Kabler - Hvorfor låter de forskjellig? - Side 26

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 26 av 28 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 SisteSiste
Viser resultater 501 til 520 av 548
    Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg argumenterer ikke ut fra hva jeg hører, ergo er en blindtest med meg som subjekt revnende uinteressant. Anta gjerne at jeg er døv og se om det endrer på noe av det je har sagt i denne tråden.

-k
    Plukket opp denne ifra tidligere, for jeg bare måtte lese litt tilbake...
    Unnskyld meg.. Men, har du ingen egen oppfatning av ting, eller må du lese deg til det? Det meste man leser av sånt er jo i grunnen eldre lesestoff som burde bli sett på som foreldet. Og fortsatt ser jeg på øret som det viktigste måleinstrument innen hi-fi, ikke en graf

Ikke for ingenting at de fleste som bygger høyttalere, selv etter å ha kjørt utregninger og tall gjennom CAD (eller hva de nå heter igjen) fortsatt må bruke ørene for å finne ut hvor feilen ligger?

Ser du henviser gang på gang til en sak i ett svensk hi-fi blad fra over 20(tjue!!!!) år tilbake (I tillegg til flere andre på rundt 10-15) der de viser til at det ikke finnes forskjeller... Tror du ikke produktutviklingen/kunnskapen siden den gangen har blitt bedre? At opptaksteknikken har blitt bedre? At platepressene har blitt bedre? Ting som kan fremmer lydkvalitet? Som kan påvise forskjellene?

For å si det som så: Forskere har ofte tatt feil og måtte gå tilbake på saker og ting. Og tror ikke, selv om de er forskere, at de har bedre peiling på lyd. Garantert på hvordan lyden blir reprodusert, og hvordan en perfekt målekurve ser ut... Men, ellers? Tviler...

"resistansen er sånn, kapistansen er sånn, så kommer skin effekten blablabla... Det vi har kommet frem til er at det umulig kan være forskjell."
    Folk kan si seg enig i at det finnes mere mellom himmel og jord og at sjansen for at det lever intelligente livsformer på andre planeter.. Etter at forskere har benektet at så er. Så plutselig begynner man å gå med på at jeg kanskje har hold? Kan det ikke være forhold i en kabel som ikke er målbare? Ting som forskere ikke har tatt høyde for?

Jeg synes litt synd på oss audiofile... Vi kan ha holdt på med dette i 20-30-40år, men fortsatt vil en forskers ord veie som gull.
    Mens, vårt vil bli sett på som tinn av kjipeste slag...

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg har bare lest første siden og det siste innlegget før dette i denne tråden, men må si det var en veldig god forklaring på dette med kabeler, i allefall høyttalerkabler.

Tusen takk!

Dette er å blir en evig diskusjon, men jeg mener at der er klar forskjell i kabeler, men hva som gjør hva kan jeg ikke si. Heh,

Jeg forstår knutihn, og ja jeg tror også at kabelprodusentene kansje tar seg vell godt betalt, men det er ingen tvil om at kabeler gir forskjellig lyd, det store spørsmålet er jo hvor mye du er villig til å betale for den lille forskjellen det gir å gå fra en kabel til 10kr meteren til en til 100 000kr meteren.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Ikke for ingenting at de fleste som bygger høyttalere, selv etter å ha kjørt utregninger og tall gjennom CAD (eller hva de nå heter igjen) fortsatt må bruke ørene for å finne ut hvor feilen ligger?
    Det finnes vel knapt en eneste kommersiell høyttalerprodusent som ikke korellerer lyttetester med målinger. Synes også det du sier er litt upresist. Man lytter for å bedømme lydkvaliteten og finne svakheter ved lydbildet, men uten målinger på høyttalerne er det nesten umulig å finne ut hvordan man skal korrigere disse svakhetene. Jeg vil derfor si at man lytter for å oppdage feil, mens man benytter målinger for å finne ut hvor feilen ligger.

For øvrig er det så stor forskjell mellom påtrykt signal og det lydtrykket som formidles fra en høyttaler at det å måle hvordan en høyttaler påvirker lydbildet er mye enklere enn å måle hvordan en kabel evt. påvirker lydbildet. Det er også så store hørbare forskjeller mellom ulike høyttalermodellers lydsignaturer at ingen bestrider at disse er målbare eller hørbare.

Det er ingen naturlig parallell mellom høyttalere og kabler når det gjelder i hvilken grad de påvirker lyden. En høyttaler er vel den komponenten i et anlegg som farger lyden mest. En kabel er den komponenten i signalveien som farger lyden minst.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cervin
    Hei, jeg har bare lest første siden og det siste innlegget før dette i denne tråden, men må si det var en veldig god forklaring på dette med kabeler, i allefall høyttalerkabler.

Tusen takk!

Dette er å blir en evig diskusjon, men jeg mener at der er klar forskjell i kabeler, men hva som gjør hva kan jeg ikke si. Heh,

Jeg forstår knutihn, og ja jeg tror også at kabelprodusentene kansje tar seg vell godt betalt, men det er ingen tvil om at kabeler gir forskjellig lyd, det store spørsmålet er jo hvor mye du er villig til å betale for den lille forskjellen det gir å gå fra en kabel til 10kr meteren til en til 100 000kr meteren.
    At det finnes de kabelprodusentene som tar seg godt betalt er det ingen tvil om... Men, synes det er viktig og heller ikke skjære over en kam...
    Om en person vil bruke 100000 for en kabel så er det helt opp til vedkommende, og jeg tror jeg sikkert ville gjort det samme om jeg var passe gal og tjente 10000K for mye i året..
    Men da hadde jeg saktens kjøpt en jeg visste var bra, og ikke minst hadde ett anlegg som stod i stil til investeringen
    edit: spørsmålet er fortsatt om forskjellen på kabler og ikke nødvendigvis det som har med pris å gjøre?

Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Hva mener du med at ingen har noen sinne hørt forskjell? Forøvrig så kom den største forskjellen jeg har hørt på høytalerkabler noen sinne med et NAD/Cerwin Vega anlegg, så utstyrskvalitet behøver ikke alltid å være viktig.
    Det er mange som har hørt forskjell på dette, men de har bare ikke tatt "testen" hos det svenske elektronikkforlaget, en utfordring jeg forøvrig aldri har hørt om.
    Men det kan godt hende det er en del placebo inne i bildet, men det er flere ting som er helt uforklarlige ved hjelp av placebo mener nå jeg.

F.eks at et lyttepanel fremhever de samme karakteristika ved en kabel, eller evt uavhengige tester, uten å ha delt sine inntrykk med hverandre. Denne synes jeg er vond å forklare, spesielt når deltakerne i mange tilfeller hverken har lest eller hørt om kabelen før. F.eks i tilfeller hvor "en kompis" tok med en kabel over.

Hva jeg mener?
    Jo ganske enkelt dette at jeg ikke har sett en eneste blindtest der man har konkludert med at det var forskjell på de kablene som ble testet.
    IKKE EN.
    Samt at det nevnte Svenske elektronikkforlaget som lovte ut et femsifret beløp for tredve år siden ennå ikke er blitt krevd for de pengene, selv om kriteriet er så latterlig enkelt som bare å kunne høre forskjell på to sett kabelstumper.
    KORT OG GODT.

Når det gjelder dette med forskjellige lyttepaneler og samme karakteristika av den og den kabelen?
    Tja, la meg skissere med dette for deg. (SVÆRT vanlig da SEB var redaktør i ei viss blekke her i landet)
    Et lyttepanel hører på en ny forsterker. Personen som demonstrerer denne forsterkeren snakker om et nært holografisk lydbilde. Samtlige som sitter i salen og hører på nevnte forsterker og demonstratør løfter litt på venstre skinke, blar febrilsk i Puls HiFi og leser ivrig hva som står på ei bestemt side der, bretter sammen blekka og legger den under skinka igjen mens de ivrig nikker samtykkende til dette hva nevnte demonstratør nettopp sa.
    Skjønner du tegninga?
    Værre er det i grunnen i dag når du kan lese nesten ordrett i HifI-'pressen' hva som står nevnt på hjemmesidene til produsentene av dette utstyret som HiFi-blekken akkurat har testet. Pussig? Javisst.

Men blindtest Fysj og fysj. Hvordan skal man kunne vite hva man skal mene i en slik?

Jeg har svært mange ganger herpa anlegget til kompiser helt uten at de hørte en dritt, før jeg varsla dem om hva jeg hadde gjort.
    DA hadde nesten hver og en 'hørt at det var noe galt' ja, de klarte bare ikke sette fingeren på hva det var.

Men utfordringen ligger der:
    Finn en eneste blindtest utført som beskrevet av Elektronikvärlden gjorde i 1989,
    som konkluderer med at det er sånne forskjeller på høyttalerkabler.
    EN holder.

La meg ønske deg hjertelig lykke til i din søken.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den teorien skurrer jo litt med naturlovene, tenker da,
    hastigheten på elektronet vs frekvensen på lyden...

Og at et elektron ikke skytes som en geværkule, men dyttet i en felles strøm...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=TANDBERGEREN]Men utfordringen ligger der:
    Finn en eneste blindtest utført som beskrevet av Elektronikvärlden gjorde i 1989,
    som konkluderer med at det er sånne forskjeller på høyttalerkabler.
    EN holder.
    QUOTE]

Har du link til det du referer til? Hva har du testet selv i de siste årene? Jeg antar du ikke har holdt på en konklusjon du gjorde for 30 år siden?

En grunn til få blindtester kan jo være at mange ikke ser noen grunn til det.
    Men hvor finner du egentlig denne store skeptismen mot blindtester? Jeg har ikke lagt merke til noen spesiel motvillighet, men så har jeg ikke lest altfor mye i kabletråder. Tror du alle "kabelfolk" debaterer i kabeltråder? Hva vet vi hva de andre har gjort og ikke gjort? Jeg tipper det i tillegg er mange entusiaster som er dritt lei disse debattene og holder seg unna.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TANDBERGEREN
    Hva jeg mener?
    Jo ganske enkelt dette at jeg ikke har sett en eneste blindtest der man har konkludert med at det var forskjell på de kablene som ble testet.
    IKKE EN.
    Samt at det nevnte Svenske elektronikkforlaget som lovte ut et femsifret beløp for tredve år siden ennå ikke er blitt krevd for de pengene, selv om kriteriet er så latterlig enkelt som bare å kunne høre forskjell på to sett kabelstumper.
    KORT OG GODT.

Når det gjelder dette med forskjellige lyttepaneler og samme karakteristika av den og den kabelen?
    Tja, la meg skissere med dette for deg. (SVÆRT vanlig da SEB var redaktør i ei viss blekke her i landet)
    Et lyttepanel hører på en ny forsterker. Personen som demonstrerer denne forsterkeren snakker om et nært holografisk lydbilde. Samtlige som sitter i salen og hører på nevnte forsterker og demonstratør løfter litt på venstre skinke, blar febrilsk i Puls HiFi og leser ivrig hva som står på ei bestemt side der, bretter sammen blekka og legger den under skinka igjen mens de ivrig nikker samtykkende til dette hva nevnte demonstratør nettopp sa.
    Skjønner du tegninga?
    Værre er det i grunnen i dag når du kan lese nesten ordrett i HifI-'pressen' hva som står nevnt på hjemmesidene til produsentene av dette utstyret som HiFi-blekken akkurat har testet. Pussig? Javisst.

La meg ønske deg hjertelig lykke til i din søken.
    Jeg har sett flere uoffisielle blindtester der man klarer å plukke ut ulike kabler, men dette er utført av enkeltbrukere på forum o.l så da skjønner jeg at det ikke er godt nok som vitenskapelige bevis.

Skjønner ikke at det du sier om at en eller annen fyr presenterer et produkt har noen relevans. Ok, at det vil påvirke lytterne der og da, men de aller færreste som tester produkter, samt de produkter jeg selv tester, får produktet presentert av en representant av produktet. Ofte er det helt tilfeldige produkter som testes ut, og det viser seg meget ofte at mine egne erfaringer samsvarer med andres selv om jeg i utgangspunktet ikke visste noe om produktet.

Jeg søker ikke etter noe som helst, i mine ører hører jeg klart forskjeller på enkelte kabler, men ikke alle. Jeg skjønner imidlertid at prisene er veldig overdrevne i forhold til det lille kabler faktisk gjør med lydbildet. Det er imidlertid veldig indivduelt hvor mye man er villig til å betale for det lille ekstra. Jeg synes f.eks at en liten lydendring i positiv retning i et high-end anlegg godt kan komme fra et kabelsett til 20k siden dette er mye rimeligere enn å kjøpe f.eks en ny cd-spiller på high-end nivå. Men at det ville vært galskap å bruke tilsvarende sum for den samme lille forbedringen i et simpelt hjemmekino anlegg til 30k f.eks. Dette er selvsagt under forutsetning om at det er hørbare forskjeller på kabler.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett det blitt referert til blindtester i følgende to typer scenario:

En debattant angriper en annen. Førstnevnte er svært opptatt av utstyrets skjulte hemmeligheter og mindre av faktisk funksjon. Dette er grunnlaget for kritikken, og kritikken underbygges av blindtester som han angivelig skal ha gjort for en tid tilbake. "blindtestene" dokumenteres over hodet ikke og vedkommende er svært sparsommelig med detaljer.

Den andre "varianten" dreier seg om en type nysgjerrighetsblindtester. Man er nøye med å beskrive prosessen og svarer åpent på alle spørsmål. Man har ikke i noen av de testene av denne typen som jeg selv har lest klart å avdekke noen sammenheng mellom pris og kvalitet. I noen få har man avdekket forskjeller over hodet med tendensiøst men ikke konklusivt resultat. I disse tilfellene har det ikke vært noen regel at dyre produkter kommer godt ut.

Det virkelig interessante er at slike tester ikke bare er gjort på kabler.

PS: Dette er tatt fra hukommelsen så når det uungåelige spørsmålet om å underbygge dette kommer så vil jeg frastå fra å svare på det. Jeg gidder simpelt hen ikke, og som jeg skriver, det er snakk om hva jeg har snappet opp i det jeg har lest, ikke hva som eksisterer i alle tenkelige hjørner av Internet.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo. Målbare forskjeller vil finnes (hvis utstyret er nøyaktig nok) for alle kabler, også dersom man måler samme kabel to ganger.

Målbare relevante forskjeller er en annen sak, og der er det uenighet mellom hhv rasjonalistene og enkelte subjektivister om f.eks frekvensresponsen ved 100kHz har betydning for en menneskelig lytter, eller om 0.001dB demping ved 15kHz har noen betydning for en menneskelig lytter, eller om målbare forskjeller som tilsvarer å flytte høyttaleren (eller lytteren) noen millimeter til venstre har noen betydning.

-k

I og med at det er enighet om at det er målbar forskjell på kabler kan man rett og slett ikke utelukke muligheten for at noen kan høre forskjell.

Finner det forøvrig merkelig når folk påstår at det er en helt utrolig forskjell og da eventuelt ikke klarer å blindteste sitt eget anlegg korrekt.

Ps: Personlig har jeg ikke lykkes med å høre forskjell på et kabelbytte.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe...
    Bare sikter til Knut som ikke lytter... Men kun bruker målinger som utgangspunkt for sine "holdninger". Iallefall det inntrykket jeg hadde.
    Jeg bare mente at for å kunne ha ei objektiv holdning basert på sine subjektive erfaringer så bør man ha lyttet selv? Tror det hadde vært en fare for at det kunne blitt noen dårlige ht om man kun skulle brukt ett måleprogram som referanse? Litt farlig med en slik holdning. Litt forutinntat sånn jeg ser det....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Roffe...
    Bare sikter til Knut som ikke lytter... Men kun bruker målinger som utgangspunkt for sine "holdninger". Iallefall det inntrykket jeg hadde.
    Jeg bare mente at for å kunne ha ei objektiv holdning basert på sine subjektive erfaringer så bør man ha lyttet selv? Tror det hadde vært en fare for at det kunne blitt noen dårlige ht om man kun skulle brukt ett måleprogram som referanse? Litt farlig med en slik holdning. Litt forutinntat sånn jeg ser det....
    Jeg har ved flere anledninger repetert at jeg ser på målinger som nært irrelevant for å besvare med to streker under svaret de store stridsspørsmål.

Hvis du likevel hevder det så er mitt inntrykk at du A)bevisst lyver for å skape et inntrykk eller B)har svært dårlige lese-evner.

Det samme gjelder lytting. Hvor har jeg sagt at jeg ikke lytter? Er det ærlig å gjøre antagelser om med-debattanter når det ikke finnes grunnlag for det? Det jeg sier er at diskusjonen står seg bedre på at jeg ikke har noen "guru-status" som lytter eller teknolog. Bare når argumentene kan komme fra Jørgen Hattemaker og fremdeles gi mening er jeg fornøyd med mine innspill.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knut1
    I og med at det er enighet om at det er målbar forskjell på kabler kan man rett og slett ikke utelukke muligheten for at noen kan høre forskjell.
    Jeg ser ikke sammenhengen.

Subjektivistene hevder at hørselen langt overstiger dagens måleinstrumenter. Dersom det er tilfellet, ville fraværet av målbare forskjeller gjøre at man "kan utelukke muligheten for at noen hører forskjell"?

De som har jobbet med teknologi og hørsel synes jevnt over å være enige i at (rett utvalgte) måleapparater har større presisjon enn hørselen. Altså at A og B kan måle ulikt selv om A og B høres likt ut, men ikke motsatt. Kunne man i det tilfellet si at

Jeg er tilhenger av en verdens-anskuelse som i størst mulig grad baserer seg på hørselen - ikke synet eller måleinstrumenter. Hvis en blindtest viser at to høyttalere låter forskjellig så gjør de høyst sannsynlig det. Hvis ingen noensinne greier å bevise forskjeller mellom to fornuftige kabler med samme metodikk så er ikke det et bevis, men for de fleste vil det være en indikator på at kabler enten er uten betydning eller har "nært uendelig liten" betydning.

-k

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det komiske er jo at skaren av personer som hevder at ørene er bedre til å detektere forskjeller enn måleinstrumenter ikke har kunnskaper om målinger selv, men bare støtter seg på at de har hørt fra andre at det er sånn, andre som da også mangler kunnskap om målinger selv...

Med andre ord har vi en debatt med to fronter, en som ikke kan noe om målinger og en som kan relativt mye om det i kraft av å enten være utdannet på området og/eller jobbe med slike ting til vanlig. Disse to frontene diskuterer målingers tilstrekkelighet...

...trenger jeg si mer om akkurat den saken egentlig?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ikke sammenhengen.

Subjektivistene hevder at hørselen langt overstiger dagens måleinstrumenter. Dersom det er tilfellet, ville fraværet av målbare forskjeller gjøre at man "kan utelukke muligheten for at noen hører forskjell"?
    Nei.
    Viss noen hører en forskjell som ikke kan måles....
    Ja da er rett og slett hørselen til vedkommede bedre enn apparetet.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke at hørselen overstiger måleapparater i sensitivitet. Jeg tror bare man rett og slett ikke har målt det helhetlige systemet på den rette måten enda.
    Jeg tror f.eks ikke at svaret ligger i frekvensresponsen til det komplette systemet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det komiske er jo at skaren av personer som hevder at ørene er bedre til å detektere forskjeller enn måleinstrumenter ikke har kunnskaper om målinger selv, men bare støtter seg på at de har hørt fra andre at det er sånn, andre som da også mangler kunnskap om målinger selv...

Med andre ord har vi en debatt med to fronter, en som ikke kan noe om målinger og en som kan relativt mye om det i kraft av å enten være utdannet på området og/eller jobbe med slike ting til vanlig. Disse to frontene diskuterer målingers tilstrekkelighet...

...trenger jeg si mer om akkurat den saken egentlig?
    Jo du kan også gjerne opplyse oss som ikke kan nok om måleteknikk. Hvordan kan man få målt en påstått hørbar forskjell mellom to kabler? Alså måle det samme som en lytter hører.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Menneskets hørsel er ikke akkurat verdens beste...

Det er mikrofoner som registrerer lyd X antall ganger bedre en menneskeøret...

det en mikrofon derimot ikke kan ta høyde for er hvert enkelt menneskets hørsel, ingen har samme hørsel å oppfatter hver frekvens likt...

En egenerfart eksempel var en kunde som ikke hørte varselslyden på måleinstrumentet mitt (ikke lyd målinger), dette er en frekvens alle skal høre...
    Altså han hadde en totalt dipp i hørselen rund akkurat de frekvensene...

Måleinstrumenter kan gi perfeksjon, mens hver enkelts hørsel må avgjøre hva man selv synes høres best ut, men at en kort kabel skal gi hørbar forskjell for menneskeøret er ganske umulig når instrumenter ikke måler noen forskjell i lydbildet...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knut...
    Hvorfor i alle dager forklare seg så knotete...
    Er jo ikke så enkelt for oss imbesiller å forstå det da

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knut1
    Nei.
    Viss noen hører en forskjell som ikke kan måles....
    Ja da er rett og slett hørselen til vedkommede bedre enn apparetet.
    Men hvorfor greier ikke blindtester å vise at noen er i stand til dette?

Hvis det da ikke er slik at mennesket er alt annet enn et objektivt "måleapparat", men derimot en kompleks og subjektiv innretning som ikke evner å analysere en enkelt sans isolert fra synsinntrykk, erfaring, forventning etc?

Hvis alle rapportene om at CD-plater med grønn tusj låter bedre ikke lar seg bekrefte med blindtester, er det ikke da sannsynlig at de som rapporterer slike fordeler rett og slett lar seg "lure" av forventninger?

-k

Side 26 av 28 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •