Kabler - Hvorfor låter de forskjellig? - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 22 av 28 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 ... SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 548
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hehe... dette er moro. Kommer det snart noen konklusjon?

PS:
    Fiks lenketitlene dine, knutinh - de er litt spesielle... når samme ord gjentar seg flere ganger...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Hehe... dette er moro. Kommer det snart noen konklusjon?
    Problemet er vel heller at det er flere konklusjoner, og alle hevder at deres egen er best :-)
    PS:
    Fiks lenketitlene dine, knutinh - de er litt spesielle... når samme ord gjentar seg flere ganger...
    Hva mener du?

-k

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah. Takk.

-k

Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Jo jeg ;-)

Du har en oppdagelse å se fram til :-D . Om du kommer så langt..

Ja, elektronene vibrerer i takt med signalet og den elektriske ladningen fyker bortover med omtrent lysest hastighet i likhet med dualitetet elektrisk felt som forflytter seg rundt kabelen. Ved høyeste frekvenser vibrerer bare elektroner ytterst i kabelen.

Om jeg har forstått det riktig.

Om jeg kommer så langt. Javisstja.
    Nei vet du, jeg gjorde meg ferdig med kabelleitinga allerede på 70-tallet.
    Og det etter å ha prøvd nær sagt alt som var tilgjengelig den gang, og ikke minst etter å ha klart å legge fra meg den tidas bibel for alle audiofile og dermed latt egne hjerneceller stå for tenkinga.

MEN om jeg for egen del har kutta kebelleiting, så har jeg da fått med meg hva kabler som NordOst og slike lover oss. Lytta på de har jeg også.
    Og hvorfor blir jeg ikke frelst?
    Vel, jeg er en jævla fikler, og mine kamerater har begynt å titte på kablinga si hver gang jeg er på besøk og har med mere enn en REMA-pose med remedier.
    Man kan si de gikk lei av å bli påminnet at de akkurat hadde kastet bort avsindig mange penger til ingen nytte, bortsett fra den deilige følelsen av å ha en kabel ingen andre i nærheten har.

ABX-tester er i allefall morsomt. Synes det er direkte morsomt å kjøre de slik:
    'Hei folkens. I dag er kabel 'A' en standard Clas Ohlssonkabel, 2X0,75mm
    mens kabel 'B' er en NordOst Red dawn.
    Og ALLE får vite hvilken kabel som er inne til enhver tid.
    (Overraskende nok så smiler alle hver gang NordOsten er inne ja)
    Det de ikke vet, er at jeg midt i testen bytter om.
    Altså jeg sier 'A' når Nordosten er inne id vice versa.
    ALLTID så smiler panelet når 'Nordsten' er 'inne' (selv om det er Clas Ohlssonkabelen de lytter på)
    Er ikke sånt merkelig?

Men la oss nå se på hva du skriver her da:
    Skin-effekten din oppstår først ved flere hundrede kilohertz, og kan totalt sees bort fra ved audiofrekvenser.

Dermed får den mikrokrystallinske strukturene i overflaten på kablene minimal innvirkning på elektronenes forflytning i kabelen.

Og du: Det er utført tester på parametre som høyttaler og HiFi-konstruktører har påstått som de vesentlige for at en høyttalerkabel skal fungere optimalt.
    Pussig nok så passet disse parameterne (i 1989) meget godt med en dominerende produsents opplysninger den gang.
    Problemet for testpanelet som testet vel 30 høyttalerkabler, ja og for denne produsenten og ekspertene, var at den kabelen som ble MÅLT til å ha elektriske egenskaper som lå nærmest opp til disse kritiske dataene, var noe så uunnseelig som en ringeapparatledning.
    Testen ble konkludert med at:

På et hvilket som helst 'hjemmestereoanlegg' vil det være umulig i en blindtest å skille denne ringeapparatledningen fra hvilken som helst annen høyttalerkabel.

Ja panelet og utgiver av artikkelen gikk så langt at de lovet en større pengesum til den som i en blindtest klarte å finne ut om det var ringeapparatledningen eller, som sagt, hvilken som helst annen høyttalerkabel.
    Lengdebegrensningen var satt til 5 Meter pr. kanal.

MEN la meg straks nevne et par småting.
    SELVSAGT så finnes det oppsett som KAN gjøre det mulig å høre forskjeller.
    En ekstremt tungdrevet høyttaler som i tillegg er ekstremt lavimpedanset i bassområdet kan avsløre om det er benyttet tilstrekkelig tverrsnitt. Vi kunne jo si det slik at slike tester bør utføres mellom kabler med tilsvarende tverrsnitt, og at man derfor supplerer med flere ringeapparatledninger i parallell
    slik at forholdene i så måte ble like.

Men når man ser hva kabelpusherne faktisk klarerr å legge ut for salg, så vil jeg glatt påstå at det er langt bedre å legge 49.950,- av den summen man må betale for Valhalla Extreme reference i et par høyttalere av rimelig god kvalitet, fremfor de to tometersstumpene som det sikkert finnes de som har kjøpt.
    Tror ikke engang de presterer å levere særlig mere enn 2X2,5kvadratkablene jeg kjører på. Nei jeg tror ikke, jeg er fordømt sikker.

Men de er jo jævlig stilige da:-D

Å jo la meg nevne en ting:
    Elektroner som farer gjennom kabelen med lysets hastighet (sånn 297000km/sek)
    Alle eventuelle påvirkninger i farten på disse elektronene vil være kun små prosenter av dette.
    De frekvenser som eventuelt skulle oppstå som resultat av dette vil, i selv en svært forurenset kabel, være modulasjoner langt oppe i terahertzområdet, om vi er snille da. Et bra stykke utenfor den menneskelige terskel på rundt 20 Khz kan man trygt si.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, så jo større forskjell man hører på kabler jo lenger har man kommet? Jeg vil vel si at når man klarer mer eller mindre å isolere placebodelen, og selvsagt holder seg til fornuftig konstruerte kabler, så låter de såpass likt at man ikke lenger snakker om "vesentlige hørbare forskjeller", bare "hørbare forskjeller".

De fleste mer litt fartstid (de som har litt seriøs erfaring, ikke bare de som har hatt dyrt anlegg de siste par årene) har vært innom denne "superkabelfasen", men av en eller annen grunn forlatt den.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener alle hifiskribenter i verden blir lurt? Lurer de oss når de skriver om forskjeller? Hvis de lurer oss om kabler så mener du de lurer oss om andre produkter også? Det virker for meg som det store flertallet av erfarne hører forskjeller. De tar alså feil alle sammen?

Hvis svaret er ja så tar du en stor sjanse tror jeg ;-)

Jeg utelukker ikke placeboeffekt når forskjellene blir veldig små bare for å få sagt det.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TANDBERGEREN
    Elektroner som farer gjennom kabelen med lysets hastighet (sånn 297000km/sek)
    Alle eventuelle påvirkninger i farten på disse elektronene vil være kun små prosenter av dette.
    De frekvenser som eventuelt skulle oppstå som resultat av dette vil, i selv en svært forurenset kabel, være modulasjoner langt oppe i terahertzområdet, om vi er snille da. Et bra stykke utenfor den menneskelige terskel på rundt 20 Khz kan man trygt si.
    Ingen av oss er fysikere som har studert elektroner, er vi vel?

Det betyr at vi har lest oss frem til kunnskap. Hvilken lærer har vi så hatt, og hvem har mest rett?

Siden musikk er vekselstrøm vibrerer de naturlignok. Eller sett fra deres nivå blir det mer komplisert. Og de er utrolig små og hvordan de hopper mellom atomer vet ikke jeg, vet du? Kjenner du kvantefysikken? Vet du hvor langt de når før ladningen snur retning?

At du kan lure intetanede tilskuere i en abx test forbauser meg ikke, men er det et bevis mener du? Det skulle jeg også greid å utføre.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke tiltak tar så disse skribentene for å isolere placebo fra opplevelsen?

Det er et fåtall av hifiskribentene som jobbet på et faglig nivå.

Ta forøvrig en kikk på testen av NH i Hjemmekino 07-2007. Det er ett av mange eksempler på at ikke alle kommer til samme konklusjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det betyr at vi har lest oss frem til kunnskap. Hvilken lærer har vi så hatt, og hvem har mest rett?
    Heldigvis er det slik at lærere og forelesere i fysikk ikke utelukkende preker synsing om hvordan de tror verden er skrudd sammen, men forhåpentligvis selv har tatt et kurs eller to, og (i varierende grad) fremfører et syn som vitenskapen kan stå inne for - muligens med et ti-år eller flere i etterslep. Etterhvert som man kommer høyere opp i studiene er sjansen større for at foreleseren har forsket på ting selv, man får ikke en professorstilling bare ved å gulpe opp andres lærdom.

Dette står i skarp kontrast til hifi-"journalister" som har eksakt ingen kontroll-mekanismer, ingen krav til utdanning, og et publikum som ofte avskyr metodiske tester. Videre har de direkte økonomiske insentiver til å sørge for fortsatt salg av bladet og fortsatte annonseinntekter (jeg tar ikke stilling til om de faktisk er uærlige, men konstaterer at det finnes motivasjon).

At du kan fremføre seriøst ment kritikk av utdanningsinstitusjoner og samtidig bruke hifi-lektyren som sannhetsvitner gjør deg vanskelig å ta alvorlig.
    At du kan lure intetanede tilskuere i en abx test forbauser meg ikke, men er det et bevis mener du? Det skulle jeg også greid å utføre.
    Jeg vet at du plent nekter å lese linken min, men så lenge det er tilfellet ser jeg ingen hensikt i å poengtere at du tydeligvis ikke har forstått noe som helst hva gjelder blindtester. Du må gjerne fortsette å kritisere og framstå som ignorant, men hvis du virkelig ønsker å forstå hva jeg og flere snakker om (for derved eventuelt bedre kunne kritisere oss) så håper jeg at du vil ta deg 10 minutter til å lese hva jeg mener at det handler om:

http://avforum.no/forum/generelt-aud...holografi.html

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Snickers-is]Hvilke tiltak tar så disse skribentene for å isolere placebo fra opplevelsen?

Det er et fåtall av hifiskribentene som jobbet på et faglig nivå.

QUOTE]
    Tror du de alltid vet om en kabel "skal" låte bra eller ikke? Hvordan virker placeboeffekten da?

Du mener jeg kan stole mer på en enkelt høyttalerkonstruktør enn erfarne testere fordi du du har mer faglig tyngde?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nektet er ditt ord Knut. Jeg lover å lese den senere i dag .

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nektet er ditt ord Knut. Jeg lover å lese den senere i dag .
    Mange takk. Jeg håper at du fillerister den og gir meg all den kritikken jeg fortjener ;-)

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg likte spesielt godt denne setningen:
    "Jeg mener at det er en overdreven fokus på de momentene som det hersker uenighet om."

Den bør også brukes i dagens valgkamp. For hvor er debatten hvis det ikke finnes uenighet? Eller ønsker vi oss alle til Kardemommeby hvor det bare råder harmoni og glede - selv kjeltringene er blitt helter, godt gift og med sikre jobber - eller ønsker vi oss debatter og uenigheter på sakelig grunnlag.........

Men setningen, Knut, den var flott komponert!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert enda flere enn meg og AntonX som er kabeltilhengere..
    Og har til og med sett og hørt en kabelskeptiker skifte mening..
    Når blandt 3-4 av de mest aktive/innflytelsesrike her på forumet er skeptikere, så tror jeg flere kvier seg for å hive seg inn i diskusjonen.

Har vel sagt det før og sier det gjerne igjen:
    En dårlig kabel har den egenskapen at den lett "skjuler" de svakhetene som ligger i anlegget. Ofte med å runde av der "svingningene" i lydsignalet har gått til en over 1500 svingninger i sekundet.

Litt interessant dog at mange av de testene som har blitt gjennomført har musikken en masse makrodynamikk som trommer, elektriske gitarer... Og de som er musikere vet at signalet der oftest går gjennom en fuzz-box som overstyrer gitarlyden og forvrenger. En rocke trommeslager har også en helt annen spillestil enn feks. en jazztrommeslager, dvs. slår mye hardere... Jazzaktigmusikk er det oftere ting i det øvre frekvensspekteret som blir belyst.
    Med heller forsiktige anslag. Ofte kjører mange lyden noe alvorlig opp på slike tester, og alle som har anlegg VET at når du kjører lyden opp så begynner, uansett hvor bra anlegget er, lyden å forvrenge. Litt pga. forsterkeren, litt av de naturlige begrensningene det alltid er i ett ht-element og ikke minst: Når lyden blir fyrt opp så begynner rommet å spille med.

Altså: Jeg går til en viss grad med på at kabler har lite å si, men kun i til rock og annen musikk som er i stor grad basert på makrodynamikk
    Holografi og mikrodynamikk? Sølv takk!!

P.s... Kanskje mindre bass i en sølvkabel, men kan det ha noe med denne forvrengnigseffekten? At den blir blåst opp?
    Synes fortsatt sølvkabelen har en anelse mere "snert" der nede...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som slår meg som så utrolig merkelig, er at dersom der er hørbare forskjeller på kabler, hvorfor finnes det ikke faglig litteratur på området, og hvorfor tar ikke forskningen tak i det?

Forøvrig har jeg aldri i mitt liv møtt en musiker som bryr seg nevneverdig om kabler. Det virker mer som en hifigreie.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    "Jeg mener at det er en overdreven fokus på de momentene som det hersker uenighet om."

Den bør også brukes i dagens valgkamp. For hvor er debatten hvis det ikke finnes uenighet? Eller ønsker vi oss alle til Kardemommeby hvor det bare råder harmoni og glede - selv kjeltringene er blitt helter, godt gift og med sikre jobber - eller ønsker vi oss debatter og uenigheter på sakelig grunnlag.........

Men setningen, Knut, den var flott komponert!
    Jeg mente ikke at alle skal eller bør være enige. Det jeg mente er at ut fra antall hyllemetre (MegaByte?) med diskusjoner så kan man få inntrykk av at det er massiv uenighet.

Når alt kommer til alt er egentlig enigheten ganske stor, for de fleste (altså unntatt fundamentalister på begge sider) så er enigheten overveldende, man er bare uenig (eller feiltolker hverandre) på detaljer som uansett alle (utenom fundamentalistene) er enige om enten er A)uten betydning eller B)har svært liten betydning.

Hvis debatten kunne endre retning til saklig grunnlag så ville jeg være veldig fornøyd. Det er lite som er så interessant og engasjerende som å bli motsagt av en person med innsikt og kritisk sans. Jeg finner at det styrker forståelsen av stoff man mener å beherske, og spisser evnen til å tenke og formulere seg klart.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var det med å måle musikksignaler da...

Jeg tror BGuarden har noen poenger her...

Jeg tviler på om jeg hører noen merkbare forskjeller hvis jeg hadde testet med Nirvana på budsjettanlegg. Når jeg har testet og bilindtestet så er det med referanseinnspillinger hvor akustikken i opptaksrommet er meget godt. Og det er nettopp på det området jeg synes det er lettest å høre forskjell. Kanskje to, tre akustiske instrumenter og vokal som ikke er mikset ihjel slik som på altfor mange plater. Her tror jeg endel av uenenigheter om forskjeller kan ligge.

Lytt til helheten og hvordan klangen brer seg ut i rommet fra hvert enkelt lydkilde.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Ja det er en flott setning :-D .

Kabelforskjeller er uvesentligheter ja, men er det noe galt å være nerdete?

Det er da endel av HiFi interessen å være opptatt av de små lydforskjellene. Trenger ikke dyre kabler for å nyte musikk!!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Forøvrig har jeg aldri i mitt liv møtt en musiker som bryr seg nevneverdig om kabler. Det virker mer som en hifigreie.
    Jeg har heller aldri møtt en musiker som bryr seg nevneverdig om high-end lyd. De fleste bryr som om musikken, ikke så veldig mye om lydkvaliteten. Jeg kjenner et par stykker (han ene har eget platestudio), og ingen av de setter seg ned og virkelig lytter på musikken/detaljer/holografi etc.

Ikke bruker de nevneverdig mye penger på stereoanlegg heller.

Med tanke på hva de aller fleste musikere "aksepterer" at plateselskapene gjør med deres musikk (les: fjerne dynamikk etc), kan en nesten være fristende til å tro at det er penger som er drivkraften, ikke deres "kunstneriske sans" og ønske om å skape noe bra.

Side 22 av 28 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •