Kabler - Hvorfor låter de forskjellig? - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 28 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 548
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Beklager, jeg kjøper ikke de argumentene!
    Du nevner begreper som ohm, spole, skjermingsegenskaper og kondensator.

Generelt sett, vil den ohmske motstanden i en kabel være svært lav, ved normale avstander mellom forsterker og høyttalere.
    Da snakker vi selvsagt om fornuftige kabeltverrsnitt, som står i forhold til forsterkerens effekt og høyttalernes impedans.
    Variasjonene (motstandsforskjellene) mellom en "tynn" kabel på 2,5kvmm og en kabel med det dobbelte tverrsnittet er så små at man skal ha meget gode instrumenter for å måle disse!
    En "spoleeffekt" oppnåes ikke før man lager en kveil av kabelen. Hvem gjør vel det?
    Noen kondensatorvirkning tror jeg heller ikke på. Hvordan skulle den i så fall oppstå?
    Svært få høyttalerkabler er skjermet i ordets rette forstand, selv om de nok finnes. Samtidig skal man vel være særs uheldig ( og kanskje klønete) for å få problemer med en vanlig uskjermet kabel. Da skal det i så fall være svært kraftige magnetfelt eller støy i tilliggende kabler for at problemer skal oppstå.

Og til slutt: Hvordan skal 300 timers "innspilling" kunne påvirke slike eventualiteter?

Jeg har absolutt ingen problemer med å forstå at en høyttalerelement skal og må innspilles for å gi bedre lyd, ettersom det her er snakk om oppmykning av kantoppheng, spider etc.

Men at en skarve høyttalerkabel skal kunne nyte godt av noen timers bruk?
    Det nekter jeg rett og slett å tro på.....

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En konensatoreffekt oppstår alltid mellom to ledere. Det som avgjør hvor størrelsen på denne kapasitansen er, avstand mellom lederne, et effektive arealet på kabelen (overflate) og hvilket materiale (dielektrikum) det er mellom kablene. Spolevirkning vil man også få i en rett leder, ikke bare om den er kveilet opp.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg får vel bøye meg for utsagnene dine, da jeg anser deg for mer kapabel enn meg, mht elektriske signaler og kabler.
    Min gamle lærdom omkring slike temaer er nok altfor vissen?

Men, en kondensator er jo en innretning som lagrer spenning, eller som "spiser" slikt (f.eks i støysammenheng), alt avhengig av type og utførelse.
    Derfra og til at en høyttalerkabel kan oppføre seg på samme måte, har jeg problemer med å forstå.
    En "kondensatoreffekt" i en kabelsammenheng, må i så fall bety at signalene i lederne da "spiser" hverandre? I den grad en vekselstrøm kan påvirkes av fenomenet da? For det er vel det det er snakk om?

Hvor kraftig spolevirkning får man i en rett leder? Da skal vel effekten (U*A) være ganske ekstrem for å gi noen effekt? Og hvordan oppstår i så fall spolevirkningen, og hvor ødeleggende vil den være?

Jeg spør ikke for å kverulere nå, men snarere for å få svar på disse for meg, ganske svevende argumenter i en høyttalerkabel-sammenheng.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som skjer pga. spole og konensatorvirkning er at hele kabelen virker som et lavpassfilter, og at signalet ikke brer seg med lysets hastighet, men noe lavere.
    Dette er transmisjonslinjeteori, og hvorvidt et gjelder i så stor grad ved de frekvensene vi snakker om skal være usagt, men for signalkabler og høyttalerkabler kan dette ofte være oppgitt. Se på hjemmesidene til Nordost og Supra (Supra Cables) f.eks.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest en plass at selve isolasjonen utenpå lederen innehar en ladning som påvirker signalet men som blir redusert over tid, og at det er tiden denne ladningen bruker på å bli redusert som er en av årsakene til innspillingstid på kabler.

Men jeg er svært skeptisk til innspilling av kabler selv, men jeg regner med at kabelprodusentene vet mer om dette enn meg selv, selv om jeg gjerne skulle hørt en vitenskapelig forklaring.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut som en vanvittig dårlig isolasjon.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg begynte med noen XLR kabler kjøpt i en pro-lydbutikk til et par hundrelapper, byttet så til noen Audioquest XLR kabler til rundt kr 1000,-
    Og har nå Tara Labs RSC Reference Generation 2 til rundt 6500,- for fem stk. Utover at de ser pene ut, har gode loddinger og kontakter så hører jeg skremmende lite forskjell.
    Byttet nylig også høyttalerkabel fra QED silver aniversary som kostet ca. 400,- til Tara Labs RSC vector 2 som kostet meg nesten 3000,- Der hørte jeg en liten forskjell i bassområdet sammenlignet med QED, men til fem ganger prisen så var ikke lydforandringen vert det - utover at kabelen ser pen ut, har gode kontakter og loddinger.

My $0.2

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Jeg begynte med noen XLR kabler kjøpt i en pro-lydbutikk til et par hundrelapper, byttet så til noen Audioquest XLR kabler til rundt kr 1000,-
    Og har nå Tara Labs RSC Reference Generation 2 til rundt 6500,- for fem stk. Utover at de ser pene ut, har gode loddinger og kontakter så hører jeg skremmende lite forskjell.
    Byttet nylig også høyttalerkabel fra QED silver aniversary som kostet ca. 400,- til Tara Labs RSC vector 2 som kostet meg nesten 3000,- Der hørte jeg en liten forskjell i bassområdet sammenlignet med QED, men til fem ganger prisen så var ikke lydforandringen vert det - utover at kabelen ser pen ut, har gode kontakter og loddinger.

My $0.2
    Da er du ekstremt opptatt av det visuelle, om du legger ut slike summer på kabler du ikke hører forskjell på
    .

Just my...;-)

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audi

Selv stoler jeg bare på mine egne ører. Jeg synes det alltid er forskjell i mellom ting jeg tester og merker at lyden stadig blir forbedret, men at noen kjøper dyre kabler til ett anlegg som ikke er skikkelig satt opp tror jeg er rimelig
    bortkastet. Først når alt stemmer i anlegget så kommer magien frem. Med magi så tenker på at alt annet en instrumentene blir borte og du føler at instrumenter og stemmer svever i en 3d verden foran deg.
    Er så forbanned enig med deg her!!
    Kjøp komponenter utifra det du tror vil passe lydmessig, og gjerne begynn i en ende. Jeg visste at klipsch'ene var hvasse oppover og har hele tiden jobbet bevisst med å trekke anlegget i rett retning.. Da jeg følte at lyden nærmet seg så begynte jeg å eksperimentere med kabler. Har gått mye i DIY, men dukket opp ett og annet Kimber, BM, Straightwire og WW i anlegget. Som hr vært en veiviser for hva kabler som funker og ikke. Ser snickers ikke er så happy på SC...
    Men, ville heller ha valgt det mot stranded hvor signalet hopper mellom lederne og muligens gir større forskjeller enn en liten slitasje. man må minst brekke 20ggr på ett punkt på en kabel for at den skal ryke. Og sjansen for at det skjer er minimal. Hvis man ikke har tenkt å bruke de til styrketrening

Min teori er: Har vel skrevet det før, men kan nevne det igjen:
    Stranded: Bra for feks Rock siden den lettere forvrengningen oftere gir en rundere klang som kan låte røffere og muligens ikke så slitsomt som SC.
    SC: lite forvrengning. Legger lite til eller trekker ifra. kan virke noe kjedelig i forhold til stranded. Og kan virke noe mere øretrettende, men har ofte med den økte dynamikken. Har man sittet 4 meter fra en operasanger så vet man her hva man snakker om!
    Kobber: Noe varmere klang enn sølv og fungerer bra spesielt i mellomtone/bass.
    Sølv: Har ett overtonespekter og diskantgengivelse som er lite farget. Meget klare klanger og ofte noe bedre holografi mht. at de kan gjengi rom/akustikk så usedvanlig mye bedre enn andre kabler.

Mitt råd er: Synes du lydkarakteren er for lys er det en fordel å bytte ut den komponenten som du tror fører til det før du hopper løs på kabler. For en sølvkabel vil ikke gjøre det bedre, nei heller tvert imot. Den nådeløst avslører de feil og mangler som finnes i ditt anlegg.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes faktisk at det låter mer avslappet og organisk nå enn da jeg satte inn BM kabelen, så jeg vil faktisk si at lyden tilsynelatende har forandret seg noe siden den var helt ny.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt gjort å få enkelte av de som er flinkeste til å linke til Engelsk skrevne artikkler (når en artikkel er på Engelsk medfører det automatisk sannhet, ikke sant?) ut på glatt isen, og avsløre de på som synsere og kverrulenter. Honnør!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trollmusikk
    Godt gjort å få enkelte av de som er flinkeste til å linke til Engelsk skrevne artikkler (når en artikkel er på Engelsk medfører det automatisk sannhet, ikke sant?) ut på glatt isen, og avsløre de på som synsere og kverrulenter. Honnør!
    Litt interessant at det som oftest er de samme personene som linker til de samme testene??
    Tror jeg sikkert skulle klart å funnet noen tester som ville ha bevisst det som jeg har opplevd. Men, hvis man sjekker med de store fagbladene så mener jo de fleste at kabler har noe å si, men alt til sin pris..
    Har nesten på følelsen at det som oftest er kabelskeptikere som avholder slike tester og som prøver å vise hvor feil vi tar;-)
    Jeg har ingenting imot skeptikere, men blir litt overgitt når man føler at de ser på "oss" som idioter..

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg satt og "koste" meg med TAS i går, og etter å ha lest gjennom noen tester av produkter jeg både har hørt, målt på og studert nøye rent teknisk slo det meg hvor lite verdt testene er for en forbruker. Linken til hvordan produktene låter er liksom ikke noe sted å spore i teksten. Jeg forsøke å lete etter noen form for saklig beskrivelse av lyden, men det hele blir bare en eneste svett reklametekst.

De testet for eksempel en høyttalermodell. Denne har et fall på omkring 3,5 dB fra 1000Hz og ned til 200Hz i ekkofri (gatet) måling. Jeg har testet produktet og dette avviket er så åpenbart at det umiddelbart overskygger alle andre inntrykk i lydbildet. Det er som å komme inn i et rom der tak, vegger, gulv, teppe, bord, sofa og alt annet er knall rødt, også når du har kikket deg rundt i rommet og gått ut igjen så spør noen "likte du den litt varme fargen på belysningen i rommet?".

Det finnes andre uavhengige målinger på nettet av det samme produktet og disse viser temmelig nøyaktig det samme. Allikevel presterer de å beskrive mellomtonen som noe eksepsjonelt og kanskje det beste som kan kjøpes for penger i dag. Varm skrev de at den var!

Enten klarte ikke skribenten å høre den åpenbare feilen, noe som i høyeste grad taler for at han heller burde pakke fiskepinner eller legge asfalt, eller så ønsket han ikke å skrive det, noe som gjør at skribenten har null troverdighet.

Uansett så tillater bladet enten at han skriver tester, og da er det bare en mulighet igjen: Bladet tillater ikke at han avslører fadesen. I begge fall tillater bladet tester som ikke har rot i virkeligheten, eller så beordrer de det. Så hva er da poenget med et blad som dette?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du tester ett produkt..
    Hva er din fremgangsmåte? Kun ett anlegg?
    Måler før du lytter?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forsøker å unngå å mene noe særlig før jeg har hørt produktet i et par ulike oppsett. Egentlig er jeg ikke så opptatt av å mene noe om konkurrenter, jeg er mest nysgjerrig på om det er noen konkurrenter man bør se opp for, og da er man passe dum om man slår seg til ro med å høre et produkt i ett oppsett. Man bør liksom skaffe seg en viss peiling på hvordan produktet vil yte med ulik elektronikk.

Målinger forsøker jeg å unngå inntil jeg har hørt produktet.

Når det gjelder det aktuelle produktet så var feilen såpass åpenbar at jeg ikke klarte å slå meg til ro med at elektronikken kunne være årsaken. Målingen avslørte det jeg mente å høre svært tydelig så det var liksom ingen grunn til å tvile på noen av delene. Høyttalerne ble også flyttet en god del før målingen ble repetert fra ulike posisjoner.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvlket produkt var det?
    Litt OT...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jeg ikke tenkt å avsløre.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det har jeg ikke tenkt å avsløre.
    Kan være greit å ikke få evt. importør på nakken der nei..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flott at vi har en fritt talende konstruktør som kan fortelle folket hvor landet ligger når det gjelder både konnkurenter og andre i lyd&bilde bransjen. :???:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jo denne "fritt talende" konstruktøren ikke navngitt konkurrenten, så dette burde være uproblematisk. Ellers har han etter min mening sin fulle rett, på lik linje med alle andre, til å komme med konstruktiv kritikk av lyd & bilde blekker.

Side 16 av 28 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •