Hjemmesnekret Coax ca 8-9 meter - Skurring

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmesnekret Coax ca 8-9 meter - Skurring

Heisann!

Tross alt min første post her på forumet har jeg lest noen uker her nå og gått til innkjøp av en BENQ PE7700 og min første "skikkelige" 5.1 forsterker,En Harman Kardon AVR445. Foreløpig har jeg ingen andre signalkilder enn min PC, så jeg kjører både lyd og bilde fra denne. Jeg har et Soundblaster X-FI kort med eksternt panel (i 5 1/4 Bay'en) med SPDIF ut. Pc'en står endel meter i fra forsterkeren , og etter mye lesing her på forumet bestemte jeg meg for å lage en Coax kabel selv. Kabelen fikk jeg igjennom noen bekjente i en bilstereosjappe , noe de hadde fått inn på prøve, men var Digital audiokabel RG59 (?) så jeg loddet på RCA plugger fra biltema og testet , og det fungerer greit. Jeg fikk forsterkeren på onsdag , så jeg har testet litt og nå hører jeg det er smålig skurring i tale , feks "s'er" og "skarpe" lyder. Det er ikke dominerende , men når du først har lagt merke til det så irriterer det jo vettet av meg. Jeg er temmelig fersk i faget , så jeg lurte på om det er noe jeg kan justere eller om det bare er kabelen som er dårlig ?

Har testet med 48 og 96 bit , men ingen merkbar forbedring. Har dere noen forslag ?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og velkommen på forumet.

Har du mulighet for å flytte PC eller forsterker midlertidig for å prøve annen/kortere kabel?

Synes at det høres merkelig ut at det skal være kabelen som er problemet.

Om du har mulighet kan du jo prøve en DVD spiller med samme kabel, og evt. prøve hvordan det er om du kobler til analoge kilder.

Hvilke høyttalere har du?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei , og takk for det

Jeg får ikke testet noe annet utstyr eller andre kabler enda , siden jeg ikke har tilgang til noe _enda_. Får teste me noen annet utstyr hvis jeg ikke kommer over noen andre løsninger , var egentlig bare ute å høre etter om det var noe som var "typisk" for lengre kabler, eller instillinger som jeg hadde gjort feil.

Jeg får koble opp den trauste lakrissnoren fra clas ohlson å se om det kan være noe å hente der , men en vanlig 2 kanals kabel klarer ikke bære 5.1 lyd , sant ? Det må gå digitalt ?

Høyttalerene er Dali 808, gamle slitere som er modne for utbytting, men får gjøre jobben enn så lenge , siden HK'en og PE'n gjorde sine innhugg i økonomien Ser det kan fort bli dyrt å henge her inne for mye

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan få 5.1 lyd, men ikke så bra som ved digital overføring, receiveren vil da finne ut hva som skal til senter og bakhøyttalere.

Men om du har et vanlig lakrissnøre du kan prøve i stdet for den du har laget selv skal det også virke. Har du prøvd radio? Hvordan er lyden der?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •