivt verd forsøket å prøve. En kabelsøker fungerer på den måten at man setter et signal på kabelen/lederne og så holder man søkedelen mot kabelen og følger denne til man mister signalet. Er da en fordel å først vite hvilke ledere som det er brudd på og ikke minst om det er brudd. Skjøting av kategorikabel er ikke å anbefale, dette bør da helst skje med egne skjøter/skjøtebokser godkjent for formålet, eventuellt i en kontakt. Håper dette var til hjelp, og skulle det være noe mer så er det bare å spørre.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha noe som måler lengde kan du prøve å se om du finner noe fra FLUKE.
    De har det hos ELFA -- Elektronikdistributör i norra Europa koster en del mer enn 249,- hos Clas Ohlson...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det nye kabler du skal trekke/koble ? klarer du deg fint med en partester.

Cat 5 har så god margin til standeren at selv med dårlig terminering går det greit. Skal du kjøpe noe mer avansert utstyr til å teste med koster det like mye som et godt stereo.

Fluke dsp 4000 serien ca 60000
    Fluke DTX 1800 ca 80000

Er det ny kabel på trommel så trenger du ikke tenke på brudd i den...

Mvh Roald

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle tipsene. Ja det er ny kabel jeg skal trekke.. Har nå gått til innkjøp av CO sin tester. Testet denne på et par andre nettverkskabler jeg har liggende.. Den melder feil på punkt "4", eller den "lyser" ikke. Har prøvd med helt nye kabeler på 1 meter som jeg ikke har terminert selv, men rett fra fabrikken.. Tror dere det er noe galt med testeren?? Noen som har erfaring med denne testeren??

Sitat Opprinnelig postet av Roald
    Er det nye kabler du skal trekke/koble ? klarer du deg fint med en partester.

Cat 5 har så god margin til standeren at selv med dårlig terminering går det greit. Skal du kjøpe noe mer avansert utstyr til å teste med koster det like mye som et godt stereo.

Fluke dsp 4000 serien ca 60000
    Fluke DTX 1800 ca 80000

Er det ny kabel på trommel så trenger du ikke tenke på brudd i den...

Mvh Roald

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Blacksmit
    Tror dere det er noe galt med testeren?? Noen som har erfaring med denne testeren??
    Hvis du har testet med flere nye kabler så kan det være at det er noe feil med testeren, ja. Jeg har en slik selv, og den har fungert helt fint.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp høres ut som feil....

Mvh Roald

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått strukket noen ledninger og satt på pluggene og veggfester. Hittil så har alt fungert utmerket. Og testeren fra CO har vist seg å hjelpe ganske mye med å finne den rette ledningen til hvert punkt. Takk til alle sammen som kom med informasjon på dette punktet..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig at vi kan være til hjelp innimellom :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •