Kabler - Hvorfor låter de forskjellig? - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 28 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 548
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av PKS
    Har ikke lest hele tråden!

Men **** ikke værst å ha likestrøm i huset.

Takk til Jabby, som oppklarte dette.

Huff.. Pk
    Haha... Kunne ikke vært mer enig.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å komme med litt bensin på dette bålet... Har dere sett mikrofon/audio/høyttalerkabler som brukes til studio/konserter? Ikke mye gullterminaler, sølvkabler, slangeolje og fletting der å se

Det eneste det fokuseres på er tilstrekkelig tverrsnitt og skjerming (og at de tåler å bli tråkket på) Dette er jo selve kilden til musikken vi hører på, hvorfor har ikke de sånne superkabler til 10-20% av anleggets verdi?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jabby
    Joda, hehe. Kjenner jo seff til at det er 50hZ på spenningsnettet, men følte ikke akkurat at det var viktig å forklare om dette i det nevnte eksempelet. Spes siden det for det normale blotte øyet er konstant =)
    Argumenterer du mot deg sjøl og nå?
    "Jeg har ofte diskutert HiFi og kabler med mer eller mindre HiFi interesserte venner av meg som også er utdannet innen elektronikk. Da har jeg ofte møtt «Jammen elektroner er elektroner. Så lenge man har et godt nok tverrsnitt på kabelen vil en hvilken som helst kobberkabel være bra nok så lenge den er isolert» .. Det er da jeg må dra hele den leksa her + lyspæreeksempelet. En lyspære trenger en konstant flyt av de samme elektronene for å lyse konstant med samme lysstyrke. Da spiller det nærmest ingen rolle hvor mye urenheter det er i kabelen så lenge strømkilden sender en konstant mengde strøm. Men som jeg håper de fleste som har lest helt hit har forstått, er det ikke akkurat det samme prinsippet som gjelder for lydsignal. Hadde det vært en konstant strøm av likt ladede elektroner i et HiFi-system hadde det bare kommet en brumming ut av høyttalerne dine. Vi som driver med HiFi vil gjerne ha musikk, ikke brumming"

Hva slags mening har "lyspæreeksempelet ditt nå... Litt av noen elektronikkutdanna venner du har gett...

PK

Bynt å lese tråden nå, og jabby er jo så på jordet at det er moro. Popcorn er henta.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva skjer etter at opptaket er gjort? Jo, da blir det jo mikset i hue å rævva for å yte best mulig. Og for å få en best mulig produksjon.

Det er jo en grunn til at Abbey Road bruker B&W 800D for å mikse sine plater.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg prøver med alle midler å unngå at disse diskusjonene blir personlige diskusjoner. Det inkluderer å utlevere minst mulig av meg selv.

At du som framstår som fornuftig i mange debatter må ty til utsagn som det ovenfor er meg uforståelig. Kan du henvise til dokumentasjon der jeg sier at jeg aldri har deltatt i en blindtest? Eller synes du at det er vanlig folkeskikk å komme med en påstand om andre debattanter som man ikke aner om sannhetsgehalten av?
    Det var ikke meningen å være frekk.

Jeg syntes bare det er merkelig at du engasjerer deg så mye i slike debatter (noe som i seg selv selvfølgelig er greit), uten å faktisk ikke relatere til personlig erfaring. Det er i allefall slik folk vanligvis argumenterer, og når du kun henviser til andre kilder stilles det da også spørsmål om du faktisk har testet dette selv siden du er så engasjert. Jeg syntes det er et naturlig spørsmål, men det er åpenbart at vi ikke deler dette synet.

Jeg betviler ikke at du aldri har vært med i en blindtest, men om du hadde vært det syntes jeg det er rart om det skulle være for personlig til å nevne i en slik diskusjon. Eller er det bekymret at et evn. negativt svar vil kunne tolkes slik at du ikke vet hva du snakker om?

Slik jeg tolker deg, så mener du at du representerer det vitenskapelige synspunktet på dette rundt kabler. Det er jo kjernen av diskusjonen, folks personlige erfaringer ser ikke ut til å stemme med vitenskapen slik fremstilt/tolket av deg. Ergo vil er det naturlig å spørre om du har testet dette selv, siden du betviler andres utsagn.

Ville jeg ha overbevist en rekke andre til å spare pengene sine på svindyre hifi-kabler og jeg tidligere hadde vært med på en blindtest, hadde jeg selvfølgelig brukt dette argumentet om det hadde vært hjelpende for diskusjonen.

Jeg vil ikke si det er å utlevere så mye av seg selv.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi var et par stykker som drev å sammenliknet tre forskjellige stativhøyttalere her om dagen. Ikke noe blindtest, vi visste hva vi hørte på. Kjørte samme sporet på alle.

Vi måtte gå et par runder før vi hørte noen forskjell på de og jeg kan tenke meg at i en blindtest hadde vi slitt litt ... Så en blindtest på kabler der forskjellene er supersmå vil ikke bevise noe som helst tror jeg.

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der misforstod vi hverandre litt. Jeg skrev "Kan det måles om dem faktisk smaker disse nyansene eller ikke?", og med det mener jeg om det fysisk kan måles om de smaker det de sier. Og det har jeg ikke hørt om(og med det sier jeg ikke at det ikke finnes). Jeg skrev ikke om det har blitt bevist i en test eller ikke, hvis du ser forskjellen.

Tuller du? Ved hjelp av blindtester (og hvis du foreslår at viner må smakes seende så vil du neppe få jobb som vinsmaker) kan man etablere at det finnes reelle, repeterbare smaksforskjeller mellom viner. Når disse er etablert er det et spørsmål om smak og kultur hva som er "bra" og "dårlig", og hvilke assosiasjoner disse skaper hos smakeren.

Wine tasting - Wikipedia, the free encyclopedia

"To ensure impartial judgment of a wine, it should be served blind — that is, without the taster(s) having seen the label or bottle shape. Blind tasting may also involve serving the wine from a black wine glass to mask the color of the wine. A taster's judgment can be prejudiced by knowing details of a wine, such as geographic origin, price, reputation, color, or other considerations.

Scientific research has long demonstrated the power of suggestion in perception as well as the strong effects of expectancies. For example, people expect more expensive wine to have more desirable characteristics than less expensive wine. When given wine that they are falsely told is expensive they virtually always report it as tasting better than the very same wine when they are told that it is inexpensive. French researcher Frédéric Brochet "submitted a mid-range Bordeaux in two different bottles, one labeled as a cheap table wine, the other bearing a grand cru etiquette" and obtained predictable results. Tasters described the supposed grand cru as "woody, complex, and round" and the supposed cheap wine as "short, light, and faulty."[1] Blind tastings have repeatedly demonstrated that price is not highly correlated with the evaluations made by most people who taste wine."

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Bare for å komme med litt bensin på dette bålet... Har dere sett mikrofon/audio/høyttalerkabler som brukes til studio/konserter? Ikke mye gullterminaler, sølvkabler, slangeolje og fletting der å se

Det eneste det fokuseres på er tilstrekkelig tverrsnitt og skjerming (og at de tåler å bli tråkket på) Dette er jo selve kilden til musikken vi hører på, hvorfor har ikke de sånne superkabler til 10-20% av anleggets verdi?
    Godt argument...

Men i studio bruker de kun balanserte signalkabler. Vi lytter jo ikke på deres høyttalerkabler, men egentlig kun det som frakter signalet fra mic/instrumenter og frem til mixer/digital opptaker. Og flere entusiaster hevder at balanserte signalkabler er det svært lite å hente på. Ergo blir samme argument brukt om det som skjer i studio, i tillegg til at det selvfølgelig blir for dyrt med eksotiske kabler, bransjen har ikke noe interesse av å tilfredstille de siste promillene med entusiaster, "alle monner drar, det er ikke noe vits å gjøre det noe værre en det det er" osv osv.

Konserter er heller ikke av relevant interesse, da det aldri vil bli "finlytting".

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Konserter er heller ikke av relevant interesse, da det aldri vil bli "finlytting".
    Enkelte vil hevde at live-opptak er av topp subjektiv kvalitet.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pettermv
    Der misforstod vi hverandre litt. Jeg skrev "Kan det måles om dem faktisk smaker disse nyansene eller ikke?", og med det mener jeg om det fysisk kan måles om de smaker det de sier. Og det har jeg ikke hørt om(og med det sier jeg ikke at det ikke finnes). Jeg skrev ikke om det har blitt bevist i en test eller ikke, hvis du ser forskjellen.
    Jeg tror ikke at forståelsen av alle prosesser i hjernen er på det nivået nei. Det finnes modeller som beskriver preferanser basert lyttetester, men disse er foreløpig for grove til å fullt ut forstå koblingen mellom lyd og preferanser. Vitenskapen har altså sine begrensninger.

Men dette gjelder som jeg også har sagt ikke i det enkle tilfellet at vi stiller oss spørsmålet "er det noen som helst hørbar forskjell mellom A og B"? Logisk sett, hvis det ikke er noen hørbar forskjell, så kan det heller ikke være en smakssak hvilken som er best?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syntes bare det er merkelig at du engasjerer deg så mye i slike debatter (noe som i seg selv selvfølgelig er greit), uten å faktisk ikke relatere til personlig erfaring. Det er i allefall slik folk vanligvis argumenterer, og når du kun henviser til andre kilder stilles det da også spørsmål om du faktisk har testet dette selv siden du er så engasjert. Jeg syntes det er et naturlig spørsmål, men det er åpenbart at vi ikke deler dette synet.
    Det er helt greit at du stiller det spørsmålet. Å gå derfra til å konkludere noe om hva jeg har eller ikke har prøvd selv er ikke greit.

Jeg har etter lang erfaring med å diskutere/krangle med de mindre kritiske blant hifi-interesserte (svært mange er faktisk kritiske, tenkende mennesker) funnet at ingenting godt kommer ut av å blande sin egen person inn i diskusjonen om sansing. Uavhengig av hva jeg hører eller mener å høre så er det bestandig mulig at andre hører noe annet, hører hva jeg ikke hører, eller ikke hører hva jeg hører.

Hvis diskusjonen går på "hva er det overhodet mulig å høre", og dermed "hva er det lite sannsynlig at noensomhelst kan høre" så er det naturlig å hånd-plukke verdens antatt beste "gullører" og se hva disse beviselig er i stand til å høre. Jeg har ingen ambisjoner om selv å tilhøre disse.

Ut fra diskusjonen er det tydelig at enkelte mener at de selv evner å høre ting som er omstridt av andre. Da er det naturlig å be disse om å gjennomføre en enkel blindtest som bekrefter eller ikke bekrefter at de hører det, og dersom de får tilstrekkelig positivt resultat, gjennomføre en mer formell blindtest som kan bidra til at vi alle VET mer (og kan TRO litt mindre), foruten heder og ære i vitenskaplige fora såvel som hifi-kretser.

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelte vil hevde at live-opptak er av topp subjektiv kvalitet.
    Ja, men da må først definere hva slags type kvalitet vi er ute etter. Er det trykk og live-følelse mann er ute etter, får man aldri noe bedre opplevelse enn når man står der sammen med x antal tusen mennesker og lytter på favorittartisten, og PA-anlegget + teknikker er av exellent kvalitet. Igjen var det en tråd om dette på HFS, der det var ganske bred enighet om hvor vanvittig skuffende de fleste konserter er lydmessig. Og de stedene det er bra, så er det ikke på langt nær samme "type" lyd som det man får hjemme...

I tillegg er det alt for mange andre elementer på en konsert (publikum, støy etc) som gjør at finlytting og nytelse av detaljer er utelukket.

En av de bedre konsertene jeg har vært på, var med U2 i Oslo. Vanvittig heftig lyd, og et råbra trykk. Showet drar selvfølgelig opp helhetsinntrykket. Allikevel er det en helt annen måte å lytte til musikk på....

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis diskusjonen går på "hva er det overhodet mulig å høre", og dermed "hva er det lite sannsynlig at noensomhelst kan høre" så er det naturlig å hånd-plukke verdens antatt beste "gullører" og se hva disse beviselig er i stand til å høre. Jeg har ingen ambisjoner om selv å tilhøre disse.

Ut fra diskusjonen er det tydelig at enkelte mener at de selv evner å høre ting som er omstridt av andre. Da er det naturlig å be disse om å gjennomføre en enkel blindtest som bekrefter eller ikke bekrefter at de hører det, og dersom de får tilstrekkelig positivt resultat, gjennomføre en mer formell blindtest som kan bidra til at vi alle VET mer (og kan TRO litt mindre), foruten heder og ære i vitenskaplige fora såvel som hifi-kretser.
    Greit, men det blir allikevel henvist til at blindtestene må være av akademisk interesse, under kontrollerte forhold, gjerne ABX. De fleste (meg inkludert) aner ikke engang hva ABX egentlig innebærer. Ergo vil en blindtest arrangert av noen entusiaster ikke få mye respekt.

Derfor spør jeg om det ikke er bedre at du (som en skeptiker, og med kjennskap til hva både "kontrollerte former" og placebo-effekten er), arrangerer testen. Så kan heller disse med "gullører" dukke opp og si BRA eller DÅRLIG lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvor ble det av trådstarter...? Han hadde jo masse svar her en stund...
    Trådstarter har sitti å ledd i et par dager, :P

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådstarter har sitti å ledd i et par dager, :P
    Mao tom for gode argumenter?

Nei, da gir jeg herved 1 poeng til Knutinh pga. innsats og mye argumentasjon, og trekker Jabby 1 poeng for manglende oppmøte.... Stillingen er da 1-1.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mao tom for gode argumenter?

Nei, da gir jeg herved 1 poeng til Knutinh pga. innsats og mye argumentasjon, og trekker Jabby 1 poeng for manglende oppmøte.... Stillingen er da 1-1.
    Nei, de gode argumentene var aldri til stede. Jeg laget en halvfalsk teori og presenterte den som en sannhet. Det skapte liv og røre. Men det ga også et bilde av hvem som hadde teknisk peil og ikke. Knutinh var ikke en av dem, han virker bare som han diskuterer for å diskutere, når mangelen på teknisk innsikt eller erfaring viser seg så strør han om seg med fremmedord og drar debatten over til noe annet enn den er.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, morsomt at tråden faktisk har endt opp som en diskusjon angående diskusjon :-D

Kabeltråder slår aldri feil!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, de gode argumentene var aldri til stede. Jeg laget en halvfalsk teori og presenterte den som en sannhet. Det skapte liv og røre. Men det ga også et bilde av hvem som hadde teknisk peil og ikke. Knutinh var ikke en av dem, han virker bare som han diskuterer for å diskutere, når mangelen på teknisk innsikt eller erfaring viser seg så strør han om seg med fremmedord og drar debatten over til noe annet enn den er.
    Ahaaa.... din luring. Smart...smart!

Men nå kommer skeptikkere til å si "Hvordan kan man argumentere mot svada?"

Allikevel gir jeg deg herved 3 poeng for denne smarte (og gjennomtenkte) ideen, men trekker deg 1 fordi en rekke godtroende folk nå sannsynligvis går rundt i god tro og forteller venner og bekjente utrolige lyspærehistorier og elektroner som møter på møkk. Stillingen er da 3-1.....

For en actionfylt runde. Ble dette knockouten som la diskusjonen død, eller kommer Team-Einstein sterkere tilbake?

Spenningen er å ta og føle på........

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ekkelt ..

Men hva om teorien er mindre halvfalsk enn du tror :roll:. Det virker da ikke ulogisk? Bortsett fra at du utelot å beskrive "kjederaksjonen".

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Ekkelt ..

Men hva om teorien er mindre halvfalsk enn du tror :roll:. Det virker da ikke ulogisk? Bortsett fra at du utelot å beskrive "kjederaksjonen".
    Ja det er i så fall ikke første gangen det ble oppdaget nye ting ved en tilfeldighet som skulle vise seg å ha stor betydning for verden. Penicillin er vel et eksempel som tok verden med storm etter oppdagelsen....

Da blir i så fall dette fenomenet Jabby-effekten, etter trådstarter.

Hvem tar på seg oppgaven å fylle inn i Wikipedia? Knutinh?

Side 7 av 28 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •