Hvilken kabel bør jeg velge?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken kabel bør jeg velge?

Hei.

Har en dvd-spiller med:
    1 stk optisk utgang
    1 stk coaxial utgang
    1 stk Dolby Digital utgang

Har planlagt å kjøpe meg forsterkeren Pioneer VSX-916, og lurer da på hvilken kabel jeg bør benytte (eller kan benytte ettersom hva som passer eller ikke i forsterkeren)? Det bør helst ikke være det dyreste på markedet, men må klare å overføre 5.1 lyd.

Jeg er ganske ny på dette området som dere sikkert forstår:???:

//sosimomonon

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville benyttet den digitale koaksiale utgangen, og kjøpt en billig koaksialkabel til dette formålet. Du trenger ikke noen dyr kabel til dette.

F.eks. art. nr 38-1611 hos clasohlson.no

Det står st den er beregnet på video, men både video og digital coax skal ha samme impedans, og denne går fint. For å prøve kan du også bruke vanlig "lakrissnøre" i de fleste tilfeller går det bra også.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overfører denne lyd i bra 5.1 kvalitet da??
    Videokabel står det på clas ohlson...

Men hva er best av disse alternativene og hva passer med forsterkeren. På spesifikasjonene har jeg lest at hverfall den optiske og coaxial-kabelen passer, men hva er en Dolby Digital-utgang??

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står at det er videokabel, men den og kabel til digitallyd har samme impedans, og kan brukes om hverandre. Det finnes selvfølgelig dyrere kabel, men min erfaring tilsier at det ikke er verdt å bruke så mye ekstra på denne kabelen. Har også fått like god lyd med "lakrissnor".

Hvordan ser den DD utgangen(e) ut da? Bilde og/eller type spiller hadde vært greit.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville benyttet den digitale koaksiale utgangen, og kjøpt en billig koaksialkabel til dette formålet. Du trenger ikke noen dyr kabel til dette.
    Bruker en phonokabel til dette og har et strekk på 10 meter. Jeg hører en susing i høytalerne som jeg ikke hører ved andre utganger på fortsterkeren. Er dette fordi kvaliteten på kabelen er dårlig? Vil en slik 10m komposittkabel fjerne susingen?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Coax uten skjerm på såpass lange lengder er ikke bra...

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sosimomonon
    Hei.

Har en dvd-spiller med:
    1 stk optisk utgang
    1 stk coaxial utgang
    1 stk Dolby Digital utgang

Har planlagt å kjøpe meg forsterkeren Pioneer VSX-916, og lurer da på hvilken kabel jeg bør benytte (eller kan benytte ettersom hva som passer eller ikke i forsterkeren)? Det bør helst ikke være det dyreste på markedet, men må klare å overføre 5.1 lyd.

Jeg er ganske ny på dette området som dere sikkert forstår:???:

//sosimomonon
    Jeg er svak for optisk overføring. Antar du med Dolby Digital utgang mener multikanal analog overføring. Dvs at lyden dekodes i spilleren, som du ikke oppgir hva er. Tipper uansett at receiverens dac er minst like god som den i spilleren. Så optisk eller coax digital overføring til receiveren bør fungere utmerket. Kabel til dette får du billig de fleste steder, inklusive ElKjip..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Coax uten skjerm på såpass lange lengder er ikke bra...
    Hva anbefaler du?

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Hva anbefaler du?
    Det han prøver å si er vell at Coaxiale kabler uten skjerming på slike lengder kan forårsake støy/lav kvalitet på bildet.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk vurderer Coaxiale kabler når en har mulighet for overføring av optiske signaler/TOS LINK - Jeg forguder denne kabelen og dens evner, hvorfor kjøpe en mye dyrere kabel med samme evner bare mer utsatt for støy?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    Det han prøver å si er vell at Coaxiale kabler uten skjerming på slike lengder kan forårsake støy/lav kvalitet på bildet.
    ?
    Nå er det imidlertid lyd vi snakker om her da, og ikke bilde..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke hvorfor folk vurderer Coaxiale kabler når en har mulighet for overføring av optiske signaler/TOS LINK - Jeg forguder denne kabelen og dens evner, hvorfor kjøpe en mye dyrere kabel med samme evner bare mer utsatt for støy?
    Har ikke optisk ut på dvd spilleren min :S Men hva slags kabel ville du brukt (bortsett fra optisk). Irriterer meg over denne susingen :@

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

coax er best gang på gang

Nei,nei,nei. Har prøvd flere ganger å samenligne coax og optiske kabler av samme merke og kvalitet. Kan ikke forklare det men coax har altid gitt bedre lyd. Lakrissnørene som følger med kan ikke brukkes til noe. Selv om det er digitalt med enere og nuller som overføres så er det forskjell på kvalitetene. de som sier noe annet har ikke prøvd. Så før dere utaller dere må dere hvite hva dere sier. Den sussen du hører er nok støy pga lengden eller dårlig skjerming, husk at noen kabler også er retningsbestemt, dem er merket med en pil som skal gå FRA signalkilden til forsterkeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Har ikke optisk ut på dvd spilleren min :S Men hva slags kabel ville du brukt (bortsett fra optisk). Irriterer meg over denne susingen :@
    Jeg liker Blue Jeans Cable. Høy kvalitet til en rimelig penge. Og du får de akkurat i den lengden du vil ha de. Digital Audio Cables at Blue Jeans Cable

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har trøbbel med å forstå at en coax-kabel skal være bedre en optisk. På denne fronten er jeg ny og kan minimalt om lyd. Kabler og overføring derimot vet jeg meget mere om, og det er ikke tvil om at en optisk kabel er langt å foretrekke fremfor en coaxial-kabel. Skulle det være slik at en coax gir bedre lyd en en otisk kabel så må dette ha å gjøre med signalkonverteringen i utstyret som blir brukt. En coax er jo også veldig følsom for støy, og vil følgelig være det uansett om man snakker om lyd eller bilde. Til slutt, jeg bestrider ikke at coax gir bedre lyd en optisk kabel. Finner det bare vanskelig å forstå.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må nok som du sier være konverteringen som avgjør forsjellen ja. Iallefall på relativt korte strekk. I utgangspunktet er det jo et elektrisk signal, og dersom det skal overføres optisk må det nødvendigvis gjennom to konvertere før det er elektrisk igjen. Men at det skal forsvinne noen enere eller nuller der synes jeg i tilfelle tyder på slett feilretting... Likeledes med koaks, det skal da mye støy til før en ener blir oppfattet som en null, og visa versa?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den sussen du hører er nok støy pga lengden eller dårlig skjerming, husk at noen kabler også er retningsbestemt, dem er merket med en pil som skal gå FRA signalkilden til forsterkeren.
    Så hva skal jeg gjøre? Er eneste løsning å kjøpe en monster kabel til flere hundre kroner?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dyre digitalkabler er den verste svindelen innenfor AV-verdenen noensinne. Kjøp en billig coax eller optisk på clas, og kos deg med strålende lyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dyre digitalkabler er den verste svindelen innenfor AV-verdenen noensinne. Kjøp en billig coax eller optisk på clas, og kos deg med strålende lyd.
    Optisk har ikke dvd spilleren min :P Men er den billig coax (alla en kompositt kabel?) noe bedre enn det jeg har? I så fall, hvorfor det? Er ikke en phonokabel vel så bra?

Intermediate bler sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer å kjøpe ClickTronic kabel.. Noen med erfaring angående dette merket?
    Har lest så mye forskjellig angående pris/kvalitet.. Noe forskjell må det jo være men hvilken prisklasse BØR man opp i? Nå tenker jeg på coax og optisk i første omgang..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •