Kabler - Hvorfor låter de forskjellig? - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 28 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 548
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av KH
    Litt usikker på om du var sarkastisk mot trådstarter (jeg tror på fysikkens lover og ikke magi, bare så det er sagt), men uansett er svaret at det er en skjermet kabel som er festet i den ene enden, og dermed skal ha jord i den enden signalet sendes fra. Har ingenting med retning på elektroner å gjøre, men er jo en flott sak for å teste inkompetanse hos selgere.
    Nåja.. Tror muligens du burde ta en kikk på en del retningsbestemte kabler (nær sagt alle kabler) for så i kikke etter denne "jordingen" du prater om..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva med å gå litt inn på hva kapasitans og induktans har å si for frekvenser i området 20 - 20.000 Hz? Det som er interessant er jo om det gir større forvrengning enn høyttaleren.

Svarte, lurt meg selv inn i en slik hjalla-diskusjon igjen.
    Når du får lest deg litt lenger ned i tråden, så skjønner du sikkert også litt mer av diverse.. :P

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener en av de mest misvisende tingene med dette er at man fremstiller de "underordnede" parametrene, altså de som åpningsinnlegget handler om, som distansert ift LCR-parametrene. Det kan se ut til at det koker ned til 2 ting, nemlig omsetning til andre energiformer og forsinkelse.

La meg bare først friske opp litt grunnleggende fysikk:
    Elektronene holdes til atomkjernen ved hjelp av feltspenning. Dersom man tilfører en potensialforskjell på en kabel, altså kobler + i den ene enden og - i den andre, så vil elektroner fra minus IKKE fyke gjennom kabelen. Man kan ikke sette et tusjmerke på et elektron (billedlig talt) og se det samme elektronet komme ut i andre enden av kabelen brøkdelen av et sekund senere. Det hele skjer mer som i Newtons vugge. Man tilfører et elektron i den ene enden, og kraften forplanter seg mellom atomene som til slutt dytter ut et elektron i den andre enden. På den måten vandrer ikke et elektron for så å ta en pause ved en bit gråstein som måtte befinne seg i kabelen, for så å komme 5 minutte for sent ut i andre enden.

Når det gjelder urenheter i kabelen så påvirker disse det gjennomsnittlige tverrsnittet, noe som øker resistansen. Dette slår da direkte ut på R-komponenten til kabelen. Om en bit kobber har mer resistans enn en annen vil det si at den ikke har mer urenheter som i sin tur bremser signalet, snarere mindre. Om man så har en forskjell på 1% mellom to kablers konduktivitet, hva er så eventuelt problemet med å gå opp 1% på tverrsnittet? Imidlertid er det jo sånn at det "kjedelige" kobberet er det som leder best.

Når det gjelder de tidsmessige faktorene så snakker man altså om at en gruppe elektroner kan lagres i en begrenset periode med et mer eller mindre udefinert "utslipp". Om en gruppe elektroner lagres betyr det at det oppstår et spenningsfelt der de lagres. Før eller senere vil de da frigjøres, og det som skal til er at spenningen i området blir høyere enn hva den var i øyeblikket da elektronene ble lagret. Den komponenten som oppfører seg akkurat slik er kondensatoren. Man kan argumentere for at dette "bare skjer i en av lederne om gangen i hvert tilfelle" men det innebærer allikevel at elektronet ikke fullfører sin ferd og dermed ikke passerer gjennom lasten. Når dette elektronet så frigjøres vil det fullføre ferden eller returnere, akkurat slik det vil om det er lagret i kabelens kapasitive natur. Denne faktoren vil derfor direkte påvirke C-komponenten.

Denne gruppen elektroner kan også bli forsinket av magnetfelter eller induksjon. Det er vel unødig å forklare at selv om dette måtte skje på et mikroskopisk nivå så påvirker det direkte L-komponenten.

Hva har vi da igjen som strekker seg forbi LCR-komponentene?

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jabby
    Jeg spør igjen, hører du forskjell på kabler eller ei? .. Ikke noe "hører ikke forskjell på fornuftige kabler" (hva nå enn det skal bety)..

Hva av kabler er det du har testet?
    Nei, jeg hører ikke forskjell. Har testet forskjellige kabler fra lokale hifi sjapper. De dyreste kostet rundt 5-6 k for et par.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers-is:
    Og hva har dette å si for fintrådet eller grovtrådet kabel? Eller i værste fall PR inst. kabel?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Snickers-is:
    Og hva har dette å si for fintrådet eller grovtrådet kabel? Eller i værste fall PR inst. kabel?
    Økseskaft.

Nei, for å være seriøs. Solid core har mindre overflate som kan oksidere, men den har også mindre overflate som kan lede strøm, så ved høye frekvenser (skikkelig høye, ikke audiofrekvenser) kan det være en forskjell også. Forøvrig har det lettere for å oppstå materialskader i metallet i en solidcore kabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Jeg har hørt etter forskjeller på endel signalkabler og ikke alltid vært lett å oppdage noen forskjell. Men med mine sølvbelagte, dyre kabler fra Wireworld ble lydbildet klarere. Stillere mellom instrumenter og "kroppen" er mer definert samtidig som transienter er klarere. Et tegn på at signalet kommer renere igjennom.

Nå gleder jeg meg til å få testet HT kabler. Den eneste jeg har testet var MIT AV2, den dempet nokså tydelig diskanten/sililanter.
    Her gav du vel det egentlige svaret selv. Dine sølbelagte, dyre kabler endret signalet slik at ditt øre (som er ødelagt av alderen i likhet med alle andre) oppfattet det som mer behagelig for deg. Du kunne også kjøpt en equalizer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvert elektrons bane vil være påvirket i sluttenden. Det er det som er hele poenget. Det jeg svarte deg på tidligere var at jeg ikke har sett en test hvor de har målt hvert ENKELT elektron i forhold til tid det bruker gjennom kabelen.

Jeg ser at Snickers-is har svart godt på dette, jeg legger til noen utfyllende lenker. Det slår meg at jo mindre man vet jo mer skråsikker blir man (tenker selvfølgelig helt generelt). Uansett, jeg har allerede vridd meg av latter på gulvet et par ganger av denne tråden, billig underholdning iallefall

Elektroner 101: Electron - Wikipedia, the free encyclopedia

Hvor raskt beveger et elektron seg? speed of electrons

O'store overraskelse, noen har regnet på det også - for mange år siden... Merk også forskjellen mellom det at et elektron beveger seg og begrepet strøm. Selve begrepet strøm er åpenbart ikke forstått. Speed of electricity flow (speed of current.)

I Internetts tidlige alder, på News og slikt, så fikk man ikke svar engang hvis man ikke hadde gjort et snev av hjemmelekser først. Det var vel ikke helt veien å gå, men dette regimet hadde jo også sin sjarm...

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt å spørre om konkrete ting i kabeldebatter. Som f.eks måleresultater. Sitter vel med samme "boka" som Snickers-isen og synes det er utrolig morsomt med fakta.

Ellers tror jeg vi må si at det er dyrt å ha pene kabler

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Vel, det er mange "vitner" som mener de har observert det motsatte. Det er bare at folks erfaringer ikke er vitenskapelig nok, og det virker som folk som er overbevist om forskjeller har liten interesse av å overbevise tvilere.... Og hvorfor skulle de?
    Helt enig. Hvorfor skal en viss engleskole overbevise skeptikerne når pengene triller inn, det finnes da ikke møkkete penger? Det gjør det faktisk, men det er en annen historie

Tør jeg minne om at historien også har mange eksempler på at de som tror på noe som vitenskapelig er bevist å være feil holder på sin historie for ikke å miste makt, ansikt, inntekter etc.? Ref. påstander om at jorden er flat osv. Selv er jeg ikke helt overbevist, jorda er da flat så langt jeg kan se?!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, de gode argumentene var aldri til stede. Jeg laget en halvfalsk teori og presenterte den som en sannhet. Det skapte liv og røre. Men det ga også et bilde av hvem som hadde teknisk peil og ikke. Knutinh var ikke en av dem, han virker bare som han diskuterer for å diskutere, når mangelen på teknisk innsikt eller erfaring viser seg så strør han om seg med fremmedord og drar debatten over til noe annet enn den er.
    Dette var da noe spesielt. Først innrømmer du at du lyver, og så sier du at han som har argumentert mest mot din løgn er inkompetent, og at det var for å få inkompetansen frem i lyset?! Jeg har ikke sett så mange fremmedord, de er da relativt vanlige innen elektronikk? Debatten blir vel heller dratt over til noe annet fordi enkelte ikke forstår elektronikk på VK1-nivå, og følgelig må det forklares vha. lignelser.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nåja.. Tror muligens du burde ta en kikk på en del retningsbestemte kabler (nær sagt alle kabler) for så i kikke etter denne "jordingen" du prater om..
    Det er jo et godt poeng jeg glemte å nevne. Jording er den eneste grunnen til retningsbestemte kabler (for vår bruk iallefall). At noen setter på et slikt merke uten å levere dette, det er en annen ting, og kalles villedende markedsføring og er forbudt.

Jeg vil forresten heller ikke plasseres i boksen kabelskeptiker. Jeg har kjempetro på at de må til for å få lyd i høyttalerne - bare ikke til enhver pris

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte bare stikke innom og se at dere fremdeles diskuterer forhold som ingen klarer å skille i en blindtest

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Måtte bare stikke innom og se at dere fremdeles diskuterer forhold som ingen klarer å skille i en blindtest
    LOL

Lurer på om debatten raser om 20 år....

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sa jeg skulle komme tilbake med en liten rapport når jeg fikk de nye Black Magic XLR signalkablene. I pakken sto det at de trengte latterlige 300 timers innspillingstid minst. Men jeg prøver meg likevel, selv om de bare har spilt littegrann

Jeg vet jeg legger nakken min ut for hogg her nå, men jeg satte meg ned med heller labre forventninger. Dessverre må jeg innrømme at jeg umiddelbart hørte at noe var annerledes enn før. Hele klangbalansen var endret i forhold til før. Vi snakker ikke om halleluja-endringer her selvfølgelig, men nok til at jeg umiddelbart merket det. Jeg synes denne forandringen kledde anlegget mitt bra, men hvilke av kablene som er best vet jeg ikke, men jeg foretrekker en foran den andre. Klangforskjellen er i hvertfall større enn forskjeller mellom enkelte forsterkere jeg har testet.

Hva som er årsaken til at jeg hører forskjell må gudene vite:
    Hvis man ser på det rent fysiske er Black Magic kabelen tykkere og stivere og 0.6m lang. Better Cables kabelen er 1m lang. Dvs at BM kabelen er 40% kortere.
    I tillegg har BC kabelen Neutrik plugger mens BM kabelen har Furutech Rhodium (Neutrik kan også fås på BM, men koster da en del mindre)

Det er ikke første gang jeg hører forskjeller på kabler. Det skjedde en gang på Cerwin Vega høytalere også faktisk, men da mellom høytalerkabler.
    Imidlertid testet jeg 4 forskjellige kabeltyper på Ikon 6 da jeg hadde de. Der klarte jeg aldri å høre forskjell på noen. Så det virker nesten som om det er veldig avhengig av høytaleren/komponentene som benyttes.

Jeg åpner selvfølgelig også opp for at hjernen spiller meg et puss, selv om jeg mener det ikke er tilfelle. I såfall burde jeg høre forskjeller i alle tilfeller. I et tilfelle hørte jeg f.eks meget merkbare forskjeller mellom to kabler i et system, men i et annet system hørte jeg null og niks forskjell med de samme kablene. Dette er ulogisk hvis det er hjernen min som står bak mener jeg, men man skal aldri si aldri :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var da noe spesielt. Først innrømmer du at du lyver, og så sier du at han som har argumentert mest mot din løgn er inkompetent, og at det var for å få inkompetansen frem i lyset?! Jeg har ikke sett så mange fremmedord, de er da relativt vanlige innen elektronikk? Debatten blir vel heller dratt over til noe annet fordi enkelte ikke forstår elektronikk på VK1-nivå, og følgelig må det forklares vha. lignelser.
    Du har 10 poster etter hverandre grunnet at du leser gjennom alle postene + poster underveis.. For så å ende opp med å finne svar på en rekke saker du drar opp igjen.. Kanskje ikke den lureste måten å "komme seg inn" i en tråd på?..

Hvis du leser ennå videre, så får du svar på hva du skriver her også..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Jeg sa jeg skulle komme tilbake med en liten rapport når jeg fikk de nye Black Magic XLR signalkablene. I pakken sto det at de trengte latterlige 300 timers innspillingstid minst. Men jeg prøver meg likevel, selv om de bare har spilt littegrann

Jeg vet jeg legger nakken min ut for hogg her nå, men jeg satte meg ned med heller labre forventninger. Dessverre må jeg innrømme at jeg umiddelbart hørte at noe var annerledes enn før. Hele klangbalansen var endret i forhold til før. Vi snakker ikke om halleluja-endringer her selvfølgelig, men nok til at jeg umiddelbart merket det. Jeg synes denne forandringen kledde anlegget mitt bra, men hvilke av kablene som er best vet jeg ikke, men jeg foretrekker en foran den andre. Klangforskjellen er i hvertfall større enn forskjeller mellom enkelte forsterkere jeg har testet.

Hva som er årsaken til at jeg hører forskjell må gudene vite:
    Hvis man ser på det rent fysiske er Black Magic kabelen tykkere og stivere og 0.6m lang. Better Cables kabelen er 1m lang. Dvs at BM kabelen er 40% kortere.
    I tillegg har BC kabelen Neutrik plugger mens BM kabelen har Furutech Rhodium (Neutrik kan også fås på BM, men koster da en del mindre)

Det er ikke første gang jeg hører forskjeller på kabler. Det skjedde en gang på Cerwin Vega høytalere også faktisk, men da mellom høytalerkabler.
    Imidlertid testet jeg 4 forskjellige kabeltyper på Ikon 6 da jeg hadde de. Der klarte jeg aldri å høre forskjell på noen. Så det virker nesten som om det er veldig avhengig av høytaleren/komponentene som benyttes.

Jeg åpner selvfølgelig også opp for at hjernen spiller meg et puss, selv om jeg mener det ikke er tilfelle. I såfall burde jeg høre forskjeller i alle tilfeller. I et tilfelle hørte jeg f.eks meget merkbare forskjeller mellom to kabler i et system, men i et annet system hørte jeg null og niks forskjell med de samme kablene. Dette er ulogisk hvis det er hjernen min som står bak mener jeg, men man skal aldri si aldri :-D
    Ja, her er det helt klart at du ikke hører forskjell. Du hører det bare fordi du vil høre det (Selv om du ikke hadde den instillingen) .. Nå er du gått over til å bli en kabelfantast og kan ikke stoles på. Du kan heller ikke stole på hva du hører , og i alle fall ikke hva du ser.

Når det er sagt.. Er det ikke litt artig når det låter bedre grunnet en kabel? :P

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åpent og fint innlegg av deg marsboer! Jeg stoler på alle som ærlig og oppriktig legger ut sin erfaring, stoler overhodet ikke på folk som legger ut et langt innlegg basert på sprøyt.

Uansett marsboer. Er du klar for en liten test? Få en kjent til å bytte kabler for deg i en ABX blindtest. Se om du fremdeles klarer å finne ut hvilken som er best, og om det fremdeles er samme kabel du likte best med øynene åpne. Må repeteres noen ganger for å utelukke ren tipping. Hvis du ikke gidder skjønner jeg det!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Klangforskjellen er i hvertfall større enn forskjeller mellom enkelte forsterkere jeg har testet.
    Sier ikke at du ikke hører det du hører marsboer, men må inrømme at jeg egentlig stusser ganske så mye på det du skriver her, nemlig at en passivt jobbende leder på 0.6m vs en annen passiv leder på 1m skal gripe inn og forandre mere enn diverse aktivt jobbende forsterker komponenter.
    En XLR signal kabel er konstruert for å cansellere ut eventuelle ytre støypåvirkninger og består vel av blandt annet av to signal ledere samt skjeming/jord og termineringer osv mens div forsterkere vel ofte i tilegg til terminerings punkter for signal kabelene består av flere titalls elektroniske komponenter som både jobber direkte og inndirekte med musikk signalet og signalveien.

Vil vel derfor egentlig antyde at hvis en kabel begynner å farge resultatet såpass mye som du antyder, er dens leder egenskaper ganske elendige, og det er egentlig en eller annen form for et passivt delefilter man har med å gjøre.

Nå er det vel sånn at når en audiofil liker det resultatet man hører er vel det egentlig det vigtigste, og får man frem de ønskede "synergi" effekter med å pynte på svakhetene og forsterke de gode sidene, er vel egentlig ikke noe bedre enn det.... ,men....

det virker for meg som om en slik fargeklatt av en kabel samtidig bør brukes med forsiktighet, og holdes langt unna hifi anlegg som i utgabgspunktet har den riktige klangen.

Generellt er det også fassinerende synes jeg at det ofte er de nyervervede komponentene og tweaksene som får frem de beste ytelsene i anlegget, det skal visst aldri gå ann å å få frem ønsket og best ytelse med første forsøk, og alltid bli bedre og aldri værre etter hvert som utskiftingene kommer.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer audi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De sendte akkuratt ett program på NRK1 nå (reprise) som het Login. Der testet 3 hififreaks og 3 uerfarne høytalerkabler.
    En til 4kr, 70kr og 200kr per meter. Et rimelig bra anlegg var satt opp. Tror det meste annet var på plass.
    De fleste foretrakk den til 70,-. Som vanlig så finner man ikke noen klar sammenheng, men de likte stort sett ikke kabelen til 4kr.

Selv stoler jeg bare på mine egne ører. Jeg synes det alltid er forskjell i mellom ting jeg tester og merker at lyden stadig blir forbedret, men at noen kjøper dyre kabler til ett anlegg som ikke er skikkelig satt opp tror jeg er rimelig bortkastet. Først når alt stemmer i anlegget så kommer magien frem. Med magi så tenker på at alt annet en instrumentene blir borte og du føler at instrumenter og stemmer svever i en 3d verden foran deg.

Side 14 av 28 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •