Kabler - Hvorfor låter de forskjellig? - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 28 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 548
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Å gjennomføre en korrekt ABX blindtest er ikke noe problem.

A: referansekabel, kjent
    B: en annen kabel, kjent
    X: A eller B, ukjent for lytteren

Lytteren skal, når X spilles, si om X er A eller B. Klarer han å høre riktig flere ganger får vi et positivt testresultat som sier at i denne settingen med disse kablene klarer denne lytteren å skille kablenene.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    joda, det er riktig det - men det blir allikevel ører som hører og hjerne som tenker og konklusjonen baseres på følelser - ikke fakta

Men nå er jo følelser mye mere spennende enn fakta

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

coax kabel

hei

en venn av meg som driver mye med lyd å bilde sier det at en overgang i coax kabel(gjelder kabel tv eller no) tilsvarer like mye signal tap som om du skulle hatt 50 meter ekstra kabel.

gjelder samme prinsippet lyd da, eller fungerer kabelklemmer mye bedre?

hilsen en som prøver å bli litt klokere på området

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Jeg lyttet på et spor i ca 1 min, 2 ganger med referansekabelen, derretter byttet en venn mellom de 3-4 kablene.

Å måle kablene er helt uinteressant for meg da målet er å høre på musikk med egne ører.
    Jeg for min del synes dette er interessant, men kunne tenkt meg å vite mer om testen.
    Hvor mange forsøk ble gjennomført?
    Hvilke kabler ble brukt i testen?
    Hvordan var kablene skjult?
    Hvordan ble "byttene" (som kunne være bytter eller ikke) gjennomført?
    Mellom hvilke komponenter satt signalkablene?

Hvis du har gjennomført tilsvarende tester for høyttalerkabler, så synes jeg også det er interessant, men også da skulle jeg ha svar på de ovenstående spørsmålene (selv om det er mer selvsagt mellom hvilke komponenter en høyttalerkabel er koblet)

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel bortimot en umulighet å oppnå en 100% forbindelse mellom en kabel og tilkoblingspunkt, uansett koblingsmåte.
    Men signaltapet blir allikevel så lite (i høyttalerkabelsammenheng) at man i praksis kan se bort fra problemet.
    Vel å merke om man bruker gode plugger / koblinger / termineringer.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    hei

en venn av meg som driver mye med lyd å bilde sier det at en overgang i coax kabel(gjelder kabel tv eller no) tilsvarer like mye signal tap som om du skulle hatt 50 meter ekstra kabel.

gjelder samme prinsippet lyd da, eller fungerer kabelklemmer mye bedre?

hilsen en som prøver å bli litt klokere på området
    Du går selvfølgelig ut fra at det vennen din sier er en allmengyldig sannhet?
    Det er for øvrig klart at for antennesignaler som skal overføre bilde og lyd, så er båndbredden MYE høyere, og da er det også MYE viktigere med impedansetilpasning i alle ledd, også i terminalene. Har man skikkelig imedansetilpasning i kontaktpunktet, så er det ikke noe signaltap å snakke om.

Med andre ord er historien en helt annen når vi snakker mer høyfrekvente signaler. I audiofrekvensbåndet er impedanstilpasning og termineringstap helt ignorerbart for de kabellengdene vi snakker om i et bolighus.

Newcomer Moppen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva??? Jeg detekterte jo forskjellene i blindtesten. Full score.

Men bare for å ha sagt det; hva andre mener er ikke vesentlig for meg. Jeg vet hva jeg hørte og fikk bekreftet dette i blindtest. Jeg testet for min egen skyld for å utelukke påvirkning av å vite hva som spilte.

Jeg er litt enig med Scrooge.
    For meg selv hadde det jo vert 100 ganger meir morro og se om mine valg under en blind test tilsvarer det samme som en teknisk test av kabelen.

Foreksempel med frekvenssveip og se hva resultatet blev.
    Og siden se om jeg var totalt på tur og bør holde meg til øretelefoner. eller om jeg kan uten placebo kan nytte anlegget mitt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg for min del synes dette er interessant, men kunne tenkt meg å vite mer om testen.
    Hvor mange forsøk ble gjennomført?
    Hvilke kabler ble brukt i testen?
    Hvordan var kablene skjult?
    Hvordan ble "byttene" (som kunne være bytter eller ikke) gjennomført?
    Mellom hvilke komponenter satt signalkablene?

Hvis du har gjennomført tilsvarende tester for høyttalerkabler, så synes jeg også det er interessant, men også da skulle jeg ha svar på de ovenstående spørsmålene (selv om det er mer selvsagt mellom hvilke komponenter en høyttalerkabel er koblet)
    ProAc D15, Sugden A21Se, Cary 300/300 og Wireworld atlantis 5. Koster ca 100.000,- totalt.

Jeg kjente til forskjellene mellom kablene fra før derfor valgte jeg bare å memorere lyden fra min WW Super Eclipse til 5000,- for å ha en referanse. Det var meningen å bytte mellom denne og en QED 2 til 450,-.

En venn byttet kabler mens jeg gikk på soverommet. Han kunne også bare late som han byttet men bruke samme kabel. Første gang var det veldig tydelig dårligere lyd. Var såpass sikker at jeg trengte ikke å høre mer enn kanskje 15sek. Det stemte. Neste gang var det ingen tvil om at den beste kabelen var tilkoblet igjen. Tok ikke mange sekunder å avdekke heller. Det stemte. Tredje gang var det bedre lyd enn den dårligste, men ikke helt like god som den beste. Da ble jeg litt usikker men det stemte jo da jeg skjønte at han hadde brukt min gamle Van den Hul kabelen på de forrige mens QED ble tilkoblet først nå.

Det var såpass lett å høre og stemte fra forrige lytting at jeg ikke følte noen behov for å gjenta noe mer. Det var en lettelse å kunne konstatere at det jeg har hørt før gjentok seg når jeg ikke visste hvilken kabel som spilte. Det var jo målet for testen, ikke å bevise noe for andre. Det får meg bare til å stole enda mer på egne ører.

Hvis noen synes dette ble for få forsøk så spiller det ikke noen rolle for meg.
    Test selv om dere er i tvil da det er veldig enkelt å gjennomføre.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra nok for meg :-)

Du hører forskjell, og det kan ingen gjøre noe med, enkelt og greit.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk :-D

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah...
    Endelig noen som kan bekrefte det

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det holder nok som en bekreftelse for en selv, men for statistisk analyse, så er jeg slett ikke sikker på at det holder...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det holder nok som en bekreftelse for en selv, men for statistisk analyse, så er jeg slett ikke sikker på at det holder...
    Nei, for all del ikke...
    Men, alle monner drar mht. at det alltids er en fyr som drar frem en test som skal motbevise at kabler ulikt når man prøver å snakke varmt om en eller annen kabel:s

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da holder det ikke nei, helt enig.

Men kan jo alltids ta en abx test helt etter boka med 10 prøver en annen gang bare for å ergre målemafien :-D .

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En venn byttet kabler mens jeg gikk på soverommet....

Hvis noen synes dette ble for få forsøk så spiller det ikke noen rolle for meg.

Test selv om dere er i tvil da det er veldig enkelt å gjennomføre.
    Allerede HER faller jeg av og kan dessverre ikke ta denne "testen" seriøst.

Når man vet hvor mye det lydmessig betyr å flytte hodet bare noen få centimetere er det relativt meningsløst å fysisk flytte seg mellom hver kabeltest. Du kan jo ikke være sikker på at du plasserer deg på nøyaktig samme sted når du kommer tilbake. Dermed blir lyden også en annen.

Hadde du kjørt mange nok forsøk - med konkluderende utfall - da hadde jeg vært interessert.

Men for all del; du selv har vel kanskje fått en "bekreftelse". Spennende om du klarer å gjenta konklusjonen etter mange forsøk!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er bekjennende kabelskeptiker, og på høyttalerkabler som er tykke nok, så hører jeg ingen forskjell.

Men jeg har lekt meg mye med å lage egne signalkabler, og her opplever jeg ting det er vanskelig å forklare som annet enn hørbare forskjeller. Det har å gjøre med kabler man har lagt nærmest blod, svette og tårer ned i for å lage bra, og så opplever man at det blir uutholdelig å lytte til... Det er merkelig, synes jeg, for jeg kan jo mye av den beviste vitenskapen rundt dette med at det ikke skal være hørbare forskjeller i audiofrekvensområdet. Jeg har ikke foretatt blindtester, men det er ofte slik at når man bytter til noe som er dårligere, så blir forskjellene påtrengende ubehagelige. Og det mener jeg å ha opplevd med signalkabler jeg hadde store forventninger til. Jeg er sikker på at forskjellene er målbare, bare man finner riktig måte å måle på...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Når man vet hvor mye det lydmessig betyr å flytte hodet bare noen få centimetere er det relativt meningsløst å fysisk flytte seg mellom hver kabeltest. Du kan jo ikke være sikker på at du plasserer deg på nøyaktig samme sted når du kommer tilbake. Dermed blir lyden også en annen.
    Hehe, nå tenker du ikke langt. Det gjør det jo eventuelt bare vanskeligere å si hvem som er hvem. Jeg klarte det alikevel ...

Tror det var ubetydelige endringer i posisjon forresten. Grunnen til forflytting er at den ene kabelens isolasjon kunne gi lyd fra seg.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da holder det ikke nei, helt enig.

Men kan jo alltids ta en abx test helt etter boka med 10 prøver en annen gang bare for å ergre målemafien :-D .
    Tror at om du kanskje EN gang hadde bomma på en gang på testen så hadde skeptikerne vært over deg (og testen) som gribber.

Virker som at mange kan høre om at ett anlegg er bra eller dårlig...
    Men, få som kan høre hvorfor.
    Iallefall mener folk at jeg har ett sinnsykt godt gehør, og selv om jeg ikke driver med musikk så forstår jeg den. Hvordan den er komponert. Og skille ut enkelte stemmer og instrumenter.
    Tror uansett hvor mye Roko, Roffe, Niels+ banker meg i hodet med sine meninger om temaet, så skal det mere enn en håndfull Guruer og eksperter til for å få meg til å skifte mening

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått inn en ny kobbelkabel. Nå var det ikke lett å høre forskjeller mellom denne bra dimensjonerte kabelen mot den andre billigere, men bra dimensjonerte kobberkabelen. Mener den sølvbelagte ga bedre lyd.

Foreløpig ser det ut til at sølv gir littegran bedre lyd og en med tynne ledere gir litt dårligere lyd. Helt uoffisielt :wink:.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Tror at om du kanskje EN gang hadde bomma på en gang på testen så hadde skeptikerne vært over deg (og testen) som gribber.
    Man skal alltid sjekke om ting er gjennomført på korrekt måte. Men jeg vil vel si at 9/10 i en godt gjennomført ABX-test fortsatt er ganske overbevisende for at det er hørbare forskjeller. Akkurat nå skulle jeg ønske jeg kunne mer om matematikken bak dette, men det finnes vitenskapelig aksepterte kriterier for hvor store avvik som tillates ut fra antallet forsøk. Men i statistisk sammenheng er 10 forsøk fortsatt ganske lite, og jeg vil ihvertfall tro at 8 av 10 er på grensen av hva som kan aksepteres. Med 9 eller 10 rett tror jeg de fleste ville være overbevist.

3 av 3 er bra, det, spesielt med 3 kabler involvert, men gitt at man vet eller har grunn til å anta at det er tre kandidater som vil fordeles på tre forsøk, så har man jo bare 6 mulige utfall på tre forsøk, altså at det er 16,7% sannsynlighet for å tippe riktig helt tilfeldig. Det er en ganske stor sannsynlighet for at resultatet er et utslag av tilfeldighet. Hvis man vil begrense antallet forsøk og ønsker statistisk signifikans i resultatene så bør man nok holde seg til to kandidater. Jeg vil anbefale at man gjennomfører en slik test uten at den som bytter kabler bestemmer hvilken kabel som skal spille, men at man bruker en mynt/terning eller noe slikt for å avgjøre dette for hvert nytt forsøk.

Det er forskjell på å overbevise seg selv og å gjennomføre forsøk som overbeviser andre...

Hvis man har lyst til å studere hvor mange forsøk som er vanlig, så er det presentert noen resultater fra bruk av et PC-basert ABX-program her: ABX Double Blind Comparator Data

Side 18 av 28 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •