Kabler - Hvorfor låter de forskjellig? - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 28 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 ... SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 548
    Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Foreløpig ser det ut til at sølv gir littegran bedre lyd og en med tynne ledere gir litt dårligere lyd. Helt uoffisielt :wink:.
    Dårligere ja....
    Men, kanskje ikke riktigere?
    Har erfart at dynamikken på tynne ledere er større enn på tykkere, som har en tendens til runde av lyden?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Dårligere ja....
    Har erfart at dynamikken på tynne ledere er større enn på tykkere, som har en tendens til runde av lyden?
    Jeg har også opplevd en avrundet, varmere lyd med tykke, tvinnede solid core ledere. Og legger man på skjerming på det igjen, så tenderer det mot ullent er min personlige DIY-erfaring som jeg ikke kan utelukke er innbilt, men likevel... Synes de Supra mikrofonkablene jeg bruker nå virker rimelig nøytrale og har ingen av denne avrundingen.

Men jeg opplever det heller som en vridning av klangbalanse enn begrensning i dynamikken.

Jeg for min del tror uansett at kabelens topologi (tvinnet/uten tvinning/coaks/skjerming etc) har mer å si enn materiale og ledertykkelse på signalkabler. Jeg mistenker egentlig at når jeg BÅDE har tvinning og skjerm og har den ene enden av skjermen tilknyttet en av lederne, så blir hele signalkabelen som en parallellkondensator (mer enn ellers) og at det muligens kan påvirke negativt i diskantområdet. En parallellkondensator vil jo fungere som et slags lavpassfilter, men normalt ikke ved så lave frekvenser som det hørbare frekvensområdet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dårligere ja....
    Kjøpte meg en Audience Au24. Tynn kobberkabel. Om den låt bedre? Javisst. Uten tvil. :-D Merksnodig greier det med kabler...

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merksnodig greier det med kabler...
    Er det egentlig det da?? Det er jo en matematisk forklaring på det. :?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Er det egentlig det da?? Det er jo en matematisk forklaring på det. :?
    Nei ingenting er merkelig bare man vet svaret så bare post formelen her :-D .

Newcomer Moppen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle ikke være så vanskeligt.

Riktig måle utstyr, et dempet rom eller fri luft, og en bråte kabler.

Eller formel om du vil..... ((ustyr+rom)+kabel)=resultat

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvordan måle musikk?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kverulant... vi snakker jo om kabler, ikke musikk:twisted:

La oss hellre si:
    Hvordan måle lyd kvalitet?
    Og hvor bør referanse lyden være?

Selvsagt ut ifra tekniske målinger.....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moppen
    Kverulant... vi snakker jo om kabler, ikke musikk:twisted:

La oss hellre si:
    Hvordan måle lyd kvalitet?
    Og hvor bør referanse lyden være?

Selvsagt ut ifra tekniske målinger.....
    Referanselyden må være identisk signal inn som ut. Men da må man måle musikk, alså et spekter med stort antall frekvenser. Man kan jo tenke seg hvor komplisert et frekvenspekter en fiolin har. Og den varierer hele tiden. Og så kan du legget til 3-4 andre lydkilder og refleksjoner fra vegger.

Å måle DC-speninng er lite interessant..

De hevdes at det må kunne måles hvis det er forskjeller mellomkabler. Men et spørsmål til de som hevder det ikke er blitt målt forskjeller er hvordan det utføres. Jeg har ikke lest mye i kabelhjørnet så det er mulig det står mye om dette.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo kjønner godt hvor komplisert og detaljert en fiolin kan være.

Men vil jo ikke krangle men diskutere...:-D

Okej hva om en tar et "totalt" dødt rom uten reflektsjoner.
    Og i teorien en perfekt høytaler.
    Så selv sagt verdens beste microfon.
    Du sender siden ut komlisert og detaljert lyd og måler resultatet.
    Eller sender "hele" frekvens skalan og måler resultatet.
    Eller som du sier, en fiolin trudelutt og måle resulatet.
    Da vet du hva sendte og kan sammeligne hva og hva du fikk.
    Og Da... er det bare og trekke fram rullerne med kabler og starte testing

Ka du trur... er det så enkelt som det eller tar jeg feil.
    Vist jeg tar feil hva hinder en til og ta en slik test?

Og ja... før folk tar helt av..... øret til ver enkelt er det best måle instrumentet.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå går det strøm og ikke musikk gjennom kablene da, i hvertfall sist jeg sjekket.

Metoden for å "måle musikk" er å gjøre en teknisk måling for så å vurdere den opp mot kunnskapen om psukoakustikk. Det er i sistnevnte faktor den virkelige utfordringen ligger.

Kablene dine har jeg forresten prøvd, og de låter, ja, sånn som andre kabler med samme tverrsnitt, altså veldig annerledes enn de fleste andre dyre kabler.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moppen
    Jo kjønner godt hvor komplisert og detaljert en fiolin kan være.

Men vil jo ikke krangle men diskutere...:-D

Okej hva om en tar et "totalt" dødt rom uten reflektsjoner.
    Og i teorien en perfekt høytaler.
    Så selv sagt verdens beste microfon.
    Du sender siden ut komlisert og detaljert lyd og måler resultatet.
    Eller sender "hele" frekvens skalan og måler resultatet.
    Eller som du sier, en fiolin trudelutt og måle resulatet.
    Da vet du hva sendte og kan sammeligne hva og hva du fikk.
    Og Da... er det bare og trekke fram rullerne med kabler og starte testing

Ka du trur... er det så enkelt som det eller tar jeg feil.
    Vist jeg tar feil hva hinder en til og ta en slik test?

Og ja... før folk tar helt av..... øret til ver enkelt er det best måle instrumentet.
    Dette fungerer for å determinere transferfunksjonen til kabelen i akkurat det bestemte oppsettet, men duger ikke til mer enn det.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Nå går det strøm og ikke musikk gjennom kablene da, i hvertfall sist jeg sjekket.

Metoden for å "måle musikk" er å gjøre en teknisk måling for så å vurdere den opp mot kunnskapen om psukoakustikk. Det er i sistnevnte faktor den virkelige utfordringen ligger.

Kablene dine har jeg forresten prøvd, og de låter, ja, sånn som andre kabler med samme tverrsnitt, altså veldig annerledes enn de fleste andre dyre kabler.
    Mente elektriske signaler, elektrisk felt og elektrisk ladning, i form av musikk selvfølgelig. Det skjønte du sikkert selv om jeg formulerte meg klønete :wink:.

Hva er psykoakustikk? Er et vanlig oscilloskop godt nok for å måle små forskjeller i et "musikksignal"? Og ideelt skulle man ha målt kontinuerlig over noen sekunder?

Hvordan mener du Audience Au 24 er anderledes enn tykkere kabler? Jeg er enig i at den låter anderledes men vil gjerne høre dine inntrykk.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Dette fungerer for å determinere transferfunksjonen til kabelen i akkurat det bestemte oppsettet, men duger ikke til mer enn det.
    Være så snill og ytdype litt hvorfor ikke?

Mener du, vist du finner en kabel som gir best verdier ut i forhold til teknisk testing så har det ikke noe og si?

Høres jo temlig merkelig ut.

Hva gjør så kabel produsentene?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det fortsatt er interessant å basere egenskapene til en kabel basert på målinger som fungerer i praksis på forsterkere?
    Siden en kabel har en passiv funksjon så kan den ikke gjøre noen endringer på signalet, forruten å glatte over de feil som ligger latent i anlegget?

For... Hvis ett signal skal bli forvrengt en plass. Er det ikke da normalt i det området hvor "svingningene" har mest egenart? dvs. fra øvre mellomtone og opp? Nedover skjer det ikke så veldig mye...

Iallefall kan ikke den utglattinga føre til det man så pent kaller for "Doris Day" filter? At det låter litt penere enn det skal?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det fortsatt er interessant å basere egenskapene til en kabel basert på målinger som fungerer i praksis på forsterkere?
    Siden en kabel har en passiv funksjon så kan den ikke gjøre noen endringer på signalet, forruten å glatte over de feil som ligger latent i anlegget?
    Ut fra konvensjonell kunnskap så tilsvarer en "kort" kabel (relativt bølgelengden som for analog audio normalt er veldig stor) primært en spole, en motstand og en kondensator som kobles sammen med tilsvarende kretskomponenter i forsterkeren og høyttaleren.

På samme måte som i andre kretser bestående av R, L, C og spenningskilde så er systemet rent lineært og kan dermed analyseres eller måles i form av impulsrespons eller frekvens/faserespons som igjen kan beregnes matematisk ut fra hverandre. Dette betyr at i større eller mindre grad så vil enhver kabel endre frekvensresponsen og føre til varmetap for totalsystemet. Uenigheten som deler verden i dette spørsmål er hvorvidt _gode_ kabler trenger å koste mer enn 10,- meteren før det blir umulig å skille dem fra hverandre i blindtester. Ingen er uenige om at det er fullt mulig å konstruere elendige kabler (og kreve en hvilken som helst pris) som kan gi hørbare endringer, avhengig av kretsen de settes inn i. Det er heller ingen uenighet om at de aller fleste kabler har en målbar forskjell, hvis man bare bruker tilstrekkelig mange desimaler.

I praktisk måleteknikk er det gjerne praktiske hensyn som avgjør hva som er best strategi. Å måle slike systemer med musikksignal er normalt ikke en god strategi. Dette kommer av at musikksignaler kan ha "huller" i frekvensresponsen som gjør at man ikke finner responsen i deler av frekvensområdet. Dessuten er det gjerne beregningsintensivt å invertere systemets respons til et "vilkårlig" signal, og man får neppe ideelt forhold mellom frekvens-nøyaktighet og signal-støy-forhold.

I en ideell verden kunne man ha som pådrag en "spiker", en impuls med uendelig amplitude og uendelig kort varighet siden denne inneholder alle frekvenser, og responsen (impulsresponsen) faktisk kan fouriertransfomres direkte for å finne frekvens/faserespons. I praksis er dette ofte upraktisk fordi arealet av en slik impuls er lite, og dermed stanger man i SNR-problemer.

I praksis benyttes for akustiske målinger gjerne enten:
    1. MLS-sekvenser som har støylignende frekvensinnhold (dvs stimulerer et stort frekvensområde), men samtidig er periodisk slik at man kan midle over flere perioder (bedre signal støyforhold), og har et snevert utvalg amplituder slik at det koster lite cpu-kraft
    2. Synkron sveipa sinus, som også inneholder alle frekvenser (innen et område) men i tillegg kan isolere svake ulineariteter som gjerne finnes i høyttalere og mikrofoner.

http://www.akustisk-selskap.com/nas_...alemetoder.pdf

I tillegg til nevnte effekter så kan kabelen i større eller mindre grad "plukke opp" (og sende ut) interferens vha kapasitiv kobling eller gjensidig induktiv kobling med andre kabler. Innstråling er mest relevant når signalet skal forsterkes kraftig (f.eks ut fra en mikrofon eller platespiller), og minst relevant hvis det ikke er noen forsterkning (som i en høyttalerkabel).

Shielded cable - Wikipedia, the free encyclopedia
    Twisted pair - Wikipedia, the free encyclopedia

Cable - Wikipedia, the free encyclopedia

En "lang" kabel er mer komplisert og må analyseres som en transmisjonslinje.
    Transmission line - Wikipedia, the free encyclopedia

Simulering av forsterker - kabel - høyttalernettverk:
    Loudspeaker Cable Characteristic Impedance

"The zip cable looks better, and at a very small fraction of the cost. Minimum is 26.8dB at 20kHz and maximum is 26.93dB at woofer resonance - a total deviation of 0.13dB. The HF rolloff between 10kHz and 20kHz is 0.1dB (hardly woeful - find a tweeter that good!) Midband level is 28.84dB at 200Hz.
    ...

Last (in all respects) comes the Figure-8 cable, but at the equivalent of perhaps 14 gauge (US gauge numbering), one expects it to be less than impressive. Minimum level is 26.6dB at 20kHz, and maximum is around 26.91dB - a total deviation of 0.31dB. Midband level is about 26.68dB at 200Hz.
    ...
    "

-k

(Med forbehold om feil)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knut...
    Lest de linkene 100vis av ganger før, og vet hvor fjernt vi står fra hverandre i denne saken;-) You can't learn an old dog new tricks...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette betyr at det ikke er mulig å måle kabler for forskjeller med musikksignal?

Hvordan kan da noen mene at de skal kunne måles for å påvise forskjeller?

Er konlusjonen at ørene mine (og andres) er bedre enn elektriske instrumenter siden de detekterte forskjeller uten store forskjeller i en liten blindtest?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette betyr at det ikke er mulig å måle kabler for forskjeller med musikksignal?
    Jo, resultatet blir bare mindre presist enn nødvendig.
    Hvordan kan da noen mene at de skal kunne måles for å påvise forskjeller?
    På den rette måten? Det er fullt mulig å estimere makshastighet til en rally-bil med sol-ur. Det tar bare fryktelig lang tid og blir ikke så veldig presist. Derfor finnes det andre metoder som fungerer bedre. Jeg nevner i fleng: GPS, speedometer, doppler-radar...
    Er konlusjonen at ørene mine (og andres) er bedre enn elektriske instrumenter siden de detekterte forskjeller uten store forskjeller i en liten blindtest?
    Nei, ikke nødvendigvis.

Hvis du får signifikant resultat fra en blindtest og det er målbare forskjeller, men jeg påstår at de målbare forskjellene sannsynligvis er for små til å høres så har du vist at min vurdering er tvilsom.

Hvis du får signifikant resultat fra en blindtest som lar seg repetere og det i praksis er umulig å lese av målbare forskjeller (for alle relevante målemetodikker) så har det skjedd en vitenskaplig bombe som gjør at vitenskapen bak både måle-teknikk og persepsjon kan trenge revidering.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hvis du får signifikant resultat fra en blindtest og det i praksis er umulig å lese av målbare forskjeller (for alle relevante målemetodikker) så har det skjedd en vitenskaplig bombe som gjør at både måle-teknikk og persepsjon kan trenge revidering.
    Men da må det samme musikkstykket måles for at det skal være korrekt. Og du sier det ikke vil være mulig å måle nøyaktig nok. Hva er da poenget med å si at det må måles for å bevises? Det er ikke så altfor vanskelig å høre forskjeller. Akkurat de samme forskjellene hørte jeg når jeg ikke visste hvilken kabel som var tilkoblet. I etterkant har jeg testet høyttalerkabler. At det er hørbare forskjeller er jeg ikke i tvil om lengre (jeg var skeptisk før jeg fikk testet kabler selv).

Side 19 av 28 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •