Kabler - Hvorfor låter de forskjellig? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 28 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 548
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...holografi.html

Hvis du, etter å ha lest utallige innlegg fra min side mener at det jeg ønsker er mer målinger og mindre lytting så vil jeg anklage deg for uærlighet eller dårlige leseferdigheter. Velg selv.

-k
    Jeg orker ikke å lese slike avhandlinger :wink:

Igjen;

Hvorfor ser jeg aldri noen tester du har gjort? Er de hørbare, spiller det da noen rolle om det er målbart eller ikke? Hva har du testet av kabler og med hvilke produkter? Vi vil oppleve best mulig musikkgjengivelse, vil vi ikke? Det er poenget med HiFi . Test selv og hør forskjeller. Andre som kan ta andre konklusjoner enn deg trenger ikke å ta feil.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Jeg orker ikke å lese slike avhandlinger :wink:
    Da ser jeg ikke noe poeng i å gulpe opp ting jeg har sagt mange, mange ganger før ("du argumenterer igjen, igjen og atter igjen") for ørtene gang spesielt for deg.

Interesserte lesere kan lese min oppsummering i den posten, de som ikke bryr seg om hva jeg har å si vil ikke bry seg uansett. Lev vel med kablene dine, jeg er helt sikker på at de gir deg en god opplevelse.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du skriver så mye som du gjør så er det vel ikke noen problem å skrive om dine lytterefaringer med kabler? Eventelt da på nytt (har ikke lest om noe).

Siden du er så opptatt av kabler er det naturlig at du har testet mye.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer ikke med noen påstander om hva jeg kan høre eller ikke høre. Jeg mener at jeg har forklart hvorfor det fremstår som fornuftig å fjerne første-person fra diskusjonen. Du kan være enig eller uenig i denne vurderingen.

Hifidebatter handler i stor grad om "jeg kan høre xxx, når du ikke kan høre det så har vi vel bare forskjellig smak, eller du har dårlige ører/utstyr". Jeg vil diskutere fenomenene på et litt høyere nivå: er det noen, noensinne som beviselig har hørt det du hevder?" Jeg synes ikke at det er så rart at noen plent nekter å diskutere det og heller prøver å angripe meg personlig siden de står så utrolig svakt i den diskusjonen.

Mener du seriøst at jeg ikke kan bidra med linker til blindtester, diskutere utfallet eller henvise til forklaringen på impedans gitt av wikipedia uten å kommentere mine egne opplevelser? Betyr det at en kirurg ikke kan ha meninger om kreft uten å ha hatt sykdommen selv? At man ikke kan diskutere musikk uten å være musiker?? I så fall burde vi vel kreve at alle som deltar i kabeldebatten med annet enn "jeg liker ---" burde ha erfaring med loddebolt og noe relevant utdanning?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du har ikke testet noe selv?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du har ikke testet noe selv?
    Det er en antagelse du står fritt til å gjøre. Prøv å gjøre det, og vis så hvor argumentasjonen min svikter.

Hvilke av kildehenvisningene mine bryter plutselig sammen? Slutter plutselig Maxwells ligninger å være gyldige hvis du antar at jeg er døv, liker Sputnik og lytter til en transistorradio?

Du står fritt til å kommentere dine egne opplevelser. Hvis du ikke er i stand til å argumentere på fornuftig vis så skal du også slippe å argumentere. Hvis du ønsker å ha en diskusjon så har jeg lagt fram noen sider med argumentasjon som du står fritt til å være uenig i, og å påvise svakheter i. Mange gjør dette, og jeg har lært av deres kritikk.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en antagelse du står fritt til å gjøre. Prøv å gjøre det, og vis så hvor argumentasjonen min svikter.

Hvilke av kildehenvisningene mine bryter plutselig sammen? Slutter plutselig Maxwells ligninger å være gyldige hvis du antar at jeg er døv, liker Sputnik og lytter til en transistorradio?

-k
    Kan du ikke bare svare på spørsmålet da? Er det så vanskelig?

Å hevde det ikke er forskjeller mellom kabler uten å teste veldig grundig selv er som å hevde at synskhet ikke eksisterer fordi det ikke kan måles teknisk.

Hva har du teste og på hva? Eller ingenting?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det tilfeldig at de som har holdt på med HiFi lenge og har testet mye er nesten er enstemning enig i at det er forskjeller mellom kabler? Hva kan sies om de som mener det ikke er forskjeller?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Å hevde det ikke er forskjeller mellom kabler uten å teste veldig grundig selv er som å hevde at synskhet ikke eksisterer fordi det ikke kan måles teknisk.
    Knutinh sier jo han er en "gammel" kabelpusher.... Han har jo helt sikkert hørt på masse ulike kabler i sin tid.

Kanskje han ikke syntes det er så relevant for diskusjonen at han også hører forskjell på ulike kabler.....

Men hvor ble det av trådstarter...? Han hadde jo masse svar her en stund...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke bare du lese posten som jeg ba deg om å lese? Er det så vanskelig?? Det virker som om du vil styre premissene for debatten helt på egen hånd uten å ha særlig stor interesse av hva andre måtte bidra med. Gjør det diskusjonen veldig nyttig?
    Nei. Det jeg har hevdet er at kabelhysteriet innen hifi har likhetstrekk med religion og troen på grønne menn. Ingen har lagt fram tekniske beviser eller blindtester som beviser at de eksisterer, likevel hevder tilhengerne at fenomene er reelle og at vi andre må akseptere deres tro uten å stille krav til bevisføring.

Jeg nekter å godta noe som ikke kan sannsynliggjøres og ikke er bevist. Du kan leve med det eller ikke, men måten å "omvende" meg på er ikke ved å angripe meg eller mistenkeliggjøre meg, mine ører, mitt anlegg eller noe annet personlig. Det er så utrolig enkelt at du kunne ha brukt en brøkdel av tiden du er inne på dette forum til å arrangere en blindtest som beviser med 95% signifikans at to kabler som måler likt låter ulikt. Jeg venter.
    Er det tilfeldig at de som har holdt på med HiFi lenge og har testet mye er nesten er enstemning enig i at det er forskjeller mellom kabler? Hva kan sies om de som mener det ikke er forskjeller?
    Majoriteten av amerikanske statsborgere mente også at Saddam hadde stått i ledtog med terroristene 9/11 og at han hadde WMD. Hvor rett hadde de? Var det kanskje slik at de lot seg føre bak lyset av en effektiv propaganda-maskin? Når bruken av øyevitner i rettssystemer nå er oppe til debatt tror du det skyldes at mennesket er en slik perfekt innretning til å beskrive objektivt hva som har skjedd rundt dem, eller det motsatte?

Jeg kjenner til flere eksempler av folk som har hifi-utstyr til 100.000+ men kabler av type fornuftig Eltek/Biltema. I hvor stor grad disse frekventerer forum som dette og finner det bryet verdt å delta i en slik diskusjon har jeg ikke noen formening om. Jeg tror ikke at du kan anta at jeg og du og håkon representerer et ufarget utsnitt av norges befolkning eller av norges hifi-interesserte.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    måten å "omvende" meg på er ikke ved å angripe meg eller mistenkeliggjøre meg, mine ører, mitt anlegg eller noe annet personlig.
    -k
    Hvis du skal omvendes må du høre forskjeller selv. Det gjør du ikke med å debatere teknisk men å lytte selv. Det er det jeg tar deg på; - og utfordrer DEG.
    Jeg venter 8) ..

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er så utrolig enkelt at du kunne ha brukt en brøkdel av tiden du er inne på dette forum til å arrangere en blindtest som beviser med 95% signifikans at to kabler som måler likt låter ulikt. Jeg venter.
    Hvor mange blindtester har du arrangert/prøvd å arrangert da? Det er vel ganske "safe to say" at relativt mange av dine 5000 poster her og på HFS har gått med på kabeldiskusjoner....mens det er sjelden å se AntonX i disse kabel-trådene.

At ikke du har vært med på en eneste blindtest (eller arrangert en), som norges største kabelskeptikker, fremstår for meg som et mysterium.

No pun intended, men siden du spurte AntonX.... :grin:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke bare du lese posten som jeg ba deg om å lese? Er det så vanskelig?? Det virker som om du vil styre premissene for debatten helt på egen hånd uten å ha særlig stor interesse av hva andre måtte bidra med. Gjør det diskusjonen veldig nyttig?

Nei. Det jeg har hevdet er at kabelhysteriet innen hifi har likhetstrekk med religion og troen på grønne menn. Ingen har lagt fram tekniske beviser eller blindtester som beviser at de eksisterer, likevel hevder tilhengerne at fenomene er reelle og at vi andre må akseptere deres tro uten å stille krav til bevisføring.

Jeg nekter å godta noe som ikke kan sannsynliggjøres og ikke er bevist. Du kan leve med det eller ikke, men måten å "omvende" meg på er ikke ved å angripe meg eller mistenkeliggjøre meg, mine ører, mitt anlegg eller noe annet personlig. Det er så utrolig enkelt at du kunne ha brukt en brøkdel av tiden du er inne på dette forum til å arrangere en blindtest som beviser med 95% signifikans at to kabler som måler likt låter ulikt. Jeg venter.

Majoriteten av amerikanske statsborgere mente også at Saddam hadde stått i ledtog med terroristene 9/11 og at han hadde WMD. Hvor rett hadde de? Var det kanskje slik at de lot seg føre bak lyset av en effektiv propaganda-maskin? Når bruken av øyevitner i rettssystemer nå er oppe til debatt tror du det skyldes at mennesket er en slik perfekt innretning til å beskrive objektivt hva som har skjedd rundt dem, eller det motsatte?

Jeg kjenner til flere eksempler av folk som har hifi-utstyr til 100.000+ men kabler av type fornuftig Eltek/Biltema. I hvor stor grad disse frekventerer forum som dette og finner det bryet verdt å delta i en slik diskusjon har jeg ikke noen formening om. Jeg tror ikke at du kan anta at jeg og du og håkon representerer et ufarget utsnitt av norges befolkning eller av norges hifi-interesserte.

-k
    Jeg tror ikke den jevne amerikaner kan finne ut av det selv. Kabler derimot..

Ja, jeg styrer gjerne premissene . Det er erfaringer. Ok?

Tror du majoriteten av de som har dyrt utstyr og ikke hører forskjeller ikke debaterer på forumer? Det finnes sikkert endel som har dyrt utstyr og ikke er så kritiske, tror du ikke?

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del skjønner ikke hvorfor folk må bry seg med hva andre bruker pengene sine på.
    Noen kjøper ei vinflaske for 5000 kr, drikker den, og påstår dem kjenner "en smak av høst, røyk og lær". Kan det måles om dem faktisk smaker disse nyansene eller ikke? Ikke som jeg har hørt om. Kan man trenes opp til å kjenne forskjellige nyanser på diverse viner? Det tror jeg, samme som man kan trene opp et øye eller et øre. Er det mulig placebo som spiller inn? Kanskje det også.
    Poenget mitt er bare at jeg synes det er greit at folk kjøper dyre kabler, enten fordi de har et trenet øre så de virkelig hører forskjell(som igjen er kjernen av diskusjonen), eller at de tror de hører forskjell pga kabelen er dyr og ekslusiv. Så lenge man er fornøyd med kjøpet sitt, har man jo oppnådd det viktigste.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100% enig Petter .

Jeg har teknisk utdanning (eletronikk) og tenkte tidligere at det kunne da ikke være forskjeller på kabler. Det er ulogisk. Men siden jeg ikke har testet det selv gikk jeg ikke ut å påsto at det ikke var forskjeller.

Halvard fra NHC var innom med noen høyttalere og hadde tatt med seg noen kabler. Jeg sa jeg var skeptisk til forskjeller og han svarte: " Har du ikke kommet lengre?". Det synes jeg var et godt svar (nå).

Jeg satte i gang og lyttet og fikk etterhvert noen glimt av forskjeller. Testet noen signalkabler og syntes jeg hørte noen forskjeller men så små at jeg tenkte det kunne være innbilning. Senere ville Lyric at jeg skulle ta med meg en kablel sammen med HT. Det var vanskelig å høre forskjeller ved første bytte men det tok ikke mange byttene før det var markante forskjeller å spore. Når jeg først la merke til endringen (mest hva som endret seg) var det ganske lett å høre. Jeg kjøpte kabelen selv om jeg tenkte at jeg kunne få bedre lyd ved å legge penger i f.eks ny forsterker. Kjøpet var mye for eierglede i tillegg.

Store forskjeller var det ikke og fremdeles griner jeg på nesa over folk som rapporterer forskjeller av typen store og til og med "enorme". Men jeg har ikke testet nok og er mottagelig for å endre oppfattning.

Er kabel skeptikerne mottagelige for nye opplevelser?

Jeg har oppnådd "perfekt" (for meg) match og vil nå undersøke flere høyttaler kabler. Gleder meg :grin: .

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg gjerne vil vite er din erfaring med kabler, ikke teoretiske utredninger Knut.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pettermv
    Noen kjøper ei vinflaske for 5000 kr, drikker den, og påstår dem kjenner "en smak av høst, røyk og lær". Kan det måles om dem faktisk smaker disse nyansene eller ikke? Ikke som jeg har hørt om.
    Tuller du? Ved hjelp av blindtester (og hvis du foreslår at viner må smakes seende så vil du neppe få jobb som vinsmaker) kan man etablere at det finnes reelle, repeterbare smaksforskjeller mellom viner. Når disse er etablert er det et spørsmål om smak og kultur hva som er "bra" og "dårlig", og hvilke assosiasjoner disse skaper hos smakeren.

Wine tasting - Wikipedia, the free encyclopedia

"To ensure impartial judgment of a wine, it should be served blind — that is, without the taster(s) having seen the label or bottle shape. Blind tasting may also involve serving the wine from a black wine glass to mask the color of the wine. A taster's judgment can be prejudiced by knowing details of a wine, such as geographic origin, price, reputation, color, or other considerations.

Scientific research has long demonstrated the power of suggestion in perception as well as the strong effects of expectancies. For example, people expect more expensive wine to have more desirable characteristics than less expensive wine. When given wine that they are falsely told is expensive they virtually always report it as tasting better than the very same wine when they are told that it is inexpensive. French researcher Frédéric Brochet "submitted a mid-range Bordeaux in two different bottles, one labeled as a cheap table wine, the other bearing a grand cru etiquette" and obtained predictable results. Tasters described the supposed grand cru as "woody, complex, and round" and the supposed cheap wine as "short, light, and faulty."[1] Blind tastings have repeatedly demonstrated that price is not highly correlated with the evaluations made by most people who taste wine."

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er kabel skeptikerne mottagelige for nye opplevelser?
    Det kan vi ikke vite. De kan være døve, eller deres skeptiske natur kan tenkes å maskere for ellers hørbare forskjeller.

Men så lenge kabel-menigheten normalt nekter å gjennomføre blindtester og hvis de gjør det, ikke greier å skille skitt fra kanel, så vet vi heller ikke om noen andre som har lydmessige nirvana knyttet til eksotisk kabel.

Omtaler - HiFi-Sentralens store lille blindtest

"
    Sammenheng mellom prisen på deltagernes stereoanlegg og deres evne til å identifisere riktig:
    ...
    Treffprosent på gjenkjenning av manipulasjonsmetode:

Kr. <30.000: 0,0 % (2 stk)
    Kr. 30.000-50.000: 6,7 % (6 stk)
    Kr. 50.000-100.000: 10,0 % (5 stk)
    Kr. >100.000: 0 % (3 stk)
    ...
    Lyttepanelet har ikke greid å påvise noen kvalitetsdegradering eller lydendring i en kjede bestående av en Tandberg 4025 CD-spiller, fem meter signalkabel av typen "lakrissnøre" og analoginngangen samt AD-konverteringen i et 600-kroners PC-hovedkort..."

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    At ikke du har vært med på en eneste blindtest (eller arrangert en), som norges største kabelskeptikker, fremstår for meg som et mysterium.
    Jeg prøver med alle midler å unngå at disse diskusjonene blir personlige diskusjoner. Det inkluderer å utlevere minst mulig av meg selv.

At du som framstår som fornuftig i mange debatter må ty til utsagn som det ovenfor er meg uforståelig. Kan du henvise til dokumentasjon der jeg sier at jeg aldri har deltatt i en blindtest? Eller synes du at det er vanlig folkeskikk å komme med en påstand om andre debattanter som man ikke aner om sannhetsgehalten av?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jabby
    Etter å ha lest gjennom utallige tråder her under «kabler» følte jeg for å skrive litt om et emne innen kabler som noen er såvidt innom. Håper det vil hjelpe noen «lost souls» der ute =)

Når det gjelder forskjellig lyd på forskjellige kabler så hersker det liten tvil hos de som faktisk har testet dette. Det ER en reell forskjell.

Men, denne forskjellen er gjerne vanskelig å forklare når man kun skal forklare med elektriske målinger. Jeg skal derfor prøve å forklare en av de tingene som har størst påvirkning på at signalet kommer frem noenlunde likt som da det ble sendt. (Uten å bli for teknisk.. Merk at dette er forenklet.)

For å hjelpe til med forklaringen har jeg laget et lite utsnitt av en leder i en kabel. Som dere ser har jeg ikke brukt alt for lang tid på denne tegningen, men håper den fortsatt er forståelig.

Elektroner
    Elektroner skal sendes (tusenvis) gjennom kabelen for at det blir musikk.
    Kommer alle elektronene frem like lang tid etter at man har sendt dem oppnår vi null farging av lyden grunnet kabelen.

Urenheter
    På bildet kan man se at det er urenheter i kabelen. Dette fordi kobberet ikke er helt rent. Det er enten oksygen eller rester av andre metaller/stoffer i det. Når et elektron treffer en urenhet fungerer det som en bremseskive på elektronet, og det vil komme frem litt senere enn det skulle.

Krystalloverganger
    Alle metaller er bygget opp i krystallisert form. Noen metaller har mange krystalloverganger per cm3, mens hos andre metaller så kan krystallene strekkes langt. (harde/myke metaller) Kobber er f.eks et metall hvor man kan strekke krystallene langt. Jern er et metall hvor krystallene ikke kan strekkes så langt (brekker lettere i stedet for å strekkes/bøye seg)
    I en HiFi kabel vil man færrest mulige krystalloverganger, da disse i likhet med andre urenheter påvirker elektronene (signalet)

Lyden.
    Når signalkilden sender elektroner av gårde er det meningen at alle elektronene skal komme frem etter like lang tid. Har elektronene derimot møtt mye motstand på sin vei (urenheter) kan de komme frem på ulikt tidspunkt i forhold til når de ble sendt. Et basslag består av mange elektroner (akkurat som alle andre lyder) Når basslaget går fra signalkilden har det en bestemt lengde og låt. Hvis det på sin vei har møtt mye urenheter og «motstand» vil lyden bli forvrengt i større eller mindre grad og bassen vil mindre klar, ha mindre punch/mer «grumms» enn hva den har på innspillingen. Dette skjer selvfølgelig med mer enn bare bassen.
    Hele lydbildet vil være vanskeligere å tolke. Dvs, det vil være vanskeligere å høre detaljer, dynamikken i lyden blir dårligere osv. Eller med andre ord, lyden blir dårligere (i forhold til innspillingen)

Noen vil kanskje si at «Men siden alle elektronene uansett skal gjennom den samme kabelen, så vil vel alle møte på de samme hindrene og uansett komme frem på samme tidspunkt. Svaret på det er «nei». Noen elektroner vil møte på mange hindre, andre vil være mer «heldige». Resultatet blir uansett at elektronene bruker ulik tid på å komme seg gjennom kabelen.

Lyspære
    Jeg har ofte diskutert HiFi og kabler med mer eller mindre HiFi interesserte venner av meg som også er utdannet innen elektronikk. Da har jeg ofte møtt «Jammen elektroner er elektroner. Så lenge man har et godt nok tverrsnitt på kabelen vil en hvilken som helst kobberkabel være bra nok så lenge den er isolert» .. Det er da jeg må dra hele den leksa her + lyspæreeksempelet. En lyspære trenger en konstant flyt av de samme elektronene for å lyse konstant med samme lysstyrke. Da spiller det nærmest ingen rolle hvor mye urenheter det er i kabelen så lenge strømkilden sender en konstant mengde strøm. Men som jeg håper de fleste som har lest helt hit har forstått, er det ikke akkurat det samme prinsippet som gjelder for lydsignal. Hadde det vært en konstant strøm av likt ladede elektroner i et HiFi-system hadde det bare kommet en brumming ut av høyttalerne dine. Vi som driver med HiFi vil gjerne ha musikk, ikke brumming :-D

Jeg har prøvd å forklare det hele relativt enkelt, har derfor som sikkert en del merker prøvd å ligge unna alt for mange fremmedord og lover. Men håper uansett at dette kan være en halvveis forklaring til de mange der ute som undres om hvorfor der er forskjell på en kabel som er like tykk, har samme isolasjon/koblinger osv osv.

Thor
    Har ikke lest hele tråden!

Men **** ikke værst å ha likestrøm i huset.

Takk til Jabby, som oppklarte dette.

Huff.. Pk

Side 6 av 28 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •