Kabler - Hvorfor låter de forskjellig? - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 28 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 548
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Et signal, i en krets med forsterker i en ende og høyttaler i andre, er strømmen som går gjennom kabelen. Det riktignok elektroner men det er ikke sånn at et elektron må gå gjennom hele kabelen for at det skal skje noe i andre enden. Lederen er (selvfølgelig) full av atomer og som kuler i en rad på et biljardbord så er virkningen umiddelbar i motsatt ende om man påvirker en ende selv om de mdterste kulene ikke beveger seg nevneverdig. Sånne pyntegjenstander med flere kuler som henger i snorer og bare de to på endene beveger seg er et godt eksempel.
    Ja ok. Da er vi enige =)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke verst å bli enige i en kabeldebatt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jabby
    Tror ikke du har skjønt hovedpoenget. Hele tråden er laget som en felle for inkompetente folk som bare _må_ poste uansett.
    Da kan kanskje du bidra med det du har blitt spurt om etter at du avslørte deg. Du kan begynne med å forklare denne:
    Når det gjelder blindtesting så vil jeg påsta at de aller fleste vil høre forskjell på kabler det er forskjell på.
    Dette er en påstand. Kan du backe den opp eller er den like tvilsom som dine andre bidrag?

Jeg vil tvert imot påstå at jeg kan hente fram to kabler som det beviselig er forskjell på (den ene kan være rød, den andre blå) som du ikke greier å bekrefte forskjeller på i en blindtest. Hvis så er tilfelle, har jeg da motbevist deg?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har to kabler som gir forskjellig lyd. Den ene sier klask mens den andre sier dunk når jeg slipper de i gulvet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Da kan kanskje du bidra med det du har blitt spurt om etter at du avslørte deg. Du kan begynne med å forklare denne:

Dette er en påstand. Kan du backe den opp eller er den like tvilsom som dine andre bidrag?

Jeg vil tvert imot påstå at jeg kan hente fram to kabler som det beviselig er forskjell på (den ene kan være rød, den andre blå) som du ikke greier å bekrefte forskjeller på i en blindtest. Hvis så er tilfelle, har jeg da motbevist deg?

-k
    Det er helt riktig. Det er en påstand. En påstand det er lett å teste hjemme i sitt eget anlegg. Hvis du byr meg på en kabeltest med resten du sier her, så gjerne for meg. Kan til og med ta med kabler.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg har etter lang erfaring med å diskutere/krangle med de mindre kritiske blant hifi-interesserte (svært mange er faktisk kritiske, tenkende mennesker) funnet at ingenting godt kommer ut av å blande sin egen person inn i diskusjonen om sansing.
    Du skiller deg ut i slike debatter så synes du utleverer deg godt :-D . Jeg formoder det er din egen person som skriver eller har du en bortforklaring på lager nå også?

Det er riktig at du mener det ikke er noen forskjell på kabler, ikke sant? Og du mener alt skal kunne måles? Er det her ditt ståsted er? For hvis ikke er det som å ha meninger om en forsterker uten å ha hørt den selv.

Når du ikke svarer på spørsmål om erfaring må jeg konkludere med at du ikke har testet grundig. Hvis det er feil er det til din fordel at du forteller om det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Ikke verst å bli enige i en kabeldebatt.
    Men det jeg fortsatt mener ville vært urimelig interessant å sett er en test hvor man klarer å sende 1 elektron inn i en kabel for så å måle. Dette er muligens måten man kunne bevist forskjeller ved måling på, uten å være skråsikker. Men noen elektroner ville nok forsvunnet på veien også, omgjort til varmeenergi osv. Mulig dette er et prosjekt for ntnu elns :P

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men man måtte ta hensyn til elektronenes reaksjoner i kabelene til måleinstrumentet og i de elektroniske kretsene i apparatet. Er det ikke rett og slett en umulig oppgave å måle eletronenes bevegelser/reaksjoner i ulike materialer og konstruksjoner i en kabel?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Men man måtte ta hensyn til elektronenes reaksjoner i kabelene til måleinstrumentet og i de elektroniske kretsene i apparatet. Er det ikke rett og slett en umulig oppgave å måle eletronenes bevegelser/reaksjoner i ulike materialer og konstruksjoner i en kabel?
    Noe avvik vil det jo alltid være, selv på måleinstrumenter. Men jeg regner med at det finnes måleinstrumenter man kan oppnå en relativt høy grad av nøyaktivhet i. Ikke at det har noe med måling å gjøre, men det er jo år siden man kunne "teleportere" elektroner.. Så man bør jo kunne få til en halveis nøyaktig måling ev et par kabellisser også

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere kan måle kabler så mye dere vil! Det interessante er om dere klarer å skille dem fra hverandre i en ABX blindtest. Som skrevet tidligere så behøver en ikke erfaring med blindtester for å skjønne nytteverdien.

Jabby: For å klekke ut en slik felle som du lagde må en være svært intelligent! Gratulerer!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje man må ordne noe sånt her på forumet. Med de mest hardnakkede skeptikerne + de værste kabelfetish folka Det eneste som derimot er kjipt når det gjelder slik testing er at det er hjemme i ditt egne anlegg (der du kjenner lyden fra før) du vil høre mest forskjell. Har du hørt en låt et par hundre ganger i ett oppsett, så er det _rimelig_ mye enklere å skille forskjeller enn det er ved å sette seg ned i et helt nytt oppsett
    Det er ingenting i veien for å ta med seg kablene hjem til folk for å blindteste hvis du mener det er lettere å høre forskjeller i eget anlegg. Du kan gjerne også bruke 1 år på å finne ut om det er A eller B som er X.

Jeg tviler på at du klarer å skille fra hverandre 2 kabler på denne måten, men det er jo bare en måte å finne ut av det på.

Det er en vinn vinn situasjon hvor du enten kan spare masse penger på høyttalerkabler, eller finne en metode som har noe for seg i letingen. Blindtesting er det eneste riktige svaret, og kabelfantastene er innbitte motstandere.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Det er riktig at du mener det ikke er noen forskjell på kabler, ikke sant? Og du mener alt skal kunne måles?

Når du ikke svarer på spørsmål om erfaring må jeg konkludere med at du ikke har testet grundig. Hvis det er feil er det til din fordel at du forteller om det.
    Min mening:
    1. Hvis en kan høre forskjell på 2 kabler kan det måles. Ikke nødvendigvis andre veien rundt. Jeg tror at jeg ikke hører forskjell, men en blindtest vil gi svaret.

2. Uten å ha erfaring i å ta strykejernet i stedet for telefonen kan jeg fortelle at du brenner deg på kinnet. Hadde det vært til min fordel at jeg hadde erfaring?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Det er ingenting i veien for å ta med seg kablene hjem til folk for å blindteste hvis du mener det er lettere å høre forskjeller i eget anlegg. Du kan gjerne også bruke 1 år på å finne ut om det er A eller B som er X.

Jeg tviler på at du klarer å skille fra hverandre 2 kabler på denne måten, men det er jo bare en måte å finne ut av det på.

Det er en vinn vinn situasjon hvor du enten kan spare masse penger på høyttalerkabler, eller finne en metode som har noe for seg i letingen. Blindtesting er det eneste riktige svaret, og kabelfantastene er innbitte motstandere.
    Jeg er ikke motstander av blindtest. Så lenge det gjøres under rette forhold. I et anlegg man har god kjennskap til fra før med andre ord.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke motstander av blindtest. Så lenge det gjøres under rette forhold. I et anlegg man har god kjennskap til fra før med andre ord.
    Forskjellene, om de eksisterer, er så små at jeg nok er enig med deg i at det er nødvendig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Min mening:
    1. Hvis en kan høre forskjell på 2 kabler kan det måles. Ikke nødvendigvis andre veien rundt. Jeg tror at jeg ikke hører forskjell, men en blindtest vil gi svaret.
    Ja, spørsmålet er bare hvilken målemetode man skal bruke. Det snakkes jo mye om delar av lydsignalet går i ytterkant av lederen, mens andre deler går nærmere kjernen. (frekvensnivåstyrt) Hvis dette spiller inn (usikkert og debattert) kan man eksempelhvis miste mer av signalet som går i ytterkant på en kabel, mens man på en annen mister mer av signalet som går i kjernen/beholder mer av det som går i ytterkant. Det målbare resultatet kan derimot være at begge kablene måler tilnærmet likt i forholdet å lede strøm.

Her kommer jo ting som legering, forsølving av ledere, biwiring, tvinning osv inn i bilde.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal få en venn av meg til å utføre en ABX blindtest i mitt anlegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, spørsmålet er bare hvilken målemetode man skal bruke. Det snakkes jo mye om delar av lydsignalet går i ytterkant av lederen, mens andre deler går nærmere kjernen. (frekvensnivåstyrt) Hvis dette spiller inn (usikkert og debattert) kan man eksempelhvis miste mer av signalet som går i ytterkant på en kabel, mens man på en annen mister mer av signalet som går i kjernen/beholder mer av det som går i ytterkant. Det målbare resultatet kan derimot være at begge kablene måler tilnærmet likt i forholdet å lede strøm.

Her kommer jo ting som legering, forsølving av ledere, biwiring, tvinning osv inn i bilde.
    Er måleinstrumenter nøyaktige nok til å detektere de minste forskjellene i et signal bestående av musikk?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Disse teoriene kan du diskutere til krampa tar deg. En blindtest vil avsløre om det er nødvendig.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er måleinstrumenter nøyaktige nok til å detektere de minste forskjellene i et signal bestående av musikk?
    Uinteressant i en blindtest! Hehe... Etter en blindtest hvor det er påvist at en forskjell er til stede blir det interessant å se om den er målbar!

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke en blindtest løser problemet. En blindtest går egentlig ut på å huske lyd (i dette tilfellet) og gjenkjenne den. Forskjellene det her er snakk om er ofte ganske små så det er ikke som å f.eks ta opp strykejernet istedet for telefonen. Men om dere tror forskjellene skal være så stor er det jo forståelig dere ikke kan høre forskjell. :-)

Det er veldig få mennesker som klarer å huske en lyd signatur, eller en klang for å kunne gjengi denne, eller gjenkjenne den etterpå, noe som er vesentlig i en blindtest. Dette gjelder syn, smak, hørsel, berørings kontakt osv. Men det vil jo ikke si det ikke er noe forskjell.

Hvorfor ikke prøve ut litt selv. Teste forskjellige kabler, gi det en sjans og finne ut hva en liker best. Om du selv finner ut at det ikke er forskjell så er jo det kjempefint, da er det jo bare å kjøpe en rull med lampeledning, stifte den opp på veggen og være fornøyd.

Jeg har testet høytalerkabler som gir veldig lite bass i mitt oppsett, men som låter helt annerledes hos en venn og matcher hans oppsett kjempebra. Jeg har også gjort blindtester på effektforsterkere, CD spillere, drivverk, DAC...you name it...og jeg kan love at det ikke mange tilfeller ikke er lett å skille de forskjellige, men de fleste som har vært med sier det er en forskjell, og de har en formening om hva de liker best selv om blindtesten "mislykkes"
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Side 9 av 28 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •