Kabler - Hvorfor låter de forskjellig? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 28 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 548
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kabler? Hmm. Skeptisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Søvnig
    Er ikke komponenter (altså ikke høyttalerne) likestrømsbaserte?

Et signal som skal fra A til B kan vel ikke være i vekselstrøm for da kommer det ingen vei?
    Et lydsignal må være vekselspenning.

En leder er fulll av elektroner som overfører strøm som en kjede kan man si. Kjeden ligger da rundt eventuelle urenheter. Strømmen går dritfort gjennom lederen, mens elektroner er veldig treige.

Et audiosignal er vekselsspenning med varierende amplitude og frekvens(styrke og tone om du vil).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jabby
    Da begynner man å komme ned på det nivået der det er mange faktorer, noen mer usikre enn andre. Hehe. Skin effekt, tykkelse på ledere, om lederne er forsølvet/fortinnet, hvordan de er isolert, hva slags tvinning de har osv. Her er det en verden av usikkerheter.
    skin-effekten er jo en velkjent modell fra lærebøkene?

Skin effect - Wikipedia, the free encyclopedia

"The effect was first described in a paper by Horace Lamb in 1883 for the case of spherical conductors, and was generalized to conductors of any shape by Oliver Heaviside in 1885. "

Den er veldig godt beskrevet for hifi her:
    Begrepsordliste
    "...For kobber og så lave frekvenser som audio (under 50kHz) er skindybden så stor at man ikke får signifikant resistansøkning med mindre lederen er mange titalle eller hundretalls kvadratmillimeter i tverrsnitt, og i så tilfelle er den (resistansen) så forsvinnende liten i utgangspunktet at det knappest er et praktisk problem (det største praktiske problemet med fem hundre kvadratmillimeters kabel ville trolig heller gått på terminering). .."

En av de tingene som derimot er relativt annerkjent er at kobber gir en mørkere lyd enn sølv. Om dette er fordi Visse elektroner ledes bedre i ytterkant av en sølvkabel eller hva det er skal ikke jeg påstå, men noe er det i alle fall..
    Snakker du da om basselektronene eller diskantelektronene?

Hvem er det som står bak denne anerkjennelsen? AES? MIT? NTNU?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jabby
    Med fare for å virke frekk, nå virker det som at du argumenterer for å argumentere i stedet for å evt prøve å motbevise hvorfor et elektron som "kolliderer" med en urenhet ikke blir bremset i en kabel. For det er i bunn og grunnen det det hele går på.
    Jeg beklager hvis jeg har vært frekk, men jeg går ut ifra at din teori (som enhver god teori) tåler kritikk?
    For jeg regner med at du vet at hvert elektron gir en bestemt type lyd?
    Nei, dette visste jeg ikke. Du sier at det finnes "basselektroner" og "diskantelektroner"? Kan ikke du utdype litt om det gjerne hvilken lærebok og hvilket lærested du fikk denne informasjonen?
    Men skal nå prøve å svare deg på hvert enkelt spørsmål. Men ber deg lese nøyere før du svarer neste gang, da du spør om ting som allerede er forklart.
    Jeg beklager igjen.
    Hvert elektrons bane vil være påvirket i sluttenden. Det er det som er hele poenget. Det jeg svarte deg på tidligere var at jeg ikke har sett en test hvor de har målt hvert ENKELT elektron i forhold til tid det bruker gjennom kabelen.
    Da gjenstår spørsmålet mtt: hvor stor målbar forskjell vil dette kunne gi ved terminalene for "real world" verdier?
    Den mest avgjørende er innlysende nok hørsel, en døv person i blindtest er nok ikke det mest suksessfulle. Noe annet som avgjør er kjennskap til anleggets tidligere lyd. Hvordan låt det hele før man testa? Har man hørt et oppsett gjennom 1 sang, så kan det godt være at man ikke hører noe forskjell what so ever. Har man derimot timer på timer med lytting på et anlegg vil man mye lettere kunne høre endringer i lyd, kort og godt fordi man sitter med mer kjennskap til hvordan det hele låt før. En som driver med biltrimming vil kjenne den minste forskjell i ytelse, mens en som har sitti på en gang tidligere kanskje ikke vil merke noe forskjell på en mindre oppgradering i det hele tatt. Det vil kanskje gå 10 oppgraderinger før "passasjeren" merker forskjell. Samme er det med hifi og all type oppgradering i anlegget, inkludert kabler.
    Jeg vil anbefale at du leser innlegget mitt om blindtester. Det er ltt langt men jeg håper det vil være oppklarende for de spørsmålene du stiller:

http://avforum.no/forum/generelt-aud...holografi.html

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til slutt vil jeg spørre deg om "korrekt informasjon".

Mener du at omtrentlig og magefølelse-basert informasjon er bedre enn ingen informasjon? Hvis det skulle vise seg at noe av det du sier ikke er korrekt, eller mangelfullt, mener du at det er positivt eller negativt å bringe det ut?

Hvordan har du kommet til de erkjennelsene du har, ved å lese teori, ved å måle, ved å blindteste eller ved å teste seende?

mvh
    k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interessant Jabby :-D . Lenge siden jeg har sett en kabeldebatt som virker så logisk. Det er ikke så vanskelig å sette seg inn i at elektonenes retninger vil kunne endres i ulike materialer. Men det blir så ufattelig komplisert at jeg vil tro det er praktisk umulig å måle. Rart ikke flere har snakket om dette. Linn et kun opptatt av renheten i kobberet etter hva jeg hører. Alså hvor de henter ut/bearbeider kobberet.

Sett fra vårt ståsted beveger elektronene seg sakte men fra deres mikroskopiske plan går de i rasende fart. Stemmer ikke dette?

Jeg har hørt etter forskjeller på endel signalkabler og ikke alltid vært lett å oppdage noen forskjell. Men med mine sølvbelagte, dyre kabler fra Wireworld ble lydbildet klarere. Stillere mellom instrumenter og "kroppen" er mer definert samtidig som transienter er klarere. Et tegn på at signalet kommer renere igjennom.

Nå gleder jeg meg til å få testet HT kabler. Den eneste jeg har testet var MIT AV2, den dempet nokså tydelig diskanten/sililanter.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Logisk og logisk. Nesten hele forklaringen om elektroner i første posten er ganske feil hvis man skal tro på det vitenskapen har funnet ut om de.

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knask, knask -poppkorn er stas :-D Ett elektron som blir sendt inn i en kabel er vel strengt tatt ikke den samme som kommer ut i den andre enden? Mener jeg lærte en gang at elektroner i "bevegelse"(strøm) oppstår ved at elektronene eksiterer mellom atomene.. dvs. ett elektron inn i ett atom vil skape et "ustabilt" atom og denne vil gjøre "hva som helst" for å bli stabilt igjen(riktig antall elektroner i det ytterste laget) -elektronet eksiterer derfor videre til neste atom osv = strøm. Teorien blir lettere å forstå, tror jeg, hvis vi begynner med å ta vekk ett elektron i den andre enden av kabelen(underskudd av elektroner i det siste atomet) dvs. en "hull strøm" ...... Hvor godt en kabel leder er vel mer avhengi av hvor lett elektronene eksiterer mellom atomene dvs hvilket materiale kabelen er laget av (sølv, kopper osv)....? Kan man virkelig snakke om en reell løpetidsforskjell med en båndbredde på kun 20kHz?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EXCEL
    Knask, knask -poppkorn er stas :-D Ett elektron som blir sendt inn i en kabel er vel strengt tatt ikke den samme som kommer ut i den andre enden? Mener jeg lærte en gang at elektroner i "bevegelse"(strøm) oppstår ved at elektronene eksiterer mellom atomene.. dvs. ett elektron inn i ett atom vil skape et "ustabilt" atom og denne vil gjøre "hva som helst" for å bli stabilt igjen(riktig antall elektroner i det ytterste laget) -elektronet eksiterer derfor videre til neste atom osv = strøm. Teorien blir lettere å forstå, tror jeg, hvis vi begynner med å ta vekk ett elektron i den andre enden av kabelen(underskudd av elektroner i det siste atomet) dvs. en "hull strøm" ...... Hvor godt en kabel leder er vel mer avhengi av hvor lett elektronene eksiterer mellom atomene dvs hvilket materiale kabelen er laget av (sølv, kopper osv)....? Kan man virkelig snakke om en reell løpetidsforskjell med en båndbredde på kun 20kHz?
    Ja det ligner mer på det jeg lærte på skolen.

Så gikk diskusjonen på hvilken vei strømmen egentlig gikk - med elektronene eller med "hullene".
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tror jeg Jabba og alle som har studert litt vet godt . Jeg ser ikke at logikken blir noe mindre av den grunn. Jeg har fagbrev jeg ass..:-D ..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at debatten er kommet til et stadie hvor det er naturlig å hevde at "nesten alt som kan sies i hifidebatter er allerede sagt - flere ganger", og henvise til min lille tabulerte hifidebatt-i-et-nøtteskall:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...holografi.html
    "
    Innhold
    1. Innledning
    1.1 Hvem er knutinh?
    1.2 Hva er dette? Enda en hifi-debatt??
    1.3 Følelser
    1.4 Subjektivisme og Objektivisme

2. Metode og filosofi
    2.1 Test-metodikk
    2.2 Hva er "hørbar"?
    2.3 "Folk må få ha hobbyen sin i fred"
    2.4 "Man må ha et åpent sinn, vitenskapen kan ta feil"

3. Seende lytting
    3.1 Tilbake til spørsmålet
    3.2 "Det må da være best å stole på øra?"

4. Blind Lytting
    4.1 Å virkelig stole på øra
    4.2 "Blindtester har alt for korte klipp"
    4.3 Svakheter ved blindtester
    4.4 Blindtester ved veldig små forskjeller
    4.5 Hva skjer når man får tatt en slik blindtest?
    4.6 Hvordan tolker man et null-resultat?

5. Generelle innvendinger
    5.2 "Små forskjeller kan bety mye for noen og lite andre"
    5.2 "Det er frekt ikke stole på voksne menneskers opplevelser"
    5.3 "Du syns visst at vi er bra dum, du?!??"
    5.4 "Dette er ikke noe å diskutere - jeg har hørt det altså er det et fysikalsk faktum"
    5.5 "Det at (f.eks) kabelbransjen eksisterer er i seg selv tilstrekkelig bevis på at produktene deres gir bedre lyd. Hvis ikke ville de ikke fått solgt produktene sine"
    5.6 "Du hører ingen forskjell, altså har du dårlig utstyr eller dårlig hørsel"
    5.7 "Hvorfor deltar du i disse debattene, få deg et liv"
    5.8 "For meg teller ikke blindtester, bare resultatet jeg får når jeg setter meg i godstolen"

6. Teknikk og Fysikk
    7. Foreløpig konklusjon
    8. Lesestoff
    ...
    Teknikk og Fysikk
    For noen er det ikke tilstrekkelig med en relativt "uteknisk" gjennomgang av hva vi beviselig greier å høre vha blindtester som jeg har gjort lengre opp. De fremsetter påstander som tyder på en sviktende forståelse av fysikk (så som "husk på skin-effekten, da!"), samtidig som de krever aksept for at vitenskapen ikke har kommet langt nok. Jeg mener at det er et vilspor å bringe inn alt for mye fysikk og målinger i denne grunnleggende debatten, men det er selvsagt mulig å regne og modellere på kabler og andre tweaks."

mvh
    k

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Ja det ligner mer på det jeg lærte på skolen.

Så gikk diskusjonen på hvilken vei strømmen egentlig gikk - med elektronene eller med "hullene".
    He, he -hadde vi samme læreren Mener å huske at Benjamin Franklin trodde(gjettetops: ) at strømmen gikk fra pluss til minus (konvensjonell strømrettning?), men at dette senere ble avvist... På skolen husker jeg det var full forvirring da pila på sybolet til f.eks. en diode peker mot pluss, men at den faktiske elektronstrømmen går den motsatte veien.....iiiha:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knut; Vi snakket om et test engang. Du kan komme innom meg en kveld og lytte mellom to signalkabler om du har lyst. Forutsetningen er naturlignok at du er åpen til sinns og lytter veldig kritisk (det er ikke snakk om store forskjeller alså).

Men jeg har ikke tatt meg tid til å teste forskjellene med mine nye produkter. De er mye bedre så jeg vil tro forskjellene er mer tydelig nå. Jeg skal sjekke litt først.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Det tror jeg Jabba og alle som har studert litt vet godt . Jeg ser ikke at logikken blir noe mindre av den grunn. Jeg har fagbrev jeg ass..:-D ..
    Elektronenes hastighet (gjennom materialet som følge av strømmen) er på få mm per sekund, og med vekselstrøm i frekvensene det er snakk om her beveger de seg kun frem og tilbake en brøkdels mm. Elektronene er ikke lydsignalet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler på at denne "skinn" effekten har så stor på virkning på så lave frekvenser som musikk innspilles på, Men jeg vet at feks til Radar er kablene uthulet pga denne effekten å da er det mye høyere frekvenser.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    FØRST må en påvise at det er mulig å høre forskjell på 2 greit dimensjonerte kabler gjennom en ABX blindtest. Jeg har ennå ikke sett dette, og internet begynner å bli fryktelig stort!

Alle teorier om forskjeller som ennå ikke er påvist blir tull og tøys!!
    Jeg har ikke sett en ABX blindtest som styrker det motsatte heller.... og internet begynner å bli fryktelig stort.

Skjønner argumentet med blindtester, men for hvert slikt argument får man et nytt tilbake. Placebo, impedans, hastighet, skineffekt eller atomer, diskusjonen har ingen ende. :-D

Men jeg er mektig imponert over knutinh`s pågangsmot og hans iherdige innsats for å prøve å argumentere i senk "kabelfolket". Det er ikke første gangen folk har kastet seg over popkornet, hverken her eller på HFS, for å bevitne slike diskusjoner. Men ordkrigen har en tendens til å dabbe av etter 10-30 sider før folk trekker pusten og en eller annen uviten stakkar starter en ny "Kabler?"-tråd et par uker senere....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Jeg har ikke sett en ABX blindtest som styrker det motsatte heller.... og internet begynner å bli fryktelig stort.
    Blindtester kan ikke motbevise Gud, grønne menn, slankepiller eller Knut Bjørnsens superkasseroller. I alle andre sammenhenger er det vanlig at den som framsetter en påstand ("Gud er her") må framsette beviser som sannsynliggjør dette.

Det ligger i religionens natur at det er et element av tro : hvis bibelens innhold var beviselig sann så burde vi alle gå i kirka umiddelbart og bekjenne våre synder.

Dette er helt analogt med kabeldebatten og andre religiøse fenomener. Som i religion er det viktig å "bekjempe"de vantro, og å finne strå-argumenter som styrker din sak ovenfor ukritiske sjeler som så gjerne vil ha tekniske argumenter for at kablene deres er rettferdiggjort fordi de ikke bare kan sette seg ned og nyte lyden...

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Knut; Vi snakket om et test engang. Du kan komme innom meg en kveld og lytte mellom to signalkabler om du har lyst. Forutsetningen er naturlignok at du er åpen til sinns og lytter veldig kritisk (det er ikke snakk om store forskjeller alså).

Men jeg har ikke tatt meg tid til å teste forskjellene med mine nye produkter. De er mye bedre så jeg vil tro forskjellene er mer tydelig nå. Jeg skal sjekke litt først.
    Jeg argumenterer ikke ut fra hva jeg hører, ergo er en blindtest med meg som subjekt revnende uinteressant. Anta gjerne at jeg er døv og se om det endrer på noe av det je har sagt i denne tråden.

-k

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Blindtester kan ikke motbevise Gud, grønne menn, slankepiller eller Knut Bjørnsens superkasseroller. I alle andre sammenhenger er det vanlig at den som framsetter en påstand ("Gud er her") må framsette beviser som sannsynliggjør dette.
    Blindtester kan selvfølgelig motbevise slankepiller, dvs kartlegge om de har noe virkning eller ikke (btw er det faktisk slankepiller som fungerer, og er dokumentert vitenskapelig). Det er bare for noen å ta iniativet til å utføre en slik undersøkelse. Samme er det med kabler. En ABX-blindtest kan ikke direkte bevise at det ikke er forskjeller på kabler, men den kan styrke argumentet til den ene aller andre siden betraktelig. Å si at man ikke har sett en ABX blindtest som beviser at det ER forskjell på kabler, blir derfor et dårlig argument når ingen heller kan finne noen tester på at noen har prøvd å bevise det motsatte.

Grønne menn eller Gud kan selvfølgelig ikke blindtestes, for det er ikke noe håndfast vi kan ta tak i å teste. Det er en påstand basert på noe vi ikke kan etterprøve. Både kabler, utstyr og ører er tilgjengelig for folk flest.

Nei, her må du komme med noe bedre Knutinh. Jeg syntes trådstarter leder 2-0 over deg denne gangen.....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Blindtester kan selvfølgelig motbevise slankepiller, dvs kartlegge om de har noe virkning eller ikke
    En test beviser enten et forhold eller den svikter å bevise et forhold. Dersom den svikter i å bevise forholdet så har den ikke bevist at forholdet aldri kan inntreffe og ikke i noen situasjoner.

Dersom du påstår at epler faller inn mot jorden (Newton) så er det tilstrekkelig med å vise til et eple som har falt ut fra jorden for å motbevise deg. Men du kan henvise til uendelig mange epler som har falt inn mot jorden uten at det strikt beviser at de aldri faller inn mot jorden.
    (btw er det faktisk slankepiller som fungerer, og er dokumentert vitenskapelig).
    Jeg ser ikke at dette har noen som helst betydning for det vi diskuterer.
    Det er bare for noen å ta iniativet til å utføre en slik undersøkelse. Samme er det med kabler. En ABX-blindtest kan ikke direkte bevise at det ikke er forskjeller på kabler, men den kan styrke argumentet til den ene aller andre siden betraktelig.
    En ABX test kan bevise med gitt signifikans at lytterene hørte forskjell, eller den kan ikke det. Jeg har tatt til inntekt for min skepsis et anseelig antall blindtester som svikter i å bevise forskjeller, men det er i beste fall en indikasjon, ikke et bevis.
    Å si at man ikke har sett en ABX blindtest som beviser at det ER forskjell på kabler, blir derfor et dårlig argument når ingen heller kan finne noen tester på at noen har prøvd å bevise det motsatte.
    Hva er det egentlig du sier her? En god blindtest skal være uhildet og starte med en hypotese. I en ABX test er :
    • hypotesen at det er en hørbar forskjell, og
    • null-hypotesen er at lytteren bare gjetter.

Resultatet kan evt forkaste null-hypotesen og vi sitter igjen med hypotesen bekreftet ved et gitt signifikansnivå.

Den eneste jeg kjenner til som åpent samlet inn argumenter utelukkende til inntekt for sin påstand og så bort fra alle andre var Tor Heyerdal (altså ikke var sin egen kritiker). Og han var rimelig omstridt.
    Grønne menn eller Gud kan selvfølgelig ikke blindtestes, for det er ikke noe håndfast vi kan ta tak i å teste. Det er en påstand basert på noe vi ikke kan etterprøve. Både kabler, utstyr og ører er tilgjengelig for folk flest.
    Og likevel greier de ikke å bevise virkningen? Er ikke det rart da?
    Nei, her må du komme med noe bedre Knutinh. Jeg syntes trådstarter leder 2-0 over deg denne gangen.....
    Hvem som helst kan kaste ut en teori. Teoriens gyldighet avhenger bl.a. av hvor godt den tåler saklig kritikk. Jeg ser ikke at trådstarter så langt har besvart kritikken, så strengt tatt er det helt i det blå hvorvidt denne tråden vil avklare alle kabeldebatter.

Jeg holder pusten.

-k

Side 3 av 28 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •