HDMI kabel - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 72

Tråd: HDMI kabel

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg må gnåle litt om HDMI-kabler jeg også:

Vil det si at jeg like gjerne kan kjøpe Cinet HDMI kabel HC250, 1m til 299,- fremfor Monster Cable HDMI 300, HDMI-HDMI M/M 1m til 599? Skal brukes til 1080p plasma.

Er det virkelig bare profitt som utgjør prisforskjellen? Eller er det kvalitet på kabel? Som mange skriver her inne: digitalt er digital er digitalt. Enten kommer signalene frem eller så gjør de det ikke, så jeg kan ikke skjønne at det er noe annet en profitt som utgjør prisforskjellene?

Tenk så deilig det var for 20 år siden. Da var det kun NRK og en antennekabel fra taket og inn i TV'en.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabelprodusentene har funnet ut at hifi-kundene nå har blitt opptatt av bilde i tillegg tillyd.

De har også fått med seg at de fremdeles er like ukritiske og gjør som de får "beskjed om" fra "fagblad" som Lyd &Bilde eller reklamer. De konstaterer også med et lettelens sukk at de ikke kan Ohms lov og at mange har mer penger enn vett.

For folk som har helt spesielle behov eller som har opplevd konkrete problemer med billige kabler som er innenfor spec er selvsagt alt dette over uinteressant. Jeg anslår at det er 2% av oss. Hvis 50% av oss bruker 1000,- på kabler som har samme funksjon som en til 3-400,- så er det altså en ren donasjon til industrien.

Jeg bruker DVI-kabelen som fulgte med DELL-skjermen min til TV. Fine blå plugger har den også. Hvis ekspertisen i Lyd & Bilde mener at får dårligere kontrast eller mindre naturlige farger av den grunn så tar jeg det med knusende ro.

-k

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er utrolig dumt å bruke masse penger på HDMI kabler. For 1-2 m kabler så skal det veldig mye til at en kabel er så veldig mye bedre enn andre. Snakker vi om 12m + så begynner forskjellene og komme - og strengt tatt bør man da vurdere en repeater/forsterker fremfor å betale over 1000,- for kabelen...

Så på Elkjøp sist jeg var innom at de selger monster 1m til 700,- Dette er rett og slett som å selge en liter melk til 250,- Horribelt! Supra kablene til AVShop er også vanvittig overpriset. Jeg protesterer på min egen måte (kjøper opp parti en gang i blant fra usa og selger ut billig...).

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har biltema sine HDMI kabler?

Er de brukbare til 1080p?

edit: Sorry så ikke denne http://avforum.no/forum/produkt-pris...ma-priser.html

solberg

Intermediate zx300 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    873
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

billigst HDMI kabel som takler 1080p, og er 15mtr lang

Hvor finner jeg billigst HDMI kabel som takler 1080p, og er 15mtr lang.

Har selv funnet en her:
    Profigold High Quality HDMI kabel - 15 m
    1149,- - mva dkk + mva nok + frakt og toll
    Av-Cables.dk*» HDMI*» HDMI kabel*» Profigold High Quality HDMI kabel - 15 m

MEN kjøper jeg denne og det ikke er noe bilde i 1080p, er det bomkjøp(siden den kommer ifra Danmark).

Intermediate zx300 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    873
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HDMI kabel som takler 1080p, og er 15mtr lang.

Kan denne kabelen til Hifiklubben -->ARGON 5101H HDMI Kabel - 15mtr til 1198.00,- gjøre jobben(sende 1080p signal 15mtr)?

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: skrev det samme tidligere i tråden... Skulle vært mulig å slette innlegg...

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JA!!

Canal Digital sender nå 720-signaler flere tusen km gjennom LUFTA, deretter mange meter gjennom billigste type coax (ihvertfall hos meg), da fikser nok denne kabelen 15 m :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zx300
    Kan denne kabelen til Hifiklubben -->ARGON 5101H HDMI Kabel - 15mtr til 1198.00,- gjøre jobben(sende 1080p signal 15mtr)?
    Sikkert.

High-Definition Multimedia Interface - Wikipedia, the free encyclopedia
    Cable length
    The HDMI specification does not define a maximum cable length. As with all cables, signal attenuation becomes too high at a certain length. Instead, HDMI specifies a minimum performance standard. Any cable meeting that specification is compliant. Different construction quality and materials will enable cables of different lengths. In addition, higher performance requirements must be met to support video formats with higher resolutions and/or frame rates than the standard HDTV formats.

The signal attenuation and intersymbol interference caused by the cables can be compensated by using Adaptive Equalization.

HDMI 1.3 defined two categories of cables: Category 1 (standard or HDTV) and Category 2 (high-speed or greater than HDTV) to reduce the confusion about which cables support which video formats. Using 28 AWG, a cable of about 5 metres (~16 ft) can be manufactured easily and inexpensively to Category 1 specifications. Higher-quality construction (24 AWG, tighter construction tolerances, etc.) can reach lengths of 12 to 15 metres (~39 to 49 ft). In addition, active cables (fiber optic or dual Cat-5 cables instead of standard copper) can be used to extend HDMI to 100 metres or more. Some companies also offer amplifiers, equalizers and repeaters that can string several standard (non-active) HDMI cables together.
    Biltema Norge

HDMI-kabel
    Tilkobling: Han–han.
    1,5 m 84-674 129,00 kr
    5 m 84-675 169,00 kr
    10 m 84-676 349,00 k

Clas Ohlson - HDMI-kabel Audio - Videokabler
    HDMI-kabel
    (HDMI kontakt til HDMI kontakt).
    38-2048 1 m 129,00
    38-1624 2 m 169,00
    38-2049 5 m 249,00
    38-1625 10 m 498,00

ELFA -- Elektronikdistributör i norra Europa
    Fabr Clicktronic, typ HC250
    HDMI-kablage av hög kvalitet.

Längd Artikel- Pris per stykk
    m nummer
    1,0 55-250-00 199.00
    2,0 55-250-02 227.00
    3,0 55-250-03 243.00
    5,0 55-250-05 292.00
    7,5 55-250-75 355.00
    10,0 55-250-10 400.00

Spec-en sier iflg wikipedia at uansett lengde og pris så skal en kabel kunne transportere HDTV.

-k

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd
    Jeg prøver å gjøre det enkelt:

Skal du kjøre 720p oppløsning og under?
    Da kan du rett og slett kjøpe den billigste kabelen du finner. Samme om den er laget av bark eller binders, så lenge den får signalet frem. Det er da absolutt ingen forskjell mellom en slik kabel, og den dyreste kabelen du finner!

Skal du kjøre 1080p oppløsning?
    Okay, da er det andre spilleregler.
    Du må nå lete etter en kabel som har et merke som sier noe lignende: "1080p Certified"
    Dette gjelder altså kabler som er lange. (Over 10m)
    Finn den billigste kabelen som har dette merket!

Det er altså mye penger å spare her, og det er nok utroooolig mange som har blitt lurt av produsenter som Monster, Nordost osv som opererer med ganske stive priser. Såklart, du får jo en "bedre" kabel fra de dyre og ekslusive merkene, og selve utførelsen på kabelen er nok bedre. Men selve innmaten er akkurat den samme.

Tror dere ikke på meg kan jeg godt komme med et sitat fra HDMI.org..
    Dette er ikke riktig. En HDMI kabel kan sende 1080P og alle HDMI versjoner. Ferdig med det.

Skal du over lengre strekk 10-15 meter og over så kan de være greit med en forsterker.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vertigo
    Dette er ikke riktig. En HDMI kabel kan sende 1080P og alle HDMI versjoner. Ferdig med det.
    Det er nok ikke fullt så enkelt... Ikke alle kabler klarer alt over alle distanser...
    The Truth About Monster Cable, Part 2 (Verdict: Cheap Cables Keep Up...Usually)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Det er nok ikke fullt så enkelt... Ikke alle kabler klarer alt over alle distanser...
    The Truth About Monster Cable, Part 2 (Verdict: Cheap Cables Keep Up...Usually)
    HDMI-specen krever at alle kabler, uansett pris eller lengde skal kunne overføre et HD-signal.

Dersom kabelen ikke er i stand til det er du i din fulle rett til å lever den tilbake.

-k

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    HDMI-specen krever at alle kabler, uansett pris eller lengde skal kunne overføre et HD-signal.

Dersom kabelen ikke er i stand til det er du i din fulle rett til å lever den tilbake.

-k
    Det er faktisk ikke helt riktig:
    Sitat Opprinnelig postet av HDMI.org
    Recently, HDMI Licensing, LLC announced that cables would be tested as Standard or High-Speed cables.

* Standard (or “category 1”) cables have been tested to perform at speeds of 75Mhz, which is the equivalent of a 1080i signal.

* High-Speed (or “category 2”) cables have been tested to perform at speeds of 340Mhz, which is the highest bandwidth currently available over an HDMI cable and can successfully handle 1080p signals...
    ...
    Although a Standard HDMI cable may not have been tested to support the higher bandwidth requirements of cables rated to support high speeds, existing cables, especially ones of shorter lengths (i.e., less than 2 meters), will generally perform adequately in higher speed situations...
    HDMI :: About :: FAQ

Så dermed kan det være et poeng for 1080p og lange strekk å sjekke at man får en 'category 2' kabel, eventuelt at man kan levere tilbake kabelen dersom den ikke virker.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Det er faktisk ikke helt riktig:

HDMI :: About :: FAQ

Så dermed kan det være et poeng for 1080p og lange strekk å sjekke at man får en 'category 2' kabel, eventuelt at man kan levere tilbake kabelen dersom den ikke virker.
    Er ikke 1080i et HD-signal? Jeg sa da at kravet til HDMI-kabler er at de skal kunne overføre et HD-signal, ikke 1080@60p, som knapt nok er definert for HDTV.

"1080p" vil i mange tilfeller si 1080@24p. Dette er mindre enn båndbredden et 1080@60i krever.

De eneste kildene jeg kommer på i forbifarten til 1080@50p eller 1080@60p må være spillekonsoller eller de som ønsker å utføre inverse telecine før tv/display.

-k

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Er ikke 1080i et HD-signal? Jeg sa da at kravet til HDMI-kabler er at de skal kunne overføre et HD-signal, ikke 1080@60p, som knapt nok er definert for HDTV.
    Jo, for all del, jeg er ikke ute etter å flisespikke.

Ville bare påpeke at påstanden
    Sitat Opprinnelig postet av vertigo
    En HDMI kabel kan sende 1080P og alle HDMI versjoner. Ferdig med det.
    ikke nødvendigvis er riktig, og at det er fullt mulig å få tak i HDMI-kabler som ikke sender alle signaler korrekt.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke bidra med "ditt vs datt" i denne debatten, kun min erfaring med min første hdmi-kabel...

Byttet ut 12m vga med 12m Supra HDMI, og for å gjøre en lang historie kort; hvis lyset aldri hadde kommet på ville jeg trodd at det hang ny projektor i taket...det var kommet en klarhet, dybde og ro i bildet som ikke var til stede tidligere.

Betalte vel ca. 1300 for kabelen som skal takle 1080p. Kjører 1280x720 mot en PTAE700.

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Kan ikke bidra med "ditt vs datt" i denne debatten, kun min erfaring med min første hdmi-kabel...

Byttet ut 12m vga med 12m Supra HDMI, og for å gjøre en lang historie kort; hvis lyset aldri hadde kommet på ville jeg trodd at det hang ny projektor i taket...det var kommet en klarhet, dybde og ro i bildet som ikke var til stede tidligere.

Betalte vel ca. 1300 for kabelen som skal takle 1080p. Kjører 1280x720 mot en PTAE700.

Poenget her er at en HDMI kabel er en HDMI kabel, om lederene er laget av 24 karrat gull eller kobber har ingenting å si.

1 og 0, HØY og LAV; Whatsoever.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ruxxy: Merk at jeg ikke har blandet meg inn i den diskusjonen. Jeg vil bare fram til at jeg er fornøyd med min, og at forskjellen fra analog overføring er enorm. Den fysiske kvaliteten på kabelen virker forresten bra også. Resten overlater jeg til dere kabeleksperter.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    @ruxxy: Merk at jeg ikke har blandet meg inn i den diskusjonen. Jeg vil bare fram til at jeg er fornøyd med min, og at forskjellen fra analog overføring er enorm. Den fysiske kvaliteten på kabelen virker forresten bra også. Resten overlater jeg til dere kabeleksperter.

Jeg bestrider ikke din erfaring, men jeg tror ikke man generelt kan forvente en slik endring ved overgang fra VGA til DVI/HDMI.

VGA er tross at laget for å kunne gi 1500x2000 pixler ved 60Hz med tekst (som er mye mer følsomt for analog overføring enn naturlg video).

Men de enkelte komponenter kan behandle HDMI og VGA forskjellig. Kanskje observerer du bare at projektoren din behandler HDMI på en måte som passer bedre til akkurat ditt bruk?

-k

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •