Kabler - Hvorfor låter de forskjellig? - Side 21

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 21 av 28 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 ... SisteSiste
Viser resultater 401 til 420 av 548
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Man, kan banke ett menneske i hodet med specs og frekvenskurver, men når alt kommer til alt er det det som kommer ut av ht'ene som betyr noe og hvor mye det engansjerer.
    Er det din vane å argumentere uærlig når du går tom for argumenter?

Jeg kan hoppe opp og ned og si at målinger ikke er alt, jeg kan skrive det med store bokstaver, jeg kan tegne det med sprit-tusj: "Ørene er den viktigste faktoren i å bestemme om hifi-utstyr egner seg til lytting".

Hva er poenget når de jeg diskuterer ikke kan eller vil lese det jeg skriver og tillegger meg meninger som er løgn eller ignorant?

Jeg tror også at diskusjonen er effektivt over for denne gang. For de som måtte ha noen interesse av hva jeg egentlig sier og mener, og ikke å tillegge meg meninger jeg ikke har så har jeg oppsummert det her:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...holografi.html

-k

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker nesten som om folket er delt i to: De som tror, og de som tviler. De troende krever at de som tviler beviser at de troende tar feil, og tvilerne krever at de troende beviser at de har rett. Tvilerne argumenterer med at man ikke kan bevise fravær av noe, og de troende argumenterer med at de trenger jo ikke bevise noe, for de vet jo hva som er sant selv. Sier seg selv at det blir håpløst å diskutere da.

Det faktum av tvilerne har vitenskapsteorien med seg ser ikke ut til å ha så mye å si heller.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er kabelskeptiker. Jeg mener av og til at jeg hører forskjell på kabler. Kan jeg personlig leve med det? Ikke noe problem. Jeg har heller ikke noe problem med at andre mener å høre forskjell på kabler. Det jeg har problemer med er:
    • Påstander om at en dyr kabel alltid låter bedre enn en som er rimeligere.
    • Firmaer som forfekter kvasivitenskapelige forklaringer for hvordan kablene deres virker, men som ikke kan backe det opp med vitenskapelige tester som viser at forskjellene er hørbare.
    • Kabelprising som åpenbart ikke bare kan forklares ut fra annet enn at de skal finansiere skyhøye markedsføringsbudsjetter og dyre biler for sjefene hos produsentene.
    • Meninger om at det er enorme hørbare forskjeller på kabler, men at stressfaktoren ved blindtest gjør at de ikke klarer å høre forskjell under disse forholdene.
    • Totalavvisning av målinger og vitenskapelig gjennomførte blindtester for å avgjøre om det er hørbare forskjeller mellom ulike kabler og anlegg.
    • Å mene at man er immun mot påvirkning av egen bevisste eller ubevisste forventning (populært og litt misvisende kalt "placebo") når man lytter ublindt.
    • Beskyldning om at andre som ikke hører forskjell på kabler har en eller annen form for nedsatt hørsel, manglende lyttetrening eller for dårlig anlegg.

Jeg mener at hørbare forskjeller mellom kabler for det første alltid er relativt små, og at den hørbare effekten i høyeste grad er avhengig av komponentene ellers i anlegget, altså matching. Jeg mener at enkelte anlegg er mer følsomme for kablingsforskjeller enn andre anlegg. Jeg mener også at det ikke nødvendigvis henger sammen med prisen på anlegget, selv om et veldig oppløst og forvrengningsfritt hifianlegg nok lettere vil kunne avsløre eventuelle forskjeller hvis de er der.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye enig i det du skriver her Roffe. Er det ikke engentlig ganske greit? Er du i tvil om andre kabler gir forskjeller så er det bare å teste selv. Hvis du ikke gjør det kan du ikke vite. Om du ikke hører forskjell kan årsaken være at kablene er veldig like eller at du ikke har godt nok utstyr eller ikke lytter kritisk nok. Eller du kan velge å tro at det ikke finnes forskjeller men la de som opplever det motsatte ha sin egen mening. Hvis du mener du hører forskjell men er usikker på om du blir påvirket psykisk kan du ta en blintest for å sjekke dette.

De fleste er tross alt enig i at det ikke er snakk om store forskjeller og jeg tror ikke det er lett å høre forskjeller om du spiller f.eks metal med budsjett anlegg. Er du på det stadiet mener jeg du ikke trenger å tenke stort på kabler. Er du derimot kritisk, lytter på meget gode innspillinger og har et bra analytisk anlegg kan kabler gi prikken over i´en. De kan gi litt klarere og åpnere lydbilde og gi litt bedre definisjon. Finpussing eller krydder er andre ord vi kan bruke. De kan også redusere skarpet noe og muligens "slanke" bassen eller omvendt. Av dem siste gruppen tror jeg et klart overtall av entusiaster som "vet" det er forskjell. Det synes jeg ikke vi skal kimse av.

Teori kan være interessant men innen HiFi betyr det strengt tatt ikke noe i praksis da målet er å nyte musikk i størst mulig grad.

Synes du kabler gir deg en bedre opplevelse; Go for it! Hører du ikke forskjell; Drop it!

Det siste du sier Roffe, om nedsatt hørsel, lite lyttetrening og dårlig anlegg mener jeg absolutt kan være realiteter. For å sette det på spissen så kan vi tenke oss en 80 åring som skal teste kabler på tivolioradioen sin som han alltid har hatt. Så finnes det grader opp til det motsatte. Ikke alle av oss brukere av AV forum er like kritiske.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hehehe

Eg skal kjøpe opp eit par kilometer med røten kabel, sette på eit par merkelapper, terminere endene, og markedsføre denne som Jalla Audio 2000+. Denne kabelen skal eg så selge til lettlurte hifientusiaster. 5kr i kost pris, 5000 i utsalgs pris. Jeg kommer til å bli rik!! Hei.... vent litt, dette har jo blitt gjort tusenvis av ganger tidligere.....

Forresten så vil eg takke alle som har bidratt i denne tråden! Kjempe morsomt!!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Det siste du sier Roffe, om nedsatt hørsel, lite lyttetrening og dårlig anlegg mener jeg absolutt kan være realiteter.
    Klart det KAN være realiteter, men ofte brukes disse argumentene uten at den som bringer dem til torgs aner noe om motdebattantens hørsel, lytteerfaring eller anlegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leif_erikg
    Eg skal kjøpe opp eit par kilometer med røten kabel, sette på eit par merkelapper, terminere endene, og markedsføre denne som Jalla Audio 2000+. Denne kabelen skal eg så selge til lettlurte hifientusiaster. 5kr i kost pris, 5000 i utsalgs pris. Jeg kommer til å bli rik!!!!
    Lykke til :-D ....

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal kjøpe meg et par sett med Black Magic signal og høytalerkabler med Rhodium fordi jeg får bedre lyd, jeg ops:

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Jeg skal kjøpe meg et par sett med Black Magic signal og høytalerkabler med Rhodium fordi jeg får bedre lyd, jeg ops:
    Nå leder Rhodium strøm mye dårligere enn både kobber og sølv - men siden det er mange ganger dyrere så må det jo gi bedre lyd
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leif_erikg
    Eg skal kjøpe opp eit par kilometer med røten kabel, sette på eit par merkelapper, terminere endene, og markedsføre denne som Jalla Audio 2000+. Denne kabelen skal eg så selge til lettlurte hifientusiaster. 5kr i kost pris, 5000 i utsalgs pris. Jeg kommer til å bli rik!! Hei.... vent litt, dette har jo blitt gjort tusenvis av ganger tidligere.....
    Ja, lykke til sier nå jeg
    Tror du skal få ett kjempeproblem med å få solgt den uten ett skikkelig distribusjonsnettverk

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Nå leder Rhodium strøm mye dårligere enn både kobber og sølv - men siden det er mange ganger dyrere så må det jo gi bedre lyd
    Jeg tror ikke poenget med Rhodium er lederevnen, men det at den står i mot omtrent alle former for korrodering, slik at overflaten holder seg renere.

Ikke det at rhodiumet er noe stort poeng egentlig

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror kanskje at hvis korrodering er ett problem så måtte vel en forbehandling med sølvpuss og etterbehandling med alko være en fiiiin kombinasjon?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forbehandling med alkohol gir bedre effekt når den utføres på lytteren

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forbehandling med alkohol gir bedre effekt når den utføres på lytteren
    Hvis man lager en skala over enheter alkohol vs anleggskost så tror jeg fort du kommer til at du kan drikke den edleste drikke med god samvittighet over alle pengene du har spart på dyre komponenter for å oppnå en gitt lykkefølelse.

Alkoholiker kanskje, men glad og fornøyd ;-)

-k

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke poenget med Rhodium er lederevnen, men det at den står i mot omtrent alle former for korrodering, slik at overflaten holder seg renere.

Ikke det at rhodiumet er noe stort poeng egentlig
    Ja det er vel motstanden mot korrosjon som virkelig skiller Rhodium ut i mengden

I det brutale miljøet våre hifi-komponenter er plassert kreves kun det beste.

Andre bruksområder for Rhodium som elektrisk leder er som tennplugg-ledning til flymotorer

For kabelpusherne er det nok det ekslusive ryktet som Rhodium har de vil kople seg til.

Akkurat som å ha en klokke av Titan - det er godt å vite at den tåler en støyt - som et direktetreff av en atom-bombe.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En bitteliten ting du bør være klar over i denne forbindelse:

Elektronene går ikke gjennom kabelen.
    De ligger stort sett i ro.
    DVS, dersom du ser på disse hengende kulene som finnes på en del
    kontorbord, så kan kabelen din være de kulene i midten (la oss si de 5 midterste på en rekke med 7 kuler)

Løft den ene kula ut til siden, og så ser du hvor lite de fem kulene faktisk flytter seg.
    I tillegg så vil den syvende kula aprette ut, og komme tilbake,
    og på den måten symbolisere vekselstrøm i kabelen din.
    Ser du de fem midterste kulene?

Nåvel. Disse forurensingene som skulle bevirke alt dette du nevner her ville vært en ytterst elendig kobberkvalitet, som aldri(?) ville funnet veien inn hos en noenlunde seriøs kabelprodusent.

For sannheten er at det er ingen som hører forskjell på kabler av normal kvalitet. (ikke opp mot all verdens superduperultraren99,999999% oksygenfrikabler heller)

Test etter test med slikt har avslørt dette.
    (Blindtest selvfølgelig)
    I tester der panelet vet hvilke kabler som er inne så er resultatet helt anderledes.
    Massenes suggesjon kan man kalle det.

Men teoriene er morsomme de.
    For meg blir de aldri noe annet enn teorier.
    I alle fall inntil jeg HØRER forskjell på normalt greie kabler.
    INGEN har så langt gjort det i blindtester, hvorfor tror du?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flytt til Amsterdam. Kjøp et anlegg til 20k og bruk resten på den grønne planten vi egentlig ikke snakker om. Mye mindre skadelig enn alkohol, 10 ganger mer musikalskt effektivt enn alkohol og lydmessig 100 ganger bedre enn noe annet high-end anlegg.

Dog, får man økt lytteglede av kabler er kanskje det like greit. Kabelpusherne skal leve de også.

Stikk-kontakter til tusenvis av kroner er kjærkomment. Vurderer å sette en Furutech-kontakt på oscilloskopet jobben har på lab`en. Er klar over at amplituden blir litt mer hissig pga økt dynamikk, men enkelte ganger kunne en ha trengt den ekstra oppløsningen.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo jeg ;-)

Du har en oppdagelse å se fram til :-D . Om du kommer så langt..

Ja, elektronene vibrerer i takt med signalet og den elektriske ladningen fyker bortover med omtrent lysest hastighet i likhet med dualitetet elektrisk felt som forflytter seg rundt kabelen. Ved høyeste frekvenser vibrerer bare elektroner ytterst i kabelen.

Om jeg har forstått det riktig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Ja, elektronene vibrerer i takt med signalet og den elektriske ladningen fyker bortover med omtrent lysest hastighet i likhet med dualitetet elektrisk felt som forflytter seg rundt kabelen. Ved høyeste frekvenser vibrerer bare elektroner ytterst i kabelen.
    Hvis du ikke har tiltak til å regne litt på Maxwells ligninger og få forståelsen for hva som skjer (eller i alle fall hva fysikerne mener skjer), hvorfor ønsker du å hypotisere rundt "legmannsforståelse for elektromagnetisme"? Er det ikke da betydelig enklere og mer praktisk å diskutere og gjøre seg kjent med det som alle her inne intuitivt forstår: lytteopplevelser, og hvordan gjøre seg opp sikre observasjoner rundt disse?

Hvis det er slik at du har hørt forskjeller på to kabler så er det et respektabelt resultat. Ved å dokumentere hvilke kabler det var snakk om (gjerne med enkle målinger av parametre), hvilke komponenter som var koblet opp og ikke minst hvor mange rette du fikk i en ABX-test så blir det mulig for andre å etterprøve din erfaring, og styrke eller svekke generaliteten i observasjonen.

Det virker på meg som om hifi-gjengen ønsker å revidere kretsteknikken ved å trekke inn fenomener de ikke forstår (så som skin-effekt). Om målet er å obskurifisere fysikken til det punktet hvor de kan lene seg tilbake og si "dette er alt for komplisert til å si noe konklusivt - fysikken har feilet" er usikkert, men det de oppnår er i mine øyne en latterliggjøring av seg selv idet det ser ut som om man har åpnet en lærebok om elektromagnetisme på et tilfeldig sidetall, gulpet opp en reell fysisk effekt men forstått ingenting.

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0