Kabler - Hvorfor låter de forskjellig? - Side 27

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 27 av 28 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 SisteSiste
Viser resultater 521 til 540 av 548
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Knut...
    Hvorfor i alle dager forklare seg så knotete...
    Er jo ikke så enkelt for oss imbesiller å forstå det da
    Jeg hverken hevder eller mener at noen her er imbesiler (jeg tror man må kjenne en person litt bedre enn noen linjer på et diskusjonsforum før man kan konkludere det).

Jeg tror det først og fremst er en uenighet om hvordan et (i den store sammenhengen) fille-fenomen arter seg, og hva som er best egnet metodikk for å registrere dette.

Forøvrig har jeg lært mye av å diskutere denne saken med folk som har et veldig forskjellig utgangspunkt fra meg.

-k

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke noen arrangere en ABX test snart. Dere som er samlet relativt sentralt der nede på Østlandet må da få til det?

Så blir det kanskje slutt på slike håpløse diskusjoner som dette. Enige blir dere aldri likevel.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke sånn ut...
    For min del så ligner kabeldebatten litt på hekseprosessene i middelalderen.
    -Enten så går du med på at du er en heks, du får din velsignelse, men du må fortsatt finne deg i å brenne på bålet. Eller du ikke går med på det, så kan det være at du blir torturert til at du innrømmer det... Eller at man er så heldig at man kaster vedkommende på havet.. flyter: heks.. drukner: ikke heks...

Litt trist at vi som liker å eksperimentere med kabler blir satt så til veggs, fordi det ikke passer med deres syn eller opplevelser. Og kaller det for placebo-effekt... Beklager gutter.. Det synes jeg er sterkt krenkende fordi det setter spørsmålstegn med vår personlighet... At vi er tilnærmet tilbakestående som merker forskjeller. Hadde vel vært like ille som at vi ville påstå at "Isen's" forsterkere låter bra pga. en placebo-effekt? Tror ikke hverken han eller de som liker Midgard-blokkene ville likt det? (Må presisere at jeg synes de låter bra, så jeg slipper noen sure kommentarer)

Jeg synes det skal være opp til den enkelte å gjøre seg opp en mening, og ikke for oss å diktere og si at det er riktig eller galt:s Det er det som gjør hobbyen så spennende.. eksperimenteringen, bytting av komponenter, opplevelsen.. Og ikke minst: musikken.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stor forskjell er det forresten på målingene for to forskjellige forsterkere fra 20Hz til 20KHz? Er de oppgitt til å levere 100W i hver kanal i det oppgitte frekvensområdet må de jo høres like ut også?

En to tre, kast dere over meg, regner med å få pepper for dette...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg synes det skal være opp til den enkelte å gjøre seg opp en mening, og ikke for oss å diktere og si at det er riktig eller galt:s Det er det som gjør hobbyen så spennende.. eksperimenteringen, bytting av komponenter, opplevelsen.. Og ikke minst: musikken.

Det er jo nettopp derfor vi har dette som hobby og synes det er så spennende!!
    Og ikke noen test i verden kan bevise at JEG ikke hører eller hører forskjell.
    Uansett hvordan man vender og regner og beviser så er det MINE ører som bestemmer om jeg hører forskjell på "lakrissnører" og "dyre" kabler.

Slik er det og slik blir det

Problemet med en slik type diskusjon er at den ikke kommer noen vei...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart, Svante!

Det er jo alltids de som vil påpeke hvor rett de har og vinne diskusjonene... Ett eksempel er ei som ei venninne av meg kjenner som insisterte å diskutere "hundeloven" siden hun hadde lest den. Og bare proklamerte der og da at jeg ville tape diskusjonen pga. det.

Jeg velger mine slag og hvis jeg vet at jeg tar feil så trekker jeg meg fort ut.

Verste jeg uansett vet er at folk banker meg i hodet med viten som de har lest seg til... Og jeg har erfart noe annet. Jeg har ikke sagt at deres erfaringer er feil. Men, å legge ut milevis med linker til tester++++ for å påvise hvor feil "de" andre tar, slik visse gjør.. Nei, det holder jeg meg langt unna. Det er en besserwissermentalitet som jeg holder meg for god for

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en besserwissermentalitet som jeg holder meg for god for

Kabel diskusjoner som denne er det ingen som vinner eller taper. Det er mer en tråd der man kan få ut litt aggresjon

MEN det er viktig at kabler er diskutert for hvis ingen hadde prøvd og feilet hadde det ikke vært morsomt og hatt denne hobbyen.

Husker den gangen jeg bestilte meg Nordost kabler ( mk2 ett eller annet til 1500 ) Jeg gledet meg som en unge på julaften til å teste disse og bytte ut de gamle. Ikke en eneste test i verden kunne ha tatt fra meg den gleden

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fine med dette er at jeg heldigvis sover like godt om natta selv om jeg hører forskjell på en del kabler og mener at det kan være verdt å betale for disse forskjellene i mange tilfeller.

Jeg tenker bare at det er synd det er så mange som går glipp av ekstra god-lyd ved å utelukke kabler som et tweak.
    Kabelskeptikerne tenker vel antakeligvis det motsatte; at det er synd at så mange kaster bort penger på noe som ikke har noe effekt.

Heldigvis er det egne erfaringer som betyr noe for meg i hvertfall. Har man imidlertid forsøkt å teste uten å finne noen forskjell er det helt greit at man tviler.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Husker den gangen jeg bestilte meg Nordost kabler ( mk2 ett eller annet til 1500 ) Jeg gledet meg som en unge på julaften til å teste disse og bytte ut de gamle. Ikke en eneste test i verden kunne ha tatt fra meg den gleden
    Akkurat.
    Og så hadde det vært greit at de som nødvendigvis ikke ha helt tro på slike ting slutter å kalle andre for tullinger.

For det er forskjell på kabler, sant:-? :-? :-?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Kabelskeptikerne tenker vel antakeligvis det motsatte; at det er synd at så mange kaster bort penger på noe som ikke har noe effekt.
    Vet ikke hvilken kategori jeg havner i

Jeg tror sikkert at det er små forskjeller i lyd på høytalerkabler.

MEN - jeg er overhode ikke intressert i å betale "tulle" summer for høytalerkabler. Det er faktisk grenser for hvor avansert og kostbar produksjon av en høtalerkabel kan være.....

Samtidig beskriver mange som tester i blader (og enkelte her inne ) egenskaper hos forskjellige høytalerkabler som overstiger forskjellen jeg hører mellom bilstereoen og stueanlegget.

Bruken av høytsvevende adjektiver tar vekk enhver troverdighet - synes jeg.

Derfor er jeg 100% fornøyd med mine Biltema høytalerkabler

Men respekterer selvsagt de som vil bruke masse penger på sine høytalerkabler.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv

For det er forskjell på kabler, sant:-? :-? :-?

Selvfølgelig er det forskjell. Men om et menneskeøre hører forskjellen er vel heller tvilsomt. VI har jo en utrolig dårlig hørsel i forhold til andre i dyreriket

Jeg liker å skjemme bort anlegget med kabler jeg..Det er den følelsen av at det er bra som gjør det..

Satt på spissen. Man kjøper hifi utstyr til en verdi av 80-90000 MAN drar ikke på Biltema og handler kablene da

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satt på spissen. Man kjøper hifi utstyr til en verdi av 80-90000 MAN drar ikke på Biltema og handler kablene da
    Det har jeg ingen problemer med

Har kanskje ikke fullt så dyrt utstyr, man allikevel...

4mm2 kabelen til Biltema har en ganske bra "kvalitetsfeeling" btw
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Det har jeg ingen problemer med

Har kanskje ikke fullt så dyrt utstyr, man allikevel...
    Det var deg jeg siktet til HAHA

Men dette får være opp til hver enkelt å avgjøre. Jeg bryr meg lite så lenge dere er fornøyd. Men som det sies litt lengre opp så blir jeg også irritert over folk som nærmest skjeller ut de som kjøper seg dyre kabler.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var deg jeg siktet til HAHA

Men dette får være opp til hver enkelt å avgjøre. Jeg bryr meg lite så lenge dere er fornøyd. Men som det sies litt lengre opp så blir jeg også irritert over folk som nærmest skjeller ut de som kjøper seg dyre kabler.
    Haha, snakk om å bli lurt... jaja :-D

Enig - det er greit å fortelle om sine egne synspunkter uten å trykke de inn i skallen på andre.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, snakk om å bli lurt... jaja :-D

Enig - det er greit å fortelle om sine egne synspunkter uten å trykke de inn i skallen på andre.
    Men.... vent litt, hva skjer med slike tråder da?

Blir ikke mye fargerik diskutering da

Så - NEI jeg synes vel egentlig at folk ikke burde bruke masse penger på høytalerkabler med fancy navn og ecstacyinspirerte omtaler i tvilsomme hifiblader

Det er bare tull!!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så - NEI jeg synes vel egentlig at folk ikke burde bruke masse penger på høytalerkabler med fancy navn og ecstacyinspirerte omtaler i tvilsomme hifiblader

Det er bare tull!!

Hvorfor det?? Hvilke grunnlag har du til å synse slik??

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor det?? Hvilke grunnlag har du til å synse slik??
    Det står godt forklart i innlegget! :-D

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står godt forklart i innlegget! :-D

Skjønner ikke hva du mener :twisted:

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler intereserer meg ikke noe særlig.. ;-)

Kan ikke si at jeg hører så mye forskjell på dem heller.

Trives godt med mine Nordost, Cav og hjemmelagde Kimber-jumpere. :-)

En kabel har jo egentlig en ganske enkel oppgave, transportere et signal fra A til B..

Hvorfor gjøre det så komplisert?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke sånn ut...
    For min del så ligner kabeldebatten litt på hekseprosessene i middelalderen.
    -Enten så går du med på at du er en heks, du får din velsignelse, men du må fortsatt finne deg i å brenne på bålet. Eller du ikke går med på det, så kan det være at du blir torturert til at du innrømmer det... Eller at man er så heldig at man kaster vedkommende på havet.. flyter: heks.. drukner: ikke heks...
    Hekseprosesser? Nei, kabeldebatten er klin lik et moderne rettssystem. Noen kommer med en påstand ("det er lydmessige forskjeller på kabler"), og det blir møtt med skeptis fordi det ikke rimer (med moderne vitenskap). Parten som kommer med påstanden forventes da å presentere bevis. Å forvente å ikke få kritikk når man kommer med påstander man ikke kan dokumentere, faller på sin egen urimelighet.

Litt trist at vi som liker å eksperimentere med kabler blir satt så til veggs, fordi det ikke passer med deres syn eller opplevelser. Og kaller det for placebo-effekt... Beklager gutter.. Det synes jeg er sterkt krenkende fordi det setter spørsmålstegn med vår personlighet... At vi er tilnærmet tilbakestående som merker forskjeller.
    Igjen, du kommer med en påstand du verken kan eller vil dokumentere, og du forventer at andre skal ta det for god fisk? Tillitt går ganske langt, men det finnes grenser.

Hadde vel vært like ille som at vi ville påstå at "Isen's" forsterkere låter bra pga. en placebo-effekt? Tror ikke hverken han eller de som liker Midgard-blokkene ville likt det? (Må presisere at jeg synes de låter bra, så jeg slipper noen sure kommentarer)
    Disse forsterkerne har store målbare forskjeller fra andre, så argumentet ditt er ikke godt nok. Om det skal kunne brukes må du vise til to forsterkere som måler klin likt, men låter forskjellig likevel.

eg synes det skal være opp til den enkelte å gjøre seg opp en mening, og ikke for oss å diktere og si at det er riktig eller galt:s Det er det som gjør hobbyen så spennende.. eksperimenteringen, bytting av komponenter, opplevelsen.. Og ikke minst: musikken.
    Klart det skal være opp til den enkelte. Likevel, når du i et offentlig forum presenterer et syn som ikke passer overens med moderne vitenskap, og ikke vil vise til objektive observasjoner som støtter din påstand, må du forvente kritikk.

Er det noe som er middelaldersk, så er det å nekte andre å kritisere din tro.

Side 27 av 28 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •