Kabler - Hvorfor låter de forskjellig? - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 28 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 548
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Sier ikke at du ikke hører det du hører marsboer, men må inrømme at jeg egentlig stusser ganske så mye på det du skriver her, nemlig at en passivt jobbende leder på 0.6m vs en annen passiv leder på 1m skal gripe inn og forandre mere enn diverse aktivt jobbende forsterker komponenter.
    En XLR signal kabel er konstruert for å cansellere ut eventuelle ytre støypåvirkninger og består vel av blandt annet av to signal ledere samt skjeming/jord og termineringer osv mens div forsterkere vel ofte i tilegg til terminerings punkter for signal kabelene består av flere titalls elektroniske komponenter som både jobber direkte og inndirekte med musikk signalet og signalveien.

Vil vel derfor egentlig antyde at hvis en kabel begynner å farge resultatet såpass mye som du antyder, er dens leder egenskaper ganske elendige, og det er egentlig en eller annen form for et passivt delefilter man har med å gjøre.

Nå er det vel sånn at når en audiofil liker det resultatet man hører er vel det egentlig det vigtigste, og får man frem de ønskede "synergi" effekter med å pynte på svakhetene og forsterke de gode sidene, er vel egentlig ikke noe bedre enn det.... ,men....

det virker for meg som om en slik fargeklatt av en kabel samtidig bør brukes med forsiktighet, og holdes langt unna hifi anlegg som i utgabgspunktet har den riktige klangen.

Generellt er det også fassinerende synes jeg at det ofte er de nyervervede komponentene og tweaksene som får frem de beste ytelsene i anlegget, det skal visst aldri gå ann å å få frem ønsket og best ytelse med første forsøk, og alltid bli bedre og aldri værre etter hvert som utskiftingene kommer.
    Tja, er ikke sikker på om den nye er best, men jeg foretrekker den nye foreløpig. Jeg synes ikke alle aspekter ble bedre. F.eks synes jeg lyden var noe mer åpen og luftig med den gamle. Imidlertid må jeg nesten la BM kabelen spille inn sine 300 timer før jeg skal sette inn igjen den gamle å se om det er mr. placebo som spiller meg et puss. Det jeg synes er rart med ordinære kabel tester er at lydkarakteristikken mellom ulike kabler ofte går igjen hos alle i testpanelet. Burde det ikke være slik at alle ville hatt sin egen "versjon" av hva som ble forbedret dersom det kun var snakk om et påfunn fra hjernens side?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audi
    Selv stoler jeg bare på mine egne ører.

Det er her kjernen til debatten ligger. Jeg og mange påstår at du ikke klarer å BARE stole på egne ører, med i likningen må du også ta med hva du ser og forventninger til hva du kommer til å høre. Når det da kommer til noe så usikkert som kabler, er det å kun stole på egne ører det samme som å stole på David Copperfield

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Imidlertid må jeg nesten la BM kabelen spille inn sine 300 timer før jeg skal sette inn igjen den gamle å se om det er mr. placebo som spiller meg et puss.
    300 timer? Er det tiden det tar før muligheten for full retur utløper?

Nei ikke for å være frekk, men det var det første som slo meg.

Men innspilling på kabler? Innspilling? Hva hevder produsent skjer etter 300timer?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg også tenker at 300 timer er valgt slik at man knapt skal klare å "spille dem inn" før byttefristen... Hva som skjer etter 300 timer har jeg ikke kunnet finne ut. Personlig tror jeg det skjer svært lite.

Men men, siden produsenten sier så, så får jeg prøve å gjøre alt "etter boka" før jeg uttaler meg.

Newcomer audi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Det er her kjernen til debatten ligger. Jeg og mange påstår at du ikke klarer å BARE stole på egne ører, med i likningen må du også ta med hva du ser og forventninger til hva du kommer til å høre. Når det da kommer til noe så usikkert som kabler, er det å kun stole på egne ører det samme som å stole på David Copperfield
    Det er ett godt poeng det. Jeg pleier jo alltid å se hvilken kabel jeg setter på. Jeg har jo gjennom erfaring gjort opp noen formeninger om kabler. Som feks at sølvkabel låter litt klarere og ofte litt lysere. Jeg har en kobberversjon av Audionote signalkabelen som sies å ligge veldig nærme sølvversjonen noe som jeg innbiller meg også. Mulig Audionote har testet seg frem til hva som gjør at den ligner på storebroren. Jeg synes Flatline låter stramt og klart. Transparent høytaler kabler synes jeg låter "musikalt" og har ett stort lydbilde, men gir muligens ett perspektiv som ligger bak høytalerene. Osv osv. Dette er meninger jeg har gjort meg opp gjennom tidene og jeg kan ha samme meninger om Rotel vs Arcam. Adyton vs Elektrokompaniet osv. Jeg føler at jeg kjenner igjen lydsignaturene, men likevel har jeg oppdaget at andre har en nærmest omvendt oppfatning av enkelte produkter.

Jeg innbiller meg likevel at jeg ved blindtest skal kunne kjenne igjen noen av signalkablene mine hvis jeg vet hvilke to det skal switches i mellom. Dette fordi jeg switchet i mellom veldig mange ganger. Ja, jeg har sikkert 5 sett gode kabler liggende. Man trenger jo stadig kabler til SACD osv og jeg har ikke solgt så mange av de. Har gitt bort noen da.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Men innspilling på kabler? Innspilling? Hva hevder produsent skjer etter 300timer?
    Hehe, uslåelig Innspilling av kabler det er genialt!! Om man klarer å få solgt dette da er man et geni som burde ha vært ettertraktet i alle kretser uansett

Men hvis man tenker på det da så burde vel en kabel heller låte dårligere etter mange timers spill??

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inspilling av kabler er viktig. Elektronene må tilpasse seg resten av anlegget, husk at bi-wire bruker 3,14 ganger lenger tid å spilles inn.

Samtidig må man passe på å aldri legge høytalerkablene på tvers av jordens magnetiske felt. Høytalerkabler skal bestandig legges fra nor til sør eller omvendt.

Det typiske man oppnår med dette er et mye "roligere" lydbilde.

At dette ikke har vært tatt opp mer i kabeltråder kan jeg ikke forstå. Kanskje det har med at det ikke ligger noen penger i det.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem ikke at innspilling kun skal foregå når det er fullmåne.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Glem ikke at innspilling kun skal foregå når det er fullmåne.
    Gjelder ikke det bare sølvkabler da? Mener jeg leste om det i en bok av den kjente Hifi-guruen Stephen King.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer audi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner at jeg er på feil forum.

Før så kjempet man ved hjelp av to høytalere å få god lyd i senter, bredt perspektiv (dvs lyd utenfor høytalerene) og dyp bass. I dag kobler man bare opp senter, surround og subwoofer og så har man noe lignende, men (med understrek) det blir liksom ikke helt David Copperfield over det. Og (med understrek) etter at man fikk så fryktelig mye kabler som krysser hverandre så låter det ikke så bra. Mitt beste tweak har da vært å ha det ryddigst mulig, skille kablene i fra hverandre og (gud forby) bruke bedre isolerte strømkabler og dertil strømdingser. Da ble det rolig lydbilde. Uten fullmåne.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er kjetteri!!!
    Alternativt er du en heks (dersom du er kvinne da...) ;-)

Skal jeg være ærlig, så har jeg ikke engang giddet å sammenlikne kabler - verken for signal eller høyttalere. Det virker liksom litt spesielt...

Dog må jeg legge til at jeg ikke ser nødvendigheten av å på død og liv gå for de rimeligste variantene, all den tid termineringenes soliditet betyr en god del for kabelens levetid.

Med andre ord er det ingen som helst grunn til å spare noen få hundre-/tusenlapper på vissheten om at de gjør den jobben de er tiltenkt. Utgiften er (for de fleste) forsvinnende liten ifht. den totale investeringen.

Men, selvsagt - en uhøytidlig kabeltest (for flere formater) skal vi vel få unnagjort innen høsten er gått over til julegavetid... ;-)
    Det er jo alltid spennende med blindtesting - i alle fall for de av oss som ikke har noe å tape på utfallet!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neimen, i alle dager?
    Kjetteri? Såvisst! Er det ikke noe som heter at "verden vil bedraes, og menneskene med den"?
    Og dermed vil det vel være flere enn mange som går i "kabelfella".?
    "Tro kan flytte fjelle" er det noe som heter. Som en liten paralell til ovenfornevnte begrep.
    Det er vel forlengst(?) vedtatt at det i det store og hele er snakk om en lavfrekvent forflytning av elektriske signaler, i denne sammenheng i det hørbare frekvensområdet. Dvs; for de fleste, i området 20 til 20khz, som representerer vår hørbare del av vår omverden.
    La gå, og sant nok.
    At man kan tape noen Hz i kabelsammenheng finner jeg derimot ytterst merkverdig, medmindre det er snakk om effektoverføringer på flerehundre watt!?
    Noe som det er de færreste til del, i det daglige.
    Man skal vel opp i ganske store strømmer (volt / ampére) for at en vanlig (2,5kvmm) kabel skal gi opp. I den forstand som at signalveien mellom forsterker og høyttaler skal lide?
    Så kan man gjerne krysse kabler som man vil, og som nevnt, i den tro at det har en betydning.
    "Sic transit, gloria mundi"

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg merket forskjell ved større tverrsnitt på kablene, men brodern gjorde ikke - Uerfaren med HIFI, det handler om dine egne ører og hvor detaljert din lytterevne er... Kanskje jeg bare innbiller meg hele lydbildet, men det låt bedre i mine ører (Eller i mitt "sinne"?)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Hehe, uslåelig Innspilling av kabler det er genialt!! Om man klarer å få solgt dette da er man et geni som burde ha vært ettertraktet i alle kretser uansett

Men hvis man tenker på det da så burde vel en kabel heller låte dårligere etter mange timers spill??

er vel ikke slik at man tjener mer penger på et produkt om det trenger innspilling? og når man får levere dem tilbake hvis man ikke er fornøyd etter innspillingsperioden, ser jeg egentlig ikke hva som er negativt med dette da du får lengre bytterett enn du får andre steder.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller

Du som er elektriker må da skjønne dette? Har du ikke lagt merke til at det er bedre lys etter 2-300 timers "innlysing".

Enkelte bølgelengder blir også mer markante med sølvleder, slik at du får et mer behagelig og roligere "lysutbytte"
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner mister PM Audio som de overnevnte kablene som trenger 300 timer innspilling kommer fra. Vil bare opplyse om at en har full bytterett i 30 dager, en kan sågar får utvidet denne tiden hvis en fremdeles er usikker. Ikke noe tull og lureri der med andre ord. Har du spilt de 300 timene produsenten anbefaler får du dekket returfrakten hvis du ikke er fornøyd. Bare til opplysning.

Om 300 timer har noe for seg er en annen diskusjon

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innspilling av kabler?? Fantastisk!
    Jeg skulle like å se, og få dokumentert, de tekniske / mekaniske endringene i en "død" og passiv komponent som en kabel vitterlig er, etter 300 timers bruk?
    Kan PM Audio komme opp med noe sånt?
    Og hva skjer etter 500 eller 1000 timers bruk? Blir den da enda bedre?
    Det neste blir vel at kabelen er utslitt og må kastes, etter 5000 timer?
    Hah!!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mjaaaa....
    Selv benytter jeg en fryseboks som stereobenk.
    Da kan jeg legge samtlige kabler innom fryseren på veien til den tiltenkte komponent... ;-)
    Alle vet jo at metall leder mye bedre når det er kaldt!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller enda bedre:
    Fyll fryseboksen med flytende nitrogen! Da nærmer man seg jo straks betingelsen for en superleder, ettersom kablene da vil holde minus 190grader eller deromkring!
    Det blir lyd det!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De effektene som jeg ser for meg kan ha noe med innspilling av en signal kabler å gjøre er at de aktive komponentene på inn og utgangene som blir serie kobblet med kabelen kan belastes noe forskjellig pga kabelens egenskaper (ohm, spole, condensator, skjermings egenskaper osv) og derfor om mulig kan forandrer comboens samlede lydmessige egenskaper den første tiden.

Det å sette opp et timetall synes jeg imiddlertid er noe suspekt. taes det f.eks med hva slags kabel lengder spenninger, frekvenser og amper styrker kabelen utsettes for (musikk smak, lydnivå, inn og utgangs impedanser på tilkobblet utstyr osv) , må f.eks kabelen spilles inn på nytt av nestemann hvis forige kunde ikke er fornøyd og leverer den inn etter 300timer osv.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Side 15 av 28 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •