Sitat Opprinnelig postet av bler
Vurderer å kjøpe ClickTronic kabel.. Noen med erfaring angående dette merket?
Har lest så mye forskjellig angående pris/kvalitet.. Noe forskjell må det jo være men hvilken prisklasse BØR man opp i? Nå tenker jeg på coax og optisk i første omgang..
Har er hva jeg har skrevet om slike kabler i min guide:

Coax/TosLink - Digital lydkobling mellom lydkilde og forsterker.
Sitat Opprinnelig postet av larsggu
Står mye på bl.a. wikipedia om dette (feks. her).

Poenget er at optisk og coax ut på en signalkilde vil lese og formidle de samme dataene siden begge bruker spdif-protokollen. Det vil skje en oversettelse fra elektrisk puls til lyspuls i den optisk utgangen, men dette er en ren oversettelse, ikke en konvertering/estimering slik som skjer i overgangen mellom det analoge og det digitale domenet.
TosLink er optisk overføring av datasignalet. Dette signalet går ubehandlet til reciever. Det vil si at du kan kjøpe verdens billigste cd spiller, og koble den digitalt via coax til din DAC i din reciever for behandling av signalet uten datatap, og få bra lyd om du har en bra reciever/forsterker. Det samme går for dvd spiller. Kjøp en med meget bra bilde (oppo?). Koble den så digitalt via coax, og du har perfekt overføring av lyd til reciever. Du trenger ikke legge ned mer enn 30kr i en slik kabel, men det er jo mulig å bruke litt mer for å få den bedre skjermet etc, men det er ikke spesielt viktig om du har signal, ref nettverkskabel. Hva er best av Coax og TosLink? Den billigste. Det er den samme datastrømmen som går igjennom, altså 0 og 1.

Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
Det er en kjent sak at nullene blir rundere og at enerne blir rettere på coax. Enerne blir litt bøyd av lyset i optisk kabel, og nullene blir litt strukket pga at konverteringen fra elektriske signaler til lys tar litt tid, og lys er som kjent et analogt medium. Dermed får man jitter slik at noe musikk kan høres litt falskt ut.