Digital coax vs. phono-kabel ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digital coax vs. phono-kabel ?

Var innom Elkjip i går for å kjøpe en digital coax-kabel og fant en Monster-kabel til 585,- men siden pakken var åpnet fikk jeg prutet den ned til 300,-.

Så begynte Elkjip-fyren å påstå at jeg like så godt kunne kjøpe en vanlig phono-kabel til en brøkdel av prisen og at denne gjorde samme nytten. Deretter viste han meg alle hjemmekino-oppsettene i butikken hvor han brukte en slik phono-kabel fra coax ut på DVD-spillerene til coax inn på forsterkerne.

Dette stusset jeg på siden jeg alltid har vært av den oppfatning at man må ha en digital coax kabel for å få den rene digitale lydoverføringen hvis man først skal bruke coax-inn/utgangene. Jeg ble selvfølgelig ikke mindre usikker av at jeg faktisk stod på en Elkjøpbutikk og ble fortalt noe annet...

Jeg endte opp med å kjøpe Monster'n, sånn for sikkerhets skyld, men var det noe i det han sa, eller var han helt ute på jordet?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er greit og kjøpe en kabel som er laget for digital lyd.
    Monster er et greit kjøp selv om mann betaler noe ekstra for navnet Monster...

Bare og kjøpe en phonokabel om du kjøper en sånn alt i et plastikk pakke der det ikke er noe bra lyd uansett.
    Men har du gode komponenter er det vært og finne en god kabel

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fungerer å bruke phonokabel, men det er ikke helt riktig motstand i denne. Kan være med på å gi et litt mer komprimert lydbilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han har vel et visst poeng. Jeg bruker bare vanlige clas ohlson phonokabler som coax fra mine komponenter til recieveren. Har fortsatt tilgode å høre noen feil med lyden.
    Om lyden uansett er digital, hvor stor forskjell kan det egentlig være mellom en "god" og en "dårlig" kabel?
    Da jeg i min ungdom jobbet i en hifi butikk og kundene spurte om akkurat dette, brukte jeg å foreslå å prøve den billige kabelen først og om de hørte noe galt kunne de bytte den og kjøpe en dyr kabel. Det var ytterst få kunder som kom tilbake for å bytte.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du vil få digitalsignal ved bruk av en vanlig phonokabel i coax-inn/ut med andre ord?

Lyden ble hvertfall klar og fin med Monsterkabelen, et stort steg opp fra de vanlige phonokablene som var i bruk fram til nå.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jungelolje
    Så du vil få digitalsignal ved bruk av en vanlig phonokabel i coax-inn/ut med andre ord?
    Det kan vel ikke være helt riktig med tanke på Impedansen i en koax kabel som ikke er det samme som med en phono kabel?? Eller tar jeg feil??

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg har skjønt er det fysisk umulig å lage en phono-plugg med karakteristisk impedans på 75 Ohm, så følgelig hjelper det ikke om det står Monster, Nordost eller hva det skal være eller om den koster 100 kroner eller 10.000.

Jeg kjøpte en dediktert digitalkabel på Prolyd i Oslo for 99 kroner, fungerer utmerket. Det gjør også den jeg kjøpe på Clahs Ohlson til 109,- eller hva det nå var. Pluggene sitter meget godt fast på begge.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb
    Så vidt jeg har skjønt er det fysisk umulig å lage en phono-plugg med karakteristisk impedans på 75 Ohm, så følgelig hjelper det ikke om det står Monster, Nordost eller hva det skal være eller om den koster 100 kroner eller 10.000.

Jeg kjøpte en dediktert digitalkabel på Prolyd i Oslo for 99 kroner, fungerer utmerket. Det gjør også den jeg kjøpe på Clahs Ohlson til 109,- eller hva det nå var. Pluggene sitter meget godt fast på begge.
    Nå kjøpte jeg ikke kabelen fordi det stod Monster på den, men fordi det stod digital coax 75ohm (og det var den eneste de hadde...). Men den satt litt løst i den ene enden...:???:

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får da ikke komprimert lydbide når man overfører signal digitalt over en coax kabel som ikke har "eksakt" 75ohm, det sier seg vel selv? Det man dog kan oppleve er at man ikke oppnår den kabellengden man trenger (lengre strekk..)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er også veldig nysgjerrig på hvordan en kabel kan gi "komprimert lydbilde" på et digitalt signal. Bit feil (støy/hakk i lyden) om du har lengre strekk med feil impedans ja, men ikke endring av lydbilde.

Ps. impedansen bestemmes av kabelen, ikke pluggen.

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Det kan vel ikke være helt riktig med tanke på Impedansen i en koax kabel som ikke er det samme som med en phono kabel?? Eller tar jeg feil??
    Den karakteristiske impedansen i en vanlig koaks kabel for analog tilkobling er den samme som i kabler for digital tilkobling, nemlig 75ohm. Det er viktig å huske på at dette dreier seg om karakteristisk impedans, som er noe helt annet enn ohmsk motstand som man kan måle på kabelen med et multimeter.

Vanlige stereo phono kabler (de som har en rød og en svart RCA plugg i begge ender) fungerer utmerket for å overføre digitale signaler, men det ser jo ikke så bra ut da.

Jeg er kritisk til hvor mye en kabel har å si for digital overføring, så lenge den holder seg innenfor design kriteriene (75ohm). Etter hva jeg hører er det lett å lage en kablel med denne karakteristikken, mens plugger er vanskeligere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •