DVI --> HDMI fra PC, kvalitet viktig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DVI --> HDMI fra PC, kvalitet viktig?

Hei!

Jeg skal koble PCn til en 1920x1080 LCD flatskjerm, kabelstrekket blir 5-6m.

Er det slik at bildesignalet fra PCn (NVIDIA 7900 GS) er såpass sterkt at jeg kan bestille en rimelig DVI-HDMI skjermkabel som for eksempel denne og likevel få full oppløsning?

Dette ser nemlig ut som et mer prisgunstig alternativ enn for eksempel en HDMI-kabel pluss overgang til DVI.

Derimot hører en jo om kabler som ikke takler FULL HD o.s.v.

Noen som har noen tips?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette lurer jeg også litt på.

Bruker dere : PC-DVI-DVI til HMDI adapt.-HMDIkabel-HMDI inn på tv'n.

Eller : PC-DVI-DVIkabel-DVI til HMDI adapt.-HMDI inn på tv'n

Hva er best, eller er det ikke forskjeller. Har lest at maxlengde er ca. 8m. Stemmer dette ?

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er denne jeg har òg. Funker utmerket på 720p, og hva skal da til for at den ikke funker på 1080p, skjønner ikke jeg da det er et digitalt signal du leverer.

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når det kommer til kabelstrekk så sies det at kvaliteten forringes når man kommer over ett visst antall meter, vet dog ikke hvor mange meter. i slike tilfeller kan man koble inn en "super booster", selv om navnet er noe fjortis-cheesy, så skal visstnok disse boksene ha noe for seg:

superbooster hdmi
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    Det var jo litt i stiveste laget rent prismessig... For min del kan jeg kjøpe en relativt heftig kabel for den prisen... Men det kan jo ha noe for seg i andre tilfeller der kabelstrekket er særdeles langt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Det er denne jeg har òg. Funker utmerket på 720p, og hva skal da til for at den ikke funker på 1080p, skjønner ikke jeg da det er et digitalt signal du leverer.
    Tenker det samme jeg også, men har hørt at billige kabler sliter med 1080p som jo inneholder langt mer data.

EDIT: Leif

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette lurer jeg også litt på.

Bruker dere : PC-DVI-DVI til HMDI adapt.-HMDIkabel-HMDI inn på tv'n.

Eller : PC-DVI-DVIkabel-DVI til HMDI adapt.-HMDI inn på tv'n

Hva er best, eller er det ikke forskjeller. Har lest at maxlengde er ca. 8m. Stemmer dette ?
    Ingen som vet noe om dette ?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om det er et digitalt signal betyr det ikke at det er uvesentlig hvilket kabelmedium man frakter signalet over. Men... for helt greie 720P50/60 oppløsninger duger de aller fleste kabler på markedet. Det er bortimot umulig å lage en kabel som ikke greier å frakte dette signalet 10 meter. 1080P50/60 er jo dobbelt så høy båndbredde og da er det plutselig vanskelig å frakte signalet 10 meter.
    For noen år siden, da ingen konsumenter verken hadde 1080P50 kilder eller destinasjoner, fantes det EN 10,7 meter lang DVI kabel fra Leteng laget av sølv som kostet 3500 som klarte det.

Når man tester digital overføring gjennom et kabelmedium og kapasitet, så vil man oppleve det man kaller "The digital cliff". Klippemetaforet brukes fordi alt fungerer brillefint, helt inntil signalet plutselig dropper rett ned. Derfor kan man med ordene i relativt god behold si at hvis du faktisk får bilde, og ikke opplever grønne/rosa "patcher" eller rivninger i bildet, så har du et 100% godt og brukbart signal.

Håper det var litt klargjørende.

DVI-HDMI i forskjellige varianter har jeg ikke opplevd noen problemer med. Noen bokser sender DVI signalet i en såkalt "HDMI compatible mode". Har ikke peiling på hva det betyr, men det har kanskje noe med det å gjøre at DVI kan frakte flere (og høyere oppløsning enn HDMI?).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått testet dette selv.

Skjermkort: NVIDIA 7900 GS
    Skjerm: Samsung 46M87
    Kabel: 5m Hama til 320 kroner på Elkjøp.

Dette fungerer knirkefritt foreløpig. Har testet med 1080p (som for øvrig er helt rått), dog er jeg usikker på frameraten. Windows sier 50 Hz mens NVIDIA Control Panel sier "Progressivt". Dette skulle vel bety 1080p/50, men er ikke sikkert på om det er det som faktisk går ut. Uansett funker det som bare juling.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Båndbredde er stikkordet. 1080p inneholder 2.25 ganger så mye data som 720p. Dårlige kabler takler ikke så stor datamengde over lengre avstander.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Båndbredde er stikkordet. 1080p inneholder 2.25 ganger så mye data som 720p. Dårlige kabler takler ikke så stor datamengde over lengre avstander.
    Greit nok, men da snakker vi vel 10m og opp? Som nevnt tidligere går 1080p uten problemer hos meg, og jeg har ikke akkurat en dyr kabel...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •