akse
Aktiv

Norway
157 Innlegg Sendt - 13/10/2002 : 17:39:12
--------------------------------------------------------------------------------
Det er mange som hevder at en god kabel betyr forskjellen på god eller mindre bra lyd, men en kabel blir kun finpuss. Kabler kan aldri redde et dårlig anlegg, og heller aldri lage totalt lydkoas i et virkelig godt system.
(KILDE: Eyefi hjemmekino spesial)

Nå skal jeg tråkke de av dere på føttene som har brukt 1000 vis av kroner på kabel.

Min påstand er at produsentene av HI END kabler ler av naive kunder som lar seg lure av deres progressive markedsføring.

Hvis du tør å se sannheten så få noen til å ta en blind test på deg!

Jeg kan garantere at en kabel til 500 kr spiller like bra som en kabel til 2000 kr. Er du kanskje en av dem som er ovebevist om at 2000 kr kabelen er bedre fordi den koster jo 1500 spenn mere, snakker vi psykologi her?

MVH
Roger

Min hjemmekino:
http://www.minhembio.com/show.asp?user=akse

Endret av - akse on 10/13/2002 17:43:01

ak
Aktiv

Norway
227 Innlegg Sendt - 13/10/2002 : 21:18:33
--------------------------------------------------------------------------------
Hei Akse,

Må si meg enig med deg der.... så for lenge siden en test av høytaler kabler til maaaange penger. Disse ble testet mot hverandre og mot standard lampett ledning... Resultatet var at lampettledningen var fullt på høyde med de andre....

En annen ting.... Vet noen av dere om Tech-Link kabler er bra..? Jeg kjøpte nettopp en 3m Toslink kabel til 279,- kr. Jeg trenger et par kabler til, så det er ønskelig med respons på kvalitet..

Mvh

Ak

-----------------
-----------------
Alltid Panasonic

vatne
Fersking

Norway
15 Innlegg Sendt - 13/10/2002 : 22:31:27
Det var da voldsomt... Kabler har betydning for lyden. Kanskje ikke for det aller rimeligste utstyret, men jevnt over.
Jeg var selv skeptisk til kablers betydning inntil jeg prøvde selv. Da snakker jeg om rimelige kabler.
Jeg hadde Tara Labs Prism500i og byttet til Prism 2200i. Forskjellen var STOR. Fikk kona til å komme og høre og spurte om hun hørte noen forskjell på anlegget. Det gjorde hun og ble overrasket da jeg fortalte at det kun var snakk om et kabelbytte.
Hvilke kabler som er de rette for ditt anlegg er ikke godt å si. Det er ingen fasitsvar. En må låne med hjem og prøve til en finner kablen som passer.
Nekter en å tro det, så gjerne det. Men da kan det hende du går glipp av en endring du kanskje ville satt pris på....
Når det er sagt så behøver ikke kablene være så dyre. Noen lager dem selv med hell. Andre selger rimelige gode kabler, som f.eks Supra som Eltek selger.

tahustvedt
Fersking

Norway
27 Innlegg Sendt - 13/10/2002 : 23:10:38
Jeg lager kabler selv.

RG-59 er veldig bra til bilde og lyd. Til prosjektoren har jeg faktisk Cat5E (uskjermet nettverkskabel) da jeg vil at det skal være så usynlig som mulig, jeg bor i leilighet.

Kabeldiskusjoner er nytteløse. Ingen av partene har tenkt å skifte mening i utgangspunktet.

Tor Arne

Øyepære!

akse
Aktiv

Norway
157 Innlegg Sendt - 14/10/2002 : 09:38:37

Sitat:

Det var da voldsomt... Kabler har betydning for lyden. Kanskje ikke for det aller rimeligste utstyret, men jevnt over.
Jeg var selv skeptisk til kablers betydning inntil jeg prøvde selv. Da snakker jeg om rimelige kabler.
Jeg hadde Tara Labs Prism500i og byttet til Prism 2200i. Forskjellen var STOR. Fikk kona til å komme og høre og spurte om hun hørte noen forskjell på anlegget. Det gjorde hun og ble overrasket da jeg fortalte at det kun var snakk om et kabelbytte.
Hvilke kabler som er de rette for ditt anlegg er ikke godt å si. Det er ingen fasitsvar. En må låne med hjem og prøve til en finner kablen som passer.
Nekter en å tro det, så gjerne det. Men da kan det hende du går glipp av en endring du kanskje ville satt pris på....
Når det er sagt så behøver ikke kablene være så dyre. Noen lager dem selv med hell. Andre selger rimelige gode kabler, som f.eks Supra som Eltek selger.

vatne!

Å oppradere standard kabler som følger med utstyret er selfølgelig et poeng, men å oppgradere fra en 500 kr kabel til en 2000 kr kabel for så å konkludere med at du har fått et nytt lydbilde? --Stikk fingeren i jorda.

MVH
Roger

Min hjemmekino:

Lygren
Forum Admin

Norway
278 Innlegg Sendt - 14/10/2002 : 11:26:15
Hei folkens!

Jeg tror nok kanskje dere bør være litt forsiktig med å komme til noen form for konklusjon før dere selv har testet kabler av ulik kvalitet (ikke pris, vel å merke!).

Jeg har benyttet kabler av ulik kvalitet på mye utstyr, OG DET ER STOOOOOOOR forskjell!

Dette gjelder spesielt videokabler av større lengder. På mine CRT projektorer, ser en svært klart differansen i kvalitet. Byttet f.eks. fra monster video 2 til spesiallagde BNC kabler (begge 15 meter), og differanser var utrolig. Som å bytte projektor!

Relativt sett er det slik at jo lengere kabel eller fintfølsomt utstyr, jo mer har du igjen for å gå for gode kabler.

Imidlertid er det ofte liten sammenheng mellom pris / kvalitet. Har ofte opplevd å betale mye for merket. Spesielt gjelder dette for mitt vedkommende monster kabel, som svært ofte ikke tilsvarer pris, selv om jeg får kabler til innkjøp.

Det er for øvrig fullt mulig å diskutere kabler, men da på basis av faktisk erfaring / testing, ikke en generell mistanke om lureri!

Som med annet teknisk utstyr, er det forskjellige teknikker som ligger bak ulike kabler. De kan lages av ulikt materiale, har ulik skjerming, og generell lodding etc. Det er slike ting vi bør diskutere, og finne ut hva som har høyest relevans for kvalitet.

Jeg har opplevd at spesielt skjerming er viktig ved større lengder...

vatne
Fersking

Norway
15 Innlegg Sendt - 14/10/2002 : 11:56:42
akse!

Må igjen si : Det var da voldsomt...
Ved å prøve forskjellig type kabel så er sansynligheten for at du får endret lydbildet tilstede. Om det blir bedre i en egne ører er ikke godt å si. Det er snakk om nyanser og det er vel også det en er ute etter. Ingenting er mer gledelig enn en positiv opplevelse.

I løpet av uken skal jeg bestille ny type høyttaler kabler (skal prøve Supra ply3.4) og også bytte ut scart mellom tv og dvd.
Skal gi en tilbakemelding uansett om det blir bedre eller om det ikke blir noen forskjell.
Du skulle ta en tur innom hifisentralen.com . Der er tilogmed plastikk et fy-ord.

mvh

ak
Aktiv

Norway
227 Innlegg Sendt - 15/10/2002 : 14:10:04
Fortsatt ingen som har vert borti Tech-Link kabler...?

AK

-----------------
-----------------
Alltid Panasonic

akse
Aktiv

Norway
157 Innlegg Sendt - 15/10/2002 : 17:01:25

Sitat:

akse!

Må igjen si : Det var da voldsomt...
Ved å prøve forskjellig type kabel så er sansynligheten for at du får endret lydbildet tilstede. Om det blir bedre i en egne ører er ikke godt å si. Det er snakk om nyanser og det er vel også det en er ute etter. Ingenting er mer gledelig enn en positiv opplevelse.

I løpet av uken skal jeg bestille ny type høyttaler kabler (skal prøve Supra ply3.4) og også bytte ut scart mellom tv og dvd.
Skal gi en tilbakemelding uansett om det blir bedre eller om det ikke blir noen forskjell.
Du skulle ta en tur innom hifisentralen.com . Der er tilogmed plastikk et fy-ord.

mvh

Hei vatne

Oppskriften for å få i gang diskusjoner som virkelig engasjerer er å sette ting på spissen, samt provosere litt.

Jeg er meget oppmerksom på at riktige kabler er nødvendig da jeg er elektriker av yrke med utvidet erfaring fra elektronikkens verden.

Fant det bare litt morsomt å bruke et utdrag fra Eyefi for å få i gang en diskusjon om kabler.

MVH
Roger

Min hjemmekino:

Lygren
Forum Admin

Norway
278 Innlegg Sendt - 15/10/2002 : 21:31:38
Hehe, din lurinG! Har ikke vært borti HiTech kabler, Ak, så jeg kan ikke uttale meg. Vivanco sin ProWire serie er en rimelig kabelserie som faktisk har relativt god kvalitet. Har testet et par digitalkabler samt en S-VHS på 10m fra disse, og var meget fornøyd... Jeg får de imidlertid til innkjøp, og vet at marginene ofte er relativt overdrevne, da de sammenlignes med Monster i butikk. Her er det bare å prute!

Alexanderd
Fersking

8 Innlegg Sendt - 29/10/2002 : 20:07:06
Hei!

Jeg mener det er stor forsjell på høytaler og singnal kabler. Jeg bytt høytalerkabler fra Proson Super Flat til Monster XP kabel. Det var en stor forsjell som var vært alle pengene! Bassen ble MYE fastere og diskanten ble klarer!

Men man kan mene hva men vil,

Alexander

Lygren
Forum Admin

Norway
278 Innlegg Sendt - 29/10/2002 : 20:16:40
Hei Alexanderd, og velkommen til AVforum.no!

Jeg tror det allerede er avklart at vi ikke skal diskutere hvor vidt kabler av ulik kvalitet spiller inn på den generelle lydkvaliteten eller ikke. Da vil vi få en flamberende diskusjon som ikke leder noe steds hen. De som mener det ikke er noe poeng å legge penger i kabler, trenger naturlig nok heller ikke diskutere hvilken kabel de vil kjøpe.

Det er, imidlertid, et poeng å diskutere hvor vidt kablene faktisk gir tilstrekkelig valuta for pengene!

Når det gjelder de kablene du nevner, hvilke av de to nevnte var best? Var det Monster? (regner kanskje med det!)

Hold et åpent sinn i kabeldiskusjoner, her er det mye rom for subjektive lite berikende diskusjon . Har sett kabel-kategorier ta helt av på andre forum, la oss prøve å ikke la det skje her!

Jeg er for øvrig helt enig med deg, Alexanderd! Det kan være stor forskjell på ulike typer kabler.