Kabler - Hvorfor låter de forskjellig? - Side 25

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 25 av 28 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 SisteSiste
Viser resultater 481 til 500 av 548
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Hmm. Og så?
    Vel - du kan vel nesten si det slik at høytaleren da vil yte best med den anbefalte kabelen.

Hvis det nå er slik at det er forskjell på kabler
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Hvis det nå er slik at det er forskjell på kabler
    Haha, ringen er sluttet!

Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg tror ikke at den uttalelsen er presis. Hvis man bare er tilstrekkelig dum er det fullt mulig å kombinere komponenter med en eller annen kabel som klart kan være hørbart.

Spørsmålet er derimot hvorfor man skulle ønske å være så dum når det finnes kabler hos biltema som fyller funksjonen med mindre man trenger 100 meter eller har en høyttalerkonstruksjon av en annen verden?

-k

Du har helt rett. Det var ikke helt presist sagt.
    Det har seg slik at visse forutsetninger legger man nærmest automatisk til grunn når man slenger ut slike forkortede versjoner som dette.
    Jeg presiserer gjerne:

På ALT normalt HiFi-utstyr så har så langt ingen hørt forskjell på om det var 5 meter lange ringeappratledninger eller 5 meter lange kabler av hvilken som helst annen type innkoblet på dette Hifi-anlegget i en blindtest og utover alminnelig statistisk slumpetreff.

Jeg våge påstanden om at enhver som påstår det motsatte bør legge frem bevis på at så har skjedd, om jeg ikke rett og slett skal si at vedkommende ikke vet hva en blindtest er.
    Et Svensk elektronikkforlag la ut en dusør for 30 år siden, og har ennå ikke fått en eneste utfordring engang på saken.
    Dusøren var heller ikke ubetydelig, så det skulle ikke stå på motivasjonen.

Så får man vel høre hva et alminnelig HiFi-anlegg er da.
    Vil tro at det klart finnes forsterker/høyttalerkombinasjoner som kan klare å kvele ringeapparatledningen på grunn av tverrsnittet, så kan hende man skal si det slik at man bør teste med tilsvarende tverrsnitt i gitte tilfeller?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp dere noen litt tykke kabler av kobber og tenk på viktigere ting:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    He he, da er jeg svært dum alså :razz: ..

Jeg trodde du var på et annet nivå Knut :???:
    Hvis du leser posten min en gang til så vil du se at det ikke er det jeg sier.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Min konklusjon er at de støtter seg veldig på den informasjonen de får av konstruktører, importører osv da dette som regel er det beste de har tilgang på. Nå vet vi jo også at produktene i de aller fleste tilfeller kommer enten fra produsent, importør, forhandler eller en tilfeldig entusiast som digger produktet. Når dette samtidig blir skribentens informasjonskilde sier det seg selv hvilken vei biasen nødvendig vis peker.
    Hmm.. - hvis det stemmer er det høyst kritikkverdig!

Hva er det du forsøker å si? At du skal bygge din egen kirke der de vantro kan komme og få møte Jesus og bli frelst til den rette tro?
    Ække kristen ass... (det var hovedsaklig en spøk ;-))

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du leser posten min en gang til så vil du se at det ikke er det jeg sier.

-k
    Glem nå det og svar heller på spørsmålet er du snill.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem nå det og svar heller på spørsmålet er du snill.
    Leste du linken min?
    ...
    Hvem er knutinh?
    Jeg har ikke noe ønske om å stå fram med fullt navn. Jeg ser ikke hvordan det gavner debatten. For ordens skyld har jeg en teknisk bakgrunn, jeg spiller musikk-instrumenter og jeg er veldig interessert i musikk og lydgjengivelse. Dessuten har jeg solgt hifi-utstyr i min ungdom. Foruten dette må leseren gjerne anta at jeg er døv og liker Sputnik, selv om begge deler er feil :-) Hvis du er avhengig av "guru-er" som påstår å ha gullører, utstyr til flere hundre tusen og tidligere ansettelse i NASA (uten dokumentasjon) etc for å lese noens argumentasjon så vil du ikke bli fornøyd med dette innlegget. Jeg prøver å putte meg selv utenfor "boksen" og snakke om hva jeg ser.

På tross av hva enkelte påstår så er ikke mitt engasjement bunnet i en ondsinnet plan om å ødelegge hobbyen til folk. Jeg er genuint interessert i å vite og å forstå - i den rekkefølgen. Mer om dette lengre ned.
    ....
    Hvis det at jeg er døv og dessuten lytter til Ole Ivars på et Aiwa anlegg reduserer noen av argumentene mine så står du fritt til å se bort fra dem i den videre diskusjonen. Hvor er det så jeg har brukt egen status som gulløre til å støtte mine spørsmål og påstander? Hvis jeg ingen steder har påstått noe om kablers egenskaper ut fra egne erfaringer, hvordan kan mine erfaringer kritiseres?

Det er en grunn til at jeg holder mine erfaringer ute av debatten i den grad jeg kan, og grunnen kommer tydelig fra i innlegget ditt, som kan karrikeres ved: "hvor dyrt anlegg har du, hvor mange ti-år har du lyttet, hvor stor CD-samling har du, hvor dyre kabler har du". Hvis det er kriteriene for å få delta i debatten så garanterer jeg at det finnes opptil flere her inne som slår meg. Bør dette være kriterier mener du?

Bør de som har anlegg til under 100.000 nektes å henvise til blindtester som Ivar Løkkens, eller paper publisert i JAES? Bør man skygge unna bilmekanikere med billige biler? Bør kreftleger nektes å delta i debatten om kreft hvis de ikke har hatt sykdommen selv?

Mitt eneste poeng i denne debatten er som følger: ingen har til nå publisert dokumentasjon som består peer-review på at det er noe som helst hold i at hifi-kabler bør koste mer enn få kroner pr meter. Dette er i skarp kontrast til f.eks høyttalere, men i likhet med mye kosmetikk og nattlige besøk av små grønne menn. I vitenskaplig sammenheng kan slik dokumentasjon bestå av målinger, modeller eller blindtester. Kanskje tar jeg feil i dette, i så fall ville det være en smal sak å finne denne dokumentasjonen ved å søke i de to-tre mest aktuelle publikasjonene. Inntil noen finner det kan du skyte budbæreren så mye du vil, irritere deg over måleduster og de som ikke lar deg ha hobbyen i fred. Men det virke noe optimistisk å trekke fram skin-effekter og andre 2. ordens fenomener når man knapt mestrer Ohms lov, i et forsøk på å revolusjonere vitenskapen. Hvorfor ikke bare leve med at det er udokumentert, evt putte inn den nødvendige innsatsen for å dokumentere det selv?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du forstyrrer ikke hobbyen min, hvis så er det bare for meg å la være å diskutere.

1) Du sier vi ikke kan måle musikksignal nøyaktig nok.
    2) Ut i fra det du skriver har du ikke testet kabler i "rette" omgivelser selv.
    3) Du mener blindtester ikke nødvendigvis er noe bevis. Og at ingen legger
    frem "bevis" utelukker ikke at noen kan høre reele forskjeller.

Ser du poenget mitt? Det er ikke noe galt i å ha et rimelig anlegg, så ta det med ro. Men erfaring med dyrere og gode anlegg og kabler kan være vesentlig for å vite om det kan være forskjeller. Tenker ikke på high-end men over det rimeligste og med referanseinnspillinger.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man tar 100 meter med såkalt kvalitets kabel og 100 meter med en ikke så god kabel med samme tversnitt.

Vil man kunne måle en forskjell i kablene med et instrument da ?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TANDBERGEREN
    Du har helt rett. Det var ikke helt presist sagt.
    Det har seg slik at visse forutsetninger legger man nærmest automatisk til grunn når man slenger ut slike forkortede versjoner som dette.
    Jeg presiserer gjerne:

På ALT normalt HiFi-utstyr så har så langt ingen hørt forskjell på om det var 5 meter lange ringeappratledninger eller 5 meter lange kabler av hvilken som helst annen type innkoblet på dette Hifi-anlegget i en blindtest og utover alminnelig statistisk slumpetreff.

Jeg våge påstanden om at enhver som påstår det motsatte bør legge frem bevis på at så har skjedd, om jeg ikke rett og slett skal si at vedkommende ikke vet hva en blindtest er.
    Et Svensk elektronikkforlag la ut en dusør for 30 år siden, og har ennå ikke fått en eneste utfordring engang på saken.
    Dusøren var heller ikke ubetydelig, så det skulle ikke stå på motivasjonen.

Så får man vel høre hva et alminnelig HiFi-anlegg er da.
    Vil tro at det klart finnes forsterker/høyttalerkombinasjoner som kan klare å kvele ringeapparatledningen på grunn av tverrsnittet, så kan hende man skal si det slik at man bør teste med tilsvarende tverrsnitt i gitte tilfeller?

Hva mener du med at ingen har noen sinne hørt forskjell? Forøvrig så kom den største forskjellen jeg har hørt på høytalerkabler noen sinne med et NAD/Cerwin Vega anlegg, så utstyrskvalitet behøver ikke alltid å være viktig.
    Det er mange som har hørt forskjell på dette, men de har bare ikke tatt "testen" hos det svenske elektronikkforlaget, en utfordring jeg forøvrig aldri har hørt om.
    Men det kan godt hende det er en del placebo inne i bildet, men det er flere ting som er helt uforklarlige ved hjelp av placebo mener nå jeg.

F.eks at et lyttepanel fremhever de samme karakteristika ved en kabel, eller evt uavhengige tester, uten å ha delt sine inntrykk med hverandre. Denne synes jeg er vond å forklare, spesielt når deltakerne i mange tilfeller hverken har lest eller hørt om kabelen før. F.eks i tilfeller hvor "en kompis" tok med en kabel over.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Du sier vi ikke kan måle musikksignal nøyaktig nok.
    Hva er det med deg og musikksignal? Jeg sier at vi kan måle med musikksignal, og ingen informasjon forelagt her tilsier at blindtester har avslørt hørbare forskjeller som ikke lot seg måle med et musikksignal.

Jeg har dog lagt ved lenker som viser at det er direkte dumt å måle med et musikksignal. Det viser at man ikke har forstått måleteknikk. Er det slik at du bevisst ønsker å utføre måling så dårlig som mulig så kan man jo spørre seg hva agendaen din egentlig er?

Hva ville du si dersom jeg krevde at du skulle utføre lyttetester med bomullsdotter i øra? Ville du ikke reagere på at det er enestående idiotisk? Eller hva om du bare fikk benytte sinustoner eller Ole Ivars som test-materiale? Du kan få benytte akkurat det materialet du mener er best hvis hensikten er å bevise at det er noen som helst hørbar forskjell.
    2) Ut i fra det du skriver har du ikke testet kabler i "rette" omgivelser selv.
    Jeg skriver strengt tatt ikke noe om hva jeg har testet. Men jeg sier at du kan (for argumentasjonen) anta at jeg er døv. Endrer det noe jeg har sagt eller er det bare slik at når man går opp for saklige argumenter så går man over til å diskutere person?

Jeg kan visst terpe på dette i det uendelige, men du godtar visst ikke Ivar Løkkens Blindtest eller Floyd Tooles paper i debatten med mindre jeg utbroderer mine erfaringer. Hvordan kan du mene noe slikt?
    3) Du mener blindtester ikke nødvendigvis er noe bevis. Og at ingen legger
    frem "bevis" utelukker ikke at noen kan høre reele forskjeller.
    En positiv blindtest er et sterkt (men ikke nødvendigvis endelig) bevis på at personene under test hører forskjell på to lyd-stimuli. En negativ blindtest beviser ingenting. Dette står i manifestet mitt og jeg tror jeg må ha repetert det hundre ganger her inne.

Hverken nattlige besøk av grønne menn eller Gud har blitt endelig bevist med vitenskaplig hopldbare metoder. Noen tror på disse, andre ikke. Betyr det at sjansen er 50/50 for at disse er reelle? Selvsagt ikke. Det er mulig å argumentere og basere seg på kjent viten for å komme til hypoteser som resten av verden enten kjøper eller ikke kjøper.

Forbrukerombudet har i rettledningen til kjøpsloven lagt ved et krav om at alle som selger en vare (f.eks hudkrem) selv er ansvarlig for at alle påstander om fordeler ved produktet er dokumentert når reklamen sendes ut. Dermed er det ikke holdbart å gjemme seg bak påstander om at bikkja åt rapporten eller at all kunnskapen er hemmelig. Det betyr at hvis en kabelprodusent påstår at en kabel gir deg bedre lyd (enn velfungerende billigkabel) så har han et enormt forklaringsproblem.

Uansett hva man måtte ha imot blindtester som metodikk så er det interessant at en rekke ting innen hifi faktisk lar seg etterprøve med blindtester. Hvorfor man plutselig blir døv i det øyeblikket det er kabler som testes (men øyeblikkelig får hørselen tilbake idet man ser kabelen) er et stort mysterie som subjektivistene ikke har greid å forklare. Jeg tror at det er mer nyttig å bruke energien på å finne en forklaring på det enn å mase om skin-effekt eller at knutinh ødelegger hobbyen deres.

Ser du poenget mitt? Det er ikke noe galt i å ha et rimelig anlegg, så ta det med ro. Men erfaring med dyrere og gode anlegg og kabler kan være vesentlig for å vite om det kan være forskjeller. Tenker ikke på high-end men over det rimeligste og med referanseinnspillinger.
    Sikkert. Så hvor mange blindtester med erfarne audiofile med anlegg til 100.000 kan du vise til hvor vanlig elektro grunnkurs ikke er tilstrekkelig for å spå utfallet av et kabelvalg?

-k

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knut1
    Hvis man tar 100 meter med såkalt kvalitets kabel og 100 meter med en ikke så god kabel med samme tversnitt.

Vil man kunne måle en forskjell i kablene med et instrument da ?
    Ja. En vil alltid måle forskjellen så lenge ledeevnen på kabelen endres. På slike lange strekk, er det mulig at en også hører forskjell litt avhengig av hvor store forskjeller det er mellom de 2 matrialene som brukes.

Men det er ikke enorme forskjeller vi snakker om så lenge tverrsnittet er det samme.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å kaste mer bensin inn her;

Min erfaring er at jeg har problemer med å høre umiddelbare forskjeller på kabler, men ved lengre tids lytting så kan jeg føle at det "mangler" noe. Men om det er kabel, ørevoks eller placebo skal jeg ikke rope for høyt ut om.

Det jeg kan si jeg har opplevd er at stort nok tverrsnitt på ht-kabler og skjermede signalkabler er et must!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Ja. En vil alltid måle forskjellen så lenge ledeevnen på kabelen endres. På slike lange strekk, er det mulig at en også hører forskjell litt avhengig av hvor store forskjeller det er mellom de 2 matrialene som brukes.

Men det er ikke enorme forskjeller vi snakker om så lenge tverrsnittet er det samme.
    Nå vet jeg ikke om målingen av en kabel forverres linert eller progresivt i takt med at lengden økes.

Men vil ikke denne forskjellen mellom forskjellige kabler inntreffe i det kabelen er mer enn 0 meter lang.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knut1
    Men vil ikke denne forskjellen mellom forskjellige kabler inntreffe i det kabelen er mer enn 0 meter lang.
    Jo. Målbare forskjeller vil finnes (hvis utstyret er nøyaktig nok) for alle kabler, også dersom man måler samme kabel to ganger.

Målbare relevante forskjeller er en annen sak, og der er det uenighet mellom hhv rasjonalistene og enkelte subjektivister om f.eks frekvensresponsen ved 100kHz har betydning for en menneskelig lytter, eller om 0.001dB demping ved 15kHz har noen betydning for en menneskelig lytter, eller om målbare forskjeller som tilsvarer å flytte høyttaleren (eller lytteren) noen millimeter til venstre har noen betydning.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett hva man måtte ha imot blindtester som metodikk så er det interessant at en rekke ting innen hifi faktisk lar seg etterprøve med blindtester. Hvorfor man plutselig blir døv i det øyeblikket det er kabler som testes (men øyeblikkelig får hørselen tilbake idet man ser kabelen) er et stort mysterie som subjektivistene ikke har greid å forklare. Jeg tror at det er mer nyttig å bruke energien på å finne en forklaring på det enn å mase om skin-effekt eller at knutinh ødelegger hobbyen deres.
    Men hva med å bruke energien din til også å lytte? Du er meget opptatt av kabler men har tydeligvis testet lite. Det synes jeg er meget forundelig. Hvis dette ikke stemmer er det like forundelig at du ikke kan fortelle hva du har testet. Ikke diskutere person? Er du ikke en person? Er ikke meningene dine?

Du skrev da tidligere at et musikkstykke som brukes ved lyttetest ikke kan måles nøyaktig nok. Hvis man hører forskjell mellom to kabler og vil dokumentere eventuelle målte forskjeller på signalet må nødvendigvis det samme signalet i sin helhet detekteres nøyaktig.

Hvis det ikke lar seg gjøre kan ikke de påståtte forskjellene dokumenteres på annen måte enn blindtest. Hvorfor det (i følge deg) er lagt frem få blindtester og hvorfor ikke så mange vil blindteste må du ikke spørre meg om.

Du må gjerne fortelle oss hva du har lært om elektronenes bevegelser i kabler i stedet for å bare si jeg ikke kommer med riktige forklaringsmodeller.

Vær så snill å svar konkret og ikke rundt grøten slik som du har en tendens til.

Løkkens test har jeg ikke lest.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva med å bruke energien din til også å lytte? Du er meget opptatt av kabler men har tydeligvis testet lite. Det synes jeg er meget forundelig. Hvis dette ikke stemmer er det like forundelig at du ikke kan fortelle hva du har testet. Ikke diskutere person? Er du ikke en person? Er ikke meningene dine?
    Du får delta på din måte og jeg på min. At du gjør antagelser om min person som du helt klart ikke har bakgrunn for får stå for din regning.

Mitt utgangspunkt er at Ohms lov ikke representerer en personlig mening eller subjektiv synsing, men en tilsynelatende lovmessighet som har blitt observert og beskrevet i faglitteraturen. For å diskutere Ohms lov trenger man ikke å diskutere person, men å henvise til relevant dokumentasjon som gjør at et svar er rett eller galt.

Hvis du ikke er i stand til å diskutere på en moden måte så er det helt greit. Da er diskusjonen i praksis bortkastet. Dersom du har ny informasjon å bidra med så er dette interessant og jeg vil gjerne delta. Utgangspunktet er da å revidere mitt og ditt syn på ting.
    Du skrev da tidligere at et musikkstykke som brukes ved lyttetest ikke kan måles nøyaktig nok.
    Nei. Du har kommet med samme påstand og jeg skrev at det var feil. Kan du henvise til en plass jeg har skrevet det? Hvis ikke vil jeg påstå at det er uærlig å stadig påstå det.

Hvis det ikke lar seg gjøre kan ikke de påståtte forskjellene dokumenteres på annen måte enn blindtest. Hvorfor det (i følge deg) er lagt frem få blindtester og hvorfor ikke så mange vil blindteste må du ikke spørre meg om.
    Jeg tror du misforstår litt. Blindtest er uansett det eneste verktøyet som ligger til grunn for ny kunnskap i dette feltet. En måling betyr ingenting - hvis den ikke kan sammenlignes med kunnskapen om hva mennesket kan høre (som naturligvis er fremkommet gjennom blindtester).

Hvis du overhodet ikke kan basere deg på blindtester så vil frevensresponsen ved 20MHz være like viktig som 1kHz, 0.000001dB demping kan være fullt relevant, og 30% thd kan være relevant eller irrelevant.

Det er lagt fram ingen slike tester som jeg kjenner til. Det er utrolig mange påstander og ingen harde fakta. Hverken hifi-journalister eller kabel-produsenter som blir kalt rett ut svindlere føler noe som helst behov for å legitimere at de driver med noe annet enn nettopp svindel. De som lar seg irritere av kverulanter som meg tilbringer gjerne timevis på diskusjonsforum og er hårsåre og ønsker meg dit peppern gror med lange følelsesladde innlegg, men ingen greier eller ønsker jevnt over å dokumentere påstandene.
    Du må gjerne fortelle oss hva du har lært om elektronenes bevegelser i kabler i stedet for å bare si jeg ikke kommer med riktige forklaringsmodeller.
    Ut fra min ringe kunnskap så kan kabler til hifi (med unntak av digitale) analyseres som en ideell spole, en ideell kondensator og en ideell motstand, sammen med skjerming (for signalkabler) på en måte som fullt ut beskriver responsen vi får fra lyttere når kabelen kobles opp i hifi-anlegg - så lenge de ikke ser hva de hører på. Men jeg krever ikke at du tar mitt ord for dette, søk gjerne på google eller dokumenter at jeg tar feil med å arrangere en blindtest.

Siden jeg kommer med en slik ubegrunnet påstand (og stadig hevder at ingenting skal baseres på min guru-faktor, i den grad jeg måtte ha det) så er det naturlig å gi deg verktøyet for å bevise at jeg snakker om ting jeg ikke har peiling på. Dette verktøyet er å arrangere en blindtest med to kabler som mhp R, L og C er like (dvs små avvik), som har like god skjerming, men hvor den ene gjerne koster 100,- og den andre koster hva som helst og er laget med lurium 2000. Hvis en forhåndsbestemt lytter får 18 av 20 rette så er min påstand diskreditert.

Løkkens test har jeg ikke lest.
    Tør jeg anbefale at du gjør deg kjent med de mest refererte linkene som stadig dukker opp i debatten som du (og jeg) er såpass ofte involvert i? Kanskje du finner at det er en viss logikk og at "rasjonalister" ikke er så dumme og oscilloskop-fikserte som du tilsynelatende legger til grunn?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ønsker deg slett ikke dit peppern gror hvis du tror det, men må bare slå fast at det er temmelig håpløst å diskutere med deg. Du bare ror og ror og ror. At du ikke klarere svare konkret og presist på et spørsmål gjør at jeg bare gir opp å bli klokere i denne debatten.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Ikke meningen å være vanskelig men det er vel strengt tatt ikke ledeevnen som bestemmer kabelens lydegenskaper.

Signalet til høyttalerene er vekselspenning så det er kabelens L og C ledd ved de ulike frekvenser som har innvirkning på lyden.

Side 25 av 28 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •