Kabler - Hvorfor låter de forskjellig? - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 28 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 548
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Jeg tror ikke en blindtest løser problemet. En blindtest går egentlig ut på å huske lyd (i dette tilfellet) og gjenkjenne den. Forskjellene det her er snakk om er ofte ganske små så det er ikke som å f.eks ta opp strykejernet istedet for telefonen. Men om dere tror forskjellene skal være så stor er det jo forståelig dere ikke kan høre forskjell. :-)

Det er veldig få mennesker som klarer å huske en lyd signatur, eller en klang for å kunne gjengi denne, eller gjenkjenne den etterpå, noe som er vesentlig i en blindtest. Dette gjelder syn, smak, hørsel, berørings kontakt osv. Men det vil jo ikke si det ikke er noe forskjell.

Hvorfor ikke prøve ut litt selv. Teste forskjellige kabler, gi det en sjans og finne ut hva en liker best. Om du selv finner ut at det ikke er forskjell så er jo det kjempefint, da er det jo bare å kjøpe en rull med lampeledning, stifte den opp på veggen og være fornøyd.

Jeg har testet høytalerkabler som gir veldig lite bass i mitt oppsett, men som låter helt annerledes hos en venn og matcher hans oppsett kjempebra. Jeg har også gjort blindtester på effektforsterkere, CD spillere, drivverk, DAC...you name it...og jeg kan love at det ikke mange tilfeller ikke er lett å skille de forskjellige, men de fleste som har vært med sier det er en forskjell, og de har en formening om hva de liker best selv om blindtesten "mislykkes"
    Nja.. å huske lyd er nok ikke fullt så vanskelig som du skal ha det til. Har man hørt en sang et par hundre ganger opp gjennom tida på ett oppsett, så sitter den sangen rimelig støpt til trommehinna.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Jeg skal få en venn av meg til å utføre en ABX blindtest i mitt anlegg.
    Jeg er spent på resultatet. Jeg vet du har mye erfaring med å lytte etter småforskjeller (ref. diverse innlegg om din lytting til høyttalere, forsterkere og signalkilder), så om noen skal komme med pålitelige utsagn om forskjeller så er det deg.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke en blindtest løser problemet. En blindtest går egentlig ut på å huske lyd (i dette tilfellet) og gjenkjenne den. Forskjellene det her er snakk om er ofte ganske små så det er ikke som å f.eks ta opp strykejernet istedet for telefonen. Men om dere tror forskjellene skal være så stor er det jo forståelig dere ikke kan høre forskjell. :-)

Det er veldig få mennesker som klarer å huske en lyd signatur, eller en klang for å kunne gjengi denne, eller gjenkjenne den etterpå, noe som er vesentlig i en blindtest. Dette gjelder syn, smak, hørsel, berørings kontakt osv. Men det vil jo ikke si det ikke er noe forskjell.

Hvorfor ikke prøve ut litt selv. Teste forskjellige kabler, gi det en sjans og finne ut hva en liker best. Om du selv finner ut at det ikke er forskjell så er jo det kjempefint, da er det jo bare å kjøpe en rull med lampeledning, stifte den opp på veggen og være fornøyd.

Jeg har testet høytalerkabler som gir veldig lite bass i mitt oppsett, men som låter helt annerledes hos en venn og matcher hans oppsett kjempebra. Jeg har også gjort blindtester på effektforsterkere, CD spillere, drivverk, DAC...you name it...og jeg kan love at det ikke mange tilfeller ikke er lett å skille de forskjellige, men de fleste som har vært med sier det er en forskjell, og de har en formening om hva de liker best selv om blindtesten "mislykkes"
    Så du lytter altså best med øynene åpne? Det er forskjeller, men blindtester avslører dem ikke? Hvordan vet du at du liker en kabel bedre enn en annen når en ikke kan høre forskjell med øynene lukket?

Du forstod forøvrig ikke dette med strykejernet. Forskjellene er små, om de i det hele tatt eksisterer, men det er bare en blindtest som vil avsløre om fenomenet er påviselig. Det bør være like lett å forstå som at telefonen er kaldere enn strykejernet.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jabby
    Nja.. å huske lyd er nok ikke fullt så vanskelig som du skal ha det til. Har man hørt en sang et par hundre ganger opp gjennom tida på ett oppsett, så sitter den sangen rimelig støpt til trommehinna.
    Du kan sangen ja og sikkert teksten også, men om en liten frekvens blir endret litt blir det plutselig litt vrient å huske denne kontra en annen når det spilles etterhverandre og hovedpoenget er å skille de.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Så du lytter altså best med øynene åpne? Det er forskjeller, men blindtester avslører dem ikke? Hvordan vet du at du liker en kabel bedre enn en annen når en ikke kan høre forskjell med øynene lukket?

Du forstod forøvrig ikke dette med strykejernet. Forskjellene er små, om de i det hele tatt eksisterer, men det er bare en blindtest som vil avsløre om fenomenet er påviselig. Det bør være like lett å forstå som at telefonen er kaldere enn strykejernet.
    Jeg har ikke sagt jeg lytter best med øynene åpne.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Jeg har testet høytalerkabler som gir veldig lite bass i mitt oppsett, men som låter helt annerledes hos en venn og matcher hans oppsett kjempebra. Jeg har også gjort blindtester på effektforsterkere, CD spillere, drivverk, DAC...you name it...og jeg kan love at det ikke mange tilfeller ikke er lett å skille de forskjellige, men de fleste som har vært med sier det er en forskjell, og de har en formening om hva de liker best selv om blindtesten "mislykkes"
    Hvis blindtestene mislykkes hvordan vet du da hvilken kabel som er best i ditt oppsett? Den må da høres bedre ut enn den andre?? Du er motstander av blindtester, så da antar jeg at du lytter med åpne øyne??

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hørsel som en sans er ihvertfall nøyaktig nok til å skille ut disse eksemplene i en blindtest:

1. To forskjellige høyttalere.
    Høyttalere måler vanligvis forskjellig.

2. Høyttalere som blir drevet med for lite kontra nok forsterkerkraft for lydstyrkenivå X.
    Forskjellen kan også måles, eks mindre forvrengning

3. En akustisk ubehandlet rom i forhold til et med bare gipsvegger og parkett.
    Dette kan man teste selv ved å henge opp akustiske panel i noen førsterefleksjonspunkt og noen i hjørnene som bassfeller. Hør samme sang med og uten noen ganger.
    I dette tilfellet kan man også måle forskjellen både i tid og frekvens. Se link i min signatur.

Slik som forskjellen mellom kabler blir beskrevet av medlemmer på dette forum burde kabler vært punkt fire. "Bassen ble kjellerdyp..." "Diskanten fikk et silkeslør" etc etc

Når det gjelder kabler har jeg deltatt i en blindtest samt fått "sjefå mi" til å
    bytte i uhøytidlige ABX tester ved noen anledninger. Jeg har ikke hørt forskjell. IMO tror jeg at en godt konstruert kabel vil være "god nok" og forskjeller mellom slike kabler vil kanskje kunne måles men er for små for vår hørsel å oppfatte.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan sangen ja og sikkert teksten også, men om en liten frekvens blir endret litt blir det plutselig litt vrient å huske denne kontra en annen når det spilles etterhverandre og hovedpoenget er å skille de.
    Jo, men så er det ganske vanlig at mer enn en liten frekvens her og der blir endret. Du hører lett når et lydbilde har fått mer dynamikk og ro over seg.

Newcomer TommySund sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som jeg må være den eneste i hele verden som hører forskjell på kabler under en blindtest... *gullører*

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Hvis blindtestene mislykkes hvordan vet du da hvilken kabel som er best i ditt oppsett? Den må da høres bedre ut enn den andre?? Du er motstander av blindtester, så da antar jeg at du lytter med åpne øyne??
    I det tilfellet med høytalerkabelen ble det ikke gjort noe direkte blindtest da dette ikke alltid er like lett med høytalerkabler. Men vi lyttet vi som var der. Skrev ned oppfatningene våre på papir uten å snakke om det før etterpå. Og alle synes den ene kabelen var veldig mye slankere enn den andre. Hvem som er best er jo da opp til hver enkelt.

Jeg er IKKE motstander av blindtest, (som du påstår) om jeg hadde vært det hadde jeg ikke utført så mye tester som jeg har. Det burde du da skjønne utifra det jeg skriver. Jeg skrev jeg har gjort MANGE blindtester, er jeg da motstander??????

Men jeg er ganske opptatt av hvordan mennesker oppfatter lyd, husker lyd, hvordan gehøret til folk varierer, hva som er gehør, hvordan lyder kan forandres med det samme instrumentet etc. Utifra mine kunnskaper og erfaringer vet jeg at å huske lyd ikke er så lett, noe som kreves i en blindtest. Det samme vil gjelde om du har smakstest av mat, så er det ganske vesentlig å huske smaken om du skal sammenligne det i en blindtest.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig enig i at det i mange tilfeller er veldig liten forskjell på kabler. Så jeg påstår hverken det ene eller andre.

Som Håkon skrev tidligere kan det mangle litt egne erfaringer hos enkelte, noe som kunne vært veldig int å høre.

Det er jo det som er moro med lyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, spørsmålet er bare hvilken målemetode man skal bruke. Det snakkes jo mye om delar av lydsignalet går i ytterkant av lederen, mens andre deler går nærmere kjernen. (frekvensnivåstyrt) Hvis dette spiller inn (usikkert og debattert)
    Betyr dette at du er usikker på om skin-effekten er reell? Eller er du bare usikker på hvordan du skal regne den ut og finne signifikansen for audio-signaler?

Eller sier du bare nok en gang noe dumt for å lodde responsen?

Begrepsordliste - Skin-effekt

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Betyr dette at du er usikker på om skin-effekten er reell? Eller er du bare usikker på hvordan du skal regne den ut og finne signifikansen for audio-signaler?

Eller sier du bare nok en gang noe dumt for å lodde responsen?

Begrepsordliste - Skin-effekt

-k
    Nei, skin-effekten er i høyeste grad reell, det som er mer usikkert om er reellt er skin-effekt på så lave frekvenser som et hifi anlegg opererer med (pluss vår hørsel)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest gjennom utallige tråder her under «kabler» følte jeg for å skrive litt om et emne innen kabler som noen er såvidt innom. Håper det vil hjelpe noen «lost souls» der ute =)

Når det gjelder forskjellig lyd på forskjellige kabler så hersker det liten tvil hos de som faktisk har testet dette. Det ER en reell forskjell.

Men, denne forskjellen er gjerne vanskelig å forklare når man kun skal forklare med elektriske målinger. Jeg skal derfor prøve å forklare en av de tingene som har størst påvirkning på at signalet kommer frem noenlunde likt som da det ble sendt. (Uten å bli for teknisk.. Merk at dette er forenklet.)

For å hjelpe til med forklaringen har jeg laget et lite utsnitt av en leder i en kabel. Som dere ser har jeg ikke brukt alt for lang tid på denne tegningen, men håper den fortsatt er forståelig.

Elektroner
    Elektroner skal sendes (tusenvis) gjennom kabelen for at det blir musikk.
    Kommer alle elektronene frem like lang tid etter at man har sendt dem oppnår vi null farging av lyden grunnet kabelen.

Urenheter
    På bildet kan man se at det er urenheter i kabelen. Dette fordi kobberet ikke er helt rent. Det er enten oksygen eller rester av andre metaller/stoffer i det. Når et elektron treffer en urenhet fungerer det som en bremseskive på elektronet, og det vil komme frem litt senere enn det skulle.

Krystalloverganger
    Alle metaller er bygget opp i krystallisert form. Noen metaller har mange krystalloverganger per cm3, mens hos andre metaller så kan krystallene strekkes langt. (harde/myke metaller) Kobber er f.eks et metall hvor man kan strekke krystallene langt. Jern er et metall hvor krystallene ikke kan strekkes så langt (brekker lettere i stedet for å strekkes/bøye seg)
    I en HiFi kabel vil man færrest mulige krystalloverganger, da disse i likhet med andre urenheter påvirker elektronene (signalet)

Lyden.
    Når signalkilden sender elektroner av gårde er det meningen at alle elektronene skal komme frem etter like lang tid. Har elektronene derimot møtt mye motstand på sin vei (urenheter) kan de komme frem på ulikt tidspunkt i forhold til når de ble sendt. Et basslag består av mange elektroner (akkurat som alle andre lyder) Når basslaget går fra signalkilden har det en bestemt lengde og låt. Hvis det på sin vei har møtt mye urenheter og «motstand» vil lyden bli forvrengt i større eller mindre grad og bassen vil mindre klar, ha mindre punch/mer «grumms» enn hva den har på innspillingen. Dette skjer selvfølgelig med mer enn bare bassen.
    Hele lydbildet vil være vanskeligere å tolke. Dvs, det vil være vanskeligere å høre detaljer, dynamikken i lyden blir dårligere osv. Eller med andre ord, lyden blir dårligere (i forhold til innspillingen)

Noen vil kanskje si at «Men siden alle elektronene uansett skal gjennom den samme kabelen, så vil vel alle møte på de samme hindrene og uansett komme frem på samme tidspunkt. Svaret på det er «nei». Noen elektroner vil møte på mange hindre, andre vil være mer «heldige». Resultatet blir uansett at elektronene bruker ulik tid på å komme seg gjennom kabelen.

Lyspære
    Jeg har ofte diskutert HiFi og kabler med mer eller mindre HiFi interesserte venner av meg som også er utdannet innen elektronikk. Da har jeg ofte møtt «Jammen elektroner er elektroner. Så lenge man har et godt nok tverrsnitt på kabelen vil en hvilken som helst kobberkabel være bra nok så lenge den er isolert» .. Det er da jeg må dra hele den leksa her + lyspæreeksempelet. En lyspære trenger en konstant flyt av de samme elektronene for å lyse konstant med samme lysstyrke. Da spiller det nærmest ingen rolle hvor mye urenheter det er i kabelen så lenge strømkilden sender en konstant mengde strøm. Men som jeg håper de fleste som har lest helt hit har forstått, er det ikke akkurat det samme prinsippet som gjelder for lydsignal. Hadde det vært en konstant strøm av likt ladede elektroner i et HiFi-system hadde det bare kommet en brumming ut av høyttalerne dine. Vi som driver med HiFi vil gjerne ha musikk, ikke brumming :-D

Jeg har prøvd å forklare det hele relativt enkelt, har derfor som sikkert en del merker prøvd å ligge unna alt for mange fremmedord og lover. Men håper uansett at dette kan være en halvveis forklaring til de mange der ute som undres om hvorfor der er forskjell på en kabel som er like tykk, har samme isolasjon/koblinger osv osv.

Thor
    Jeg tillater meg å hoppe bukk over tråden som kanskje kan inneholde noe som likner veldig på mitt svar, men uansett:

Man kan vanskelig argumentere mot at det du skriver er riktig, men det er dette evige problemet som kalles signifikans. Dersom du sender inn en impuls med 1MHz båndbredde og denne kommer ut i andre enden helt totalt uforandret (Det man kan måle med proffutstyr med 140dB måleoppløsning og 500MHz båndbredde) hvor stor innvirkning har da denne effekten egentlig på den lyden ørene hører?

Sett at vi snakker om oppløsning i en billedflate. På et gitt avstand og en gitt billedstørrelse treffer vi et punkt der vi ikke kan se pixler lenger. Om vi så gir bildet 5 ganger så høy oppløsning, og tester dette opp mot et bilde med ytterligere dobbelt så høy oppløsning, altså begge ligger "far beyond" hva vi kan se, hvor mye er det egentlig å hente?

I en kabel vil dette være en parameter som er klart neglisjerbar i forhold til LCR-parametrene. Dette selv om LCR-parametrene allerede befinner seg på et nivå der de ansees som neglisjerbare. Når man i tillegg legger til at OFC-kobber har klart høyere resistans enn vanlig kobber som brukes i standardkabler så begynner gevinsten å bli svært udokumentert.

Selv har jeg gått fra å være kabeltroende til å gi mer og mer blaffen i kablene, og det er vel overflødig å si at den fokusendringen har gitt meg klart bedre lyd?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, skin-effekten er i høyeste grad reell, det som er mer usikkert om er reellt er skin-effekt på så lave frekvenser som et hifi anlegg opererer med (pluss vår hørsel)
    1. Målinger
    Speaker Cable Face Off 1 — Audioholics Home Theater Reviews and News

Dette er en måling av induktans/lengdeenhet som funksjon av frekvens i høyttalerkabler for 6 forskjellige kabler mellom 1.8 og 3.5 meter (alle målinger normalisert til fot) av ymse fabrikat. Prisen er mellom $0.46 og $55 pr fot (dvs rundt 8,- til 1000,- meteren), tverrsnittet er mellom 18 og 6AWG (dvs 0.75-16mm^2.)

Det blir påstått at fallet i serie-induktans/økningen i serie-resistans vi ser starter mellom 50 og 100kHz er skin-effekten som slår inn.

Merk at påvirkningen av kabel ikke kan analyseres isolert fra kilden (forsterker) og høyttalerens impedans.

2. Relevans
    Equal-loudness contour - Wikipedia, the free encyclopedia

"The human auditory system is sensitive to frequencies from 20 Hz to a maximum of around 20,000 Hz, although the hearing range decreases with age. "

"Equal loudness contours" (norsk ord?) et sett med SPL/frekvens-kurver hvor lydnivået oppfattes som like sterkt av test-paneler. Normalt regner vi 20kHz som øvre grensefrekvens for mennesker, selv om de fleste voksne ikke er i stand til å oppfatte 20kHz, og noen rapporterer om evner til å høre høyere frekvenser uten å bli godtatt i vitenskaplige miljøer.

3. Modell
    Se forøvrig denne utmerkede guiden:
    Skin Effect and cable impedance
    "For illustration we can use a case where we have copper cables (assume = 5·8 × 107 mhos/metre) which have wire radii of 2mm with their centers 6·5mm apart. We can also take as an example a twin feeder length of 3 metres. (i.e. 6 metres of wire, in total, in the circuit) and assume a nominal load of 8 Ohms. We can also assume a perfect voltage source and set the source resistance to be 0 Ohms. The cables are assumed to be insulated with a dielectric whose relative permittivity value is 1·5. Most practical dielectrics tend to have a higher value, but the effect is diluted since part of the surrounding E-field is in the air, so this value seems a reasonable one to assume for the purposes of an example.

The results obtainable for this situation are indicated in the following graphs. The dimensions chosen for the wires here are not meant to represent any specific cable, but seem typical for a relatively inexpensive form of wiring.
    "

"Figure 3 shows the power loss in the cable as a function of frequency. The solid (blue) line shows the loss when the wire’s internal impedance is taken into account. The broken (red) line shows the loss that would occur if we ignored the internal impedance. Hence the difference between the two shows the results in this case of ‘skin effect’."

Merk at dette plottet er for en ideell høyttaler-last. Som snickers sikkert kan utdype så er ikke alle høyttalere ideelle 8-Ohms motstander :-)

-k

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Når man i tillegg legger til at OFC-kobber har klart høyere resistans enn vanlig kobber som brukes i standardkabler så begynner gevinsten å bli svært udokumentert.
    Hvorfor har OFC-kobber klart høyere resistans enn vanlig kobber?

Er eneste argumentet for OFC-kobber å unngå oksidering? (= hype, fordi standard kobber er rent nok til å unngå det likevel?)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maastricht
    Hvorfor har OFC-kobber klart høyere resistans enn vanlig kobber?
    Det vet jeg ikke. Det fremkommer imidlertid av tabeller for ledeevne. Standard kobber havner litt nærmere OFC enn sølv, men befinner seg mellom de to.

Sitat Opprinnelig postet av Maastricht
    Er eneste argumentet for OFC-kobber å unngå oksidering? (= hype, fordi standard kobber er rent nok til å unngå det likevel?)
    Man ungår det ikke. Poenget med OFC er vel at kobberet skal ha en lavere oksidprosent. Fritt oksygen finner man neppe i en kobberkabel uansett vil jeg tro.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Merk at dette plottet er for en ideell høyttaler-last. Som snickers sikkert kan utdype så er ikke alle høyttalere ideelle 8-Ohms motstander :-)

-k
    Det er vel mer interessant å understreke at avviket på serieproduserte høyttalerelementer i beste fall er i området 0,1-0,2dB dersom de er målt stykkevis og håndplukket i selekterte par.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men så er det ganske vanlig at mer enn en liten frekvens her og der blir endret. Du hører lett når et lydbilde har fått mer dynamikk og ro over seg.
    Har nå lest alle dine (når dette blir skrevet) 34 inlegg Jabby, og samtlige handler vel om kabler i en eller annen form. Dette har du tydeligvis greie på.....

Kan du forklare meg litt mere om den virkelige elektoleder teorien du tydeligvis besitter og de andre elektroniske egenskapene som får kabler til å hørbart endre "en liten frekvens her og der".

Kan egentlig aldri huske jeg selv har hørt kabler ha den egenskapen at "lydbilde har fått mer dynamikk og ro over seg", men kan huske at forskjellige effekt forsterkere kan få mer kontroll og spiller bedre på høytalere som kan være vanskelige å drive. (elektrostater, kappa9, 9.2 osv) og er vel egentlig en tilhenger av å bruke gode nokk kabler, og heller bruke pengene til den aktivt jobbende elektronikken.

Har egentlig sett for meg at kabler i hifi sammenheng i seg selv stort sett bare har de kjennte ohmske leder egenskaper for tverrsnitt og materialene som er i bruk samt spole og kondensator egenskaper pga lende og utfoming osv, og dette i samspill mellom enhetene (forsterkere høytalere) som er kobblet i hver ende kan påvirke ytelsene til disse noe. Dette er størrelser som blir meget små i forhold til andre påvrikninger som akustiske effekter i lytterommet, høytalerenes evne til å omdanne elektriske signaler til lydbølger osv, så jeg må si jeg egentlig støtter knutinh sine mange forsøk om å blindteste disse kabel egenskapene og egenlig sjekke om de har praktiske betydninger i det oppsettet man lytter til.

Ellers anbefaler jeg at du (Jabby) leser litt mer av hva knutinh har skrevet i andre sammenhenger her i forumet, og må si det overasker meg litt at du kan være i tvil om det høye kunnskapsnivået han faktisk har vist, mange ganger.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Side 10 av 28 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •