Kabler - Hvorfor låter de forskjellig? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 28 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 548
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Når du i debatter med entusiaster som ikke deler ditt syn, trekker paraleller med religion, dansende hifi-alver og grønne menn, vil jeg si du selv også er flink til å "fyre opp" for å holde diskusjonen gående...
    Jeg er enig i at "dansende alver er" unødig provoserende. Sammenligninger med religion mener jeg er en helt objektiv og nøktern sammenligning, siden begge fenomener til nå ikke har latt seg bevise eller motbevise.
    Jeg er bare litt skeptisk til at enkelte konkluderer med at det garantert ikke er forskjeller,...
    Hvem gjør det? Det jeg sier er at det meg bekjent ikke finnes gode, vitenskaplige argumenter for at en kabel til hifi skal koste mer enn 10,- meteren eller så.
    • Det er selvsagt mulig at jeg ikke kjenner til alle verdens vitenskaplige argumenter.
    • Det er selvsagt mulig at vitenskapen ikke "forstår alt".

For mange vil det være naturlig å benytte penger på komponenter som ikke er så tvilsom ut fra en vitenskaplig vurdering, så som høyttalere, rom og forsterkere. Hvis en testmetodikk kan skille mellom høyttalere, og gi repeterbar høy score for noen og lav for andre, men ikke mellom kabler så er det ikke urimelig å anta at bytte av høyttalere gir mer endring.

Men som flere har sagt så er det vanlig og fornuftig at den som framsetter en påstand om et fenomens tilstedeværelse også framstiller argumenter og empiri som underbygger det. Siden man ikke kan bevise fraværet av noe så ville det motsatte føre til at alle skeptikere og skepsis ble effektivt kneblet.

Dessuten ville, som jeg har hintet om tidligere, produsenter av slankepiller (også de som evt ikke virker) ha en gjev firmafest....

...men det er ikke første gangen mennesket har vært 100% overbevist om at de har visst alt om emnet (i dette tilfellet hørsel, placebo, elektrisk ledeemne og menneskets reaksjon på blindtester)...for så å skjønne at de har tatt fullstendig/delvis feil. Vi kan sannsynligjøre basert på tilgjengelig forskning, men å "latterligjøre" de som hevder motsatt er en mindre positiv egenskap vi mennesker ser ut til å inneha.
    Jeg mener at alle reputable kilder til informasjon peker i en retning. Dvs blindtester, målinger, fysikk og audiologi har indikasjoner på at kabelhysteriet er tull. Hvis jeg blir tilbakevist så ville det være et stort framskritt.
    Men placebo (om så er tilfelle) er jo ikke bare unikt i kabelbransjen. Vi omgir oss jo av det OVERALT.
    Men hifibransjen er noe spesiell i at så mange av "brukerne" blankt nekter for at "placebo" kan påvirke dem, og villig går i klinsj for å forsvare produsentene av varene de kjøper.

Dama kjøper ansiktskrem som koster mer enn den på rema, men hun har aldri påstått at den er objektivt bedre eller at vitenskapen vil bevise dens anti-aldringsegenskaper når de bare får bedre måleutstyr.
    Jeg vil bedras til en viss grad! Og poenget mitt med det (dette vet jeg jo veldig godt at du er helt enig i), er hvorfor skal man nøste opp i akkurat kabler? Hva gjør det at produsenter og selgere av kabler er så mye større svindlere og drittsekker enn alle andre?
    Som sagt over: kjøperne har et enormt behov for å ikke bare "lure" seg selv (hvis den teorien er rett), de har også et tilsvarende behov for å "lure" (hvis den teorien er rett) andre. Den totale nesegruse mangelen på repeterbare, kvalitetssikrede tester koblet sammen med overlegen tro på egne evner karakteriserer hifi-bransjen mer enn de fleste andre jeg kjenner.
    Flere ting jeg har spurt samboeren når det gjelder dette. Hvorfor kjøpe ansiktskrem til 600kr (5-6000kr literen er jo "diamantpris") når ting til under 100kr gjør samme nytten? Placebo eller ikke, hun "merker" forskjellen og der og da skjønner jeg at å prøve å diskutere ender bare med kald middag på bordet...
    Det er ikke min erfaring med kvinner og skjønnhetsprodukter, men jeg forstår at synet varierer.

Merk at jeg overhodet ikke har noe imot at noen bruker 1000,- på skjønnhetskrem hvis det gir dem en bedre dag.
    Kan vi tolke det slik at du mener med dette å sitte med den rene og fulle sannheten, og alle bør lese din "forklaring" før man svarer på dine innlegg? (det var ikke frekt ment, bare så det er sagt)
    Jeg mener at jeg har svar som bygger på logikk og som ikke stiller noen forutsetninger om mine evner, mitt anlegg eller noe annet som leseren ikke kan kvalitetssikre. Hva leseren konkluderer ut fra det jeg sier vil være individuelt, og må være opp til den enkelte. Jeg er imidlertid lei av å svare på beskyldninger om "dårlige ører", "dårlig hifi", "kverulantiske oscilloskop-kjælende bokorm" etc, derfor ber jeg pent nye som gamle debattanter om å ta de 10 minuttene det koster og lese igjennom spørsmål og utsagn som forekommer med jevne mellomrom og prøve å bidra med noe nytt i debatten.

-k

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Jammen, når faren min er sterkere enn din, så skal ikke du påstå noe annet.
    Det hjelper ikke når min far er gudsbegavet med en større penis enn din far.... Les forøvrig boken skrevet av den kjente forskeren Darryl DeCocky om emnet, "Why a families with large penises have more success in life than a families with big muscles" (1997, engelsk utgave, Cappelen). Den vitenskapelige boken på 260 sider er litt tunglest, men det er mange spennende resultater på relaterte blindtester der....

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gromkaellen
    Jeg har av nysgjerrighet tatt flere av mine signalkabler, av forskjellig merker, og koblet det i komposit fra DVD-spiller til TV. Her er det lett å se forskjeller i kvalitet fra kabel til kabel. Og de mange av de billige kablene er det jo rett og slett masse støy i. Støy er en ting, mens fargegjengivelse er en annen morsom ting, som kablene varierer mye på. Ettersom dette er tilfelle, så har jeg slått fast at det er forskjell i kvaliteten på kablene.

Knutih: Hvorfor skal det da ikke være også hørbar forskjell på disse signalkablene? Det er åpenbart kvalitetsforskjell i evne til å overføre et signal.
    Selvfølgelig er det forskjell på en alt for dårlig kabel og en som er god nok.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knutih: Hvorfor skal det da ikke være også hørbar forskjell på disse signalkablene? Det er åpenbart kvalitetsforskjell i evne til å overføre et signal.
    mega- - Wikipedia, the free encyclopedia

"mega- (symbol M) is an SI prefix in the SI system of units denoting a factor of 10^6, 1,000,000 (one million)."

kilo- - Wikipedia, the free encyclopedia

"kilo- (symbol: k) is a prefix in the SI and other systems of units denoting 10^3 or 1,000."

Audio-signaler har en nyttig båndbredde på rundt 20kHz. Såvidt jeg vet har kompositt-videosignalet en nyttig båndbredde på rundt 6MHz. Ingen bestrider reelle, fysiske effekter i kabler som i større eller mindre grad påvirker all signaloverføring.

Poenget er at når det gjelder audio så kan man til veldig liten kostnad gjøre denne påvirkningen irrelevant. For å teste dette kan du feks innføre et lavpassfilter ved 6MHz i audiokjeden din og rapportere til oss om hva du hørte.

Composite video - Wikipedia, the free encyclopedia

mvh
    Knut

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fint mulig å måle forskjeller på kabler, så jeg skjønner ikke hvordan folk kan påstå at forskjeller mellom oppegående kabler ikke er bevist vitenskapelig. Imidlertid er det vel heller hvorvidt dette er hørbart som folk er uenige om.

En referanse jeg fant i farta:
    TechOnline | Measurement System for the Characterization of Hi-Fi Audio Cables

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er godt klar over forskjellene mellom en forskjellene på en signalkabel og RCA, ikke like teknisk som du beskrev.
    Men det var ikke poenget. Jeg etterlyser prinsippet.
    Det er et bevis på at det er forskjeller på kabler, hvis du stoler på øynene mine riktignok. Og hvis det da er slik at det er forskjell på kabler, hvordan kan du påstå at det ikke er.
    Eller mener du forskjellene er så inne i hampen små at det ikke er hørbart?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er godt klar over forskjellene mellom en forskjellene på en signalkabel og RCA, ikke like teknisk som du beskrev.
    Men det var ikke poenget. Jeg etterlyser prinsippet.
    Det er et bevis på at det er forskjeller på kabler, hvis du stoler på øynene mine riktignok. Og hvis det da er slik at det er forskjell på kabler, hvordan kan du påstå at det ikke er.
    Eller mener du forskjellene er så inne i hampen små at det ikke er hørbart?
    Det jeg påstår er at ingen, til nå, har greid å bevise med en vitenskaplig metode at kabler:
    1) Av noen som helst grunn bør koste det de ofte gjør innen hifi
    2) At hifi-kabler følger noen andre lover enn alle andre kabler
    3) At to kabler som måler likt beviselig låter forskjellig
    4) At menneskets hørsel overstiger det som er beskrevet i faglitteraturen og dermed rettferdiggjør mye av hifi-ryktene

Det kan være flere grunner til at det stiller seg slik (bl.a. kan jeg tenkes å være dum og ignorant), men etter 5000 innlegg her inne fra min side har ikke noen kunnet rokke ved dette. Jeg påstår ikke at alle kabel-konstruksjoner måler likt, men jeg ser ingen grunn til å velge noe annet enn en fornuftig kabel som gjerne koster 10,- meteren.

Hvis du påstår at det ER hørbare forskjeller mellom to kabler som måler likt, mellom to kabler hvor fysikere ikke kan forklare grunnen, eller hvor eneste forskjell i fysikalsk henseende er prisen, så er det en påstand DU må backe opp med empiriske data eller argumentasjon.

Det er helt umulig for meg å bevise at du _ikke_ hører det du påstår at du hører, derfor er det helt rimelig å "pålegge" deg å bevise at du faktisk hører det. Blindtester er en ypperlig metode til nettopp det, og metodikken benyttes da også av produsenter av mat, parfyme, legemidler, vin, og det meste annet hvor "måling" av subjektiv forskjell og preferanser er viktig for å finne ut om et produkt eller lignende påvirker en sans eller flere på den ønskede måte.

-k

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    mega- - Wikipedia, the free encyclopedia

"mega- (symbol M) is an SI prefix in the SI system of units denoting a factor of 10^6, 1,000,000 (one million)."

kilo- - Wikipedia, the free encyclopedia

"kilo- (symbol: k) is a prefix in the SI and other systems of units denoting 10^3 or 1,000."

Audio-signaler har en nyttig båndbredde på rundt 20kHz. Såvidt jeg vet har kompositt-videosignalet en nyttig båndbredde på rundt 6MHz. Ingen bestrider reelle, fysiske effekter i kabler som i større eller mindre grad påvirker all signaloverføring.

Poenget er at når det gjelder audio så kan man til veldig liten kostnad gjøre denne påvirkningen irrelevant. For å teste dette kan du feks innføre et lavpassfilter ved 6MHz i audiokjeden din og rapportere til oss om hva du hørte.

Composite video - Wikipedia, the free encyclopedia

mvh
    Knut
    Audiokabler må så vidt jeg vet være spesifisert til 2mhz for å være "godkjente", noe over 20 khz for å si det slik. Men selv om en kabel klarer å overføre den nevnte båndbredder innenfor de spesifiserte grenseverdier, så behøver ikke det å bety at de små forskjellene som er til stede er irrelevante i alle sammenhenger. Selv har jeg hørt relativt klare forskjeller mellom noen kabler, men i de fleste tilfellene jeg faktisk har testet dette så er forskjellene så små at jeg ikke er sikker på at de faktisk er der og må nesten kalle dem ikke-eksisterende.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg påstår er at ingen, til nå, har greid å bevise med en vitenskaplig metode at kabler:

Jeg påstår ikke at alle kabel-konstruksjoner måler likt, men jeg ser ingen grunn til å velge noe annet enn en fornuftig kabel som gjerne koster 10,- meteren.

Hvis du påstår at det ER hørbare forskjeller mellom to kabler som måler likt, mellom to kabler hvor fysikere ikke kan forklare grunnen, eller hvor eneste forskjell i fysikalsk henseende er prisen, så er det en påstand DU må backe opp med empiriske data eller argumentasjon.

-k
    Finnes det to kabler som måler helt likt?
    Kanskje et par kabler fra samme produksjon tilnærmer seg en identisk måling, men jeg vil tro at mellom ulike produsenter, med ulik konstruksjon og tilnærming, så vil målingene bli ulike. Det vil jo omtrent bli som et slags fingeravtrykk. Men når det gjelder pris så er hi-fi kablene helt på jordet, og har antakeligvis lite med faktiske produksjonskostnader å gjøre. Det handler nok mer om å utnytte folks trang til å faktisk kjøpe en kabel bare for rett og slett finne ut om den er så bra som produsenten sier, til tross for at man egentlig innerst inne 99 prosent vet det ikke er det. Men så var det den ene prosenten med usikkerhet da..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men tråden handler vel egentlig om hva elektrondrift har å si for lydsignaturen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det kan være flere grunner til at det stiller seg slik (bl.a. kan jeg tenkes å være dum og ignorant), men etter 5000 innlegg her inne fra min side har ikke noen kunnet rokke ved dette. Jeg påstår ikke at alle kabel-konstruksjoner måler likt, men jeg ser ingen grunn til å velge noe annet enn en fornuftig kabel som gjerne koster 10,- meteren.

Det er helt umulig for meg å bevise at du _ikke_ hører det du påstår at du hører, derfor er det helt rimelig å "pålegge" deg å bevise at du faktisk hører det. Blindtester er en ypperlig metode til nettopp det, og metodikken benyttes da også av produsenter av mat, parfyme, legemidler, vin, og det meste annet hvor "måling" av subjektiv forskjell og preferanser er viktig for å finne ut om et produkt eller lignende påvirker en sans eller flere på den ønskede måte.

-k
    Men da er vi enige? Du sier ikke at det ikke er forskjeller, men du reagerer på at en kabel koster 30 000 når den kunne kostet 300,- Og det er dette du er provosert over.

Her er det vel også markedet som bestemmer noe. Priser blir jo satt ut i fra hva folk er villige til å betale. En Versacebukse til 4000 trenger ikke være 10 ganger så bra som en Bosselini til 400,-

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem gjør det? Det jeg sier er at det meg bekjent ikke finnes gode, vitenskaplige argumenter for at en kabel til hifi skal koste mer enn 10,- meteren eller så.
    Ok, så dersom alle prisene hadde vært rundt 10kr meteren, hadde de ikke plaget deg at folk snakket om lydmessige forskjeller?

Jeg mener at alle reputable kilder til informasjon peker i en retning. Dvs blindtester, målinger, fysikk og audiologi har indikasjoner på at kabelhysteriet er tull. Hvis jeg blir tilbakevist så ville det være et stort framskritt.
    Poenget er at det ikke er utført *så* mange blindtester, man er enig at forskjeller kan måles (men det er under diskusjon om det er hørbart), det er ikke alle som stoler på at de som debaterer har nok kunnskap om fysikk og det samme gjelder audiologi (man er jo overbevist om at man hører forskjell). Derfor tror jeg du møter så mye motstand...

Men hifibransjen er noe spesiell i at så mange av "brukerne" blankt nekter for at "placebo" kan påvirke dem, og villig går i klinsj for å forsvare produsentene av varene de kjøper.
    Selvfølgelig. De føler at de/eller deres vurderingsemne blir latterligjort fordi noen sier deres 40 000kr investering kun er basert på placebo og de kunne like greit kastet pengene ut av ruta. Når de er så overbevist at de faktisk hører forskjell, blir de naturligvis provosert. Det blir som å spasere inn på et Mercedes-entusiast forum å spørre om hvorfor folk kaster så mye penger rett ut av vinduet, når de kan få en Toyota med like bra kjøreegenskaper til 200 000kr mindre.

Dama kjøper ansiktskrem som koster mer enn den på rema, men hun har aldri påstått at den er objektivt bedre eller at vitenskapen vil bevise dens anti-aldringsegenskaper når de bare får bedre måleutstyr.
    Nei, (no offence) men akkurat den diskusjonen Knutinh, den tviler jeg ikke på at dama di ikke ønsker å ta med deg...

Som sagt over: kjøperne har et enormt behov for å ikke bare "lure" seg selv (hvis den teorien er rett), de har også et tilsvarende behov for å "lure" (hvis den teorien er rett) andre. Den totale nesegruse mangelen på repeterbare, kvalitetssikrede tester koblet sammen med overlegen tro på egne evner karakteriserer hifi-bransjen mer enn de fleste andre jeg kjenner.
    Hva med kosmetikkbransjen? 97% reklame og 3% research... De henviser faktisk til seriøs forskning også (et uavhengig institutt i de sveitsiske alper har verdens ledende forskere funnet frem til den optimale dusjsepe som forhindrer rynker osv.). Den norske matbransjen er et annet lignende eksempel. Er ikke første gangen de blir beskyldt for mafiavirksomhet og prisjuks. Enorme reklamebudsjetter, og en pristaktikk som kun er til for å skape monopol og lure den norske forbruker til at maten de kjøper til vanvittige priser er av ypperste kvalitet. Og "isbre-rent" vann på flaske til 30kr literen.... Da snakker vi svindel.
    Det er ikke min erfaring med kvinner og skjønnhetsprodukter, men jeg forstår at synet varierer

Merk at jeg overhodet ikke har noe imot at noen bruker 1000,- på skjønnhetskrem hvis det gir dem en bedre dag.
    Min bedre halvdel er nok ikke så vanskelig som det høres ut som. Men om det gir henne en bedre følelse, hvem er jeg til å forklare henne hva det rynkehemmende Pepatin-B sannsynligvis er/ikke er...? (skineffekt og linolje anyone?) For kvinner flest er skjønnehetsindustrien vitenskap, noe annet ville ikke ha ført industrien til den milliardbedriften det er i dag.

Men tilbake til kabler. Hvordan kommer det seg av at enkelte får "sjokk" av billige kabler som låter bedre enn dyre? Fornuften tilsier at dersom det kun er placebo, bør den dyreste og flotteste kabelen med mest klingende navn gi størst utslag.... (?)

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Puh, jeg ble helt ør i hodet av å lese denne tråden. Jeg misunner evnen deres til å diskutere så innihampen.

Kanskje jeg er en enklere sjel enn mange av dere ivrige innleggere i denne tråden.

Mine ører hører ikke forskjell på høyttalerkabler punktum. Da ser jeg ærlig talt ikke vitsen i å diskutere det heller. Da kan gud å enhver mann bare komme med påstander om elektroner og urenheter i kobber etc, etc, så mye dem vil for å prøve å overbevise meg om at det faktisk er forskjeller. Det spiller null rolle, så lenge JEG ikke har en hørbar effekt. Folk kjøper vel dyre kabler for at det ser bedre ut og man "føler" seg bedre fordi man tror at man har noe som er ufattelig bra. Dersom noen hevder at dem hører forskjeller, så er det jo bra for dem, men jeg har mine tvil. Jeg vet om blindtester som er blitt gjennomført hvor hendelsesforløpet har vært som følger: Nå hører dere på kabler til to tusen kroner. Nå skal dere få høre på kabler til femti tusen. Forsamlingen: WOW, Fy F..., Dæv.. for en forskjell. Det dem ikke visste var at testansvarlig satte på samme kabelen til to tusen kroner. Er vi lettlurte? Tror vi at vi hører forskjeller som ikke er der. Helt klart: JA.

Jeg har hørt på kabler til 60k, og jeg har hørt på kabler til 1k. Hørte jeg forskjell, NEI. Bruk gjerne 60k i kabler for min del, jeg ville lagt pengene et annet sted.

P.S Jeg beundrer diskuteringsevnen deres:-D

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Jeg vet om blindtester som er blitt gjennomført hvor hendelsesforløpet har vært som følger: Nå hører dere på kabler til to tusen kroner. Nå skal dere få høre på kabler til femti tusen. Forsamlingen: WOW, Fy F..., Dæv.. for en forskjell. Det dem ikke visste var at testansvarlig satte på samme kabelen til to tusen kroner. Er vi lettlurte? Tror vi at vi hører forskjeller som ikke er der. Helt klart: JA.
    Jeg vet om en undersøkelse der folk trodde de hørte på 2 kabler til samme pris, og etter å ha hørt trodde ingen at det var samme CD/innspilling. Kvaliteten var så forskjellig at folk fikk totalt bakoversveis. Nå viste det seg at den ene kabelen var 10 ganger så dyr som den andre. I tillegg kjenner jeg flere som hevder at de byttet kabel, så spurte kona uvitende når hun kom hjem hva i all verden de hadde gjort med anlegget siden det plutselig låt så pent (!).

Så da er vi like langt.

(eksemplene var bare "løgn" fra min side, de er basert på utsagn på div. forum. Poenget er at det ikke overbeviser noen i så "hete" debatter, så lenge man ikke støtter det opp med noe)

Mvh en kverrulant som også er skeptisk til kabler.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Ok, så dersom alle prisene hadde vært rundt 10kr meteren, hadde de ikke plaget deg at folk snakket om lydmessige forskjeller?
    Så lenge det finnes poster som trådstarteren her kom med så er det en viss sannsynlighet for at engasjementet mitt holder seg.

Hvis folk enten 1)overhodet ikke brydde seg om teknikk og forklaringsmodeller, utelukkende den gode følelse eller 2)virkelig prøvde å finne ut av ting, så ville hifimiljøet være fritt for krangler. Kranglene oppstår idet man setter seg et sted midt i mellom og krever å få komme med påstander om skin-effekter uten å ha den ringeste kjennskap til Ohms lov.

Noen av de menneskene jeg har lettest for å respektere i disse diskusjonene er de renheklede subjektivistene som åpent gir beng i teknikken bak. Det er litt som Jaguar-eiere som ikke trenger å ha flest hestekrefter for å få bekreftet kjøpet sitt.
    Min bedre halvdel er nok ikke så vanskelig som det høres ut som. Men om det gir henne en bedre følelse, hvem er jeg til å forklare henne hva det rynkehemmende Pepatin-B sannsynligvis er/ikke er...? (skineffekt og linolje anyone?) For kvinner flest er skjønnehetsindustrien vitenskap, noe annet ville ikke ha ført industrien til den milliardbedriften det er i dag.
    Jeg tror ikke at den påstanden er korrekt. Det er mulig at de kvinnene jeg pleier omgang med har høyere kritisk sans enn snittet, men mitt distinkte inntrykk er at det ikke er noensomhelst tro på "forskningsinstituttene i sveits" er noe annet enn latterlig PR-materiell.

Uten å starte en diskusjon på nettopp det så var det vel en forsker fra folkehelsa(?) som gikk ut nylig og kommenterte dokumenterbarheten for fuktighetskremer og antirynkekremer. Hvis jeg ikke husker feil så var det ingen allment akseptert dokumentert effekt av noe som helst utover billig solkrem hva gjelder fuktighet og rynker?
    Men tilbake til kabler. Hvordan kommer det seg av at enkelte får "sjokk" av billige kabler som låter bedre enn dyre? Fornuften tilsier at dersom det kun er placebo, bør den dyreste og flotteste kabelen med mest klingende navn gi størst utslag.... (?)
    Såvidt jeg vet kan effekten forklares ved "nocebo". Poenget er ikke (som noen tror) at alle lyttere automatisk gir dyreste kabel høyest score i en seende test, og at dermed tester hvor billigste kabel får best score i seg selv er et bevis på seende testers objektivitet.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knut; du argumenterer igjen, igjen og atter igjen. Så mye at jeg ikke orker å lese stort.

Men hva er egentlig drivkraften din? Hvorfor?

Hvorfor ser jeg aldri noen tester du har gjort? Er de hørbare, spiller det da noen rolle om det er målbart eller ikke? Hva har du testet av kabler og med hvilke produkter? Vi vil oppleve best mulig musikkgjengivelse, vil vi ikke? Det er poenget med HiFi . Test selv og hør forskjeller. Andre som kan ta andre konklusjoner enn deg trenger ikke å ta feil.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det egentlig å "brette" sammen kabler, hvis man f.eks. har en alt for lang kabel? Har dette noe som helst innvirkning på lyden?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bretting/rulling/kveiling har ingenting å si så lenge begge lederene(+ og - om du vil) går i lag så så blir det ikkje satt opp magnetisk felt rund kabelen.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er kabler viktig?

1. De skal være en forbindelse mellom to punkter.

2. De skal være lange nok

3. De skal se pene ut.

4. Det er noe "magisk" med "fete" kabler.

5. "Fete" kabler er nydelig å se på...........ops:

6. Noen kabler er "ødeleggende" for godlyden - og jeg har spart på særlig 1 jæ........som ødelegger "godlyden" - for at andre skal kunne lytte til den - hvis de ønsker :twisted:

knutinh: Du har så rett - men det blir som han alle har hørt om, men ingen har sett - etter at han gikk på vannet.............

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Knut; du argumenterer igjen, igjen og atter igjen. Så mye at jeg ikke orker å lese stort.

Men hva er egentlig drivkraften din? Hvorfor?
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...holografi.html

...
    Hvem er knutinh?
    Jeg har ikke noe ønske om å stå fram med fullt navn. Jeg ser ikke hvordan det gavner debatten. For ordens skyld har jeg en teknisk bakgrunn, jeg spiller musikk-instrumenter og jeg er veldig interessert i musikk og lydgjengivelse. Dessuten har jeg solgt hifi-utstyr i min ungdom. Foruten dette må leseren gjerne anta at jeg er døv og liker Sputnik, selv om begge deler er feil Hvis du er avhengig av "guru-er" som påstår å ha gullører, utstyr til flere hundre tusen og tidligere ansettelse i NASA (uten dokumentasjon) etc for å lese noens argumentasjon så vil du ikke bli fornøyd med dette innlegget. Jeg prøver å putte meg selv utenfor "boksen" og snakke om hva jeg ser.

På tross av hva enkelte påstår så er ikke mitt engasjement bunnet i en ondsinnet plan om å ødelegge hobbyen til folk. Jeg er genuint interessert i å vite og å forstå - i den rekkefølgen. Mer om dette lengre ned.
    ...
    "Hvorfor deltar du i disse debattene, få deg et liv"
    Er det bare jeg som ser ironien i at man går inn i en debatt og beskylder andre som deltar i debatten for å ikke ha et liv fordi de er med i debatten?
    ...
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Er de hørbare, spiller det da noen rolle om det er målbart eller ikke?
    Hvis du, etter å ha lest utallige innlegg fra min side mener at det jeg ønsker er mer målinger og mindre lytting så vil jeg anklage deg for uærlighet eller dårlige leseferdigheter. Velg selv.

-k

Side 5 av 28 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •