Kabler - Hvorfor låter de forskjellig? - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 28 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 548
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Ekkelt ..

Men hva om teorien er mindre halvfalsk enn du tror :roll:. Det virker da ikke ulogisk? Bortsett fra at du utelot å beskrive "kjederaksjonen".
    Nja.. Det er vel heller tvilsomt =) Det er helt riktig som andre har nevnt her i tråden at elektroner i seg selv beveger seg mm/sec. Det de har utelatt å nevne er at elektroner i en leder kan få mye større hastighet, koax leder kan f.eks oppnå opp mot 80% av lysets hastighet hvis jeg ikke husker helt feil. Elektroner i en leder kan oppnå 100% av lysets hastighet i vakum. Altså "noe" raskere enn hva som er nevnt her tidligere.
    Velocity of propagation - Wikipedia, the free encyclopedia kan du jo lese mer om det.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har det ikke så travelt at jeg på død og liv må ha lyden i lysets hastighet til høyttalerene mine heldigvis. Det kunne blitt dyrt.

Ellers er jeg ikke videre imponert over at mange ikke ser ut til å skjønne at det er dumt å diskutere fenomener som ennå ikke har latt seg påvise.

En ABX blindtest utføres slik:
    - Den som skal lytte skal ikke se hvilken kabel som er i bruk.
    - En annen person har 2 kabler A og B, og bestemmer hvilken av disse som skal være X.
    - Den som lytter skal deretter lytte til A, B og X (som er A eller B) for å finne ut om det er A eller B som er X.
    - Den som lytter kan høre så lenge han/hun bare vil til hver kabel.

Hvis det så viser seg at det er mulig å høre forskjeller er det interessant å finne ut hvorfor. For min del betyr det lite. Hensikten er å få god lyd. Ikke å forklare den.

Det som engasjerer meg i slike debatter er de mange som ukritisk kjøper alle argumenter _for_ at det _er_ forskjell på kabler og gjerne også skal forklare hvorfor med mer eller mindre teknisk innsikt.

Selv trenger jeg hverken innsikt eller personlig erfaring for å forstå at det er dumt å pisse i lo. Jeg har ikke vært med på blindtesting, og jeg behøver ikke heller for å forstå nytten.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg har det ikke så travelt at jeg på død og liv må ha lyden i lysets hastighet til høyttalerene mine heldigvis. Det kunne blitt dyrt.
    Nå svarer du egentlig på noe som ingen har påstått. Sånn går det når du kun leser siste meldingene som er posta :P

Når det gjelder blindtesting så vil jeg påsta at de aller fleste vil høre forskjell på kabler det er forskjell på. Derimot kan det godt være at de liker den rimeligste kabelens farging av lyden best. Dette går igjen på smak, som er individuell og dermed ødelegger relativt mye for en evt blindtest.

Så, som sagt før.. Test selv i stedet for å prøve å argumentere i stykker om det er eller ikke er forskjeller på kabler. Dette trenger ikke engang være blindtesting :P

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jabby
    Så, som sagt før.. Test selv i stedet for å prøve å argumentere i stykker om det er eller ikke er forskjeller på kabler.
    Har du forslag til 2 spesifike kabler som du vet med all sannsynlighet vil ha hørbare forskjeller testet mot hverandre på de fleste anlegg?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja.. Det er vel heller tvilsomt =) Det er helt riktig som andre har nevnt her i tråden at elektroner i seg selv beveger seg mm/sec. Det de har utelatt å nevne er at elektroner i en leder kan få mye større hastighet, koax leder kan f.eks oppnå opp mot 80% av lysets hastighet hvis jeg ikke husker helt feil. Elektroner i en leder kan oppnå 100% av lysets hastighet i vakum. Altså "noe" raskere enn hva som er nevnt her tidligere.
    Velocity of propagation - Wikipedia, the free encyclopedia kan du jo lese mer om det.
    Elektrisk signal sier man beveger seg med ca 75% av lysets hastighet, ikke elektronene. Elektronene beveger seg riktignok med mer enn lydens hastighet rundt atomet mener jeg, men "elektrondrift" gjennom materialet pga elektrisk ladning skjer sakte.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Elektronene beveger seg riktignok med mer enn lydens hastighet rundt atomet mener jeg, men "elektrondrift" gjennom materialet pga elektrisk ladning skjer sakte.
    Når begynte vi å måle i lydens hastighet? Du mener vel lysets...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå svarer du egentlig på noe som ingen har påstått. Sånn går det når du kun leser siste meldingene som er posta :P

Når det gjelder blindtesting så vil jeg påsta at de aller fleste vil høre forskjell på kabler det er forskjell på. Derimot kan det godt være at de liker den rimeligste kabelens farging av lyden best. Dette går igjen på smak, som er individuell og dermed ødelegger relativt mye for en evt blindtest.

Så, som sagt før.. Test selv i stedet for å prøve å argumentere i stykker om det er eller ikke er forskjeller på kabler. Dette trenger ikke engang være blindtesting :P
    Når du er morsom kan jeg være morsom, og det var du som begynnte! (post 1)

Jeg kan godt argumentere for at jorden er flat, men siden jeg vet bedre så lar jeg det være. Argumenter om hvorfor kabler låter forskjellig lar jeg derfor også ligge inntil det er påvist at det er slik.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Når begynte vi å måle i lydens hastighet? Du mener vel lysets...
    Nei. Les hva det står.

EDIT:
    Bare en måte å si det på når jeg ikke vet hastigheten. Som å si "Båten veier mer enn ti elefanter". Mulig det ikke er riktig å si at elektroner begever seg runt kjernen. Det nivået er over mitt hode.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ærlig talt så skjønner jeg ikke helt meningen med tråden din, Jabba. Du forventer vel ikke at alle er dypt kjennskap til elektronenes verden?

Hvis du har det håper jeg du kan forklare nærmere. Omtrent alt i kabalen er jo ingenting, men de vandrer mellom atomer grunnet ustabilitet. Hva vet du om elektroners bevegelser? De er ufattelig små og selv om de beveger seg svært raskt beveger de seg sakte sett i vår målestokk, stemmer ikke det? Mener jeg fikk forklart noen cm pr sek? Men vi opplever signal umiddelbart fordi reaksjonene starter samtidig overalt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er positiv til blindtest jeg alså og blir gjerne med på en ABX test.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er med og! Alt for å lære mere!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Ærlig talt så skjønner jeg ikke helt meningen med tråden din, Jabba. Du forventer vel ikke at alle er dypt kjennskap til elektronenes verden?

Hvis du har det håper jeg du kan forklare nærmere. Omtrent alt i kabalen er jo ingenting, men de vandrer mellom atomer grunnet ustabilitet. Hva vet du om elektroners bevegelser? De er ufattelig små og selv om de beveger seg svært raskt beveger de seg sakte sett i vår målestokk, stemmer ikke det? Mener jeg fikk forklart noen cm pr sek? Men vi opplever signal umiddelbart fordi reaksjonene starter samtidig overalt.
    Hele poenget med tråden var å få hardnakkede folk som knutinh til å bite på for å vise at han i utgangspunktet hverken har teknisk innsikt nok eller tilsynelatende erfaring til å poste/uttale i så stor grad som han gjør. Andre som har posta i tråden her som tahustvedt med fler kan derimot lukte en "scam" på lang vei og forklare hvorfor.

Men, tahustvedt, jepp. elektrisk signal/audio signal kan fraktes opp mot lysets hastighet, derimot fraktes jo det elektriske signalet av elektroner. Hvorav et elektron som en partikkel kan oppnå store hastigheter. (Drift velocity) Men jeg er litt usikker på hva du mener? Er hva et elektrisk signal (audio signal) egentlig er, eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hele poenget med tråden var å få hardnakkede folk som knutinh til å bite på for å vise at han i utgangspunktet hverken har teknisk innsikt nok eller tilsynelatende erfaring til å poste/uttale i så stor grad som han gjør.
    Kan du henvise til akkurat hvor jeg gjør dette?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg er med og! Alt for å lære mere!
    Kanskje man må ordne noe sånt her på forumet. Med de mest hardnakkede skeptikerne + de værste kabelfetish folka Det eneste som derimot er kjipt når det gjelder slik testing er at det er hjemme i ditt egne anlegg (der du kjenner lyden fra før) du vil høre mest forskjell. Har du hørt en låt et par hundre ganger i ett oppsett, så er det _rimelig_ mye enklere å skille forskjeller enn det er ved å sette seg ned i et helt nytt oppsett

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat:
    Opprinnelig skrevet av Jabby
    Hele poenget med tråden var å få hardnakkede folk som knutinh til å bite på for å vise at han i utgangspunktet hverken har teknisk innsikt nok eller tilsynelatende erfaring til å poste/uttale i så stor grad som han gjør.
    Kan du henvise til akkurat hvor jeg gjør dette?

-k
    Fra første posten din helt frem hit. I stedet for å avfeie det hele slik andre etter deg gjør, så graver du deg inn på motstand, blindtester, tverrsnitt osv osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra første posten din helt frem hit. I stedet for å avfeie det hele slik andre etter deg gjør, så graver du deg inn på motstand, tverrsnitt osv osv.
    Og hele kritikken fra subjektivistene er nettopp at man blankt avfeier deres til tider usannsynlige teorier. Du mener altså at jeg ved å spørre deg høflig om referanser og blindtester som underbygger teorien din har gjort meg skyldig i inkompetanse?

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Har du forslag til 2 spesifike kabler som du vet med all sannsynlighet vil ha hørbare forskjeller testet mot hverandre på de fleste anlegg?
    Jeg tror du glemte å svare på denne Jabby.... :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hele poenget med tråden var å få hardnakkede folk som knutinh til å bite på for å vise at han i utgangspunktet hverken har teknisk innsikt nok eller tilsynelatende erfaring til å poste/uttale i så stor grad som han gjør. Andre som har posta i tråden her som tahustvedt med fler kan derimot lukte en "scam" på lang vei og forklare hvorfor.

Men, tahustvedt, jepp. elektrisk signal/audio signal kan fraktes opp mot lysets hastighet, derimot fraktes jo det elektriske signalet av elektroner. Hvorav et elektron som en partikkel kan oppnå store hastigheter. (Drift velocity) Men jeg er litt usikker på hva du mener? Er hva et elektrisk signal (audio signal) egentlig er, eller?
    Et signal, i en krets med forsterker i en ende og høyttaler i andre, er strømmen som går gjennom kabelen. Det riktignok elektroner men det er ikke sånn at et elektron må gå gjennom hele kabelen for at det skal skje noe i andre enden. Lederen er (selvfølgelig) full av atomer og som kuler i en rad på et biljardbord så er virkningen umiddelbar i motsatt ende om man påvirker en ende selv om de mdterste kulene ikke beveger seg nevneverdig. Sånne pyntegjenstander med flere kuler som henger i snorer og bare de to på endene beveger seg er et godt eksempel.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje man må ordne noe sånt her på forumet. Med de mest hardnakkede skeptikerne + de værste kabelfetish folka Det eneste som derimot er kjipt når det gjelder slik testing er at det er hjemme i ditt egne anlegg (der du kjenner lyden fra før) du vil høre mest forskjell. Har du hørt en låt et par hundre ganger i ett oppsett, så er det _rimelig_ mye enklere å skille forskjeller enn det er ved å sette seg ned i et helt nytt oppsett
    Det har du rett i..

Men det kreves et åpent sinn for å høre små forskjeller. Er man skeptisk og mener hardnakket at det ikke er hørbare forskjeller er det lett for at det forblir slik.

Man må kjenne musikken grundig også, ellers kan det være vanskelig tror jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Og hele kritikken fra subjektivistene er nettopp at man blankt avfeier deres til tider usannsynlige teorier. Du mener altså at jeg ved å spørre deg høflig om referanser og blindtester som underbygger teorien din har gjort meg skyldig i inkompetanse?

-k
    Tror ikke du har skjønt hovedpoenget. Hele tråden er laget som en felle for inkompetente folk som bare _må_ poste uansett. For å si det enkelt. Hadde du hatt peiling hadde du lett avfeid det meste i første posten. Dette gjorde du ikke, du dro heller det hele inn på en "standard HT kabel debatt".

Nå må du gjerne mene at du gjorde dette, men jeg mener at du ikke gjorde det. Lenger enn det kommer vi sikkert ikke, så å diskutere dette videre er liten vits.

Side 8 av 28 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •