Kabler - Hvorfor låter de forskjellig? - Side 24

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 24 av 28 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 SisteSiste
Viser resultater 461 til 480 av 548
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    AntonX...
    Hva har du tenkt å bruke pengene til?
    Ett stykke kake?
    Nope .. det blir er referanseoppsett med åpne dører slik at kabelskeptikerne kan få teste så mye de vil av de 40 kablene..

(naturlig å tro de ikke kjøper seg dyre kabler for å sjekke om de tok feil en gang før)

Newcomer Moppen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    (naturlig å tro de ikke kjøper seg dyre kabler for å sjekke om de tok feil en gang før)
    Men en MÅ jo "tro" på noe!... nissen.. gud... magiske kabler... dyrt er best...grønn tusj... magneter.. pyramider

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hvorfor ikke tilbe KabelGuden :-D .. Et viktig holdepunkt i vanskelige perioder i livet.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hvorfor ikke tilbe KabelGuden :-D .. Et viktig holdepunkt i vanskelige perioder i livet.
    Iallefall en ting som er sikkert:
    Her kan iallefall pengeofring lønne seg:lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TANDBERGEREN
    Greia er jo den Antonx, at det så langt ikke har vært noen som har klart å skille to forskjellige kabler i blindtest.
    Jeg tror ikke at den uttalelsen er presis. Hvis man bare er tilstrekkelig dum er det fullt mulig å kombinere komponenter med en eller annen kabel som klart kan være hørbart.

Spørsmålet er derimot hvorfor man skulle ønske å være så dum når det finnes kabler hos biltema som fyller funksjonen med mindre man trenger 100 meter eller har en høyttalerkonstruksjon av en annen verden?

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje jeg bare MÅ ta med meg Tara Labs kablene til stereo-oppsettet mitt og testet med Europris kablene.......................

Knut, det du skriver om HDMI 1.3 bortkastet - da tenker du på lydsignalene via receiver istedetfor en HDMI kabel rett i TV for bilde og egen coax/optisk til lyd i receiver?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Knut, det du skriver om HDMI 1.3 bortkastet - da tenker du på lydsignalene via receiver istedetfor en HDMI kabel rett i TV for bilde og egen coax/optisk til lyd i receiver?
    Det er vel relativt off-topic for denne tråden.

Tråden var ment som et spørsmål (ikke en fasit) til hvorfor folk er så opptatt av HDMI 1.3 når HDMI 1.0 fysisk er i stand til å sende bedre lyd og bilde enn det noen eksisterende og planlagte lyd/bilde-formater kan levere.

Tittelen er muligens i overkant dristig.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg tror ikke at den uttalelsen er presis. Hvis man bare er tilstrekkelig dum er det fullt mulig å kombinere komponenter med en eller annen kabel som klart kan være hørbart.

Spørsmålet er derimot hvorfor man skulle ønske å være så dum når det finnes kabler hos biltema som fyller funksjonen med mindre man trenger 100 meter eller har en høyttalerkonstruksjon av en annen verden?

-k
    He he, da er jeg svært dum alså :razz: ..

Jeg trodde du var på et annet nivå Knut :???:

Vel, da skal jeg terpe på det du missliker sterkt å skrive om:

Du skriver at de har gjort få blindtester men vurdert mange. Kan du beskrive hva du har testet om med hvilket utstyr? Hvis du ikke har tilstrekkelig erfaringsgrunnlag tar i alle fall jeg dine meninger med stor skepsis. Å mene at kabler ikke har lydforskjeller uten å ha testet dette seriøst selv er ganske meningsløst. Teori er teori, praksis er praksis. De samsvarer ikke alltid.

Så fortell, Knut.... Vær så snill og ikke ro deg ut på skjøen men svar kort og presis slik ønskelig i pressen.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du de alltid vet om en kabel "skal" låte bra eller ikke? Hvordan virker placeboeffekten da?

Du mener jeg kan stole mer på en enkelt høyttalerkonstruktør enn erfarne testere fordi du du har mer faglig tyngde?
    Jeg har ingen formening om hvem du skal stole på. Imidlertid er det en kjennsgjerning at jeg har mange ganger mer erfaring enn en gjennomsnittlig skribent, både fordi det er en ganske stor overvekt av skribenter som bare har holdt på med hifi et år eller to før de begir seg ut i "faget" og fordi 99% av dem faktisk jobber med noe helt annet og derfor i løpet av en uke bare bruker omkring 20-40% av den tiden en konstruktør gjør på akkurat hifi.

Det faktum at jeg konstruerer og produserer gjør at jeg ofte snakker med hifi-skribenter. Min konklusjon er at de støtter seg veldig på den informasjonen de får av konstruktører, importører osv da dette som regel er det beste de har tilgang på. Nå vet vi jo også at produktene i de aller fleste tilfeller kommer enten fra produsent, importør, forhandler eller en tilfeldig entusiast som digger produktet. Når dette samtidig blir skribentens informasjonskilde sier det seg selv hvilken vei biasen nødvendig vis peker. En skribent får jo vite minst et par ganger i året at kabelteknologien er revolusjoert på et nivå som ingen trodde var mulig.

Hvem du stoler på er ditt valg, men uansett hvilken vei placebo måtte peke så påvirker det resultatet om man ikke klarer å isolere den. Når man ikke gjør tiltak for å isolere den får man den i fullt monn.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg har ingen formening om hvem du skal stole på. Imidlertid er det en kjennsgjerning at jeg har mange ganger mer erfaring enn en gjennomsnittlig skribent, både fordi det er en ganske stor overvekt av skribenter som bare har holdt på med hifi et år eller to før de begir seg ut i "faget" og fordi 99% av dem faktisk jobber med noe helt annet og derfor i løpet av en uke bare bruker omkring 20-40% av den tiden en konstruktør gjør på akkurat hifi.

Det faktum at jeg konstruerer og produserer gjør at jeg ofte snakker med hifi-skribenter. Min konklusjon er at de støtter seg veldig på den informasjonen de får av konstruktører, importører osv da dette som regel er det beste de har tilgang på. Nå vet vi jo også at produktene i de aller fleste tilfeller kommer enten fra produsent, importør, forhandler eller en tilfeldig entusiast som digger produktet. Når dette samtidig blir skribentens informasjonskilde sier det seg selv hvilken vei biasen nødvendig vis peker. En skribent får jo vite minst et par ganger i året at kabelteknologien er revolusjoert på et nivå som ingen trodde var mulig.

Hvem du stoler på er ditt valg, men uansett hvilken vei placebo måtte peke så påvirker det resultatet om man ikke klarer å isolere den. Når man ikke gjør tiltak for å isolere den får man den i fullt monn.
    Du kjenner vel til den (geniale? )svenske høytaler konstruktøren I. Øhman, Snickers?

Han lager vel høytalere som koster opp i mot 100k - og som regnes blant det beste du får tak blant mange.

Spennende her er at han anbefaler Ekk som førstevalg til høytalerkabler

Mannen er ikke hvem som helst heller - han har vel bidratt hos et stort antall kjente høytalerfabrikanter - blant annet B&W ?

For å si det slik - det holder for meg.....
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner til ham men kjenner ham ikke personlig. Jeg ante heller ikke at han hadde hatt noe med B&W å gjøre. Imidlertid sier det meg lite da han neppe egenhendig har konstruert hele B&W-modeller og derfor er det heller ikke mulig å si hva hans bidrag har gjort med produktet.

Imidlertid er han ikke alene om å være tilhenger av rene fornuftige kobbertråder.

Det at det finnes høyttalere som er konstruert for lav dempningsfaktor gjør jo at en tynn kabel vil gi en bedre synergi enn en tykk dersom forsterkeren har høy dempningsfaktor. Det blir allikevel ikke noe mindre svada å kalle kabelen for bedre enn en av større tverrsnitt.

Skribenter skriver gjerne om hvilken synergi og lydmessig opplevelse for eksempel en gitt kabel gir i deres oppsett. Imidlertid er det ganske mange av dem som forsøker å finne ut hvorfor akkurat det produktet gir en god synergi i akkurat det oppsettet, men det er visst ikke like interessant å sitere. Når man så skal støtte seg på de utdragene av testen som leverandøren bruker i sin markedsføring er det ikke fordi man ønsker å komme til bunns i produktets egenskaper, men fordi man ønsker å "bevise" at det er vel investerte penger.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope .. det blir er referanseoppsett med åpne dører slik at kabelskeptikerne kan få teste så mye de vil av de 40 kablene..

Hva er det du forsøker å si? At du skal bygge din egen kirke der de vantro kan komme og få møte Jesus og bli frelst til den rette tro?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Du kjenner vel til den (geniale? )svenske høytaler konstruktøren I. Øhman, Snickers?

Spennende her er at han anbefaler Ekk som førstevalg til høytalerkabler

For å si det slik - det holder for meg.....
    Er det dermed sagt at ikke andre (og billigere) varianter kan låte like bra?

De fleste produsenter av oppvaskmaskiner anbefaler SUN såpetabletter, for noe må de jo (pliktskyldigst?) anbefale?
    Pussig nok finnes det rimeligere alternativer her også, som gjør jobben minst like bra.
    Muligens en litt søkt sammenlikning kanskje, men likefullt...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et skudd i blinde her: Jeg tipper Spock med Ekk mener EKKJ, som er en installasjonskabel. Koster så godt som ingenting.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg kjenner til ham men kjenner ham ikke personlig. Jeg ante heller ikke at han hadde hatt noe med B&W å gjøre. Imidlertid sier det meg lite da han neppe egenhendig har konstruert hele B&W-modeller og derfor er det heller ikke mulig å si hva hans bidrag har gjort med produktet.
    Jeg satte spørsmålstegn bak B&W - da dette ikke bekreftede opplysninger ops:
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Et skudd i blinde her: Jeg tipper Spock med Ekk mener EKKJ, som er en installasjonskabel. Koster så godt som ingenting.
    EKK er EKKJ uten jord.....

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge

De fleste produsenter av oppvaskmaskiner anbefaler SUN såpetabletter, for noe må de jo (pliktskyldigst?) anbefale?
    Pussig nok finnes det rimeligere alternativer her også, som gjør jobben minst like bra.
    På ingen måte en søkt sammenligning; den er faktisk ganske relevant.
    Vi kan vel være enige om at alle oppvaskmaskintabletter gjør jobben (som med at alle kabler gir lyd) - men det kan helt sikkert lages tråder opp og i mente om vaskeresultatet er like bra på NILLE tablettene som på SUN tablettene.
    Og eskene til SUN er sikkert mye stiligere å se på enn NILLE sine.

Men vasket opp, det får man med begge.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge

Har forstått det slik at høytalerene er konstruert med denne kabelen fra dag en.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Har forstått det slik at høytalerene er konstruert med denne kabelen fra dag en.
    Hmm. Og så?

Side 24 av 28 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •