Kabler - Hvorfor låter de forskjellig? - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 28 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 548
    Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Poenget med OFC er vel at kobberet skal ha en lavere oksidprosent.
    Skulle stille et spørsmål her, men så fant jeg denne linken CandyCable: Copper and Oxygen

Ledeevnen til vanlig kobber og OFC-kobber varierer med mindre enn 1%, så med andre ord er OFC er et skikkelig hypa salgsargument da.

Conclusion

We hope you found this discussion interesting and informative. We'll summarize the important points here:

* Oxygen is used in the formation and refinement of copper wire to remove impurities and improve conductivity.
    * The vast majority of copper used in the production of speaker cables falls into three recognized copper grades:
    o C11000 - (ETP) minimum 100% IACS, 0.02% to 0.04% oxygen (typical).
    o C10200 - (OF) minimum 100% IACS, 0.001% oxygen.
    o C10100 - (OFE) minimum 101% IACS, 0.0005% oxygen.
    * ETP copper is used universally for electrical applications. OF and ETP must meet the same requirements for electrical conductivity. Because of excellent advances in copper wire manufacturing, ETP, OF and OFE copper conductivity will typically differ by less than 1%.
    * All else being equal: oxygen-free (OF) copper is not guaranteed to improved conductivity over ETP copper. Increasing ETP copper density in copper wire (e.g. more strands) will offer significantly greater improvement in conductivity than either OF and OFE copper at smaller diameters.
    ETP = Electrolytic Tough Pitch. ETP is the common designation for copper used in electrical wiring.
    OF = Oxygen-Free
    OFE = Oxygen-Free Electronic

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Har nå lest alle dine (når dette blir skrevet) 34 inlegg Jabby, og samtlige handler vel om kabler i en eller annen form. Dette har du tydeligvis greie på.....

Kan du forklare meg litt mere om den virkelige elektoleder teorien du tydeligvis besitter og de andre elektroniske egenskapene som får kabler til å hørbart endre "en liten frekvens her og der".

Kan egentlig aldri huske jeg selv har hørt kabler ha den egenskapen at "lydbilde har fått mer dynamikk og ro over seg", men kan huske at forskjellige effekt forsterkere kan få mer kontroll og spiller bedre på høytalere som kan være vanskelige å drive. (elektrostater, kappa9, 9.2 osv) og er vel egentlig en tilhenger av å bruke gode nokk kabler, og heller bruke pengene til den aktivt jobbende elektronikken.

Har egentlig sett for meg at kabler i hifi sammenheng i seg selv stort sett bare har de kjennte ohmske leder egenskaper for tverrsnitt og materialene som er i bruk samt spole og kondensator egenskaper pga lende og utfoming osv, og dette i samspill mellom enhetene (forsterkere høytalere) som er kobblet i hver ende kan påvirke ytelsene til disse noe. Dette er størrelser som blir meget små i forhold til andre påvrikninger som akustiske effekter i lytterommet, høytalerenes evne til å omdanne elektriske signaler til lydbølger osv, så jeg må si jeg egentlig støtter knutinh sine mange forsøk om å blindteste disse kabel egenskapene og egenlig sjekke om de har praktiske betydninger i det oppsettet man lytter til.

Ellers anbefaler jeg at du (Jabby) leser litt mer av hva knutinh har skrevet i andre sammenhenger her i forumet, og må si det overasker meg litt at du kan være i tvil om det høye kunnskapsnivået han faktisk har vist, mange ganger.
    Kappa 9.2 har jeg testet selv i diverse sammenhenger. De er tungdrevne som fy, så her er selvfølgelig kreftene på forsterkersiden viktig. Det er dog ikke mer enn et par uker siden jeg testet et par kappa 9.2i med et standard Svinesund/få med på kjøpet kabelsett mot noen "bedre" kabler. Han som eier anlegget beskrev det som "Den sangen ble liksom litt kjedeligere å høre på med de kablene her igjen" (etter at vi kobla tilbake) .. Det var helt klart at hele lydbildet hadde fått et løft, lettere å skille lyden, strammere bass, stemmegjengivningen var bedre og trommer fikk en annen "snert" over seg.

Når det gjelder at jeg er småkritisk til f.eks knutinhs mer eller mindre "kontruktive" kritikk av det ene og det andre i div tråder her på forumet, så bør man vel kunne fastslå at han gikk 5 på når han begynte denne tråden slik han gjorde i stedet for å bare avvise de feilaktighetene som skjuler seg i den første posten i denne tråden. Mange andre som så det, men ikke han. Ergo konkluderer jeg at teknisk kan han ikke være urimelig sterk. Når han da heller ikke vil bidra med egne erfaringer, så har han særs lite (i mine øyne) å bidra med i det hele tatt.

Når det gjelder blindtesting, gjerne. De fleste som poster "FOR EN FORSKJELL!" etter å ha testa litt div kabler _vet_ jo at det er forskjeller ute å går.. Fordi vi nettopp har gjort dette.. Testa. Om og om igjen. Du får heller få med deg knutinh på å mekke i stand en blindtest, så er jeg sikker på at mange her på forum stiller velvillig opp.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg tillater meg å hoppe bukk over tråden som kanskje kan inneholde noe som likner veldig på mitt svar, men uansett:

Man kan vanskelig argumentere mot at det du skriver er riktig, men det er dette evige problemet som kalles signifikans. Dersom du sender inn en impuls med 1MHz båndbredde og denne kommer ut i andre enden helt totalt uforandret (Det man kan måle med proffutstyr med 140dB måleoppløsning og 500MHz båndbredde) hvor stor innvirkning har da denne effekten egentlig på den lyden ørene hører?

Sett at vi snakker om oppløsning i en billedflate. På et gitt avstand og en gitt billedstørrelse treffer vi et punkt der vi ikke kan se pixler lenger. Om vi så gir bildet 5 ganger så høy oppløsning, og tester dette opp mot et bilde med ytterligere dobbelt så høy oppløsning, altså begge ligger "far beyond" hva vi kan se, hvor mye er det egentlig å hente?

I en kabel vil dette være en parameter som er klart neglisjerbar i forhold til LCR-parametrene. Dette selv om LCR-parametrene allerede befinner seg på et nivå der de ansees som neglisjerbare. Når man i tillegg legger til at OFC-kobber har klart høyere resistans enn vanlig kobber som brukes i standardkabler så begynner gevinsten å bli svært udokumentert.

Selv har jeg gått fra å være kabeltroende til å gi mer og mer blaffen i kablene, og det er vel overflødig å si at den fokusendringen har gitt meg klart bedre lyd?
    Man kan faktisk lett argumentere over at flere ting der ikke er riktig, ettersom de med viten å vilje er laget uriktig for å skille hveten fra klie i denne tråden.. Det er forsåvidt gjort i foregående sider, så nå kan vi diskutere hva som _virkelig_ gjør at kabler låter forskjellig. Selve dette med urenheter, krystalloverganger, oksygen i kobberet osv osv i forhold til ledeevne er fortsatt riktig. Noen "urenheter" vil føre til et rent signaltap i form av at signalet blir omgjort til andre former for energi, mens andre kan føre til at signalet kan komme frem med et tidstap grunnet at det har vært utsatt for "dårligere" ledeevne" enn det skulle vært. Her er det dog snakk om små forskjeller, men sammen med andre forskjeller i kabler (tvinning, ledertykkelse, isolering, osv osv) vil jeg tro at dette er av de tingene som påvirker lyden.

Merk at jeg sier "tro". Dette er sånn ca som å banne i kjerka, men jeg er også åpen for å kunne overbevises til å tro noe annet.

Men, så lenge jeg vet at det er urenheter i mer eller mindre grad i kabler. Og så lenge det er fakta at forskjellige metaller/stoffer leder forskjellige, så finner jeg det naturlig å trekke konklusjonen at en kabel med mye urenheter kontra en med lite har dårligere lederegenskaper.

Så blir det hvordan man skal teste dette.. har for øvrig skrevet noe om det også, men orker ikke gjenta meg selv nå som klokka nesten er 03. på natta

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jabby
    Mange andre som så det, men ikke han. Ergo konkluderer jeg at teknisk kan han ikke være urimelig sterk. Når han da heller ikke vil bidra med egne erfaringer, så har han særs lite (i mine øyne) å bidra med i det hele tatt.
    Jeg hadde tenkt å la meg provosere av våset ditt men jeg innser at det ikke endrer noe som helst og verden er uendret om 14 dager. At du har problemer med å lese norsk, saklig språk får være ditt problem. At du slenger ut usaklig fjas om debatt-deltakere reflekterer vel mer på deg enn noen andre. At du til nå ikke har bidratt med noe som helst gjør deg ikke noe bedre eller verre enn andre.

Jeg kan knappest hevde at du trekker ned debatten, den er uansett full av mer og mindre saklige innlegg og faglig stillstand som den har vært i 20 år eller mer.

Hvis du skulle endre mening og evne voksen diskusjon oppfordrer jeg deg til å gjøre meg oppmerksom på det via PM da denne tråden er avsluttet for min del.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg hadde tenkt å la meg provosere av våset ditt men jeg innser at det ikke endrer noe som helst og verden er uendret om 14 dager. At du har problemer med å lese norsk, saklig språk får være ditt problem. At du slenger ut usaklig fjas om debatt-deltakere reflekterer vel mer på deg enn noen andre. At du til nå ikke har bidratt med noe som helst gjør deg ikke noe bedre eller verre enn andre.

Jeg kan knappest hevde at du trekker ned debatten, den er uansett full av mer og mindre saklige innlegg og faglig stillstand som den har vært i 20 år eller mer.

Hvis du skulle endre mening og evne voksen diskusjon oppfordrer jeg deg til å gjøre meg oppmerksom på det via PM da denne tråden er avsluttet for min del.

-k
    Vel, man kommer ingen steds i forhold til utvikling med en masse skeptikere som maser i bakgrunnen uten vilje til å kunne se ting fra forskjellige vinkler. Så jeg vil vel ikke akkurat påstå at det er noe stort tap at du ville utebli fra resten av tråden. Lykke til i andre tråder. Ps, jeg (med andre) er nå fortsatt interessert i en blindtest med deg. (en annen som nevnte det tidligere i tråden her)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Savner litt virkelig kabel info fremdeles fra deg Jabby, kan du utdype litt mer ekte kabel teori som får frem disse hørbare effektene du antyder.

Når det gjelder hastigheter og forsinkelser i kabler som du skriver om, synes jeg litt tankespinn mellom hvor lang tid det tar fra man putter inn et elektron i den ene enden i en kabel til det kommer et elektron ut i andre enden av en kabel er litt interessant. Spessiellt hvis man sammenligner det med f.eks hastigheten lyden overføres med i lytterommet fra de forskjellige høytaler elementene.

Det er f.eks nevnt at overførings hastigheten i en leder er ca 50-75% av lyshasigheten (300 000 000 m/s*0.5~150 000 000 m/s) og lydhastigheten i vanlig lytteroms luft vel er ca 300 m/s. (Litt raskere i virkeligheten men benyttes for å lette regneeksempelene)

Dette gir at leder hastigheten er ca 500 000 ganger raskere enn lydhastigheten og at f.eks et tids avik mellom mellomtone og diskant som følge av av at tiltingen av høytalene som f.eks varierer med 1mm ville blitt det samme som en 250m toledet høytaler kabel ekstra mellom de to elementene. 250 meter toleder høytalerkabel ville vel ført til et altfor stort spenningsfall og ville vel ført til at effekt forsterkeren ville fått problemer med selvsving osv, så tids begrepet kan man vel se bort i fra med de audio frekvens områdene man snakker om her. (bølgelengde i leder for 20Hz-20kHz vil variere mellom 150 000 000 m/s /20Hz ~ 7500000m til 150 000 000 m/s / 20 000Hz ~ 7500m

den fysiske bølgelengden på lydbølgene som er innefor det hørbare 20-20kHz området er ca 300 m/s /20Hz ~ 15m til 30 000cm/20 000Hz ~1,5cm
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Savner litt virkelig kabel info fremdeles fra deg Jabby, kan du utdype litt mer ekte kabel teori som får frem disse hørbare effektene du antyder.

Når det gjelder hastigheter og forsinkelser i kabler som du skriver om, synes jeg litt tankespinn mellom hvor lang tid det tar fra man putter inn et elektron i den ene enden i en kabel til det kommer et elektron ut i andre enden av en kabel er litt interessant. Spessiellt hvis man sammenligner det med f.eks hastigheten lyden overføres med i lytterommet fra de forskjellige høytaler elementene.

Det er f.eks nevnt at overførings hastigheten i en leder er ca 50-75% av lyshasigheten (300 000 000 m/s*0.5~150 000 000 m/s) og lydhastigheten i vanlig lytteroms luft vel er ca 300 m/s. (Litt raskere i virkeligheten men benyttes for å lette regneeksempelene)

Dette gir at leder hastigheten er ca 500 000 ganger raskere enn lydhastigheten og at f.eks et tids avik mellom mellomtone og diskant som følge av av at tiltingen av høytalene som f.eks varierer med 1mm ville blitt det samme som en 250m toledet høytaler kabel ekstra mellom de to elementene. 250 meter toleder høytalerkabel ville vel ført til et altfor stort spenningsfall og ville vel ført til at effekt forsterkeren ville fått problemer med selvsving osv, så tids begrepet kan man vel se bort i fra med de audio frekvens områdene man snakker om her. (bølgelengde i leder for 20Hz-20kHz vil variere mellom 150 000 000 m/s /20Hz ~ 7500000m til 150 000 000 m/s / 20 000Hz ~ 7500m

den fysiske bølgelengden på lydbølgene som er innefor det hørbare 20-20kHz området er ca 300 m/s /20Hz ~ 15m til 30 000cm/20 000Hz ~1,5cm
    Når det gjelder hørbare effekter kan det like gjerne komme av (mer sannsynlig enn tidstap) komme av tap på signalvei (skrevet litt om det lenger opp). Det jeg derimot savner er en måte å teste/måle hva som blir tapt (på en god måte).

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Når det gjelder at jeg er småkritisk til f.eks knutinhs mer eller mindre "kontruktive" kritikk av det ene og det andre i div tråder her på forumet, så bør man vel kunne fastslå at han gikk 5 på når han begynte denne tråden slik han gjorde i stedet for å bare avvise de feilaktighetene som skjuler seg i den første posten i denne tråden. Mange andre som så det, men ikke han. Ergo konkluderer jeg at teknisk kan han ikke være urimelig sterk. Når han da heller ikke vil bidra med egne erfaringer, så har han særs lite (i mine øyne) å bidra med i det hele tatt.
    ....
    Vel.... jeg antok at du var mindre smart da jeg så post 1, men at du er en idiot står nå helt klart for meg!

Fint om du bidrar litt kontruktivt i debatten heller enn å lage tåpelige "feller".

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner meg ikke på dette her!

Det er tidligere referert til flere blindtester hvor deltakerene ikke klarer å skille fornuftige kabler.

Ingen kan vise til en bevist teori om hvorfor det skal være hørbare forskjeller på fornuftige kabler.

"Alle" hater kabelindustrien.

Ingen liker å bruke penger på noe som har en særs tvilsom virkning.

Likevel hisser kabelentusiastene seg opp når en person påpeker dette uten å være i nærheten av usaklig argumentasjon. Lite sjarmerende i mine øyne.

Det å legge inn en luretråd for senere å beskylde folk for inkompetanse er heller ikke noe særlig mener nå jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Vel.... jeg antok at du var mindre smart da jeg så post 1, men at du er en idiot står nå helt klart for meg!

Fint om du bidrar litt kontruktivt i debatten heller enn å lage tåpelige "feller".
    Så lenge folk helt tydelig uttaler seg om et emne de ikke engang har testet ut selv, så mener jeg det er minst like tåpelig. Bare så det er sagt så er fortsatt urenheter og krystalloverganger reellt. Spørsmålet går vel mer på hvor reellt + hvordan oppfører lydsignalet seg annerledes grunnet dette?

Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Skjønner meg ikke på dette her!

Det er tidligere referert til flere blindtester hvor deltakerene ikke klarer å skille fornuftige kabler.

Ingen kan vise til en bevist teori om hvorfor det skal være hørbare forskjeller på fornuftige kabler.

"Alle" hater kabelindustrien.

Ingen liker å bruke penger på noe som har en særs tvilsom virkning.

Likevel hisser kabelentusiastene seg opp når en person påpeker dette uten å være i nærheten av usaklig argumentasjon. Lite sjarmerende i mine øyne.

Det å legge inn en luretråd for senere å beskylde folk for inkompetanse er heller ikke noe særlig mener nå jeg.
    Nå laget ikke jeg denne tråden for å sjarmere noen Jeg vil også påsta at "alle som ikke selv har reellt testet div kabler (annet enn noen standard lisser pluss noe annet ræl) er de som liker best å "hate" kabelindustrien.

Vil samtidig stille det et spørsmål. Når noen som er litt småskeptiske til hele kabelopplegget sier ting som "Jøss, hadde jeg ikke vært der å hørt selv så hadde jeg ikke trodd det" Eller "Det var som pokker!" osv osv etter å ha testet litt kabelbytting. Er det slik at disse folka bare innbiller seg ting, eller er det fare for at det er noe i det?

Samtidig skal folk være klar over at kabling er og blir et tweak. Å bytte forsterker eller signalkilde kan ha mye mer å si.

Har du noen gang testa kabler selv? I så fall, hvilke opp mot hvilke, og på hva slags oppsett?

Edit, ser du selv har brukt dine grunker på kabling av eget anlegg. Kun pga utseende eller med tank på lydmessige kvaliteter også?

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder at jeg er småkritisk til f.eks knutinhs mer eller mindre "kontruktive" kritikk av det ene og det andre i div tråder her på forumet, så bør man vel kunne fastslå at han gikk 5 på når han begynte denne tråden slik han gjorde i stedet for å bare avvise de feilaktighetene som skjuler seg i den første posten i denne tråden. Mange andre som så det, men ikke han. Ergo konkluderer jeg at teknisk kan han ikke være urimelig sterk. Når han da heller ikke vil bidra med egne erfaringer, så har han særs lite (i mine øyne) å bidra med i det hele tatt.
    LOL, jeg mistenker sterkt at du virkelig trodde på det du skrev i post 1. Etter å ha blitt overkjørt av knutinh valgte du å gi opp ditt originale standpunkt.

Du skriver fortsatt vås om kabler og kommer med latterlige uttalelser om en av de som bidrar mest på dette forum.

Kritiserer du andre, får du tåle kritikk i samme stil selv.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er svært bedrøvelig å måtte lese den nedrakking som her foregår av habile entusiaster innen forumet. Å lage en tråd for å bevisst lage kvalm og meningsløse diskusjoner synes jeg ikke hører hjemme her. Den tilfører ikke noe som helst for noen av partene innen kabeldiskusjoner.

Kanskje denne tråden burde flyttes til "Generell chitchat"?
    Da vil (nær) samtlige innlegg fra Jabby forsvinne fra tellingen... ;-)

Alternativt "Humor", men denne tråden bærer jo mer preg av å være sørgelig - så kanskje likevel ikke...

Men, det er selvsagt opp til moderatorne til å velge hva som skal skje videre med tråden. :neutral:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    LOL, jeg mistenker sterkt at du virkelig trodde på det du skrev i post 1. Etter å ha blitt overkjørt av knutinh valgte du å gi opp ditt originale standpunkt.

Du skriver fortsatt vås om kabler og kommer med latterlige uttalelser om en av de som bidrar mest på dette forum.

Kritiserer du andre, får du tåle kritikk i samme stil selv.

Hehe, Hadde jeg virkelig trodd at et singelt elektron reiser fra signalkilden til høytalerne så hadde jeg antageligvis vært dum nok til å fortsette å kjøre på i den troen Teorien ble som nevnt _mange_ ganger aldri overkjørt av knutinh, antageligvis (spør du meg) fordi han ikke så de grunnleggende feilene i den. (bare å sjekke hans første post i denne tråden)

Å bidra mye i et forum om HiFi uten å dele personlige erfaringer eller la andre dele dem uten å kritisere dem opp i mente er mye av grunnen til at denne tråden i det hele tatt er laget.
    Det bør faktisk være lov å dele erfaringer om lytteforskjeller bassert på nettopp tester og erfaringer uten at noen skal komme å fortelle dem at de er helt bak mål fordi det ikke har MÅLT hva de har hørt, ergo må de ta feil.

Men det er jo også litt ufint av dere å til stadighet ta opp knutinh her, i og med han har sagt han ikke kommer til å poste i denne tråden igjen og dermed ikke kan forklare seg her..

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk atter en gang lyst til å stille spørsmålet jeg aldri har fått svar på:
    Finnes det målinger som beviser lydforskjeller?
    Tenker da på frekvensvariasjoner som mindre av f.eks 63Hz, dB som i lavere volum på enkelte kabler etc etc etc...

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å bidra mye i et forum om HiFi uten å dele personlige erfaringer eller la andre dele dem uten å kritisere dem opp i mente er mye av grunnen til at denne tråden i det hele tatt er laget.
    Det bør faktisk være lov å dele erfaringer om lytteforskjeller bassert på nettopp tester og erfaringer uten at noen skal komme å fortelle dem at de er helt bak mål fordi det ikke har MÅLT hva de har hørt, ergo må de ta feil.
    Hvem er det som sier at det ikke er lov til å dele sin erfaring av en lytte opplevelse? (Det er mange mentale faktorer som påvirker hva man hører, ikke bare utstyret.)

Grunnen til at temaet blir diskutert hver uke er fordi folk sier de hører store forskjeller men ingen har noengang påvist disse forskjellene ved en skikkelig blindtest. Hvis noen har en link til en slik test er jeg meget interessert.

Hvis det er så forbannet vanskelig å høre disse forskjellen med øynene lukket er det jo naturligvis feil å anbefale folk å bruke 10% av budsjettet på høyttaler og signal kabler, denne anbefalingen ser man jo gang på gang.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....
    ...
    1. Det er lov å dele erfaringer.
    2. De blir motsagte når de er ytterst tvilsomme.
    3. Det som høres må ikke nødvendigvis måles, men det bør påvises gjennom blindtesting for å bli troverdig.

Jeg har ingen ide om hvor lenge kabeldebatten har gått, men det er MANGE år. Har til gode å se en troverdig rapport som viser at en kan høre forskjell på kabler. Dette fraværet av dokumentasjon gjør meg skeptisk.

Denne tråden kan du ha for deg selv. Jeg konsentrerer meg heller om god lyd i kinoen min.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Tenker da på frekvensvariasjoner som mindre av f.eks 63Hz, dB som i lavere volum på enkelte kabler etc etc etc...
    Tror du er litt optimist om du forventer noe slikt i denne tråden, her er drittkasting viktigere.

Var på "kabelseminar" på Hifi-messe i Molde i fjor høst, en guru fra Nordost. Han mente at gangkonstanten, dvs. hvor fort signalet beveger seg i forhold til lyset, spiller en stor rolle.

Denne gangkonstanten, eller utbredelseshastigheten som den er utledet fra kommer hovedsaklig av to egenskaper i kabelen. Kapasitans, dvs. kondensatorvirkning mellom kablene og induktans, dvs. spolevirkning i kablene. Dette er viktige parameter innen høyfrekvensteknikk bl.a.

Denne guruen mente at det var klare sammenhenger mellom utbredelseshastigheten og lydkvaliteten, hvorvidt det er sant kan ikke jeg svare på.

Man sier også ofte at kapasitansen er viktigst hos signalkabler, mens induktans spiller en større rolle i høyttalerkabler. Dette henger antakelig sammen med de impedansene som de forskjellige signalene møter på sin vei.

Som det er sagt her består da egentlig en kabels egenskaper av både resistans (likestrømsmotstand) induktiv reaktans (vekselstrømsmotstand pga spolevirkning ) og kapasitiv reaktans (vekselstrømsmotstand pga kondensatorvirkning). Disse tre står for dempingen av signalet, og fordi disse kablene er slik så vil de ha forskjellig motstand for forskjellige frekvenser. Hvorvidt alle disse størrelsene gjør seg gjeldende bved de relativt lave frekvensene det her er snakk om, er vel noe mer usikkert.

Disse størrelsene er det fullt mulig å måle.

Håper at det var noe matnyttig i dette, men noen kommer sikkert til å kaste dritt på meg også nå...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Mulig du finner tester spesifikt for akkurat dette frekvensområdet. Et tips er google.com og søk Ligger hauger og lass av tester ute som måler forskjeller både her og der.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skulle gjerne blindtestet en person, i mitt oppsett, som hører forskjell på kabler..........:-D

Først servert et par kalde, duggfriske øl for å kjøle ned øregangene.

Så begynt med kabel #1, nei vent................

Deretter en liten smaksprøve på en nydelig og temperert rødvin......

På oppfordring skjenker jeg forsiktig i glasset..............(skal du ikke snart si stopp?)

Så kan vi begynne med den PENESTE kabelen, før neste skjenking............

Hvilken kabel vil til slutt stå igjen som en vinner

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig du finner tester spesifikt for akkurat dette frekvensområdet. Et tips er google.com og søk Ligger hauger og lass av tester ute som måler forskjeller både her og der.
    Da kan du legge en link til den du mener er mest riktig du da. Tenker kabeldebatten er over umiddelbart.

Når det gjelder kapasitansen, induktans, gangkonstanten er det ting jeg ikke hører. Gi oss en måling på ting vi hører. Jeg har tinitus og hører ikke alle frekvenser. Andre har nedsatt hørsel og hører enkelte ting dårligere enn andre. Dette er ting vi kan måle.
    Da må vi også kunne måle en kabel som sies å gi "en mykere diskant". eller "er litt mere bunn i". Kan vi ikke komme med sånne målinger blir ikke mine "kjipe" kabler byttet ut. (Dere vil ikke vite hvilket merke!)
    Sverger da heller til ei bøtte rødvin for å myke opp toppen. Eller ei flaske Cognac for å smøre mellomtonen

Side 11 av 28 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •