Kabler - Hvorfor låter de forskjellig? - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 28 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 548
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Jeg skulle gjerne blindtestet en person, i mitt oppsett, som hører forskjell på kabler..........:-D

Først servert et par kalde, duggfriske øl for å kjøle ned øregangene.

Så begynt med kabel #1, nei vent................

Deretter en liten smaksprøve på en nydelig og temperert rødvin......

På oppfordring skjenker jeg forsiktig i glasset..............(skal du ikke snart si stopp?)

Så kan vi begynne med den PENESTE kabelen, før neste skjenking............

Hvilken kabel vil til slutt stå igjen som en vinner
    Med det tempoet så spørs det om man husker så mange av kablene man har testa, hehe. Men ser poenget div tester lagt ut på forum som dette hvor man har x antall kabler, og x antall drikkevarer :P

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da har jeg lest debatten og den gode vitenskapelige forklaringen. Kom plutselig til å tenke på dette... Vitenskapelige forklaringer kan brukes til så mangt...

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Ja, da har jeg lest debatten og den gode vitenskapelige forklaringen. Kom plutselig til å tenke på dette... Vitenskapelig forklaringer kan brukes til så mangt...
    Artig "tweak"

Koples på pre-out går jeg ut i fra.

Er dette også den nye rumble-packen til PS3?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Når det gjelder kapasitansen, induktans, gangkonstanten er det ting jeg ikke hører.
    Jeg sa at det var andre som påsto hvordan det henger sammen med disse størrelsene ;-)

Men, jeg har hørt forskjell på kabler, men noen forskjeller er mindre enn andre. Det som er pussig er at da vi var to stykker som prøvde 4 forskjellige signalkabler (billig, billig, inkl to DIY) så var vi to stykker som var enige om hva som var likheter og forskjeller mellom kablene. Da visste jeg hvilke kabler som ble brukt, mens den andre ikke visste det. Det som også var merkelig var at den dyreste var den vi likte dårligst ;-)

Men alt i alt tror jeg nok valg av kilde/forsterker/høyttalere har mye mer å si for lyden enn kablene.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Jeg sa at det var andre som påsto hvordan det henger sammen med disse størrelsene ;-)
    Fikk med meg den

Signalkabler er en ting, men værst synes jeg HT-kabler er. Synes det er greit å betale ekstra for skjønnheten ( ). Men ikke for noe som overhodet ikke kan dokumenteres.
    Signalkabler er jo tross alt forskjellig skjermet. Sammen med alt rælet som kommer ut og inn av forskjellig apparatur i en hjemmekino, så kan det fort oppstå forskjellige forstyrrelser.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi prøvde kjapt tre forskjellige høyttalerkabler også, og det ene settet var ikke bra. Hvorfor? Tja si det? De to andre greide vi ikke å skille fra hverandre. Men det er nok forskjell her også.

Har selv byttet fra "Biltematype" til noen jeg antakelig ikke ville kjøpt pga. pris, og mener at de er bedre. Men det kan være at jeg innbiller meg det. Kunne vært morsomt å prøvd...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en følelse av at mange dyre kabler som har spesielle egenskaper faktisk har dårligere ledningevne for å bli dårlige nok til at lyden endres.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Jeg har en følelse av at mange dyre kabler som har spesielle egenskaper faktisk har dårligere ledningevne for å bli dårlige nok til at lyden endres.
    Den var ny. Men skal absulutt ikke avvises, i denne "bransjen" tror jeg det er mye rart som foregår.

Newcomer audi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jabby
    Nei, de gode argumentene var aldri til stede. Jeg laget en halvfalsk teori og presenterte den som en sannhet. Det skapte liv og røre. Men det ga også et bilde av hvem som hadde teknisk peil og ikke. Knutinh var ikke en av dem, han virker bare som han diskuterer for å diskutere, når mangelen på teknisk innsikt eller erfaring viser seg så strør han om seg med fremmedord og drar debatten over til noe annet enn den er.
    Kan dere være snill å endre navnet på tråden til å inkludere at tråden er hoax, trolling, tull og tøys eller hva det heter. At vi skal lese 7 sider før det avsløres?

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    +1, voicing.

En annen ting. Det er fullt mulig å oppfatte en forskjell men da er det andre ting som spiller inn, ikke nødvendigvis hørbar forskjell på to godt konstruerte kabler.

La oss si en tester kabler synlig, hva kan ha en innvirkning på opplevelsen av det vi sanser ?

Forventninger.
    Det visuelle inntrykket av kabelen.
    Oppfattet "byggekvalitet".
    Hype.
    Fokus på forskjellige deler av musikken for hvert bytte.
    Hodet er plassert > 5cm annerleds fra sist bytte.

IMHO (helgradering), selvfølgelig

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jabby
    Vil samtidig stille det et spørsmål. Når noen som er litt småskeptiske til hele kabelopplegget sier ting som "Jøss, hadde jeg ikke vært der å hørt selv så hadde jeg ikke trodd det" Eller "Det var som pokker!" osv osv etter å ha testet litt kabelbytting. Er det slik at disse folka bare innbiller seg ting, eller er det fare for at det er noe i det?

Har du noen gang testa kabler selv? I så fall, hvilke opp mot hvilke, og på hva slags oppsett?

Edit, ser du selv har brukt dine grunker på kabling av eget anlegg. Kun pga utseende eller med tank på lydmessige kvaliteter også?
    Det er med stor sannsynlighet slik at disse folka bare innbiller seg ting. Grunnen til at de sier det, er påvirkning fra det de ser, og fra personen som skal vise dem forskjellene. Har selv vært med på kabelvisning med en representant fra Nordost. Han startet med en billig kabel og jobbet seg oppover i pris. Alle, inkludert meg satt med hakeslepp og "hørte" alt han ville vi skulle høre. Da en av lytterene i salen spurte om å få høre den billigste kabelen på nytt hørte ihvertfall ikke jeg forskjell lenger... Utrolig hva en kan bli lurt til å tro!!!

Ja jeg har testet kabler. Har det noen betydning hva mine erfaringer er så lenge det ikke var en blindtest? NEI!!! Fullstendig likegyldig fordi en blir så sterkt påvirket av omgivelsene.

Kablene jeg har i mitt nåværende anlegg ble kjøpt for noen år siden. De blir værende fordi jeg ikke gidder å selge dem med stort tap. Kommer nok aldri til å kjøpe dyre kabler igjen. Skal jeg likevel driste meg til å ta med hjem noen kabler igjen, blir det ABX blindtest av hvilken jeg foretrekker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er folk enige om at balanserte kabler mellom balanserte komponenter er et pluss, eller er det uenighet her også?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arctica
    Er folk enige om at balanserte kabler mellom balanserte komponenter er et pluss, eller er det uenighet her også?
    Et subjektivt pluss fra min side.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Balansert er en vitenskapelig dokumentert bedre måte å transportere signaler på. Mer er det vel egentlig ikke å si om den saken.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arctica
    Ja, musikkbransjen er helt enig i at balanserte kabler er en nødvendighet - for å hindre/redusere/eliminere "støy" i signalveien - pga. lange strekk.

I HiFi-miljøet blir de "opphøyet" til å ha andre egenskaper - i tillegg.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det dummeste jeg hører om kabler er "innspilling"....
    Hva i huleste er det som skal spilles inn i en kabel?
    Og HVA skjer dersom jeg snur kabelen? - renner det på med "grums" og annet fanteri, da?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Og HVA skjer dersom jeg snur kabelen? - renner det på med "grums" og annet fanteri, da?
    NEI, metallet peker alltid kun en vei på grunn av legeringen, så om du snur kabelen blir det vanskelig for elektronene å forflytte seg, i værste fall kan de bli totalt forvirret, sørge for impedans-fall og ta veien tilbake til forsterkeren... noe som igjen sørger for høyere induktivitet og lavere utgangsimpedans på forsterkeren. Og om du da tror du har hørt dårlig lyd før.......

Nei, nå rant det mye dritt ut av meg på en gang, gitt.... Oslo Hifi Center lovte meg forøvrig å spille inn kablene gratis med et spesielt apperat som tok seg av alle frekvensene samtidig om jeg kjøpte høyttalere og kabler til totalt 60 000kr der. Hmmm....skeptisk.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mja, jeg sier det igjen og igjen...
    - kan noen forklare meg forskjellen på kabler som er spilt inn og kabler som selges brukt? I teorien er det vel egentlig det samme, bortsett fra prisen da...
    Kablene er jo i begge tilfellene "spilt inn"...?

Hva skjer dersom du kjøper kabler fra en "dude" som er tilhenger av black metal, og du selv planlegger å benytte kabelen til klassiske verk av den sobre typen...? Kan man i holigrafien høre rester av forrige eiers musikkpreferanser? - eller !!!

Kanskje kablene du kjøper ferdiginnspilt fra forhandler er innkjørt med et bredt utvalg musikk som i gjennomsnitt skal forberede kabelen på det som skal komme? Og i så tilfelle; koster det ekstra dersom man legger inn sine musikkpreferanser i innspillingsmetodikken?

Nå ble jeg usikker, gitt!

Kanskje dette kan vise seg å være et nisjeprodukt man kan satse på å markedsføre når man blir pensjonist... ;-)

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Vi prøvde kjapt tre forskjellige høyttalerkabler også, og det ene settet var ikke bra. Hvorfor? Tja si det? De to andre greide vi ikke å skille fra hverandre. Men det er nok forskjell her også.

Har selv byttet fra "Biltematype" til noen jeg antakelig ikke ville kjøpt pga. pris, og mener at de er bedre. Men det kan være at jeg innbiller meg det. Kunne vært morsomt å prøvd...
    Hvis du hører så lett forskjellen, må du klare å få frem noen målinger. Enten på dB eller på Hz. Det er en enkel bare man har utstyret.
    Utstyr og penger til sådan er noe alle produsenter av HT-kabler har, men ingen kan slenge frem lefsa med dok.
    Kan ikke du prøve de samme kablene og sjekke hvis får tilgang på måleutstyr da?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må da i tilfelle være en kurve som viser signal inn/ut på samme viset som en høyttalerkurve...

Kan alltids prøve, men jeg har ikke tilgang på veldig avansert utstyr da...

Side 12 av 28 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •