Kabler - Hvorfor låter de forskjellig? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 28 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 548
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av altec
    "Når det gjelder selve effekten urenheten har i en signal kontra HT kabel så er det i prinsippet det samme ja. Derimot er jo ikke prinsipp og praksis alltid det samme viser det seg. Personlig tester jeg stort sett alltid en og en kabel av gangen (ikke bytter hele signalveien) Bytter kun hele signalveien når jeg f.eks skal demonstrere forskjell for skeptiske entusiaster.. Som stort sett sitter igjen med en Aha opplevelse"

Hm..Hva heter kablene du selger?:-)
    Tenkte vel mest på skeptiske kompiser Har spesielt en som har småledd av min "kabelfetish" i mange år.. Helt til vi kjørte en totalrenovering av kablene på hans anlegg (Infinity Kappa 9.2i, Harman Kardon Citation 1.5 effect, en eller annen denon spiller + avr 645. Det var han sa var noe sånt som "Hmm.. Det var da som ****. =)

Men joda.. Er nok i "bransjen" også. Men kan jo ikke akkurat drive å reklamere for en type kabel heller. Det ville blitt for useriøst + at folk nesten må teste/kjøpe det de mener låter best selv. Men kommer nok en redigering i profilen når AVforum oppdaterer den

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tihi, eg klarte ikke la være! Eg bare MÅTTE inn og lese denne tråden!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kunne vel ikke greie ut om såkalt retningsbestemte kabler?

Det høres helt idiotisk ut for min del at et elektron skal kunne gå raskere igjennom en gitt leder den ene veien komparativt med den andre.

Må si skisseringen og forklaringene dine gir god mening, takker

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

tilleggsspm

det er for fristende:

a. 2 like kabler; hvor ulik lengde må de ha for å låte ulikt?

b. når er en kabel av en gitt kvalitet for lang for signalet til at det kan komme frem i noenlunde uforringet stand ?

c. må alle kabler i anlegget ha lik lengde?

(sic)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arctica
    Jeg bare spør videre jeg. Hvis man da har et opsett hvor s-lydene er litt for skarpe. Vil det da kunne hjelpe å bruke en ren kobberledning istedenfor en sølvbelagt kobberledning til høytalerne?
    Eller skyldes dette mest sannsynlig dårlig innspilling eller for lite kraft i forsterkeren?

Jeg spør om dette fordi jeg har lyttet på b&w 683 sammen med Thule ia150b og Thule dva250b digit II. Her hørte jeg blandt annet Masterplan med Jørn Lande på vokal. Hans s-lyder skjærte litt i øret.
    Ja. Jeg har selv hatt Thule ia150b, syns denne låt litt lyst/skarps til tider. Dette kan du muligens fikse med en kabel. Begynn med signalkabelen. I forhold til krefter burde det være nok, uten at jeg har testet den forsterkeren opp mot 683. Jeg ville også testa biwiring kontra singlewire. Prøv litt div, lån av venner/butikker osv. Evt kjøp med returrett. Det kan jo også hende at Thulen er for lys for din smak, og at evt bytte av forsterker ville gjort vel så mye med lyden. Men det eneste svaret er vel egentlig bare å teste litt div

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Søvnig
    Du kunne vel ikke greie ut om såkalt retningsbestemte kabler?

Det høres helt idiotisk ut for min del at et elektron skal kunne gå raskere igjennom en gitt leder den ene veien komparativt med den andre.

Må si skisseringen og forklaringene dine gir god mening, takker

Jeg trodde dette gikk ut på at det er først etter du har brukt kabelen at det er viktig å bruke den samme vei.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil jo ikke disse det eminente inlegget til deg Jabby, du som er fra Sandefjord og greier

Men påpeker et par ting:

Jeg har jo også noen år på skole med både elektronikk og sterkstrøm. Der lærte jeg ikke akkurat som du skriver om elektronets reise i et medium ved påsatt spenning. Det er vel mer en kjederaksjon....

Du skriver også om lyspære som et eksempel på noe som trenger konstant strøm. I en lommelykt har du rett. Men en vanlig lyspære i taket har et strøm flyt som skifter retning 50 ganger i sekundet (50Hz) Altså strøm og spenning når maks og null i løpet av en periode. Årsaken til at det lyser konstant er at glødetråden avkjøler seg ikke fort nok til å slukke mellom periodene.

Men derimot blinker lysrør med gammeldags drossel, mange er følsomme for dette.

Men fortsett gjerne med din argumentasjon - friskt og inspirerende med en ny infallsvinkel

"henter også popcorn"
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av heljik
    det er for fristende:
    a. 2 like kabler; hvor ulik lengde må de ha for å låte ulikt?
    Ikke akkurat testa dette, hehe. Men i teorien skal 2 like kabler ikke låte ulikt grunnet lengde (seff, mer tap over selve lengden++, men du skjønner sikkert) Det vil jo komme til et punkt der elektroner som kolliderer med urenheter blir likt i forhold til alle elektronene (Kaos-teori) Men, så har man uvissheter som er nevn her tidligere. De forskjellige frekvensene går gjennom forskjellige steder på lederen osv. Så det hele er vanskelig å si noe om, men en måling med å sende ett og ett elektron ville muligens kunne gitt svar. Har derimot tilgode å se en slik måling. Mulig at det er for vanskelig/dyrt å få til. Men skulle gjerne testa det selv

b. når er en kabel av en gitt kvalitet for lang for signalet til at det kan komme frem i noenlunde uforringet stand ?
    Dette kommer jo an på motstand/ledeevne, sent signal og ytre påvirkninger (rf støy osv)

c. må alle kabler i anlegget ha lik lengde?
    Ja og nei. Lik lengde på lik signalvei = Ja. Lik lengde på høytalerkablene som det er på signalkablene = nei :P

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Jeg vil jo ikke disse det eminente inlegget til deg Jabby, du som er fra Sandefjord og greier

Men pååeker et par ting:

Jeg har jo også noen år på skole med både elektronikk og sterkstrøm. Der lærte jeg ikke akkurat som du skriver om elektronets reise i et medium ved påsatt spenning. Det er vel mer en kjederaksjon....

Du skriver også om lyspære som et eksempel på noe som trenger konstant strøm. I en lommelykt har du rett. Men en vanlig lyspære i taket har et strøm flyt som skifter retning 50 ganger i sekundet (50Hz) Altså strøm og spenning når maks og null i løpet av en periode. Årsaken til at det lyser konstant er at glødetråden avkjøler seg ikke fort nok til å slukke mellom periodene.

Men derimot blinker lysrør med gammeldags drossel, mange er følsomme for dette.

Men fortsett gjerne med din argumentasjon - friskt og inspirerende med en ny infallsvinkel

"henter også popcorn"
    Joda, hehe. Kjenner jo seff til at det er 50hZ på spenningsnettet, men følte ikke akkurat at det var viktig å forklare om dette i det nevnte eksempelet. Spes siden det for det normale blotte øyet er konstant =)

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm....

FØRST må en påvise at det er mulig å høre forskjell på 2 greit dimensjonerte kabler gjennom en ABX blindtest. Jeg har ennå ikke sett dette, og internet begynner å bli fryktelig stort!

Alle teorier om forskjeller som ennå ikke er påvist blir tull og tøys!!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elektroner beveger seg sakte gjennom en kabel. Ved vekselspenning, som lyd er, vil ikke elektronene bevege seg helt gjennom en lang kabel en gang, men gå frem og tilbake.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis et elektron vibrerer mot en urenhet i kabelen (stange hode i veggen), vil den da reflektere signalet sitt i alle vinkler med fare for å skape inteferens?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke skjønne hvordan et elektron skal kræsje med urenheter.

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man snakker kabel så må eg spørr.
    Optisk kabel er jo lys, atlså bedre en kobber ? Om det er så mye bedre som eg tror/føler det er. Hvorfor lager ikke de da høytalere med optisk/coax/hdmi kabel teknologi inngang/utgang. Er ikke det mye bedre lyd på de teknologiene en den gamle kobber kabelen ?

Om de produserer en kabel med så rein kobber som går må jo da det vere den beste kabelen ?

Er det ikke noen folk som setter merke på hvor rein kobberen er på de litt dyrere kablene ?

Spææænende!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Optisk kabel krever digitalsignal. Da må signalet først digitaliseres før det sendes gjennom den optiske kabelen og så gjøres analogt igjen i andre enden. Da må man ha DA-converter og forsterker i hver høyttaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har mer tro på at sjerming av kabelen har større innvirkning en den siste o,ooo1% med urenheter har.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Hmmm....

FØRST må en påvise at det er mulig å høre forskjell på 2 greit dimensjonerte kabler gjennom en ABX blindtest. Jeg har ennå ikke sett dette, og internet begynner å bli fryktelig stort!

Alle teorier om forskjeller som ennå ikke er påvist blir tull og tøys!!
    Og Internet blir ikke noe mindre med tida.. Så kanskje du skulle gjøre som de som skriver at de hører forskjell.. Teste selv?.. Er som regel bedre enn å lese om hvordan ting funker..

Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Kan ikke skjønne hvordan et elektron skal kræsje med urenheter.
    Urenhetene i seg selv er jo som regel andre typer metaller, kull ol. Det som skjer med et elektron som "kræsjer" med en urenhet er at den blir sakket ned (evt endrer retning) pga dårligere ledeegenskap. 1 stk "urenhetskræsj" har null å si for den totale lyden som kommer ut. Det er først når dette skjer mange ganger at man hører forskjell grunnet urenheter/krystalloverganger osv osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av øystein
    Har mer tro på at sjerming av kabelen har større innvirkning en den siste o,ooo1% med urenheter har.
    Jo, men da gjør man begge deler. Skjerming er jo mot støy/påvirkning utenfra, urenheter finner man i selve lederen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Elektroner beveger seg sakte gjennom en kabel. Ved vekselspenning, som lyd er, vil ikke elektronene bevege seg helt gjennom en lang kabel en gang, men gå frem og tilbake.
    Er ikke komponenter (altså ikke høyttalerne) likestrømsbaserte?

Et signal som skal fra A til B kan vel ikke være i vekselstrøm for da kommer det ingen vei?

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arctica
    Jeg bare spør videre jeg. Hvis man da har et opsett hvor s-lydene er litt for skarpe. Vil det da kunne hjelpe å bruke en ren kobberledning istedenfor en sølvbelagt kobberledning til høytalerne?
    Eller skyldes dette mest sannsynlig dårlig innspilling eller for lite kraft i forsterkeren?

Jeg spør om dette fordi jeg har lyttet på b&w 683 sammen med Thule ia150b og Thule dva250b digit II. Her hørte jeg blandt annet Masterplan med Jørn Lande på vokal. Hans s-lyder skjærte litt i øret.
    Skarpe s-lyder er et klassisk problem. Noen mulige årsaker:

Akustikken i lytterommet. Hvis dette er et rom med malte gipsvegger og parkett, som er vanlig idag, er dette mest sansynlig årsaken.

Hvis fenomenet kun inntreffer ved høyere volum kan det være at du har for lite krefter eller høyttalerne spilles så høyt at de forvrenger mye.

Side 2 av 28 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •